După ce la începutul anului trecut 29 de copaci au fost tăiați pentru amenajarea acceselor viitorului magazin Selgros, și restul celor peste 100 de copaci rămași în picioare pe Calea Șurii Mari urmează să fie puși la pământ. Tăierea lor este prevăzută în proiectul de creștere a numărului de benzi de circulație, chiar dacă studiul de circulație nu recomandă reducerea spațiilor verzi. Mai mult, același studiu indică faptul că pentru eliminarea ambuteiajelor este nevoie și de lărgirea viaductului de la Gara Mică, dar și de crearea de noi artere care să ofere alternative în trafic.
140 de copaci trebuie tăiați pentru modernizarea Căii Șurii Mari, conform documentației de avizare a lucrărilor de intervenție (DALI) elaborată pentru proiectul botezat „Modernizare și extindere Calea Șurii Mari”. Din cei 140 de arbori, 29 au fost deja puși la pământ în luna februarie 2024, în cadrul lucrărilor de amenajare a accesului în viitorul magazin Selgros, aflat în construcție pe artera în discuție.
29 au fost tăiați anul trecut. Restul vor fi doborâți după atribuirea noului contract. Sursa foto: Turnul Sfatului
Citește și 29 de copaci tăiați la intrare în Sibiu pentru a face loc unul supermarket
În DALI-ul aprobat în unanimitate de consilierii locali în lune martie a anului trecut și care a devenit public abia după lansarea licitației de proiectare și execuție (licitație aflată acum în derulare) se propune plantarea de noi copaci acolo unde mai pot fi amenajate zone verzi. „Zona adiacentă părții carosabile va fi amenajată acolo unde este posibil cu o zonă verde, înierbată, pe care vor fi plantați arbori cu o circumferință de 18 – 20 de cm, la o distanță de aproximativ 15 metri între ei. Pe partea stângă a străzii, aceasta va avea minim 50 de cm lățime, cu rol de siguranță între carosabil și pista de biciclete. Zonele verzi vor fi amenajate cu folie anti-buruieni și amenajată cu pietriș mărgăritar”.
Conform documentației citate, în locul celor 140 de copaci tăiați ar trebui plantați alți 210 copaci noi. Dacă luăm în calcul distanța de 15 metri mai sus amintită și faptul că lungimea în ax a Căii Șurii Mari este de aproximativ 970 de metri, rezultă că de-a lungul străzii ar fi loc – în varianta ideală în care spațiul verde se poate amenaja pe ambele părți ale arterei - pentru cel mult 130 de noi copaci.
Cei 210 noi copaci propuși sunt – conform documentației – din speciile Fraximus angustifolia (frasinului cu frunză roșie toamna) – 55 de bucăți, SPP Fastigiata (?) – 90 de bucăți, Liriodendron tulipifera (arborele de lalea) – 35 de bucăți și, respectiv, Liqudambar Styraciflua (arborele de gumă) – 30 de bucăți.
După tăierea copacilor, pârâul Hamba va fi betonat și acoperit
Conform răspunsurilor date în faza de clarificări a licitației aflată în derulare, pe porțiunea în care curge la marginea Căii Șurii Mari, pârâul Hamba va fi acoperit de betoane, pentru a face loc unui „trotuar în consolă”. „Pentru pârâul Hamba s-au propus lucrări de regularizare și consolidare a albiei conform profilelor transversale 1 și 2 și executarea lucrărilor de traversare a albiei în zonele intersectării cu drumurile laterale (4 bucăți) și un acces în curte”, este unul din răspunsurile date de reprezentanții Serviciului de achiziții publice din cadrul Primăriei Sibiu.
Pârâul Hamba este cel care intră în Sibiu de-a lungul străzii Drumul Ocnei, iar de la intersecția cu Calea Șurii Mari curge în paralel cu această cale până la confluența cu pârâul Rossbach.
„Conform DALI modul de amenajare al Văii Șerpuite (pârâul Hamba – n.r.) prevede că toți arborii vor fi tăiați, iar albia se va amenaja cu un canal de beton sub formă dreptunghiulară cu grosimea peretelui și a radierului de 25 de centimetri și o înălțime de 1,5 metri până la 3,5 metri. Vă rugăm să ne confirmați dacă modul de amenajare a Văii Șerpuite (P. Hamba) propus în DALI reprezintă soluția agreată de beneficiar”, este una din întrebările formulate în faza de clarificări.
Reprezentanții administrației locale arată că asta au încuviințat aleșii sibienilor, la propunerea conducerii Primăriei, dar că lucrurile ar putea fi schimbate dacă sunt aduse alte soluții. „Având în vedere că proiectul a fost recepționat și indicatorii tehnic-economici avizați prin HCL (hotărâre a Consiliului local – n.r.), este soluția acceptată de beneficiar. Această soluție poate fi modificata la faza PT (proiect tehnic – n.r.), în funcție de studiile suplimentare și avizele obținute pe aceste lucrări”.
În zona Căii Șurii Mari, pârâul Hamba și ale sale maluri verzi vor dispărea după „modernizare”. Sursa foto: Google Earth
Interesant este că toate aceste propuneri sunt făcute deși caietul de sarcini al licitației prevede în mod specific faptul că „lucrările nu vor deteriora starea / potențialul ecologic al corpurilor de apă și nu vor împiedica îmbunătățirea potențialului ecologic cu luarea în considerare a efectelor schimbărilor climatice”. În pârâul Hamba urmează să se verse și canalizarea pluvială, care urmează a fi construită pe cei aproape 950 de metri ai Căii care urmează să fie modernizată.
Studiul de circulație: a fost aleasă varianta nerecomandată
În urma solicitărilor formulate în faza de clarificări a licitației aflată acum în derulare pentru Calea Șurii Mari, Primăria Sibiu a dat publicității și studiul de trafic realizat în vederea proiectului în discuție.
Respectivul studiu propune două variante, prima având în vedere limitarea numărului de benzi de circulație la trei, cea din mijloc urmând să aibă circulație reversibilă, reglementată prin semafoare (dimineața să se circule înspre oraș, iar după-amiaza, invers). „În această variantă se propune amenajarea a trei benzi de circulație. De la strada Lungă și până la primul giratoriu să fie cu două benzi pentru sensul de la pasajul rutier către Drumul Ocnei și o bandă din sensul invers, pe zona giratoriu și în zonele de acces către el, pe o distanță scurtă, se vor amenaja patru benzi. Pe lungimea de la giratoriul de la Drumul Ocnei și până la giratoriul cu acces către autostradă se propune amenajarea câte unei benzi pe sens și banda din mijloc va fi reversibilă cu amenajare semafor deasupra benzii. Pe banda reversibilă se va circula în cazul când traficul dintr-o anumită direcție va crește”, se arată în studiul întocmit de sibienii de la Neo Plan.
Aceștia au recomandat alegerea acestei variante care lasă mai mult loc de spații verzi, pentru pietoni și bicicliști. „Lărgirea considerabilă a zonelor pietonale și verzi duce în timp la încurajarea mersului pe jos și cu bicicleta, respectiv, în timp, duce la creșterea economică a zonei, a potențialului acesteia și încurajează economia agenților economici din zonă. Acest aspect nu este o teorie, el fiind demonstrat în toate zonele în care străzile au devenit mai prietenoase cu mediul”, se arată în respectivul studiu.
În același document este descrisă și o variantă doi, discutată în vara lui 2023 și a cărei descriere pare mai greu de descifrat. „În urma ședinței de circulație din 11 iulie 2023 de la Primăria Sibiu s-a stabilit că sectorul de drum dintre giratoriul de la Drumul Ocnei și cel de la Hornbach să se amenajeze patru benzi de circulație câte una fiece sens (sic!) și un buzunar la giratoriu pe direcția Hornbach către Calea Șurii Mari. (...) În această variantă se propune amenajarea de trei benzi de circulație pe sectorul de la strada Lungă și până la giratoriul de la strada Drumul Ocnei având două benzi pe sens din direcția pasajului rutier de la strada Lungă către giratoriul de la Drumul Ocnei și doar una pe sectorul invers, pe zona giratoriu și în zonele de acces pe o distanță scurtă se vor amenaja patru benzi. Pe celălalt sector al străzii (sic!) se vor amenaja patru benzi de circulație”.
După aceste două variante din studiul de circulație, în documentația scoasă acum la licitație de Primăria Sibiu se cer soluții modificare. Între viaductul de la Gara Mică și girația de la Drumul Ocnei, conducerea Primăriei Sibiu cere amenajarea a patru benzi de circulație. De la această girație, pe sensul de mers către ieșirea înspre Mediaș ar urma menținute tot două benzi de circulație.
