Peste 100.000 de copii sună anual la 116.111, Telefonul Copilului și cer sprijinul asistenților sociali și al psihologilor semnalând probleme cu care se confruntă, multe dintre ele grave. Abuzul de tip cyberbullying, consumul de substanțe psihoactive, ori gândurile de sinucidere se numără printre ele. Turnul Sfatului a cerut o situație a acestor cazuri pe județul Sibiu și o statistică legată de județul nostru. Din motive de confidențialitate însă și pentru a proteja întru totul copiii care sună la acest număr nu au putut fi date detalii concrete. Cu toate acestea sunt cifre și povești care ar trebui să ne facă mai atenți la copiii noștri.
Pentru că de an la an, tot mai mulți copii solicită confidențialitate în raport cu informațiile pe care le oferă, după cum transmit reprezentanții Asociației „Telefonul Copilului” în răspunsul acordat Turnul Sfatului, aceștia nu au putut preciza câți copii din județul Sibiu au apelat la ajutorul lor.
Au transmis însă informații care arată că, cele mai multe telefoane, sunt date din Regiunea Centru, acolo unde este încadrat și județul nostru. 15,8% dintre telefoane sunt date de aici. Zona este urmată de București – Ilfov cu 10,6%, Regiunea Sud-Muntenia cu 10,3%, Regiunea NE cu 10,2%, Regiunea SE cu 7,1%, Regiunea NV cu 4,3% și Regiunile Vest și SV – 5,9%.
Cei mai mulți dintre copiii care apelează 116.111, linia unică europeană de asistență creată special pentru ei, o fac pentru a solicita consiliere psihologică pe fondul problemelor psiho-emoționale cu care se confruntă, iar printre cele mai frecvente situații expuse se numără abuzul de tip cyberbullying și consumul de substanțe psihoactive.
„În anul 2023, unul din patru copii a declarat faptul că se confruntă cu abuzul de tip bullying în mediul online. De asemenea, s-a înregistrat o creștere cu 30% a situațiilor de consum în rândul adolescenților, consiliate de organizația noastră, la 116.111, zona cea mai vulnerabilă fiind București-Ilfov”, spune pentru Turnul Sfatului, Cătălina Surcel, director executiv Asociația Telefonul Copilului.
Unei copile de 12 ani i-au fost cerute poze indecente pentru a fi lăsată în pace
I-am rugat pe cei de la Telefonul Copilului dacă pot prezenta situații ale copiilor care sună din zona noastă. Au ales să prezinte cazul Amaliei, o fetiță de 12 ani, care s-a confruntat cu abuzul de tip cyberbullying și a sunat la 116.111 pentru a împărtăși situația cu care se confruntă și pentru a cere ajutorul.
„Pentru a respecta confidențialitatea și curajul copilului care ne-a sunat și pe care l-am consiliat, unele detalii au fost rescrise”, spune Cătălina Surcel.
Amalia a fost amenințată pe rețelele de socializare și i s-au cerut poze indecente pentru a fi lăsată în pace.
„Bună! Cum ar trebui să procedez dacă o persoană pe care nu o cunosc îmi tot dă mesaje pe rețelele de socializare că vine peste mine, m-a amenințat și a spus că știe și unde stau? Mi-e foarte frică, nici măcar nu mai ies din casă, nu am mai fost la școală.
Acum câteva zile a cerut poze indecente cu mine, ca să mă lase în pace. Cred că este un coleg de scoală.
Ce să fac, să îi dau pozele ca să mă lase în pace? Îmi este teamă să le spun părinților ce se întâmplă, să nu mă judece.”
Așa a sunt, în mare parte, telefonul dat de fetiță consilierilor sociali și psihologilor de la capătul firului.
În urma consilierii oferite, Amalia a înțeles cum să prevină, dar și cum să reacționeze la provocări precum cea sesizată, odată cu expunerea în mediul online.
„I-am transmis cum poate să păstreze dovezi ale agresiunii online, dar și faptul că legea pedepsește atât hărțuirea, cât și amenințarea, acestea fiind infracțiuni cuprinse în Codul Penal. Astfel, Amalia nu a răspuns amenințării primite și a înțeles că este important să le spună părinților săi despre situația cu care se confruntă. Persoana care a agresat-o în mediul online se află acum în atenția autorităților”, povestește Cătălina.
Un alt copil a căzut pradă drogurilor
Cei de la Telefonul Copilului ne-au mai prezentat și povestea lui Andrei, un copil de 15 ani care a căzut pradă drogurilor și după doi ani de consum a căutat ajutor.
„Care sunt riscurile la care mă expun dacă voi continua să consum droguri?”
Aceasta a fost prima intrebare adresată de Andrei, un tânăr în vârstă de 15 ani, care a apelat Telefonul Copilului 116 111 pentru a solicita ajutor.
Andrei consuma substanțe interzise de mai bine de doi ani, motivul principal pentru care a inițiat consumul fiind, la fel ca în multe alte cazuri, nevoia de acceptare și de apartenență la grup.
„Sunt confuz! Pe de-o parte îmi place senzația, pe de altă parte, mă tem de consecințe”, le-a mai spus băiatul.
„Cei mai mulți dintre consumatorii de substanțe interzise traversează asa-zisa etapă de contemplare, când decizia de a stopa consumul nu este bine conturată. De fapt, aceasta era și nevoia lui Andrei și anume de ghidare spre adoptarea celei mai bune decizii, care însa, îi aparținea în totalitate”, subliniază directorul executive al asociației.
„Unii colegi de-ai mei au ajuns să fure pentru a-și procura droguri, nu mai au prieteni decât în anturajul format din consumatori și ceea ce mă sperie cel mai tare este faptul că starea lor de sănătate s-a deteriorat foarte mult în ultima perioadă”, a mai spus băiatul.
Acest moment reprezintă trigger-ul, semnalul de alarmă care îi determină să își pună întrebarea: „Oare merită să pierd totul?”
„Pentru a răspunde mai bine acestor probleme sesizate de copii, am dezvoltat și punem la dispoziția copiilor și resurse educaționale online, pe care copiii le pot accesa gratuit, anonim și confidențial, oricând au nevoie”, precizează Cătălina Surcel.
Peste 1.100 de copii au făcut referire și la sinucidere
Din datele primite de redacția Turnul Sfatului, 72,7% dintre copiii care au apelat 116.111, în anul 2023, au expus probleme psiho-emoționale, iar din totalul situațiilor care au necesitat consiliere psihologică, 24,3% au făcut referire la probleme asociate ideației suicidare, respectiv 1.187 de cazuri.
„Problemele asociate cel mai des comportamentului suicidar sunt abuzul manifestat prin molestare fizică și violența sexuală, în procentaj de 43,7%. În ceea ce privește mediul de proveniență, am înregistrat mai multe solicitări din mediul urban - 20,1%, în comparație cu mediul rural - 13,7%. În 66,2% din totalul situațiilor preluate, copiii și adolescenții care au solicitat îndrumare la linia unică europeană de asistență pentru copii 116.111, nu au dorit să ofere date cu caracter personal”, mai transmite Cătălina Surcel.
Cine sunt cei care răspund la Telefonul Copilului
Peste 100.000 de copii sună anual la 116.111, Telefonul Copilului, pentru a semnala aspectele care îi afectează în mod direct şi, cel mai important, pentru a primi ajutor.
De luni până vineri între orele 10 – 20, asistenţii sociali şi psihologii Asociaţiei Telefonul Copilului răspund apelurilor copiilor și adolescentilor la 116.111 și pot fi contactați permanent si online: prin email [email protected] și prin intermediul platformelor online dedicate.
116.111 este linia unică europeană de asistență pentru copii, cunoscută și în rândul copiilor din România drept Telefonul Copilului. 116.111 este operațională în 30 de state europene (23 dintre cele 27 de state membre ale Uniunii Europene și în alte 7 state europene).
În România, prin intermediul liniei unice europene de asistență pentru copii 116 111, Asociația Telefonul Copilului le oferă copiilor posibilitatea de a comunica în deplină confidențialitate şi îi ajută să depășească problemele cu care se confruntă.
Asociația Telefonul Copilului oferă consiliere specializată şi colaborează cu instituții relevante pentru acele situații care impun intervenție în regim de urgenţă. Numărul apelurilor către 116.111 continuă să crească an de an.
„Știm că intervenția noastră a contat de fiecare dată când copiii ne mulțumesc la finalul consilierii sau revin după un timp ca să ne transmită că lucrurile s-au schimbat în bine pentru ei, în urma apelului la 116111”, încheie Cătălina Surcel.
Asociația Telefonul Copilului (https://telefonulcopilului.ro) este o organizație neguvernamentală, non-profit, cu o experiență de 18 ani în domeniul protecției drepturilor copilului și ale familiei.
Aceasta pune la dispozitia copiilor și alte instrumente gratuite prin care pot solicita servicii de consiliere: platforme educaționale și de consiliere online:
https://becybersafe.116111.ro/ https://bedrugfree.116111.ro/, https://116111.ro/AtingeriNedorite/, https://116111.ro/plecatdeacasa/, www.116111.ro, respectiv adresa de e-mail [email protected].
Sursa foto: Asociația „Telefonul Copilului”
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 1057
Ultimele comentarii
Acum 6 ore
Cornel Sibianul
Acum 7 ore
Ada
Acum 7 ore
Ioan Rotar
Acum 7 ore
Rotar
Acum 8 ore
EVREU