Duminică,
23.11.2025
Innorat
Acum
3°C

De ce e bine să lași motorul la relanti 30 de secunde după ce ai ajuns la destinație. Un profesor de la Facultatea de Mecanică explică cât e de periculos să turezi motorul la pornire

De ce e bine să lași motorul la relanti 30 de secunde după ce ai ajuns la destinație. Un profesor de la Facultatea de Mecanică explică cât e de periculos să turezi motorul la pornire

Turarea motorului rămâne una dintre cele mai prost înțelese practici printre șoferi. De la dorința de a încălzi mai repede mașina, până la reflexul de a o „auzi cum toarce” înainte de oprire, gestul pare minor. În realitate, este una dintre principalele cauze de uzură și deteriorare a motoarelor moderne, spune conferențiarul Radu Drosescu de la Facultatea de Mecanică a Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIASI), Departamentul de Inginerie Mecanică şi Autovehicule Rutiere, scrie Ziarul de Iași.

„Turarea motorului o întâlnim mai des la funcționarea în gol sau la pornire, ca o consecință directă a apăsării excesive a pedalei de accelerație față de cât se impune”, ne explică profesorul de la TUIASI, menționând că mulți conducători auto o folosesc „cu precădere pentru o încălzire mai rapidă a motorului”.

Aceasta este însă o concepție greșită. Motorul rece are nevoie de timp pentru ca uleiul să ajungă la toate componentele. „Turarea excesivă și prelungită a motorului rece va provoca schimbări abrupte de temperatură pe care presiunea uleiului nu le poate urmări”, avertizează conf. dr. ing. Radu Drosescu. Rezultatul: „ungere deficitară sau chiar ruperi ale peliculei de ulei”, adică exact acel strat fin care protejează piesele metalice de frecare directă.

„Turarea în timpul mersului rezultată ca urmare a unor accelerări bruște și repetate conduce la solicitări excesive ale motorului, ambreiajului și transmisiei. Se recomandată în schimb o accelerare lină și constantă asociată cu o schimbare corectă a treptelor de viteză”, ne spune profesorul.

El precizează că motoarele diesel nu sunt mai „rezistente” la turare.

Un alt reflex păgubos este acela de a tura motorul înainte de oprire, o practică rămasă din vremurile în care șoferii „îi dădeau un impuls” motorului pentru ca pornirea de a doua zi să fie mai ușoară. În realitate, la motoarele moderne, efectul este exact opus.

„Oprirea motorului determină nefuncționarea pompei de ulei, iar turbina, turată, se va opri mai greu, rotindu-se din inerție un timp mai lung, cu o ungere deficitară”, explică universitarul.

În cazul cutiilor automate, turarea motorului cu maneta în pozițiile N (neutru) sau P (parcare) este deosebit de periculoasă.

„Accelerarea la pornire nu este indicată în poziția neutră urmată de cuplarea în drive”, precizează profesorul, „deoarece poate duce la distrugerea benzilor metalice din construcția ambreiajelor și frânelor multidisc din interiorul cutiei.”

„Corectă este acționarea manetei în poziția D (drive), cu apăsarea pe frână și apoi accelerarea. Este neadecvată turarea cu transmisia automată în poziția de parcare (P). În cazul transmisiei manuale pentru care trecerea prin poziția neutră este obligatorie este indicată o sincronizare a turațiilor motorului și transmisiei înainte de schimbarea treptelor pentru ca procesul să decurgă lin, fără smucituri. Turarea se va face după cuplarea treptei”, aflăm de la profesorul ieșean.

Sursa foto: Arhivă Turnul Sfatului

 

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus