Sâmbătă,
16.08.2025
Cer Senin
Acum
21°C

„Amenzile sunt educație!” Polițiștii limitează la patru scenariile în care retrag permisul celor care refuză testarea. Reacții și despre „erorile” DrugTest și amendarea bicicliștilor și a celor pe trotinete

„Amenzile sunt educație!” Polițiștii limitează la patru scenariile în care retrag permisul celor care refuză testarea. Reacții și despre „erorile” DrugTest și amendarea bicicliștilor și a celor pe trotinete

Ca urmare a intrării în vigoare a unor modificări normative prin care, de exemplu, șoferilor li se reține permisul dacă refuză testarea pentru consumul de alcool sau droguri, polițiștii au reacționat la criticile răspândite în special prin mediul online. Au anunțat că aceste modificări au fost în dezbatere publică, că aparatele DrugTest nu dau „erori”, ci reacționează la anumite medicamente și arată de ce e bine să testeze, de acum încolo, și bicicliștii și cei aflați pe trotinetă.

Pe aproape cinci pagini se întind noile precizări pe care polițiștii spun că simt nevoia să le transmită drept reacție la informațiile „informațiile vehiculate în spațiul public în sensul că ,,OUG nr. 84/2024 lasă fără permis șoferi nevinovați; OUG nr. 84/2024 îi nenorocește și pe bicicliști și pe cei care folosesc trotinete electrice”.

Reacția polițiștilor vine, în special, ca urmare a unei petiții lansată on-line de comunitatea Declic, petiție semnată de peste 150.000 de persoane în doar două zile de la lansare și prin care era cerută tocmai anularea OUG 84/2024. Principalele motive cu care au fost de acord susținătorii acestei petiții sunt acelea că refuzul testării cu DrugTest este tocmai indicat din cauza ratei mari de erori (un test din două pozitive este fals pozitiv, se arată în textul petiției). Petiția cere anularea ordonanței și pentru că introduce și bicicliștii și pe cei aflați pe trotinete în categoria celor care trebuie testați cu echipamentele a căror precizie este pusă la îndoială. În cazul în care refuză testarea, acestora li se aplică o amendă de 990 de lei, în timp ce șoferilor li se reține carnetul de șofer.

Patru scenarii

În lungul lor răspuns la adresa criticilor, polițiștii arată că modificările propuse prin OUG 84/2024 au fost mult timp în consultare publică, perioadă în care au fost făcute modificări ale actului normativ.

În ce privește reținerea permisului, o astfel de măsură exista și până acum, spun polițiștii și dau exemplul reținerii carnetului de șofer pentru cei care sunt declarați inapți din punct de vedere medical.

În ceea ce privește noile normative, polițiștii arată că, de fapt, vor fi testați pentru consumul de alcool și droguri doar șoferii care au antecedente (amenzi sau condamnări), au comportament nefiresc sau au în mașină recipiente de băuturi sau destinate consumului de droguri.

Cei care refuză testarea în aceste condiții vor fi duși la spitale pentru prelevarea de probe biologice în vederea analizării acestora, iar în tot acest timp carnetul de șofer le va fi reținut.

Polițiștii mai anunță că vor începe să își construiască laboratoarele proprii de analize, în vederea reducerii timpilor necesari obținerii rezultatelor de care depind returnarea carnetelor de șofer.

„Prin actul normativ amintit, respectiv OG 84, s-a extins cadrul de aplicare a acestei măsuri administrative(retragere permis) și în situațiile în care conducătorul unui autovehicul, titular de permis de conducere, refuză să respecte obligația legală de a se supune testării, în vederea stabilirii consumului de substanţe psihoactive ori a concentraţiei de alcool în aerul expirat, la solicitarea poliţistului rutier, deși este identificat în trafic având:

a) sancțiuni contravenționale aplicate, în mod repetat, în ultimii 3 ani, pentru săvârșirea contravenţiei de conducere sub influența băuturilor alcoolice;

b) a fost condamnat definitiv pentru infracţiuni privind conducerea unui autovehicul sub influența alcoolului sau a unor substanțe psihoactive, a consumat alcool sau alte substanțe psihoactive ulterior producerii unui accident de circulație, a refuzat sau s-a sustras de la prelevarea de probe biologice, a săvârșit infracțiuni privind traficul şi consumul ilicit de droguri;

c) în vehicul recipiente ce pot conţine băuturi alcoolice şi care prezintă urme de consum sau substanţe susceptibile de a avea efecte psihoactive;

d) un comportament nefiresc, care poate fi generat de consumul de băuturi alcoolice sau substanțe psihoactive.

Prin urmare, nu toți șoferii sunt testați, așa cum s-a vehiculat în spațiul public, ci doar cei care se regăsesc într-una dintre situațiile de mai sus”, comunicat IPJ Sibiu

Nu sunt „erori”, ci detectarea unor medicamente

În ce privește numeroasele situații în care aparatele DrugTest indicau consumul unor substanței interzise, după care – în urma analizei probelor biologice – astfel de rezultate erau infirmate, polițiștii spun că nu e vorba de erori, ci de detectarea substanțelor din anumite medicamente. „Menționăm faptul că aparatele drugtest nu dau «erori», așa cum sunt numite în spațiul public. Sunt anumite infirmări, care provin de la substanța detectată, în urma consumului unor medicamente, care sunt contraindicate condusului. 15-20% din totalul testărilor efectuate de Poliția Română au ieșit negative la Medicină Legală, tocmai prin prisma faptului că acele persoane au consumat unele medicamente, iar aparatele DrugTest, de ultimă generație, au capacitatea de a detecta insclusiv substanțe”, transmit polițiștii.

Amenzile înseamnă educație pentru bicicliști

Polițiștii mai spun că era nevoie introducerea unei amenzi pentru bicicliștii sau trotinetiștii care refuzau testarea, deoarece până acum ei erau chiar încurajați să procedeze astfel. „Răspunderea contravențională are și un rol preventiv – educativ, dincolo de cel punitiv. De altfel, statistica accidentelor rutiere grave relevă multe pierderi de vieți în rândul acestor participanți la trafic. Astfel, numai în primele 6 luni ale anului 2024, au fost înregistrate 300 de accidente rutiere, în urma cărora au decedat 55 de conducători de bicicletă și trotinetă, iar alții 248 au fost răniți grav. De asemenea, s-a constatat că un procent considerabil dintre conducătorii de biciclete și trotinete electrice implicați în accidente rutiere se aflau la momentul producerii sub influența băuturilor alcoolice”, se mai arată în comunicatul IPJ Sibiu, comunicat retransmis, de fapt, de toate inspectoratele de poliție din țară.

Citește mai jos, în format integral, comunicatul polițiștilor

Precizări cu privire la noile modificări legislative în domeniul rutier

Având în vedere informațiile vehiculate în spațiul public în sensul că ,,O.U.G nr. 84/2024 lasă fără permis șoferi nevinovați; O.U.G nr. 84/2024 îi nenorocește și pe bicicliști și pe cei care folosesc trotinete electrice”, pentru a evita interpretări eronate, aducem următoarele clarificări:

Anterior definitivării textului și adoptării actului normativ pentru modificarea şi completarea unor acte normative în scopul creşterii siguranţei rutiere, acesta a fost postat în transparență decizională și, ulterior, supus dezbaterii publice, tocmai pentru a se cunoaște clar intenția de reglementare în domeniul circulației pe drumurile publice.

De altfel, în urma parcurgerii acestor etape, au fost luate în considerare propuneri sau observații cu privire la prevederile proiectului de act normativ.

Retragerea permisului de conducere exista deja în legislația rutieră anterioară emiterii OG 84, având un caracter administrativ, neavând un rol punitiv, ci preventiv, fiind dispusă în scris, atunci când, spre exemplu, titularul unui permis de conducere este declarat inapt medical pentru a conduce un autovehicul pe drumurile publice ori acesta nu respectă obligația legală de a se prezenta la examinarea medicală, necesară certificării aptitudinilor de a conduce un autovehicul pe drumurile publice.

Prin actul normativ amintit, respectiv OG 84, s-a extins cadrul de aplicare a acestei măsuri administrative(retragere permis) și în situațiile în care conducătorul unui autovehicul, titular de permis de conducere, refuză să respecte obligația legală de a se supune testării, în vederea stabilirii consumului de substanţe psihoactive ori a concentraţiei de alcool în aerul expirat, la solicitarea poliţistului rutier, deși este identificat în trafic având:

a) sancțiuni contravenționale aplicate, în mod repetat, în ultimii 3 ani, pentru săvârșirea contravenţiei de conducere sub influența băuturilor alcoolice;

b) a fost condamnat definitiv pentru infracţiuni privind conducerea unui autovehicul sub influența alcoolului sau a unor substanțe psihoactive, a consumat alcool sau alte substanțe psihoactive ulterior producerii unui accident de circulație, a refuzat sau s-a sustras de la prelevarea de probe biologice, a săvârșit infracțiuni privind traficul şi consumul ilicit de droguri;

c) în vehicul recipiente ce pot conţine băuturi alcoolice şi care prezintă urme de consum sau substanţe susceptibile de a avea efecte psihoactive;

d) un comportament nefiresc, care poate fi generat de consumul de băuturi alcoolice sau substanțe psihoactive.

Prin urmare, nu toți șoferii sunt testați, așa cum s-a vehiculat în spațiul public, ci doar cei care se regăsesc într-una dintre situațiile de mai sus.

Retragerea permisului de conducere în cazul acestui refuz încetează, iar șoferul primește permisul înapoi, dacă rezultatul analizei probelor biologice atestă lipsa în organism a alcoolului sau a substanțelor psihoactive.

Mai mult, această măsură a retragerii permisului de conducere nu presupune întocmirea unui dosar penal.

Măsura administrativă de retragere a permisului de conducere poate fi contestată, conform Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ, instanța competentă având posibilitatea suspendării executării actului administrativ/anulării actului administrativ.

Prin instituțiile juridice prevăzute, legislația rutieră are drept scop protejarea unor valori fundamentale, precum viața, integritatea corporală şi sănătatea tuturor persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public, care trebuie să primeze în fața unei singure persoane care pune în pericol pe ceilalți.

Astfel, în urma noilor modificări legislative în domeniul rutier, conducătorii auto care refuză testarea cu aparatele din dotare, fie drugtest, fie etilotest, sunt conduși la unități medicale specializate, pentru recoltarea de probe biologice, în vederea stabilirii prezenței, existenței sau inexistenței substanțelor interzise sau alcoolului în sânge, iar, față de aceștia este luată măsura administrativă de retragere a permisului de conducere, până la sosirea rezultatului probelor.

Anterior acestor modificări, în situația sus-menționată, pe vechea legislație, în unele cazuri, se întocmea un dosar penal in rem, iar conducătorul auto trebuia să aștepte soluționarea dosarului penal.

Cu privire la aparatele drugtest folosite la nivelul Poliției Române, acestea sunt Drager 5000, importate din Germania, cele mai noi de pe piață, de ultimă generație și folosite în toate țările europene, precum și în Statele Unite ale Americii.

Este necesar ca cetățenii să se informeze cu privire la medicamentele pe care le consumă și să citească atent prospectul ori să se consulte cu un medic, deoarece unele medicamente sunt contraindicate pentru condusul autovehicolelor.

Așadar, persoanele în cauză se pot pune în pericol, atât pe ei, cât și pe ceilalți participanți la trafic, având în vedere faptul că efectul unor medicamente poate reduce capacitatea și timpii de reacție, iar aparatele Drugtest detectează inclusiv substanțe din compoziția acestor medicamente.

Testarea reprezintă doar un indiciu în ceea ce privește posibilitatea ca acel șofer să fi consumat substanțe interzise. Tocmai de aceea sunt recoltate probe biologice, la o unitate medicală, iar rezultatul acestora reprezintă probă în ceea ce privește existența sau inexistența substanțelor interzise.

Măsurile sunt diferite de la o țară la alta, însă toate statele au o preocupare și sunt foarte atente la aceste abateri care sunt considerate grave, în orice stat, și anume conducerea sub influența alcoolului sau a substanțelor interzise.

În acest moment, analizarea probelor biologice nu este atributul Poliției Române, ci al serviciilor de medicină legală.

Durata analizării probelor biologice a fost luată însă în considerare, la momentul modificărilor legislative, iar, la propunerea Ministerului Afacerilor Interne, în urma unei analize efectuate la nivelul Direcției Rutiere, a fost introdusă posibilitatea legală ca Poliția Română să organizeze și să dețină laboratoare proprii, pentru a analiza aceste probe și pentru a emite cât mai repede un rezultat.

Primul astfel de laborator va fi operaționalizat la nivelul Institutului Național de Criminalistică din cadrul Poliției Române, iar cel de-al doilea, la nivelul județului Cluj.

De asemenea, în continuare, vor fi operaționalizate astfel de laboratoare în toată țara, la acest moment, documentația pentru laboratorul din cadrul Institutului Național de Criminalistică – I.G.P.R. fiind deja pregătită.

Totodată, la data de 4 iulie 2024, de la nivelul Poliției Române a fost transmisă o informare oficială către Institutul Național de Medicină Legală, pentru a evalua modalitatea de analiză a  probelor și emiterea cu întârziere a rezultatelor, deoarece o persoană care depinde de permisul de conducere este nevoită să aștepte o perioadă îndelungată, acest aspect nefiind în competența Poliției Române.

Așadar, Poliția Română a luat în calcul așteptarea îndelungată referitoare la probele biologice, care nu este cauzată de Poliția Română, iar, pentru a veni în întâmpinarea cetățenilor, au fost luate în calcul aceste aspecte și tocmai de aceea vor fi înființate laboratoare, pentru a scurta perioada de așteptare.

Deși până în prezent, în legislația anterioară, nu era atributul Poliției Române, acum, în noua legislație, există această posibilitate și cu siguranță timpul de primire a rezultatelor va fi mult mai rapid.

Interesul societății primează în fața interesului oricărui individ.

Atât timp cât există indicii cu privire la posibilul consum de substanțe interzise sau alcool la o persoană care este depistată la volan, acel indiciu trebuie verificat, întrucât acel conducător poate fi un potențial pericol pentru ceilalți participanți la trafic.

Referitor la cazul de anul trecut, intens mediatizat, din Constanța, Poliția Română a învățat ceva după acest eveniment și de aceea a venit cu acest pachet de măsuri legislative, dar și administrative.

La acest moment, există un trend descendent al numărului de accidente și de persoane decedate în România, iar aceste prevederi vor contribui cu siguranță, în continuare, la scăderea numărului de accidente rutiere și a consecințelor grave pe care acestea le produc.

***********

Totodată, în spațiul public, a fost intens mediatizată o petiție, în care se solicită anularea acestei ordonanțe de urgență, întrucât sunt persoane care refuză această testare cu aparatul drugtest sau etilotest.

Reiterăm că este o obligație legală ca cetățenii să se supună acestor testări și există, într-adevăr, opțiunea de a nu efectua testarea, dar în acel moment intervin măsurile administrative, și anume retragerea permisului de conducere, până la primirea rezultatului probelor biologice.

Menționăm faptul că aparatele drugtest nu dau ,,erori”, așa cum sunt numite în spațiul public.

Sunt anumite infirmări, care provin de la substanța detectată, în urma consumului unor medicamente, care sunt contraindicate condusului.

15-20% din totalul testărilor efectuate de Poliția Română au ieșit negative la Medicină Legală, tocmai prin prisma faptului că acele persoane au consumat unele medicamente, iar aparatele DrugTest, de ultimă generație, au capacitatea de a detecta insclusiv substanțe.

În ceea ce privește sancționarea contravențională a conducătorului de bicicletă, respectiv trotinetă electrică, atunci când refuză să se supună testării privind consumul de alcool ori substanţe psihoactive, menționăm că, până la modificarea în discuție, conducătorul unui astfel de vehicul era încurajat să refuze testarea privind consumul de alcool ori substanțe psihoactive, întrucât legislația în vigoare stabilea o sancțiune contravențională doar în cazul celor care se supuneau testării, fiind confirmat consumul de alcool sau substanțe psihoactive.

Obiectivul reglementării este îmbunătățirea comportamentului în trafic a conducătorilor acestor vehicule.

Răspunderea contravențională are și un rol preventiv – educativ, dincolo de cel punitiv.

De altfel, statistica accidentelor rutiere grave relevă multe pierderi de vieți în rândul acestor participanți la trafic.

Astfel, numai în primele 6 luni ale anului 2024, au fost înregistrate 300 de accidente rutiere, în urma cărora au decedat 55 de conducători de bicicletă și trotinetă, iar alții 248 au fost răniți grav.

De asemenea, s-a constatat că un procent considerabil dintre conducătorii de biciclete și trotinete electrice implicați în accidente rutiere se aflau la momentul producerii sub influența băuturilor alcoolice.

Conducătorii acestor vehicule au posibilitatea de a alege să respecte prevederile legale  – acceptare voluntară, cunoscând în prealabil că pot fi sancționați contravențional dacă adoptă o conduită contrară legii.

În situația în care aleg, totuși, să nu respecte obligațiile legale, prin aplicarea unei sancțiuni ar putea înțelege că societatea nu încurajează o astfel de conduită - respectarea legii fiind aplicată.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

