Pasajul subteran între Bulevardul General Vasile Milea și DN1 a fost identificat ca soluție optimă în decembrie 2013, în cadrul primului studiu de prefezabilitate pentru a permite traversarea străzilor Rahovei și Semaforului de către traficul auto. Studiul a fost făcut public recent, în cadrul clarificărilor cerute în contextul licitației lansate de Primărie pentru actualizarea documentației.
Valoarea totală estimată a acestei investiții, conform datelor din 2013, se ridica la 30,7 milioane lei (fără TVA), echivalentul a aproximativ 6,9 milioane euro, calculat la un curs de 4,45 lei/euro. Era scenariul recomandat, în detrimentul variantei de „pasaj suprateran”.
Conform studiului din 2013, pasajul subteran ar urma să fie realizat în 18 luni, fiind echipat astfel pentru a rezista cel puțin 100 de ani.
Necesitatea investiției: eliminarea blocajelor
Construcția unui pasaj la intersecția B-dul General Vasile Milea - strada Rahovei - strada Semaforului este văzută de municipalitate ca parte a culoarului de circulație continuă de-a lungul bulevardului Milea, până pe șoseaua Alba Iulia și ieșirea spre vest, spre Sebeș.
„Adoptarea dirijării cu semafor electric în unele intersecții din municipiul Sibiu, deşi a îmbunătățit situaţia, în special în ceea ce priveşte siguranţa participanţilor la trafic de pe direcţiile fără prioritate, nu a rezolvat problemele de aglomerare şi suprasaturarea cu trafic a unor intersecţii importante, datorită unor fluxuri majore, pe direcţii importante de circulaţie, cu intensităţi deosebit de mari, care, practic nu pot fi preluate în mod fluent de către intersecţie în cadrul ciclului semaforului”, scrie în studiu.

În document se menționează despre „cozi regresive de autovehicule”, care se acumulează la semafor și nu pot fi rezolvate într-un singur ciclu. Adică unele vehicule staționează chiar și două sau trei cicluri ale semaforului. „În acest caz, întârzierile în deplasarea vehiculelor sau chiar a unui întreg flux sunt mari, cu consum suplimentar de carburant şi de timp”, precizează autorii studiului de prefezabilitate din 2013.
Pentru a descrie oportunitatea investiției, documentul se bazează și pe datele CNAIR și a master-planului de transport Sibiu din 2008, care arată o creștere a densității traficului. Acum 12 ani, pentru Sibiu se estima o creștere a gradului de motorizare de la 314 autoturisme la 1000 de locuitori la 428 autoturisme la 1000 de locuitori în 2027.
Construcția unui pasaj în această intersecție era prezentată ca soluția ideală „pe termen mediu și lung”. Pasajul subteran era recomandat celui suprateran - acestea fiind două soluții puse în discuție atunci.
Cum ar putea arăta pasajul
În descrierea investiției recomandate, se precizează că partea acoperită ar avea o lungime de 36 m, iar rampele adiacente (Rampa Sibiu și Rampa Brașov) ar totaliza 256 m (165 m rampa Sibiu și 91 m rampa Brașov). Lățimea totală a pasajului ar fi de 8 m, incluzând două benzi de circulație de 3,5 m lățime și două trotuare de 0,5 m lățime. Pasajul ar avea un gabarit normal de 5 m.
Zona de racordare cu b-dul General Vasile Milea ar avea lungimea de 65 m, iar zona de racordare cu DN1 ar avea lungimea de 30 m.
În răspunsul la clarificările cerute recent de agenții economici, Primăria a publicat și o serie de randări:







Tehnologie și cost
„Această soluție constructivă asigură un cost și o durată de execuție ca fiind cea mai mică posibilă. Se estimează o durată totală de execuție de 18 luni a tunelului cu gabarit normal”, scrie în document.
În studiu se preciza că această construcție se va realiza prin „metoda tranșeei deschise”: „Solutia oferă avantajul constructiei unei structuri de rezistentă stabile, indestructibile, echipată cu un sistem sigur și fiabil de colectare și evacuare a apelor freatice, care asigură o durată normală de exploatare de minim 100 de ani (...) Această soluție oferă tehnologia optimă de construcție a tunelului, cu un nivel minim de perturbare a traficului rutier și pietonal în intersecția studiat”.
Mai este de menționat că autorii studiului de prefezabilitate estimau atunci un cost de 6,9 milioane EURO și o durată de execuție de 18 luni.
Scenariul nerecomandat, cel pentru pasaj suprateran, era estimat la 43,6 milioane lei (aproximativ 9,8 milioane euro), conform cursului din 2013.
Real în 2013, ireal în prezent: cinci pasaje
Este de menționat că studiul din 2013 menționează despre cinci astfel de pasaje rutiere pentru culoarul Vasile Milea - șoseaua Alba Iulia - Vest.
Astfel, pentru a asigura un trafic auto continuu pe acest culoar de circulație, se studia posibilitatea traversării, „prin subteran sau suprateran” a celor mai aglomerate cini intersecții. Era vorba despre Milea - Rahovei - Semaforului; Milea - C. Noica - Calea Dumbrăvii; PIața Unirii; șos. Alba Iulia - Morilor; Pod Cibin - Mc Donald's - șos. Alba Iulia.

Studiul de prefezabilitate din 2013 a fost realizat de societatea Pod - Proiect SRL. Documentul poate fi consultat aici.

Primăria reface hârtiile
Pe 17 noiembrie 2025, Primăria Sibiu a scos la licitație actualizarea studiului de prefezabilitate pentru pasajul subteran din intersecția B-dul General Vasile Milea cu str. Rahovei și Semaforului. Valoarea estimată a contractului este de 163.350 lei (inclusiv TVA), iar data limită de depunere a ofertelor este 24 noiembrie.
Amintimcă anul trecut, municipalitatea sibiană a mai plătit 10.000 de euro pentru servicii de consultanță pentru elaborare documentației în vederea achiziției publice pentru realizarea studiului de prefezabilitate pentru proiectul „Coridor supra și subteran de mobilitate Alba Iulia - Milea”.
Pasajul este prevăzut și în Planul de mobilitate urbană durabilă, strategie revizuită și adoptată de Consiliul local Sibiu în anul 2023. Respectiva strategie estima costurile pasajului la 11 milioane de euro.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: studiu de prefezabiltiate pasa , pasaj milea sibiu , pasajul subteran milea rahovei , Primăria Sibiu
Vizualizari: 1550


Ultimele comentarii
Acum 25 minute
???
Acum 27 minute
Sibian
Acum 29 minute
Muresan
Acum 36 minute
Sibian
Acum 37 minute
Newman