Agenția de Protecție a Mediului Sibiu a pus în consultare publică documentația unei variante ocolitoare sud a Sibiului, după ce Consiliul Județean (CJ) a decis să modifice proiectul aprobat în 2023. În loc de patru benzi de circulație cu separator median între sensuri, care să ocupe o lățime de 21,5 metri, noua centură este proiectată să aibă două benzi (câte una pe sens) și o lățime de nouă metri.
Lansat de mai bine de cinci ani de către CJ Sibiu, proiectul unei variante ocolitoare sud a Sibiului (VOSS) a generat ample dezbateri pe parcursul anului 2023, la finele căruia a fost emis și acordul de mediu. În primăvara acestui an, CJ Sibiu a decis să redimensioneze proiectul, care a ajuns acum din nou în faza consultărilor de mediu.
Revizuirea VOSS aduce o redimensionare semnificativă a șoselei și a amprentei asupra terenurilor. În varianta din 2023, drumul era proiectat cu patru benzi (două pe sens), separator median de trei metri și platformă de 21,5 metri. În forma propusă acum, șoseaua are două benzi (una pe sens) și platformă de nouă metri, cu acostamente de câte un metru. Viteza proiectată rămâne de 80 km/h.
Reducerea dimensiunii drumului se reflectă direct în suprafețele de teren afectate. Suprafața de expropriat scade de la aproximativ 137,35 ha la 78,24 ha, adică o reducere de circa 59,12 ha (aproximativ 43%). Zonele de protecție se reduc de la 237,45 ha la 172,46 ha, diferența fiind de aproape 65 ha (27%). Lungimea traseului rămâne practic identică: 21,39 km în 2023, față de 21,42 km acum.
Mai puține lucrări de artă, același timp de execuție
Se modifică și configurația intersecțiilor: în 2023 erau prevăzute două intersecții la nivel și cinci denivelate, iar în noul proiect sunt patru la nivel și trei denivelate. Numărul lucrărilor de artă se reduce de la 22 la 14 (poduri, pasaje, viaducte, podețe). Sunt păstrate elementele principale – pasajul peste DN1 (cu o lungime de 405 metri), podul peste Cibin (de aproximativ 95 de metri), pasajul peste calea ferată (aproximativ 380 m), pasajul peste DJ106A și Seviș (aproximativ 395 m) și viaductul peste Seviș (aproximativ 323 m).
În ceea ce privește consolidările, soluțiile inițiale cu ziduri de sprijin pe piloți și pereți forați au fost simplificate, rămânând doar ramblee din pământ armat cu parament prefabricat. Restul dotărilor rămân: sisteme de drenaj, bazine de retenție, panouri fonoabsorbante și măsuri pentru reducerea impactului asupra mediului. Documentația precizează că aceste schimbări nu aduc efecte suplimentare față de acordul de mediu din 2023.
Durata estimată de execuție rămâne tot de 60 de luni. Investiția ar urma realizată de Consiliul Județean Sibiu, în parteneriat cu CNAIR și Ministerul Transporturilor.
Memoriul de prezentare pus în consultare publică nu indică în mod concret aloarea esimată a centurii astfel modificată. „Valoarea totală estimată a investiției: conform devizului general de proiect”, este precizat în document.
În varianta din 2023, costurile construirii VOSS erau estimate la 2,8 miliarde de lei, fără TVA.
Tensiuni între cetățeni
Modificarea proiectului vine în contextul în care tot anul 2023 a fost „umplut” cu dezbateri pe subiectul acestei variante ocolitoare: în fiecare din cele șapte localități al căror teritoriu ar urma traversat de către traseul propus pentru centura ocolitoare sud a Sibiului au fost organizate dezbateri, în cadrul procedurii de obținere a avizului de mediu. Și au creat multe tensiuni printre sibieni aceste dezbateri, mai ales în rândul locuitorilor Rășinariului, care au apelat inclusiv la persoane cunoscute la nivel național pentru a-și exprima opoziția față de acest proiect.
Dezbaterile din 2023 au generat proteste vocale din partea unora dintre locuitorii satelor traversate de centura Sibiului. Sursa foto: arhiva Turnul Sfatului
Documente de aproape un milion de euro
Proiectul unei centuri ocolitoare sud a Sibiului a ajuns la faza de întocmire a studiului de fezabilitate în iulie 2021. Atunci, CJ Sibiu a semnat contractul cu asocierea formată din firmele bucureștene Beta Cops și Total Road, termenul inițial de realizare fiind de 14 luni, iar valoarea – de 3,08 milioane de lei, la care se adaugă TVA.
După opt luni a fost semnat primul act adițional, în baza căruia în cadrul aceluiași contract a fost realizat și planul urbanistic zonal. Ca urmare a acestei suplimentări, contractul a fost prelungit cu opt luni, iar valoarea i-a fost indexată cu 305.000 lei, la care se adaugă TVA. În luna decembrie a anului 2022, perioada contractului a fost prelungită cu alte opt luni, până în august 2023.
La mijlocul lunii martie 2025, CJ Sibiu a suplimentat din nou valoarea contractului de întocmire a studiului de fezabilitate, prin care valoarea a fost crescută cu mai bine de 21%, termenul contractual ajungând în final la cinci ani. „Prin actul adițional, prețul convenit pentru îndeplinirea contractului se suplimentează cu suma 717.900 lei, fără TVA, reprezentând contravaloarea serviciilor de actualizare studiu de fezabilitate, rezultând un preț al contractului de 4.105.660 lei, la care se adaugă TVA”, se arată în anunțul publicat de CJ Sibiu prin intermediul Sistemului electronic de achiziții publice, în data de 17 martie 2025.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: proiect modificat , centura ocolitoare sud sibiu , Varianta Ocolitoare Sud Sibiu , Consiliul Judetean Sibiu , studiu de fezabilitate
Vizualizari: 2117
Ultimele comentarii
Acum 9 ore
Eu
Acum 9 ore
Pastor Marginas
Acum 9 ore
Sibian
Acum 10 ore
ECONOMIE
Acum 10 ore
SIbian