Pe sensul invers, cel înspre viaductul de la Gara Mică, numărul benzilor este variabil: începe cu două benzi de la giratoriul aferent ieșirii din centrul comercial Prima Shopping, dar după aproximativ 250 de metri prima bandă se termină într-o stație de autobuz, traficul fiind redirecționat mai departe pe ceea ce, până atunci, era banda doi. Mai departe, până la giratoriul de la intrarea în parcarea Selgros sensul de mers are o singură bandă (pe margine sunt prevăzute parcări). Tot o singură bandă rămâne pe sensul de mers înspre centrul orașului până aproape de sediul Direcției Sanitar Veterinare, de unde sunt iarăși prevăzute două benzi de circulație: prima bandă va obliga, însă, virajul la dreapta înaintea girației de la Drumul Ocnei.
În fine, de la intersecția cu Drumul Ocnei și până la viaduct, sensul de mers către centrul orașului ar urma să aibă din nouă două benzi de circulație.
Varianta finală aleasă: porțiunea dintre viaductul de la Gara Mică (stânga planșei) și giratoriul de la Drumul Ocnei. Sursa foto: documentația de atribuire
Varianta finală aleasă: porțiunea dintre giratoriu de la Drumul Ocnei (cel din stânga) și cel de la Selgros. Sursa foto: documentația de atribuire
Varianta finală aleasă: porțiunea dintre giratoriul de la Selgros (stânga) și cel aferent Prima Shopping City / autostradă. Sursa foto: documentația de atribuire
Ambuteiajele rămân
Merită subliniat faptul că studiul de circulație indică faptul că în ciuda acestor investiții pentru care a fost alocat un buget de 28 de milioane de lei ambuteiajele vor persista în zonă dacă nu vor fi realizate și alte investiții.
„Ambele soluții nu pot satisface în totalitate traficul rutier, deoarece capacitatea de traversare a pasajului (viaductul de la Gara Mică – n.r.) este mai mică și va crea ambuteiaje pe direcția giratoriu autostradă – Calea Șurii Mari – Drumul Ocnei. (...) Specificăm că orice soluție care se va adopta pe acest sector de stradă va funcționa ca și zonă tampon, deoarece și strada Lungă cu pasajul rutier, și Calea Șurii Mari, după giratoriul de la autostradă în direcția Șura Mare, în prezent au o singură bandă de circulație pe sens”.
Viaductul de la Gara Mică trebuie nu numai reabilitat, dar și lărgit. Sursa foto: Turnul Sfatului
Studiul de circulație arată că problema ambuteiajelor din zonă se poate rezolva doar prin crearea de noi rute alternative și prin mărirea numărului de benzi pe viaductul de la Podul Gării. Pentru acest din urmă pasaj, Primăria a comandat în 2022 o expertiză, care indică necesitatea reabilitării acestuia și lărgirea la trei benzi.
În 2023, Primăria Sibiu a angajat o firmă de proiectare în acest sens, fără să mai comunice pe acest subiect.
În ceea ce privește crearea de rute alternative, prin construirea de noi străzi, în toamna anului 2023 a fost lansată o licitație pentru un studiu de prefezabilitate pentru o stradă care să lege Calea Șurii Mari de cartierele Tineretului și Veteranilor (detalii aici). Elaborarea studiilor de prefezabilitate nu obligă, însă, și la implementarea proiectelor pentru care au fost elaborate.
În acest moment, proiectul de modernizare a Căii Șurii Mari se află în procedură de atribuire a contractului de proiectare și execuție, licitație la care au depus oferte două asocieri.
După publicarea acestui articol, conducerea Primăriei Sibiu a emis un drept la replică ce poate fi citit aici
Sursa foto principală: Google Earth
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: magazin selgros , iesire sibiu medias , modernizare calea surii mari , studiu de circulatie , foto , Calea Şurii Mari , Primăria Sibiu , sens giratoriu , copaci taiati
Vizualizari: 8773
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
Eu
Acum 2 ore
@ @renzi
Acum 2 ore
Emil
Acum 2 ore
Sibienii sunt omorâți cu zile!
Acum 2 ore
Paul