Miercuri,
10.09.2025
Cer Senin
Acum
23°C

Într-o Cisnădie „bombardată”, primarul a făcut scandal: i-a chemat pe constructori pentru a-i da afară din sală. În joc sunt milioane din fonduri europene

Într-o Cisnădie „bombardată”, primarul a făcut scandal: i-a chemat pe constructori pentru a-i da afară din sală. În joc sunt milioane din fonduri europene

Primarul Cisnădiei, Gheorghe Huja, a organizat marți dimineața o ședință în care, după cum a recunoscut mai apoi, a făcut scandal: i-a acuzat pe constructorii de la Strabag – angajați de Apă Canal SA în cadrul unui contract de peste 15 milioane de euro pentru extinderi și reabilitări de rețele – că nu au capacitatea de a finaliza lucrările. Chemați la ședință, cei de la Strabag n-au stat mai mult de cinci minute: au plecat după primele apelative de genul „firmă-căpușă” cu care primarul i-a tratat.

Dacă intri în Cisnădie dinspre Cisnădioara, strada Măgurii (foto principală) este brăzdată și de-a lungul, și de-a latul de tot felul de șanțuri în care pământul se tot adâncește, acoperită ici și colo de grămezi mari de pământ și blocată din loc în loc de semne care redirecționează circulația auto. Imaginile de șantier se repetă și pe alte străzi din oraș, precum Lungă sau Țesătorilor, în timp ce pe strada Șelimbărului s-a așternut un strat de asfalt precum „valurile Dunării”.

Strada Măgurii din Cisnădie

Pe cele patru străzi au început, din vara acestui an, lucrările de înlocuire și extindere a rețelelor de apă și canalizare, precum și înlocuirea branșamentelor, în cadrul unui contract cu o valoare de aproximativ 80 de milioane de lei cu tot cu TVA (echivalentul a 15 mililoane de euro) încheiat între operatorul regional Apă Canal SA și Strabag SRL. Contractul prevede lucrări atât în Cisnădie, cât și în Cisnădioara, Poplaca, Rășinari și Tocile.

„Puteți să plecați!”

Pentru ora 11:00 a zilei de marți, primarul Cisnădiei, Gheorghe Huja, a convocat la o ședință pe reprezentanții Strabag, cei ai Apă Canal, ai Consiliului Județean Sibiu, ai Poliției locale, cei doi diriginți de șantier (din partea Apă Canal și din partea Primăriei Cisnădie) și câțiva jurnaliști.

Încadrat de viceprimar și secretar, Gheorghe Huja a deschis discuția catalogându-i pe cei de la Strabag, de la bun început, drept o firmă-căpușă. „După cum știți avem un proiect de finanțare pe raza orașului Cisnădie, a existat o licitație câștigată de firma-căpușă Strabag. Așa o să scriu și în presă, «firmă-căpușă Strabag»”, și-a început Huja discursul pe un ton amenințător.

Ton care a crescut brusc în urma protestelor celor doi reprezentanți ai Strabag împotriva apelativelor folosite. „Vă rog frumos să mă lăsați în pace! Puteți să plecați! Eu vă opresc lucrările de astăzi! Voi sunteți căpușă, firma-căpușă Strabag. Nu am ce să discut cu asemenea oameni. Sunteți puși ca marionete!”, le-a strigat primarul celor doi reprezentanți care au decis să părăsească sala.

Gheorghe Huja, primarul Cisnădiei

Fără reprezentanții Strabag în sală, primarul și-a menținut tonul ridicat, acuzându-i pe constructori de lipsă de capacitate și de specialiști, de faptul că au demarat lucrările fără să le fie furnizate toate materialele de pus în operă, lucruri care „ne-au dat peste cap orașul”.

„De patru luni străzile principale din oraș sunt blocate. Cei de la Strabag n-au niciun angajat, au dat lucrările în subcontractare. Și, pentru că nu sunt serioși, din vreo zece firme subcontractate au mai rămas patru. Pe strada Șelimbărului au introdus 235 de metri de conductă, apoi așa au lăsat strada. Mi-au promis că o termină în șapte zile, de patru luni mi-au promis asta. Le-am spus că strada Măgurii este cea mai importantă stradă, dar două luni nu au lucrat deloc acolo. Nu au materiale, nu au robineți, n-au nimic. Cine-i lasă să participe la licitații? Nu se mai poate lucra cu acești nemernici, că nu le pot spune mai bine, ne-au dat peste cap tot orașul. Cât să le mai suport bătaia de joc? Eu le opresc lucrările indiferent de câți bani se pierd, sunt complet depășiți. Oamenii știu că primarul este de vină, nu Strabag sau Apă Canal”, sunt câteva din exclamațiile lui Huja în fața unei audiențe tăcute.