6 comentarii

Ron

Acum 1 an

Da...ca orice lege e plin de neclaritati! Prima data se da legea apoi se constata ca sint n probleme si se tot da cotita...se cauta solutii..se dau alte legi care sa corecteze...etc. in timpul asta oamenii au de suferit. Daca soferul stie ca n a baut...n a consumat droguri de ce sa fie lasat fara permis pt ca refuza testarea sau pina vin rezultatele ? Era mai ok sa fie o chestie de genul...ok ...iti ramine permisul dar in caz ca rezultatele care vin peste o zi ..o luna arata ca totusi ai consumat ceva...perioada de retinere se...dubleaza...tripleaza...cum vreti. Nu e normal sa ramii de ex fara serviciu ca un aparat de testat reactioneaza si la...algocalmin. Apoi as veni cu o completare. Din cite stiu daca un sofer are mai multe grade si e prins baut la volan...deci in trafic i se suspenda pt toate gradele pt ...x luni. Corect? Normal era ca si biciclistului care fiind participant la trafic si e prins baut...daca e si sofer sa i se suspende permisul...pt ca...a fost prins baut in trafic! Daca tot vrem sa limitam astfel de cazuri
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Ron

Acum 1 an

Sa inteleg ca multimea de voturi negative vine de la biciclisti si trotinetisti?? Ca ei se ...mobilizeaza pe retelele de socializare daca ai o observatie...de bun simt zic eu...la adresa lor!
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Aci Duțu

Acum 1 an

Alea vin de la postacii de la fermă. Da la al doilea comentariu vin pentru că ești un bou care consideri că e strada ta.
Raspunde

Ron

Acum 1 an

Adica??? N am inteles cu ce nu sinteti de acord??? Strada e a tuturor dar toti trebuie sa respectam niste reguli! Ca nu s unii mai cu mot decit altii. Iesi din casa ai niste reguli de respectat...ori la volan...ori pe bici sau troti...ori ca pieton. Asa ca mai incet cu...asemenea caracterizari daca nu intelegeti ! A...daca vreti sa va autocaraterizati asa....aveti tot dreptul

Raspunde

ID

Acum 1 an

Am mai scris, dar... nimic. Noaptea, biciclistii si trotinetistii ar trebui sa fie obligati sa aiba iluminare fata / spate, iar cu titlu de noutate, sa fie obligati sa respecte sensurile de circulatie, sa nu mai umble pe contrasens daca e sens unic. E pentru binele tuturor. Dar pentru asta e nevoie si de politie.
Raspunde

Rizi

Acum 1 an

O aberatie comunicatul Politie, mi-ar fi rusine sa ies cu un astfel de comunicat. Ne tin de prosti si analfabeti pe toti. Vreau sa fac cateva precizari la ce am citit: ei spun ca nu vor fi testati decat cei care se incadreaza la literele a, b, c, d, , pai mai desteptilor la litera d) - comportament nefiresc, este lasat un text la modul general care lasa loc de abuzuri. Adica dl politist poate sa ma testeze oricand, ca din punct de vedere al lui, eu am un comportament nefiresc, adica e cuvantul meu impotriva cuvantului lui. Ma opreste intr-o seara, un echipaj de 2 politisti, eu sunt singur si ei doi ma incadreaza la litera d), domne l-am testat ca a avut un comportament nefiresc. Un text prin care domniile lor fac abuzuri cum vor. 2. La aparatul alcooltest daca am baut alcool, iasa fara nici un dubiu si nu iasa daca am baut coca cola sau bomboane cu rom, de ce la drogtest daca am luat medicament de tuse sau alte medicamente de raceala spre exemplu, iesi pozitiv? Pai mai desteptilor, tocmai asta e ca aparatul da erori, cumparati aparate care dau rezultate doar la substante interzise, ca eu daca iau medicament de gat sau tuse, asta nu contine o substanta interzisa atata timp cat este autorizat de m Sanatatii si il iau cu o simpla reteta de la farmacie. 3. Ca sa fim noi linistiti ca aparatele astea sunt atat de bune, va rog sa incepeti testarea cu totii lucratorii de la rutiera in primul rand, cand intra in tura, o sa aveti mari, mari suprize, va garantez, cred ca o sa ramaneti fara echipaje pe drum, nu vreau sa spun mai multe. 4, de ce este un abuz acest lucru? Pai spre exemplu, opriti un om care are o cariera pe munca, etc. Il opriti, ii iasa la om pozitiv testul, ce se intampla? Apare in presa ca domne, s-a drogat, ii terfeliti imaginea dupa care, surpriza, la sange dupa vreo 3 luni, ii vine testul negativ. Cine raspunde ptr treaba asta, terfelita imaginea si stat fara permis vreo 3 luni, cand jobul lui poatee chiar de sofer. Ei vin, dau lege , fara sa aiba analiza, ce se intampla, ca nu aveti suficiente laboratoare etc. Ca sa iesiti voi bine la bilanturi, ca domne am luat weekendul asta, 3000 de permise ptr drog, si e f bine, cand colo, jumate din ele sunt false Mi-ar fi mai marea rusine sa veniti cu un astfel de comunicat.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus