Duminică,
17.08.2025
Cer Senin
Acum
17°C

Medicii de familie din Sibiu, despre blocajul platformei CNAS: Pacienții așteaptă ore întregi pe holurile cabinetelor, iar sănătatea lor este pusă în pericol

Medicii de familie din Sibiu, despre blocajul platformei CNAS: Pacienții așteaptă ore întregi pe holurile cabinetelor, iar sănătatea lor este pusă în pericol

În ultima lună medicii de familie se confruntă cu dificultăți majore în activitatea lor zilnică din cauza disfuncționalităților platformei informatice (PIAS) a Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Deși CNAS încearcă remedierea acestora, faptul că acest sistem este unul vechi și depășit, duce la eșecuri în gestionarea situației. La fel ca în alte orașe și la Sibiu medicii de familie și farmaciștii s-au confruntat cu probleme din cauza nefuncționării acestui sistem.   

De-a lungul timpului, sistemul informatic al CNAS a tot avut avut perioade în care nu a funcționat așa cum trebuie, însă probelemele pentru medicii de familie și, implict pentru farmaciști, au început în 5 februarie anul acesta. 

Potrivit unui comunicat transmis redacției Turnu Sfatului de dr. Mihaela Stan, președintele Patronatului Medicilor de Familie Sibiu, printre cele mai grave probleme se numără imposibilitatea verificării calității de asigurat a pacienților, ceea ce îi pune pe medici în situația de a oferi servicii medicale fără a putea confirma dacă acestea vor fi ulterior validate și decontate. Au fost raportate numeroase cazuri în care medicii au acordat consultații sau tratamente, iar după repunerea în funcțiune a sistemului, serviciile au fost respinse deoarece pacienții nu erau, de fapt, asigurați.

Un alt obstacol major este activarea cardurilor de sănătate, care devine imposibilă în perioadele în care PIAS este offline. De asemenea, medicii nu pot verifica dacă un pacient deține un card de sănătate sau nu, ceea ce complică și mai mult accesul acestuia la servicii medicale. O altă problemă frecvent întâlnită este blocarea sistemului în momentul generării seriilor de rețete electronice, ceea ce face imposibilă prescrierea tratamentelor necesare în timp util.

Mai mult decât atât, validarea și raportarea serviciilor medicale trebuie realizate într-un interval strict de 72 de ore, însă din cauza defecțiunilor sistemului, acest termen este adesea imposibil de respectat. Medicii sunt astfel obligați să lucreze offline și să încarce ulterior datele, deseori în afara programului, noaptea, pentru a evita pierderea decontării serviciilor prestate. De asemenea, raportările lunare și obținerea decontului sunt afectate de aceste sincope, ceea ce creează instabilitate financiară pentru cabinetele medicale.

Tot în comunicat se artă că, deși CNAS are obligația legală de a asigura funcționarea optimă a platformei informatice, aceasta continuă să aibă perioade îndelungate de disfuncționalitate. Principala cauză a acestor probleme o reprezintă infrastructura IT învechită și lipsa unei mentenanțe eficiente, ceea ce face ca sistemul să fie suprasolicitat și incapabil să gestioneze volumul mare de date necesar funcționării sale.

Consecințele acestor deficiențe sunt resimțite direct atât de medici, cât și de pacienți, dar și de farmaciști. Timpul de așteptare în cabinetele medicale crește semnificativ, iar în condițiile epidemiologice actuale, acest lucru poate pune în pericol sănătatea pacienților, deja vulnerabili. În plus, medicii sunt expuși riscului de a primi sancțiuni din cauza unor erori care nu le aparțin, spun ei în comunicat. De exemplu, în situația în care eliberează un bilet de trimitere în regim offline, există posibilitatea ca ulterior, la validarea acestuia, să se constate că pacientul nu era asigurat, ceea ce duce la imputarea contravalorii serviciului acordat medicului de familie. 

Pe de altă parte , atunci când sistemul nu funcționează, farmaciștii nu pot elibera fracționate. De exemplu dacă pe o rețetă sunt trecute mai multe medicamente, iar o parte dintre ele nu se găsesc în farmacie, pacientul nu poate cumpăra niciunul dintre medicamentele de pe rețetă. Când sistemul nu funcționează este obligat să găsescă farmacia care are toate medicamentele de pe rețetă. 

În tot acest context medicii spun că sunt nevoiți să reprogrameze consultațiile, ceea ce duce la întârzieri în stabilirea diagnosticelor și inițierea tratamentelor, afectând astfel calitatea actului medical.

De-a lungul anilor, s-au făcut încercări de îmbunătățire a sistemului informatic, însă acesta continuă să fie subdimensionat și incapabil să răspundă nevoilor actuale.

În concluzie, disfuncționalitățile grave ale sistemului informatic unic integrat (SIUI) generează prejudicii atât pacienților, cât și medicilor de familie, îngreunând considerabil accesul la servicii medicale esențiale. Fără o intervenție rapidă și eficientă din partea autorităților responsabile, aceste probleme vor continua să afecteze întregul sistem medical, cu efecte negative asupra sănătății populației.

Problemele vor persista încă cel puțin o săptămână

Valeria Herdea, șefa CNAS a recunoscut prin declarații în presa națională problemele grave pe care acest sistem informatic îl are, iar la începutul acestei săptămâni a declarat în Parlament că Platforma Informatică de Asigurări de Sănătate (PIAS) a intrat în lucrări de mentenanță, care vor dura încă 7-10 zile, timp în care perioadele de întreruperi cur continua. 

„Această platformă este foarte veche din 2002, care este de mult end of life. Suntem în situația în care ea funcționează cu intermitențe și în acest an, respectiv începând cu data de 5 disfuncționalitățile au devenit mult mai evidente. Ca dovada am pus pe site și am și anunțat această indisponibilitate și rând pe rând, în data de 7 și în data de 12 am ridicat două dintre măsurile care vor permite furnizorilor să poată sa transmită și să înregistreze serviciile medicale”, a spus Valeria Herdea, la audieri în comisia IT din Camera Deputaților, unde a fost chemată să dea explicații și preluată de Hotnews.ro.

De asemenea, aceasta a precizat că platforma trebuie făcută să funcționeze până în 2026 când se estimeasă realizarea unei noi platforme. 

„Stabilitatea platformei depinde foarte mult de parametrii pe care îi atingem și de ce componente reușim să înlocuim. Cu sprijinul partenerilor interinstituționali, am primit un surplus de storage de memorie care sa ne poată ajuta sa translatăm aceste date si să punem platforma în funcțiune. Avem nevoie ca aceasta platformă să funcționeze până în iunie 2026, când se estimează că vom avea funcțională PIAS 2, acel proiect național din PNRR care înseamnă o platforma IT nouă.”

Mai jos redăm, integral, comunicatul transmis de medicii de familie sibieni prin patronatul care-i reprezintă

PATRONATUL MEDICILOR DE FAMILIE SIBIU, cu sediul Săliște, str. Piața Junilor, nr. 39, jud. Sibiu, înscris în Registrul special la Judecătoria Săliște cu   nr. 1/07.07.2023, CIF 45321787, reprezentantă de către Președinte dr. Mihaela Stan, la cererea membrilor subscrisului patronat, medici de familie din județul Sibiu,

vă aducem la cunoştinţă că nici până la această dată nu s-au remediat problemele de funcţionare ale PLATFORMEI INFORMATICE DIN ASIGURĂRILE DE SĂNĂTATE.

Conform dispoziţiilor Legii nr. 95/2006, art. 280:

(1)Atribuţiile CNAS sunt următoarele:

k)asigură organizarea sistemului informatic şi informaţional unic integrat pentru înregistrarea asiguraţilor şi pentru gestionarea şi administrarea fondului. Indicatorii folosiţi în raportarea datelor în sistemul de asigurări de sănătate sunt unitari şi se stabilesc de către Ministerul Sănătăţii, la propunerea CNAS, CMR şi CMSR;

(2)CNAS organizează şi administrează Platforma informatică din asigurările de sănătate - de interes naţional şi utilitate publică - care cuprinde: sistemul informatic unic integrat, sistemul naţional al cardului de asigurări sociale de sănătate, sistemul naţional de prescriere electronică şi sistemul dosarului electronic de sănătate al pacientului care cuprinde datele şi se constituie în condiţiile stabilite prin titlul IX1, precum şi sistemul integrat de management în sistemul de asigurări sociale de sănătate, asigurând interoperabilitatea acesteia cu soluţiile de e-Sănătate la nivel naţional, în condiţiile legii, pentru utilizarea eficientă a informaţiilor în elaborarea politicilor de sănătate şi pentru managementul sistemului de sănătate.

Probleme întâmpinate de către medicii de familie în activitatea acestora din cauza disfuncţionalităţilor platformei informatice:

  1. Verificarea calității de asigurat

Când PIAS este offline nu se poate verifica dacă pacientul căruia i se acordă servicii medicale este sau nu asigurat. Medicii au relatat numeroase situații în care nu au putut verifica starea de asigurat, au acordat servicii medicale, iar după repunerea în funcțiune a PIAS serviciile au fost respinse întrucât pacientul era de fapt neasigurat.

  1. Activarea cardurilor de sănătate

In situațiile când PIAS este offline este imposibilă activarea cardurilor de sănătate.

  1. Verificarea dacă pacientul are sau nu card de sănătate

În situațiile când PIAS este offline nu se poate verifica dacă pacientul care se adresează cabinetului medical are sau nu card de sănătate.