Decizia: nimic altceva decât cele patru străzi

Pe același ton ridicat, Huja a anunțat că și-a schimbat decizia pe care o luase de dimineață, de a opri toate lucrările celor de la Strabag prin anularea avizelor de săpătură eliberate de Primăria Cisnădie. În cele din urmă, reprezentantul cisnădienilor a anunțat că nu va mai elibera niciun aviz de săpătură până când cele patru străzi enumerate în ședință nu vor fi finalizate. Lucrări după care, a arătat primarul, așteaptă alte contracte, de modernizare a străzilor. „Eu am finanțarea asigurată să modernizez străzile din oraș. Dar ce să mai modernizez, că ei nu mai termină! Din iunie stau blocat cu patru străzi, cât să mai rabd? Nu vin nici măcar cu material să completeze în șanțurile săpate pentru noile branșamente. Am înțeles că și în alte părți sunt probleme, dar eu nu sunt precum cei din alte părți, nu am de gând să tac. Că au venit cu pile, de la București, să le dau avize să înceapă și în Cisnădioara, apoi să le dau și strada Sibiului, să se blocheze tot orașul. Nu le mai dau nimic! De astăzi nu mai primesc nicio autorizație de săpătură. Îmi cer scuze pentru derularea acestei ședințe, pentru că am ajuns să fac scandalul acesta din cauza nesimțiților de la Strabag”, a adăugat Huja.

Prezenți la ședință, reprezentanții Apă-Canal au refuzat să intre în dialog cu primarul „exploziv”, anunțând că vor emite un punct de vedere în scris. Iar cei de la Consiliul Județean au arătat că beneficiarul lucrărilor este Apă Canal SA, fără ca administrația județeană să aibă vreo calitate în derularea lucrărilor.

Directorul Apă Canal: „Ar fi însemnat să blocăm total accesul în orașul Cisnădie”

Apă Canal a semnat contractul cu cei de la Strabag în vara acestui an, după o primă licitație la care nu s-a prezentat nimeni. Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în prima jumătate a lunii iulie 2023, vizată fiind cu prioritate tocmai Cisnădia, avându-se în vedere proiectul de modernizare a străzilor pentru care primăria din localitate a primit finanțare. În total, cei de la Strabag ar trebui să intervină cu lucrări pe 24 de străzi din orașul Cisnădie și, respectiv, pe 21 de străzi din Cisnădioara.

Iar după cum arată Vasile Maier, directorul general al Apă Canal SA, lucrurile sunt diferite față de modul în care au fost prezentate de reprezentantul cisnădienilor, lucrările respectând graficul de execuție care a fost de fiecare dată modificat conform solicitărilor administrației locale. Mai mult, reprezentantul Apă Canal arată că, nu mai departe de acum trei săptămâni, Primăria Cisnădie solicita sporirea numărului de străzi pe care cei de la Strabag să demareze lucrările.

„Deoarece orașul Cisnădie are o finanțare de la bugetul central pentru reabilitare străzi, lucrările au început în Cisnădie, în data de 26.07.2023 pe str. Sibiului, conform înțelegerii prealabile cu dl. primar Huja. Au mai fost demarate apoi lucrări pe străzile Măgurii, Țesătorilor și Lungă, tot în urma solicitării exprese a Primăriei Cisnădie, în vederea corelării cu asfaltarea ulterioară a acestora. Conform graficului de lucrări aprobat, acestea trebuie finalizate până în data de 11 decembrie 2023 ( mai puțin str. Țesătorilor, care inițial era programată în anul 2024, dar la solicitarea Primăriei Cisnădie a fost demarată în 16.08.2023).  În conformitate cu adresa nr.18899/27.09.2023, Primăria Cisnădie dorește să se mai efectueze prioritar lucrările prevăzute pe străzile Cetății, Sibiului și Unirii. Pe aceste ultime trei străzi nu a fost încă demarată nicio lucrare, deoarece ar fi însemnat să blocăm total accesul în orașul Cisnădie”, arată Vasile Maier, într-un răspuns transmis cititorilor Turnul Sfatului.

Locuitorii de pe strada Lungă din Cisnădie sunt de părere că lucrările au evoluat într-un „ritm normal”

Toate lucrările au autorizație de construire obținută de Apă Canal, iar pentru străzile aflate în lucru Strabag deține  avize de săpătură, eliberate de primărie, și de trafic, eliberate de Poliție.

„Strabag mai deține avize de săpătură pentru alte opt străzi în Cisnădioara, acolo lucrările fiind începute doar pe str. Cireșilor. Nu știu la ce intervenții de la București se referă dl. primar legat de Cisnădioara și avizele de săpătură de acolo, obținerea acestor avize fiind în sarcina antreprenorului. Legat de aprovizionarea cu materiale a constructorului nu am sesizat să existe probleme deosebite. Asta îmi spun și oamenii noștri, dar și inginerul supervizor. Desigur că pe șantier nu găsești întotdeauna o situație de farmacie, dar când a fost nevoie am sprijinit și noi constructorul cu anumite echipamente, tocmai ca să scurtăm timpii morți”, mai arată Vasile Maier.

Milioanele europene din joc

„Menționez că pe acest contract Apă Canal Sibiu trebuie să mai deconteze lucrări de circa zece milioane de lei până la 31 decembrie 2023, în caz contrar trebuind să suporte din bani proprii contravaloarea acestora. Orice derapaj sau blocaj din partea autorităților locale, nejustificat legal, ne va aduce mari prejudicii în absorbirea banilor europeni deja alocați, precum și în ceea ce privește prevederile contractuale cu firma Strabag. Desigur, astfel de situații nu pot rămâne nepenalizate”, avertizează Vasile Maier.

El confirmă mai multe runde de discuții tripartite cu primarul Cisnădiei și reprezentanții Strabag pe subiectul lucrărilor în derulare, al căror grafic de execuție a fost, practic, decis de către administrația orașului. „Graficul după care au fost începute lucrările a fost făcut exclusiv la propunerea Primăriei Cisnădie”.

Apariția și prelungirea unui conflict la Cisnădie va duce la procese și la relocarea șantierelor, mai arată directorul general al Apă Canal SA. „Dacă Primăria Cisnădie refuza acordarea dreptului de lucru pe străzile contractuale, se vor întâmpla două lucruri: vom înregistra prejudicii atât noi, cât și constructorul, pentru recuperarea cărora va trebui să ne îndreptăm pe căile legale avute la dispoziție, și al doilea lucru este că vom fi nevoiți să mutăm șantierul pe teritoriul celorlalte localități prevăzute în contract, pentru a recupera măcar parțial din absorbția fondurilor europene alocate. Eu sper ca dl. primar să abordeze cu înțelepciune relația cu constructorul, dar și cu Apă Canal Sibiu, astfel încât să reușim împreună să finalizăm acest contract, așa cum am făcut cu multe alte contracte înainte de acesta”, încheie Vasile Maier.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

11 comentarii

John Doe

Acum 1 an

Muja.... :DDDD

Raspunde

Mihai Tanase

Acum 1 an

"Chemați la ședință, CEI de la Strabag n-au stat mai mult de cinci minute." Cine sunt acesti, CEI, au niste functii, responsabilitati sau sunt doar CEI de la Stabarg ?

Raspunde

Gheorghe ion

Acum 1 an

Ca a si făcut urlatorul asta ceva. In afara de decorariuni de Craciun si limitatoare de viteza absurde, nimic nu se vede dupa el. Ba Nae, cand mergi inspre Tocile, fix in curba e rupt asfaltul așa de mult, incat daca mergi cu 40kmh sari de pe drum. Si e de cativa ani! Acolo tot Strabag e de vina? Si aceeasi strada amarata care duce la tocile pe langa ca e bombardata ca vai de ea, mai e si plina de limitatoare de viteza. Dar, daca te voteaza lumea, la cat mai multe - limitatoare

Raspunde

Bathory

Acum 1 an

Alt potlogar.

Raspunde

Fain spectacol

Acum 1 an

Ceea ce a facut Huja se numeste "ca a dat o petarda". Omul este in campanie electorala. A asfaltat cu firma de casa strada Selimbarului si a iesit un fiasco. Are doar reprosuri. Acum cei de la Strabag ce sa faca? Sa scoata asfaltul depus si sa-l duca in biroul primarului ca sa asfalteze ei cum trebuie? O strada (Selimbarului), nu intra la asfaltat pana nu se fac si bransamentele. Huja, dorea ca dupa fiecare sapatura Strabag sa toarne strat nou de asfalt. Sau il deranjeaza ca prin sapaturi, au disparut celebrele bumpere din Cisnadie? Huja solicita Apa Canal sa intervina pe anumite strazi, Huja urla ca nu se fac aceste strazi. Campania electorala il macina pe om.

Raspunde

Ion

Acum 1 an

S-a supărat lacomul de Huja că l-a sarit Turcan de la ciolan. Ești depăsit de cand te-ai nascut , Hoțule! 

Raspunde

Kokos

Acum 1 an

O panarama de primar numeste Strabag , "firma-capusa" . Strabag , o firma care construieste sectoare de autostrada! Si din ce spun Apa-Canal si locuitorii , huja bate campii , ca de obicei. Vin alegerile , e disperat ca nu-l mai alege nimeni , si se da in spectacol.

Raspunde

Daniel

Acum 1 an

Vai de mine,nu îmi vine să cred cum arată orașul Cisnădie! Îmi pare rău pentru aceasta situație,fiind de loc din acest oraș... Domnule primar,nu de scandaluri (în acele ședințe) are lumea nevoie! Facta,non verba! Trebuie pus osul la treabă,nu povești cu pești... Am văzut imaginile video cu străzile sus-numite. Dezastru!

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Calin N.

Acum 1 an

Huja este nebun dar are dreptate: Strabag este o capusa care ia grosul si subcontracteaza, iar cacanatii de la Apa Canal au intarziat licitatiile din cauza unui director arogant si batut in cap. Cisnadenii sunt victime in aceast triunghi. Va fi cineva pedepsit?

Raspunde

Sandokan

Acum 1 an

Cam asa se practica in general la noi, se subcontracteaza. Dar asta conteaza mai putin, atat timp cand primaria, prin contractul pe care-l semneaza, se asigura ca lucrurile ies asa cum trebuie. Cisnadia arata urat, e un oras "imbatranit", iar primarul un parvenit ca multi primari de la noi. Atat timp cat lumea nu se va respecta mai mult si va continua sa-l voteze, lucrurile nu se vor schimba in bine. Huja e pus doar pe "capatuiala".

Raspunde

Mirela

Acum 1 an

Din punct de vederea al cetateanului care circula de 3 ani zilnic pe strazile Sibiului, Selimbarului, Aviatorilor si Nicolae Porumbescu (din care 2 neasfaltate si una denivelata si plina de gropi), va pot spune ca masina mi-e terminata. Si nu are nici o legatura cu firma Strabag. Cine este responsabil pt. asta? Tot Strabag? Lucrarile Strabag pe langa care am trecut erau semnalizate, marcate si semaforizate. Lucrul pe care nu il pot spune despre lucrarile primariei. Strada Selimbarului, 3 ani, zilnic am circulat peste gropi si denivelari unde masinile sunt nevoite sa le ocoleasca creandu-se riscuri de accidente. Iar cu lucrarile din ultimul an este ceva de nedescris. Birdurile cine le-a pus? tot Apa Canal si Strabag! Sa vezi acolo mod de organizare a lucrarilor si incompetenta de lucru. Primaria a deviat lucrarile pe un drum pietruit fara nici o amenajare / pregatire in avans. Doar au trimis masinile pe acolo. Str. Nicolae Porumbescu plina de cratere, au venit acum sa o asfalteze in bataie de joc. E toata valuri si valurele. Str. Aviatorilor e amenajata de mediul privat ca pe primar il doare exact undeva. Ca mediul privat nu plateste o gramada de taxe la primarie. Va mai amintiti cum au lasat neterminat podul de la Sevis un an de zile, peste care zi de zi eram nevoiti sa trecem? Domnule Primar, ceea ce (nu) ati facut in toti acesti ani se cheama abuz asupra cetateanului. V-ati batut joc de toti cei care circula pe aceste drumuri. Si mai puneti si politia locala sa va sustina in aceste abuzuri. Incercati sa invinuiti pe altii acum in prag de alegeri. Rusine sa va fie!

Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus