De la turcii angajați să proiecteze și execute autostrada, la funcționari din minister, CNAIR sau Ministerul Administrației și Internelor și până la membrii de partid și jurnaliști, zeci de persoane au așteptat într-o parcare de pe marginea DN7 mașina cu care ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, să vină de la Boița. Până acolo ministrul a venit cu elicopterul să explice de ce trebuie închisă pe timp de zi Valea Oltului, de câte ori va mai fi restricționată astfel circulația și care sunt celelalte măsuri pentru a atenua disconfortul produs.
Între 8 iulie și 9 august 2024, circulația pe cei opt km dintre Boița și Lazaret, pe DN7, va fi restricționată total între orele 06:00 și 20:00. Dimineața și după-amiaza, locuitorilor și angajaților din zonă le vor fi create culoare de a trece prin zona cu restricții.
„Nouă din zece colegi de-ai mei din politică ar fi făcut acest lucru, dar autostrăzile nu au culoare politică”, au fost printre primele declarații ale lui Grindeanu, după ce a coborât din mașină și a salutat cât mai multă lume. S-a oprit și în fața unui panou, pe care erau desenate punctele din care vor porni cele șapte echipe de defrișare a pădurilor de deasupra DN7, motivul pentru care este necesară restricționarea circulației. Cea de-a opta echipă din partea constructorilor va fi responsabilă cu degajarea copacilor de pe drum.
„Se va defrișa în fiecare zi până la ora 18:00. În următoarele două ore vom lucra pentru curățarea drumurilor, astfel încât seara, de la ora 20:00, traficul să poată fi redeschis”, este rezumatul celor transmise în engleză de către constructori ministrului Transporturilor. Care, în aceeași limbă, le-a replicat că în luna care urmează vor fi atent monitorizați astfel încât termenul să nu fie depășit.
Defrișările sunt necesare pentru a face loc zonelor în care să se efectuează studiile geotehnice în vederea proiectării lotului 2 al autostrăzii Sibiu – Pitești, lot lung de 30 de km, între Boița (județul Sibiu) și Cornetu (județul Vâlcea). Grindeanu a anunțat că, dacă tot va fi restricționată circulația, atunci defrișările vor fi realizate integral în vederea lucrărilor de execuție.
De ce au fost anunțați atât de târziu cei 25.000 de șoferi din fiecare zi? „Cu ce ar fi ajutat?”
După ce a ținut să amintească în mai multe rânduri că sacrificiul său politic este mare, ca urmare a deciziei de închidere a traficului pe timp de zi, Grindeanu a repetat mesajul potrivit căruia lipsa unei astfel de decizii ar fi dus și la pierderi în bani. „Am fi avut penalități de 80 de milioane de euro”, estimează Grindeanu că ar fi cerut constructorii turci despăgubiri pentru că nu le-a fost asigurat front de lucru. Mai apoi, același ministru mai apreciază că întârzierile în execuția lotului 2 al autostrăzii Sibiu – Pitești ar fi fost de minim opt – nouă luni.
Sorin Grindeanu și reprezentantul constructorilor
Pe Valea Oltului trec în fiecare zi aproximativ 25.000 de mașini. Prin urmare a venit cât se poate de firesc întrebarea care este motivul pentru care discuțiile despre restricțiile de circulație au devenit publice atât de târziu. După mai multe eschivări, Grindeanu l-a invitat pe Cristian Pistol, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) să explice de ce anunțul a fost atât de târziu (inițial Grindeanu a răspuns marți la o întrebare pe subiectul închiderii Văii Oltului, după care CNAIR a anunțat oficial miercuri că de luni se închide pe timp de zi circulația).
„Am căutat să venim și cu alte variante, această decizie a fost cântărită mult și a fost luată după o amplă analiză. Dacă am fi făcut anunțul acestor restricții cu trei luni înainte, cu ce ar fi ajutat?”, s-a întrebat retoric Pistol. Un răspuns i-a venit, însă, mai repede decât s-ar fi așteptat, din partea lui Ioan Deac, directorul general al Compa, cea mai mare întreprindere cu capital local din Sibiu.
Bâlbele. De exemplu, cea cu trenurile
La evenimentul organizat pe marginea DN7, Ioan Deac, directorul general al Compa, a venit cu o problemă concretă. „Mulți au vorbit despre cum aceste restricții afectează turismul și vacanțele oamenilor. Dar noi avem 200 de angajați care fac zilnic naveta la Sibiu, de la Brezoi și din alte localități din zonă. Închiderea circulației pe Valea Oltului împiedică acești navetiști să mai ajungă la serviciu. Vă rugăm să suplimentați numărul de trenuri, pentru a permite oamenilor să ajungă la serviciu, noi să putem produce. Vorbesc nu doar în numele meu, ci și al altor mari angajatori din Sibiu, precum Continental sau Bramac”, a spus Ioan Deac, venit în fața microfoanelor între ministru și directorul CNAIR.
Ambii oficiali i-au promis sprijin. Dar, cu trei zile înainte de închiderea circulației pe timp de zi, niciunul dintre cei doi nu au putut să îi explice în mod concret cum va veni acest sprijin. „Am discutat cu reprezentanții CFR vor suplimenta garniturile prin mărirea frecvenței de circulație. Cum? Vom face un anunț oficial în 24 cel mult 48 de ore”, a fost răspunsul lui Grindeanu referitor la noul mers al trenurilor între Râmnicu Vâlcea și Sibiu.
Grideanu și Ioan Deac, directorul general al Compa
La patru ore de la conferința lui Grindeanu, CFR a confirmat că își va adapta capacitatea de transport pe tronsonul în discuție. Dar, la fel ca și Grindeanu, anunțul reprezentanților CFR nu are date concrete: câte garnituri suplimentare sunt introduse și care va fi orarul de circulație al acestora. În plus, conducerea CFR mai cere celor interesați să își cumpere biletele în avans. „CFR Călători pune nevoile de călătorie ale pasagerilor pe primul plan şi ia măsuri operative pentru creşterea capacităţii de transport feroviar de călători. Pentru a avea o predictibilitate a cererii de transport şi pentru a ne putea adapta cât mai bine capacitatea de transport la numărul de locuri solicitat, CFR Călători recomandă planificarea din timp a călătoriei, inclusiv cumpărarea legitimaţiilor de călătorie”, se arată în comunicatul CFR.
Bâlbele. Cea cu intervalele orare pentru localnici
„Ampla analiză” care a precedat decizia de restricționare a circulației nu scutește, însă, autoritățile să tot modifice datele restricțiilor. Spre exemplu, pentru locuitorii din zona Lazaret – Boița și angajații din zonă (cum ar fi cei de la centrul de recuperare de la Râu Vadului) autoritățile au anunțat că vor fi create intervale de câte o jumătate de oră, dimineața și după-amiaza, în care să poată trece prin zona restricționată sub supravegherea constructorilor. În cursul zilei de joi, CNAIR a anunțat că aceste intervale vor fi 07:00 – 07:30 și, respectiv, 17:30 – 18:00. Vineri, la prânz, însă, directorul general al CNAIR a anunțat că, de fapt, dimineața localnicii vor putea circula pe tronsonul restricționat între 07:30 și 08:00, după-amiaza fiind păstrat același interval.
Până la urmă, a anunțat Grindeanu, datele referitoare la restricții sunt în dinamică. „Dacă există propuneri mai bune, suntem deschiși să le discutăm și să ne adaptăm”.
De câte ori vor mai fi restricții
A confirmat și ministrul Grindeanu faptul că această lună de restricții în circulație este doar o primă acțiune de acest gen. „Și pe lotul 3 (Cornetu – Tigveni, n.r.) vor mai exista porțiuni cu restricții. Dar, repet, nu vorbim de o închidere totală”, a spus ministrul Transporturilor, care a subliniat că nici restricțiile care intră în vigoare de luni nu înseamnă „închidere totală”.
Întrebările repetate despre de câte ori vor mai fi necesare astfel de restricții și cum vor proceda pentru a le anunța din timp au fost abil ocolite de către ministru și directorul CNAIR.
Plus reparații și elicopter
20.000 de copaci ar urma tăiați în cadrul lucrărilor de defrișare pentru lotul 2. În timpul restricțiilor, Grindeanu a anunțat că vor urma și alte lucrări. „Vor fi efectuate lucrări de reparații pe întreg tronsonul dintre Sibiu și Râmnicu Vâlcea. Dacă tot avem aceste restricții, să profităm”, a transmis Grindeanu.
Întrebat de ce a folosit elicopterul pentru a ajunge în capătul dinspre Sibiu al Văii Oltului, Grindeanu a răspuns că din cauza numeroaselor șantiere pe care a trebuit să le viziteze în cursul zilei de vineri. El a adăugat că se află la volan cel puțin o dată pe lună pe Valea Oltului, iar pe perioada restricțiilor va merge de la București la Timișoara pe o ruta ocolitoare care traversează Craiova.
Pe banda de urgență
Pe sensul de mers către Vâlcea, punctul din care va intra în vigoare restricția pe timp de zi îl reprezintă sensul giratoriu de dinainte de Boița, cel care face legătura între DN7 și bretelele de acces pe autostrada A1. Polițiștii vor avea permanent un dispozitiv aici, pentru a controla documentele celor vor dori să intre în Boița ori să ajungă la alte zone care nu sunt afectate de lucrări.
Giratoriul de la Boița
TIR-urile care vor aștepta deschiderea de noapte a circulației vor fi trase pe dreapta, pe banda de urgență a autostrăzii. Iar cei care vor dori să continue călătoria pe rute alternative vor avea posibilitatea să se întoarcă, pe la sensul giratoriu amintit, înspre Tălmaciu – Veștem – Sibiu.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: de cand se inchide valea oltul , grindeanu boita elicopterul an , orar restrictii valea oltului , foto , Ministrul Transporturilor , Sorin Grindeanu
Vizualizari: 7931
Ultimele comentarii
Acum 12 ore
Ion
Acum 13 ore
Emil
Acum 13 ore
Badescu Constantin
Acum 13 ore
Fake
Acum 13 ore
R