  1. Când PIAS este offline este imposibila obținerea automata a seriilor de retete.
  2. Nu se pot valida si raporta serviciile efectuate in termenul legal.
  3. Nu se poate transmite raportarea lunara si obtinerea decontului in termenul prevazut in contract.

Deși este obligația CNAS, stabilită prin dispoziţiile Legii nr. 95/2006, să asigure funcţionarea platforma informatică, acesta are perioade lungi de disfuncționalitate, pe diversele sale componente. Este un sistem imens de date care necesită atât o infrastructură pe măsură, cât și mentenanță. Infrastructura este învechită, iar mentenanța este deficitară, de aici apar sincopele – timp în care medicii de familie (şi nu numai) nu pot lucra online. Când SIUI este nefuncțional nu se poate verifica starea (calitatea) de asigurat, dacă pacientul are card emis, nu se pot valida serviciile și rețetele. Pentru a nu afecta pacienţii, medicii de familie le acordă serviciile necesare,  asumându-şi niște erori ce ulterior le vor fi imputate, fără a avea vreo culpă pentru producerea lor.

Furnizorii de servicii medicale, medicii specialiști de medicină de familie nu pot răspunde și nu pot fi sancționați pentru disfuncționalitățile sistemului informatic.

Când sistemul informatic este nefuncțional medicii de familie sunt obligați să lucreze offline. În acest fel cresc foarte mult timpii de așteptare în cabinetele de medicină de familie (ex. citirea cardurilor de sănătate, validarea serviciilor, emiterea prescripţiilor medicale şi a bieltelor de trimitere, etc.). În acelaşi timp există riscul comiterii unor fapte ce sunt sancţionabile la controale ulterioare. Se lucrează în condiții de stres sporit şi nu se pot respecta timpii programărilor. Cei mai mulţi medici de familie sunt forţaţi să valideze serviciile noaptea, altfel încălcându-se intervalul imperativ prevăzut de 72 de ore necesar pentru validare. Serviciile care nu sunt validate nu intră la plată. Sunt multe cazuri în care medicii de familie, din cauza situaţiilor mai sus arătate sunt puşi în situaţia de a reprograma pacienții.

În situaţiile în care medicii de familie nu pot verifica dacă pacienţii au calitatea de persoane asigurate vor amâna acordarea serviciilor, pentru ca eventualele erori afectează atât medicii, cât şi pacienţii (ex. nu se pot folosi documentele eliberate de medicii de familie dacă pacienţii nu sunt asiguraţi)

În ultimii ani s-au făcut eforturi de a susține, de a îmbunătăți sistemul informatic, însă acesta este subdimensionat și depășit de cantitatea de informații de gestionat. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate care este operatorul de platformă informatică din asigurări de sănătate poate preciza ce demersuri a făcut în acest sens în decursul anilor.

Medicii de familie au făcut eforturi pentru ca pacienţii să suporte cât mai puţin consecinţele nefuncţionării sistemului informatic, însă în acest fel îşi asumă riscul suportării unor sancţiuni. (ex. Biletele de trimitere emise în regim offline în aceste perioade urmează să fie  validate ulterior când devine softul funcțional, ocazie cu care se poate constata că pacientul nu avea dreptul să beneficieze de aceste servicii, iar contravaloarea acestora se impută medicilor de familie).

Disfuncționalitățile grave ale Sistemului Unic Integrat ( SIUI ) cauzează prejudicii atât pacienților, cât şi furnizorilor de servicii din asistenţa medicală primară. Din cauza acestor probleme, pacienții noștri sunt nevoiți să aștepte ore întregi pe holurile cabinetelor, în contextul epidemiologic actual, sănătatea şi așa precară a acestora fiind pusă în pericol.

PATRONATUL MEDICILOR DE FAMILIE SIBIU,

Preşedinte - Dr. Mihaela Stan

Foto principală: dr. Mihaela Stan, președintele Patronatului Medicilor de Familie Sibiu

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Raluca Budușan

de Raluca Budușan

Sănătate, Educație
Telefon:
0766 905 671

Comentarii

2 comentarii

Emil

Acum 5 luni

Sanatatea era pusa in pericol si cand functiona cata vreme nu era accesibil istoricul investigatiilor si tratamentelor pacientilor intre calculatoarele medicilor si spitalelor. Decese prin soc anafilactic la medicamente deoarece unele arhive digitale ale clinicilor au pierdut complet datele pacientilor, etc.
Raspunde

Muresan

Acum 5 luni

Medicii de familie sa-si ia mai putini pacienti ca nu mai fac fata la atatia pacienti. Cu atatia pacienti nu cred ca pot sa-si faca profesia asa cum ar trebui, iar pacienti sufera din cauza asta...

Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus