Planul Urbanistic General al Sibiului aflat în consultare publică diferențiază necesarul de locuri de parcare în funcție de distanța de zona centrală, în jurul căreia au fost stabilite trei zone. Pentru inelul 1 din jurul centrului, de exemplu, numărul de locuri de parcare obligatoriu a fi amenajate pentru eventuale noi blocuri scade de la prezentul 1,5 la 1,3. Cu toate acestea, calculele indică faptul că pentru zonele mai depărtate de centru, noul PUG obligă la amenajarea mai multor locuri de parcare decât în prezent. Un milion de euro plătesc sibienii pentru noul plan urbanistic general al Sibiului, document care trebuia finalizat de anul trecut.
„Matrice privind asigurarea necesarului de parcări pe zone/funcțiuni” este denumirea dată anexei din noul PUG din care sibienii pot afla care este viziunea administrației locale în ceea ce privește chestiunea parcărilor în următorii zece ani.
Iar cum „ținta strategică este aceea de a contrabalansa stadiul curent al ponderii semnificative de deplasare cu automobilul propriu”, noul PUG se dorește a veni cu măsuri care să descurajeze sibienii de la a mai cumpăra cât mai multe mașini pentru fiecare familie. „S-a optat pentru o diferențiere a necesarului de locuri de parcare, bazat pe depărtarea de zona centrală, nivelul de dezvoltare și dotare a zonei, deservirea cu circulații - pe baza hărții de organizare a inelelor de dezvoltare a Municipiului Sibiu, apartenența unităților teritoriale de referință la aceste inele”, se arată în PUG-ul aflat în consultare.
Care sunt, precis, aceste inele de dezvoltare poate fi mai mult ghicit: documentele date publicității de administrația locală nu conțin nicio hartă sau un document suficient de detaliate, din care să rezulte străzile care aparțin fiecărui inel și care să poată fi găsite ușor de către un cititor neavizat. Singurul indiciu asupra împărțirii zonelor de parcare ale Sibiului poate fi considerată o hartă de dimensiuni mici, amplasată într-un colț al anexei referitoare la „matricea privind necesarul de parcări”, hartă desenată în patru culori, unde se distinge zona centrală și cele trei inele.
Aceasta este singura hartă pe care noi am descoperit-o în documentația pusă în consultare publică de Primăria Sibiu, hartă din care să ne dăm seama cât de cât cum vor fi împărțite zonele de parcări ale Sibiului
Cu cât mai departe, cu atât mai multe. Cu calcule complicate
În prezent, PUG-ul aflat în vigoare din 2011 impune asigurarea unui număr de 1,5 locuri de parcare pentru fiecare unitate locativă amenajată în blocuri (locuințe colective, altele decât condominii).
În noul PUG, matricea pusă în consultare publică împarte obligativitatea asigurării locurilor de parcare în funcție de utilizarea clădirilor, pe lângă zona în care se află acestea. Astfel, în cazul noilor locuințe individuale va trebui amenajat un loc de parcare pentru fiecare casă în zona inelului central și, respectiv, câte două locuri de parcare dacă noua casă va fi ridicată în zonele celorlalte inele (cu mențiunea că minim unul din cele două locuri trebuie „înglobat în volumul clădirii de locuit”).
De interes mult mai mare sunt prevederile referitoare la numărul de locuri de parcare care trebuie amenajate pentru locuințele colective (blocuri): ca o regulă generală, noua variantă de PUG obligă la amenajarea a cel puțin un loc de parcare la fiecare 100 de mp suprafață utilă.
Astfel, pentru eventualele (dar puțin probabilele) noi blocuri din zona centrală, numărul minim de locuri de parcare va fi de unul la fiecare două apartamente. Pentru noile blocuri care vor fi ridicate în zona „inelului 1” sunt impuse 1,3 locuri de parcare pentru fiecare apartament, iar pentru noile blocuri din zona „inelului 2” „se adaugă un loc de parcare pentru fiecare patru unități locative față de prevederea inelului anterior”. În fine, pentru noile blocuri care vor fi ridicate în zona aferentă „inelului 3” regulile din noul PUG prevăd că „se adaugă un loc de parcare pentru fiecare trei unități locative față de prevederea inelului anterior”.
Exemplu
Cum modul de calcul impus prin noul PUG este destul de greu de perceput la o primă lectură, am făcut un exercițiu: câte locuri de parcare trebuie asigurate în prezent și câte în baza noului PUG pentru un bloc cu 20 de apartamente și, respectiv, pentru unul cu 50 de apartamente. Astfel, blocului cu 20 de apartamente îi trebuie asigurate 30 de locuri de parcare acum, iar în baza noului PUG va trebui să aibă minim 10 locuri în zona centrală, minim 26 în inelul 1, minim 31 în cel cu numărul 2 și, respectiv, 37 de locuri de parcare dacă ar fi ridicat în inelul cu numărul 3.
Pe baza celor trecute în PUG am făcut niște calcule în ceea ce privește minimul numărului de locuri de parcare care trebuie asigurate pentru noile blocuri
Calculele se complică
În plus față de regulile mai sus descrise, noile propuneri impun minim două locuri de parcare pentru fiecare apartament de peste 100 de metri pătrați suprafață utilă, indiferent în ce zonă ar urma ridicat noul bloc. Iar pentru fiecare nivel al viitoarelor noi blocuri, tot indiferent de zonă, va trebui asigurată și câte o stație de încărcare a mașinilor electrice
”Se recomandă asigurarea a minim 60% din locurile de parcare necesare în cadrul parcajelor subterane sau în clădiri de parcaje supraetajate”, se mai arată într-un tabel greu de descifrat în noua variantă de PUG.
Documentația supusă consultării publice prevede și o serie de derogări în ceea ce privește locurile de parcare care trebuie asigurate noilor blocuri. Astfel, dacă noul bloc este ridicat în zonele 2 sau 3, dacă minim 70% din locurile impuse sunt amenajate în subsol sau parcaje pe mai multe niveluri și dacă există cel puțin o stație de transport la cel mult 300 de metri distanță, atunci numărul minim de locuri de parcare asigurate poate fi de 1,3 la fiecare apartament „fără aplicarea de coeficienți de spor în funcție de amplasarea imobilului”.
Tot pentru blocurile din zonele 2 și 3, noile reguli propuse obligă dezvoltatorii imobiliari ca pentru fiecare loc de parcare amenajat la nivelul solului să mai asigure câte 1,5 mp de spațiu verde, în plus față de spațiile verzi prevăzute de celelalte norme ale PUG-ului. „Această prevedere nu poate fi modificată prin PUZ”, se mai arată în propunerea de plan urbanistic general.
Biciclete
Viitoarele noi clădiri de locuințe vor trebui să asigure câte un loc de parcare a bicicletei pentru fiecare apartament din zona centrală. Pentru noile blocuri din inelele 1 și 2 vor trebui asigurate, pentru fiecare apartament, câte 1,2 locuri de parcat bicicletele „într-un spațiu închis și acoperit și ușor accesibil destinat depozitării bicicletelor, integrat clădirii principale sau într-o construcție anexă”. Iar pentru viitoarele blocuri din inelul 3, numărul locurilor de asigurat bicicletele trebuie să fie de 1,5 pentru fiecare apartament.
O parcare la fiecare 20 – 30 de enoriași. Un loc de bicicletă la fiecare 10 elevi
„Matricea” – anexă la noul PUG include și locurile de parcare obligatoriu a le asigura Primăria, Consiliul Județean sau Prefectura, precum și clădirile în care sunt amenajate sedii de birouri sau de partid. Spre exemplu, Primăria și CJ ar trebui să asigure câte un loc de parcare pentru fiecare 30 de angajați și câte un loc de bicicletă la fiecare 20 de angajați.
Printre clădirile cu destinație specifică pentru care trebuie asigurate locuri de parcare sunt incluse și bisericile: indiferent de zona orașului în care acestea ar urma a fi ridicate, bisericile vor primi autorizație de construire doar dacă demonstrează că asigură câte un loc de parcare „la 20 – 30 de enoriași”, după cum scrie în propunerea de PUG. calculele indică faptul că pentru zonele mai depărtate de centru, noul PUG obligă la amenajarea mai multor locuri de parcare decât în prezent
În cazul școlilor (ciclul primar sau gimnazial) sunt impuse minim șapte locuri de parcare pe timp limitat (sistemul îmbarcare/debarcare încercat în fața Școlii nr. 15), pe timpul programului pentru zona centrală. La școlile din zona inelului 1, pe lângă cele șapte locuri temporare mai sunt cerute câte un loc de parcare la fiecare cinci săli de clasă, iar pentru școlile din zonele 2 și 3 – câte un loc de parcare la fiecare trei săli de clasă, plus cele șapte pe perioadă limitată.
Suplimentar, pentru școlile gimnaziale mai trebuie asigurat câte un loc de bicicletă la fiecare cinci elevi în centru, la fiecare trei elevi – în zona 1 și, respectiv, câte un loc de bicicletă la fiecare trei elevi de gimnaziu în zona inelelor 2 și 3.
PUG de un milion de euro
Cinci milioane de lei plătesc sibienii începând din decembrie 2023 pentru noul PUG al Sibiului unei asocieri condusă de Daedalus Proiect SRL, societate în cadrul căreia activează și fostul arhitect șef al Cisnădiei, care a „gestionat” ceea ce a devenit cartierul Arhitecților.
Documentul trebuia finalizat din luna decembrie a anului trecut, dar acum este abia în faza consultărilor publice.
Miercuri, 6 martie, este programată o astfel de consultare cu profesioniștii din domeniu (urbaniști și arhitecți), în timp ce în paralel este organizat un fel de „studiu sociologic” derulat on-line, în sensul că sibienii sunt îndemnați să completeze un chestionar.
Chestionarul poate fi completat aici
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: noul plan urbanistic general a , noul pub imparte parcarile sib , b , regulament parcari pug sibiu , parcari pug sibiu , Daedalus Proiect SRL , pug sibiu 2024 , noul pug sibiu
Vizualizari: 6780
Ultimele comentarii
Acum 12 ore
Ion
Acum 12 ore
Emil
Acum 12 ore
Badescu Constantin
Acum 12 ore
Fake
Acum 12 ore
R