Joi,
09.10.2025
Innorat
Acum
9°C

Centura ocolitoare sud a Sibiului reintră în consultări de mediu: nu va mai avea patru, ci două benzi de circulație și mult mai puține poduri. Exproprierile s-ar înjumătăți

Centura ocolitoare sud a Sibiului reintră în consultări de mediu: nu va mai avea patru, ci două benzi de circulație și mult mai puține poduri. Exproprierile s-ar înjumătăți
Proiectul centurii ocolitoare sud a Sibiului a fost modificat. Sursa foto: arhiva TS

Agenția de Protecție a Mediului Sibiu a pus în consultare publică documentația unei variante ocolitoare sud a Sibiului, după ce Consiliul Județean (CJ) a decis să modifice proiectul aprobat în 2023. În loc de patru benzi de circulație cu separator median între sensuri, care să ocupe o lățime de 21,5 metri, noua centură este proiectată să aibă două benzi (câte una pe sens) și o lățime de nouă metri.

Lansat de mai bine de cinci ani de către CJ Sibiu, proiectul unei variante ocolitoare sud a Sibiului (VOSS) a generat ample dezbateri pe parcursul anului 2023, la finele căruia a fost emis și acordul de mediu. În primăvara acestui an, CJ Sibiu a decis să redimensioneze proiectul, care a ajuns acum din nou în faza consultărilor de mediu.

Revizuirea VOSS aduce o redimensionare semnificativă a șoselei și a amprentei asupra terenurilor. În varianta din 2023, drumul era proiectat cu patru benzi (două pe sens), separator median de trei metri și platformă de 21,5 metri. În forma propusă acum, șoseaua are două benzi (una pe sens) și platformă de nouă metri, cu acostamente de câte un metru. Viteza proiectată rămâne de 80 km/h.

Reducerea dimensiunii drumului se reflectă direct în suprafețele de teren afectate. Suprafața de expropriat scade de la aproximativ 137,35 ha la 78,24 ha, adică o reducere de circa 59,12 ha (aproximativ 43%). Zonele de protecție se reduc de la 237,45 ha la 172,46 ha, diferența fiind de aproape 65 ha (27%). Lungimea traseului rămâne practic identică: 21,39 km în 2023, față de 21,42 km acum.

Mai puține lucrări de artă, același timp de execuție

Se modifică și configurația intersecțiilor: în 2023 erau prevăzute două intersecții la nivel și cinci denivelate, iar în noul proiect sunt patru la nivel și trei denivelate. Numărul lucrărilor de artă se reduce de la 22 la 14 (poduri, pasaje, viaducte, podețe). Sunt păstrate elementele principale – pasajul peste DN1 (cu o lungime de 405 metri), podul peste Cibin (de aproximativ 95 de metri), pasajul peste calea ferată (aproximativ 380 m), pasajul peste DJ106A și Seviș (aproximativ 395 m) și viaductul peste Seviș (aproximativ 323 m).

În ceea ce privește consolidările, soluțiile inițiale cu ziduri de sprijin pe piloți și pereți forați au fost simplificate, rămânând doar ramblee din pământ armat cu parament prefabricat. Restul dotărilor rămân: sisteme de drenaj, bazine de retenție, panouri fonoabsorbante și măsuri pentru reducerea impactului asupra mediului. Documentația precizează că aceste schimbări nu aduc efecte suplimentare față de acordul de mediu din 2023.

Durata estimată de execuție rămâne tot de 60 de luni. Investiția ar urma realizată de Consiliul Județean Sibiu, în parteneriat cu CNAIR și Ministerul Transporturilor.

Memoriul de prezentare pus în consultare publică nu indică în mod concret aloarea esimată a centurii astfel modificată. „Valoarea totală estimată a investiției: conform devizului general de proiect”, este precizat în document.

În varianta din 2023, costurile construirii VOSS erau estimate la 2,8 miliarde de lei, fără TVA.

Tensiuni între cetățeni

Modificarea proiectului vine în contextul în care tot anul 2023 a fost „umplut” cu dezbateri pe subiectul acestei variante ocolitoare: în fiecare din cele șapte localități al căror teritoriu ar urma traversat de către traseul propus pentru centura ocolitoare sud a Sibiului au fost organizate dezbateri, în cadrul procedurii de obținere a avizului de mediu. Și au creat multe tensiuni printre sibieni aceste dezbateri, mai ales în rândul locuitorilor Rășinariului, care au apelat inclusiv la persoane cunoscute la nivel național pentru a-și exprima opoziția față de acest proiect.

Dezbaterile din 2023 au generat proteste vocale din partea unora dintre locuitorii satelor traversate de centura Sibiului. Sursa foto: arhiva Turnul Sfatului

Documente de aproape un milion de euro

Proiectul unei centuri ocolitoare sud a Sibiului a ajuns la faza de întocmire a studiului de fezabilitate în iulie 2021. Atunci, CJ Sibiu a semnat contractul cu asocierea formată din firmele bucureștene Beta Cops și Total Road, termenul inițial de realizare fiind de 14 luni, iar valoarea – de 3,08 milioane de lei, la care se adaugă TVA.

După opt luni a fost semnat primul act adițional, în baza căruia în cadrul aceluiași contract a fost realizat și planul urbanistic zonal. Ca urmare a acestei suplimentări, contractul a fost prelungit cu opt luni, iar valoarea i-a fost indexată cu 305.000 lei, la care se adaugă TVA. În luna decembrie a anului 2022, perioada contractului a fost prelungită cu alte opt luni, până în august 2023.

La mijlocul lunii martie 2025, CJ Sibiu a suplimentat din nou valoarea contractului de întocmire a studiului de fezabilitate, prin care valoarea a fost crescută cu mai bine de 21%, termenul contractual ajungând în final la cinci ani. „Prin actul adițional, prețul convenit pentru îndeplinirea contractului se suplimentează cu suma 717.900 lei, fără TVA, reprezentând contravaloarea serviciilor de actualizare studiu de fezabilitate, rezultând un preț al contractului de 4.105.660 lei, la care se adaugă TVA”, se arată în anunțul publicat de CJ Sibiu prin intermediul Sistemului electronic de achiziții publice, în data de 17 martie 2025.

Consultă aici, în format integral, varianta revizuită a Memoriului de prezentare al centurii ocolitoare sud a Sibiului

 

Citește și Am întrebat ministrul Transporturilor și directorul CNAIR despre varianta ocolitoare sud a Sibiului. „Să vină cu studiul”

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

18 comentarii

Un cetățean

Acum 1 zi

De ce nu o face direct pista de biciclete ? Ce au oamenii astia din primărie de le place să facă totul mic și îngust ? Peste tot cat mai puțin
Raspunde

Newman

Acum 1 zi

Deci nu o sa mai fie centura ocolitoare, ci doar un DJ.Decat asa mai bine nu o facet, o sa creati doar probleme asa cum s-a intamplat si cu podul garii cand , din cauza ca veneau alegerile a fost facut cu 2 benzi.Mergeti sa vedeti centura ocolitoare la Brasov cu toate ca nu au inca autostrada. Opriti aceasta mizerie si lasati sa vina alti conducatori competenti care stiu cum se fac lucrurile pentru viitor.
Raspunde

Pastor Marginas

Acum 1 zi

Da' eu zic sa o faceti doar cu o banda cu circulatie alternativa, de ce sa mai cheltuiti bani pentru doua benzi (una pe sens). Faceti doar o limba de asfalt cu latimea cat o banda, dimineata sa se circule spre ZIV, dupa-masa, invers. Si daca tot nu se conecteaza cu multe din cartierele orasului, eu zic sa nu o mai asfaltati, lasati doar drum de piatra, ca no..."nu e bani" (pt ca au fost cheltuiti pentru o pista de biciclete la pret de autostrada, oare?) :-)
Raspunde

Eu

Acum 1 zi

Mai bine nu. ... *** ordinar. Mai bine plecați acasă ! Nu aveți nicio viziune de dezvoltare durabilă. Cum naiba ocupați acest funcții?

Raspunde

Nelutu

Acum 1 zi

In loc sa faca o sosea moderna tip drum expres, cum a fost inițial, tot reduc, reduc … Pana la urmă iese o pistă de biciclete ! ;-)
Raspunde

Gheorghe Ion

Acum 1 zi

Eu zic sa o faca sens unic, cu semafor. Asta daca or sa o faca pana in 2040.
Raspunde

Sibian

Acum 1 zi

După cum merg lucrurile la Consiliul Județean Sibiu ar fii mai indicat să începem cu o potecă și după să începem să cărpim,tipic romanesc
Raspunde

Dorel

Acum 23 ore

Dacă o feceti cu 2 benzi o faceți degeaba.... Va fi echivalentul unui DJ oarecare..... Mai bine faceți ceva bun de la început. Altfel, bani aruncați aiurea. După câțiva ani veți constata ca era ok cu 4 benzi.
Raspunde

Asdfasdf

Acum 22 ore

aia deja nu mai este centura este o amarata de strada (si un bulevard este mai mare decat ea) si rolul ei nu va mai fi cel dorit decat ca o strada normala (chiar mica la 9m) cum sunt multe in Sibiu. Nu mai inteleg atunci rostul ei ca la cat de mica este daca opreste cineva pe o banda s-a blocat traficul si avand in vedere dimensiunea redusa si viteza de circulatie va fi mica deci FASS cu acest proiect controversat de la bun inceput... Nu are rost sa mai vorbim de faptul ca avand in vedere noile dimensiuni va fi foarte aglomerata si se vor crea blocaje mai ales ca rolul ei (centura ocolitoare) era de a ajuta pe cei din zona metropolitana sa ajunga in zona industriala si inapoi in zonele unde locuiesc fie ele Calea Cisnadiei, Cisnadie, Rasinari, Poplaca sau Cristian...
Raspunde

Unu

Acum 22 ore

Nu mai trebe sa faceti nimic: e deja o poteca ce duce prin padure pe la dumbrava, serpuieste frumos, si te scoate catre cisnadioara, aproape de fabrica dumbrava, a lui carabulea. voi nu mai trebe sa faceti nimic, e facut deja, la cheie ! asa e pe la sibiu si prin ardeal: prostia la cel mai inalt nivel, prostia, aroganta si tradarea !
Raspunde

Client

Acum 21 ore

Ciorba reincalzita?
Raspunde

VOX

Acum 21 ore

Oameni fara cap...gandesc totul pentru acum fara sa-i duca creierasul la mai mult. Si ne trezim apoi ca peste 10-15 ani e si asta subdimensionata la fel ca podul Kogalniceanu, pt ca ce sa vezi...orasul nu sta pe loc si se dezvolta! Toate ***** pe pozitii de decizie!!!!!

Raspunde

Florin

Acum 17 ore

OFFF... o mare - mare prostie .... Orice " varianta", in afara unui tunel ( pana dincolo de Clalea Poplacii) este o mare - mare prostie si bani aruncati.
Raspunde

CenturaOcolitoareHAHAHAH

Acum 17 ore

Păi ce să faci cu o bandă pe sens? Care mai este rostul? Să stăm frumos pe alte drumuri decât pe cele pe care le avem deja?
Raspunde

T.

Acum 17 ore

cel mai cinstit si practic traseu al acestei centuri pleaca de la Jandarmerie - dupa unitatea militara din Valea Aurie - ajunge in zona fundaturii Zavoi - ocoleste pista pana in punctul deja propus. De la jandarmerie in directia cealalta = 2km de tunel pe sub padure, pana in arhitectilor (cu intersectie si cu cl. Dumbravii). E singura varianta scurta si la obiect care ar prelua trafic din oras - pentru ca masinile din oras+arhitectilor congestioneaza orasul, nu navetistii din Poplaca sau Rasinari. Varianta precum propusa de cimpean ar fi construita exclusiv in beneficiul celor din arhitectilor - care - majoritatea din ei, oricum vor tranzita in continuare orasul pentru a-si duce copii la scoala.
Raspunde

Ion Iliescu (RIP)

Acum 16 ore

Cum sa mai faci in anul 2025, aproape 2026, drumuri noi cu doua benzi de circulatie?
Raspunde

Nic

Acum 15 ore

Ha Ha Ha . Prima data la profil de autostrada dupa aia drum expres acu drum normal, pana o construiti ajunge pista de bicicleta sau carare...
Raspunde

Gicu

Acum 13 ore

Aha, încă o alee în județ. Se va numii Aleea Ocolitoare Sibiu sau de ce nu "cărarea la pas de melc". Vai mama lor, vai capu nost.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus