Constructorul turc Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret As Instanbul, care execută autostrada Sibiu – Făgăraș, a închiriat 12 hectare de teren de la Primăria Cârța, care va fi exploatat pentru a se extrage materiale pentru viitorul șantier.
Compania a depus o nouă documentație la Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM) un memoriu de prezentare prin care se solicită avizul pentru exploatarea de la Cârța și anunță că de acolo se vor exploata 1.008.000 metri cubi de pământ, dintre care util, respectiv pietriș pentru lucrările de la autostradă este preconizat a fi 831.000 mc, iar steril - 177.000 mc.
”În urma finalizării lucrărilor de exploatare agregate se va realiza refacerea ecologică a zonelor rămase libere de sarcini tehnologice. Terenul va fi redat circuitului agricol prin lucrări de taluzare, copertare şi înierbare”, se precizează în document.
Inițial, turcii au estimat că în urma lucrărilor de excavare va rezulta un volum de săpătură de circa 368 de mii de metri cubi, din care 265 de mii de metri cubi de nisip şi pietriş şi 103 mii de metri cubi de pământ.
Valoare investiției este estimată la 2 milioane de lei, iar exploatarea se preconizează a se desfășura pentru cel puțin 2 ani.
Constructorul estimează că la această exploatare vor lucra 6 persoane cu două buldozere, un excavator și două autobasculante de 32 și 40 de tone.
Balastieră în județul Brașov, la Voila
Alți aproximativ 1,2 milioane de metri cubi de nisip şi pietriş pentru autostrada Sibiu-Făgăraş vor fi obținuți de la o balastieră care va fi amenajată de turcii de la Makyol pe teritoriul comunei Viştea, scria Turnul Sfatului în urmă trei luni.
Balastiera urma să fie amenajată şi exploatată de compania turcă Makyol şi va funcţiona pe raza comunei braşovene Viştea (în extravilanul satului Olteţ), pe malul pârâului Viştea.
Conform documentului publicat de APM Braşov, lucrările de excavare se vor realiza pe o suprafaţă totală de 104.101 mp din care 75.312 mp zona aferentă perimetrului de exploatare, teren domeniu privat aflat în concesiune, cu categoria de folosinţă păşune. Din acest perimetru va fi extrasă o cantitate totală de 1.330.800 mc agregate minerale, din care 1.250.500 mc nisip şi pietriş, plus 80.300 mc de steril.
Turcii plătesc Primăriei Cârța 2.640 euro pe hectar, pe an
Fostul primar al comunei Cârța, Daniel Cîndulețiu, anunța la finele anului trecut că până acum constructorul turc a închiriat pentru exploatare aproximativ 12 hectare de teren, însă mai aveau solicitate 5 hectare.
”Pe perioada construirii autostrăzii au închiriat mai multe hectare. Până acum, noi le-am dat vreo 12 hectare. Vreau să le mai dau 5 hectare. O parte din teren e folosit pentru exploatare, în altă zonă au început construcția barăcilor pentru muncitori și personal. Noi am închiriat cu 2.640 de euro pe hectar, pe an.
La final, ei trebuie să-l dea la forma inițială. Pentru noi e bine și așa, pentru că acolo e doar pipirig, a fost pășune. E o zonă în care pe vremuri să făcea cărămidă, sunt numai gropi săpate. E pământ galben deasupra, dar dacă pune pământ negru la finalizarea construcției autostrăzii, atunci putem pune iarbă și să refacem pășunea”, explica primarul.
El spune că prețurile în zonă s-au dublat în ultimul an datorită construcției autostrăzii.
”Deja numai de când au început lucrările și de când s-a aflat că va fi coborâre de pe autostradă la noi, au început să crească terenurile. Lumea caută terenuri în zonă. Peste 10.000 de euro hectarul se vinde acum. În urmă cu un an, 2, 3, terenurile de aici se dădeau cu 5.000 de euro pe hectar. S-a dublat prețul„, spunea Cîndulețiu.
Datele autostrăzii:
Lot 1 Boita (A1) – Avrig - Mârșa (DJ105G), 14,25km. Constructor desemnat in septembrie 2023: MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET, preț: 1,90 miliarde lei (fără TVA), durată proiectare: 12 luni, durată execuție: 36 luni. Contract semnat în noiembrie 2023. Termen de deschidere: 2027
Lot 2 Mârșa - Arpașu de Jos, 19,92km. Constructor desemnat în octombrie 2023: MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S., preț: 1,54 miliarde lei (fără TVA), durată proiectare: 12 luni, durată execuție: 36 luni. Contract semnat în noiembrie 2023. Termen de deschidere: 2027
Lot 3 Arpașu de Jos - Sâmbata de Sus, 17,61km. Constructor desemnat în iunie 2023: MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S., preț: 1,77 miliarde lei (fără TVA), durată proiectare: 12 luni, durată execuție: 36 luni. Contract semnat în august 2023. Termen de deschidere: 2027
Lot 4 Sâmbata de Sus - Făgăraș, 16,26km. Constructor desemnat în mai 2023: Asocierea Makyol Insaat Sanayi Turizm VE Ticaret AS - Yapi Merkezi Insaat VE Sanayi AS, cost: 1,19 miliarde lei fără TVA, durată proiectare: 12 luni, durată executie: 36 luni. Contract semnat în septembrie 2023. Termen de deschidere: 2027
Sursa foto: Arhivă Turnul Sfatului
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: cine sunt turcii care fac auto , cand e gata autostrada sibiu f , cariera de piatra la cirta , makyol , autostrada Sibiu Făgăraș
Vizualizari: 21514
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Cartea ne face bine..
Acum 2 ore
Newman
Acum 2 ore
Newman
Acum 2 ore
Solomon
Acum 2 ore
Tour operator