La Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” din Sibiu, o profesoară de română reclamă nereguli administrative și decizii cotroversate ale directorului școlii. Conducerea unității însă, susține că au fost respectate procedurile legale, inclusiv în cazul unui elev școlarizat online în baza unor documente medicale. Inspectoratul Școlar Județean confirmă existența mai multor sesizări și inspecții, dar și faptul că au fost dispuse măsuri corective, menționând în același timp că situația a degenerat într-un conflict care afectează climatul școlar.
O situație controversată a luat amploare la Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” din Sibiu, unde profesoara de limba și literatura română, Camelia Virca, a fost sancționată disciplinar, după ce a refuzat să desfășoare ore în regim online pentru un elev care nu a fost prezent fizic la școală pe parcursul întregului an școlar, motiv pentru care nu i-a încheiat situația școlară. Toate aspectele sunt prezentate de profesoară pe pagina ei de facebook.
Contactată de Turnul Sfatului, cadrul didactic spune că situațiile conflictuale pe acestă speță au început în septembrie 2024, când în cadrul consiliului profesoral s-a anunțat că în anul școlar 2024–2025 un elev va participa la ore exclusiv în regim online sau hibrid.
Profesoara spune că și-a exprimat de la început dezacordul privind desfășurarea cursurilor în acest format, invocând lipsa acordului instituțional pentru înregistrarea audio-video a lecțiilor și natura specifică a predării limbii române, care implică interacțiune directă, exprimare emoțională și ghidaj personalizat.
„Fiind profesor de limba română, eu formez elevii, lucrez cu sentimente. Nu pot să tratez această disciplină cu superficialitate”, a declarat Camelia Virca, precizând că solicitarea de reevaluare a încadrării elevului a fost transmisă către Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Sibiu încă din 10 septembrie 2024.
Profesoara susține că în lipsa unui certificat de orientare școlară sau diagnostic clar care să justifice cerințele educaționale speciale, nu a primit un cadru legal clar privind evaluarea elevului. „Mi s-a spus: Dă-i și lui ceva de făcut și îl evaluezi. Nu pot evalua un elev doar de dragul de a bifa ceva în catalog, în timp ce pe alții îi evaluez riguros”, a afirmat Camelia Virca, subliniind că este formator național în domeniul educației incluzive.
„Am solicitat de nenumărate ori să vină la școală un părinte al acestui copil să discutăm, să găsim o soluție, dar nu a venit nimeni, niciodată nici să discutăm, nici să se intereseze de situație.”
Activitatea online a elevului ar fi fost aprobată printr-un proces-verbal semnat la nivelul școlii pe 28 august 2024, însă profesoara susține că acest document ar fi fost emis fără temei legal, în absența unei hotărâri a Consiliului de Administrație din anii anteriori care să prevadă oficial acest regim de școlarizare.
În lipsa unei soluții clare din partea conducerii școlii, ISJ și Ministerului Educației, Camelia Virca afirmă că a apelat la avocat în decembrie 2024 și a sesizat inclusiv Protecția Copilului și Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, invocând lipsa acordului părinților pentru înregistrările online și prezența elevului la orele virtuale fără acceptul celorlalți părinți.
Sancționată disciplinar cu două sancțiuni cumulate
Ulterior, profesoara a fost sancționată disciplinar. Potrivit acesteia, notificarea privind sancțiunea a fost emisă în perioada concediului de odihnă, pe 11 iulie 2025, în urma unei ședințe de Consiliu de Administrație din 18 iunie 2025, la care, afirmă ea, nu ar fi fost întrunit cvorumul necesar.
Măsura dispusă este reducerea salariului de bază cu 15% pe o perioadă de șase luni. Această sancșiune este cumulată cu una mai veche și anume suspendarea dreptului de a participa, timp de trei ani, la concursuri pentru gradație de merit, funcții de conducere sau funcții didactice superioare.
Decizia de sancționare a fost postată de prof. Camelia Virca pe pagina ei de facebook
„Am solicitat sprijin, audiențe, explicații legale. Tot ce mi-am dorit a fost un cadru clar de evaluare. În schimb, am fost sancționată în timpul concediului. Mă simt traumatizată și ofensată că nu am dreptul la concediu legal, după ani de implicare, de multe ori voluntară și profesională în educație”, a declarat Camelia Virca.
Profesoara explică și faptul că fost convocată de două ori pentru a i se comunica sancțiunea, însă spune că ambele date au fost puse în momentul în care ea s-a aflat în imposibilitate de prezentare din motive obiective.
Aceasta menționează că a condus timp de aproape 20 de ani Centrul de Excelență pentru Limba și Literatura Română, este metodist, formator național, mentor pentru practică pedagogică și autor de programe pentru elevii cu CES.
„Eu am condus Centrul de Excelență la limba și literatura română timp de aproape 20 de ani cu muncă voluntară în fiecare vineri seara. Sunt metodist, mentor, coordonez studenții în practică, am fost responsabilă de cercul profesorilor de română din oraș, sunt formator național inclusiv în conceptul de evaluare al elevilor. Chiar știu despre ce vorbesc. Vreau să se înțeleagă că nu este rea voință ci îmi doresc să am o conștiință curată”, a mai spus ea.
Menționăm faptul că de la prima publicare în mediul online a unor probleme pe care le reclamă, dascălul a continuat seria postărilor și cu alte aspecte.
Ce spune conducerea școlii
Conducerea Școlii Gimnaziale „Nicolae Iorga” din Sibiu susține că școlarizarea în regim online a elevului în cauză a fost aprobată în mod legal, printr-o hotărâre a Consiliului de Administrație, afișată public pe site-ul unității. „Avem hotărârea nr. 46 din 29 august 2024, prin care s-a aprobat această formă de școlarizare pentru elev”, a declarat directoarea unității, prof. Renet-Liliana Marin.
În privința sancționării cadrului didactic, conducerea școlii afirmă că procedura de cercetare disciplinară a fost declanșată în luna martie, în urma sesizării din 14 martie 2025. „Sancțiunile se stabilesc în funcție de gravitatea faptei, în baza hotărârilor Consiliului de Administrație. În acest caz, s-au avut în vedere prevederile legale corespunzătoare art. 212 alin (1), lit. b) și c) din Legea nr. 198/2023.”, a precizat directoarea”, a precizat directoarea.
Referitor la modalitatea de evaluare a elevului în regim online, conducerea școlii menționează că sunt disponibile mai multe forme conforme cu normele educaționale în vigoare: evaluări orale, scrise, încărcarea de materiale pe platforme, proiecte, portofolii sau alte metode digitale, toate fiind validate în perioada post-pandemică și reglementate în cadrul instrucțiunilor pentru învățământul online.
ISJ Sibiu: Zeci de sesizări, inspecții repetate și o situație tensionată
Inspectoratul Școlar Județean Sibiu confirmă că, în perioada 2019–2025, profesoara de limba și literatura română de la Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” a transmis numeroase sesizări către instituție, vizând o paletă largă de nemulțumiri, de la repartizarea la clase și gestionarea documentelor, până la comportamentul managerial și relațiile dintre colegi, elevi și părinți.
„Reprezentanți ai ISJ Sibiu au realizat inspecții tematice de fiecare dată când a fost primită o sesizare”, se arată în punctul oficial de vedere transmis de instituție. În urma acestor inspecții, s-au formulat recomandări și s-au solicitat măsuri pentru îmbunătățirea comunicării și gestionarea situațiilor tensionate din interiorul școlii.
De altfel, ISJ recunoaște că în cadrul unei unități cu multe cadre și elevi pot apărea „aspecte manageriale de ameliorat”, precum erori materiale în emiterea documentelor, comunicare ineficientă între angajați sau aplicarea incorectă a unor proceduri. În aceste cazuri, ISJ a transmis note de serviciu prin care a cerut conducerii școlii remedierea problemelor, cu dovezi clare.
Totodată, se precizează că profesoara a transmis sesizări și către alte autorități din domeniul educației și din afara acestuia.
Situația elevului școlarizat online: legală, cu aprobări anuale
În ceea ce privește situația elevului care a fost școlarizat exclusiv online în perioada 2020–2025, potrivit ISJ Sibiu, situația acestuia este complet legală, fiind aprobată anual de consiliul de administrație al școlii, în baza unor documente medicale și a solicitărilor depuse de părinți.
Pentru anul școlar 2024–2025, școlarizarea online a fost aprobată în 29 august 2024, în baza articolului 9, alineatul (4), litera a) din Regulamentul-cadru de organizare a unităților de învățământ preuniversitar. Textul prevede posibilitatea suspendării cursurilor cu prezență fizică, la cererea părintelui și cu avizul medicului curant, în cazul unor afecțiuni grave: „boli respiratorii cronice severe, diabet tip I, tratament imunosupresiv, boli autoimune etc.”
ISJ menționează că a existat continuitate în această procedură și că aprobările au fost acordate în fiecare an școlar, începând din 2020, pe temeiuri legale specifice contextului pandemic sau post-pandemic.
Important de subliniat este și faptul că „aprobarea derulării online / hibrid a cursurilor nu este o atribuție a ISJ Sibiu, ci a consiliului de administrație al unității școlare”.
Despre sancționarea profesoarei: procedură completă, cu documente și notificări
În ceea ce privește sancționarea disciplinară a profesoarei de română, ISJ precizează că aceasta s-a derulat în cadrul unei proceduri regulamentare. Au existat o decizie de constituire a comisiei, notificări transmise către profesoară (prin e-mail și prin poștă, cu confirmare de primire), precum și o decizie finală a consiliului de administrație, comunicată în scris.
Cei de la inspectorat spun că profesoara a ales să nu participe la discuțiile comisiei, exercitându-și acest drept, iar sancțiunea a fost emisă în conformitate cu prevederile legale, urmând raportul comisiei.
Instituția subliniază că „regretă situația conflictuală în desfășurare” și că va continua să ofere sprijin pentru mediere și restabilirea unui climat educațional sănătos.
Mai jos regăsiți, integral, răspunsul dat ce ISJ Sibiu.
Nr. 6173 / 16 iulie 2025
PUNCT DE VEDERE AL INSPECTORATULUI ȘCOLAR JUDEȚEAN SIBIU
Care este poziția I.Ș.J. Sibiu cu privire la situația de la Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” Sibiu. Dacă doamna profesoară Camelia Virca a făcut solicitări către I.Ș.J. Sibiu cu privire la ceea ce se întâmplă și care este poziția inspectoratului. Ce se întâmplă la acea școală?
Doamna profesoară de limba și literatura română a transmis multe sesizari către I.Ș.J. Sibiu, în care a reclamat diverse aspecte legate de activitatea managerială din Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” Sibiu, precum și opinii legate de impactul acesteia asupra propriei activități, desfășurate în perioada 2019-2025 (de exemplu: încadrare la clase nedorite de către doamna profesoară, nemulțumiri cu privire la emiterea de documente la cerere / la gestionarea documentelor / la înregistrarea documentelor, prezumate acțiuni de discriminare, de tratament abuziv sau preferențial, prezumate acțiuni de instigare în rândul părinților, elevilor și colegilor profesori, acte de indisciplină a unor elevi, comportamente ale unor colegi profesori / ale directorului / directorilor școlii etc. ). Reprezentanți ai I.Ș.J. Sibiu au realizat inspecții tematice, de fiecare dată când se transmitea câte o sesizare, cu redactarea și transmiterea unui răspuns în care se comunica întotdeauna și temeiul legal specific sau general care trebuie aplicat sau respectat. De asemenea, în cadrul inspecțiilor s-au formulat recomandări și măsuri pentru ameliorarea comunicării și pentru gestionarea la nivelul școlii a situațiilor reclamate. Desigur că într-o unitate de învățământ cu mulți elevi și cu multe cadre didactice există și aspecte manageriale de ameliorat (de exemplu: erori materiale la emiterea sau la redactarea unor documente, comunicare, uneori, ineficientă între salariați, posibile erori de aplicare a unor proceduri S.C.I.M., organizarea unor ședințe instituționale extraordinare, ca urmare a unor calendare de activități specifice etc.). În acest sens, conducerea I.Ș.J. Sibiu a formulat în baza rapoartelor de inspecție, Note de serviciu prin care a solicitat managerilor școlii, remedierea, cu transmitere de dovezi, a tuturor aspectelor de îmbunătățit. Menționăm și că doamna profesoară de limba și literatura română a transmis simultan cu petițiile adresate către I.Ș.J. Sibiu, multe sesizari și către alte Autorități ale statului român, din domeniul Educației sau din afara acestui domeniu.
Să-mi spuneți, vă rog, care este și situația cu acel băiețel care învață online. Care este temeiul legal în baza căruia un elev poate fi școlarizat exclusiv online sau hibrid într-o unitate de învățământ de masă și cum a învățat el până în clasa a V-a. I.Ș.J. Sibiu a aprobat în fiecare an educarea lui in sistem online?
- Școlarizarea online / în sistem hibrid pe tot parcursul anului școlar 2024-2025, a unuia dintre elevii Școlii Gimnaziale „Nicolae Iorga” Sibiu, a fost aprobată în data de 29 august 2024, prin hotărâre a consiliului de administrație al școlii, ca urmare a cererii părinților și a documentelor medicale depuse, baza legală fiind prevederile articolului 9, alineatul (4), litera a) din Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin M.E. nr. 4183 / 4 iulie 2022, deoarece noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin O.M.E. nr. 5726 / 6 august 2024, intra în vigoare numai de la data de 1 septembrie 2024. În acest sens, cităm conținutul articolului 9, alineatul (4), litera a): „(4) Suspendarea cursurilor cu prezenţă fizică se poate face, după caz: la nivel individual, la cererea părintelui, cu avizul şi recomandările specifice ale medicului curant, în cazul în care elevul suferă de boli care afectează capacitatea de oxigenare, boli respiratorii cronice severe, boli cardiovasculare, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, boli imune / autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, tratament imunosupresiv, alte afecţiuni cronice, afecţiuni asociate cu imunodepresie moderată sau severă cum ar fi: transplant, afecţiuni oncologice în tratament imunosupresor, imunodeficienţe primare sau dobândite, alte tipuri de tratamente imunosupresoare. În această situaţie activitatea didactică se va desfăşura în sistem hibrid.”
- Menționăm că și Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin M.E. nr. 5726 / 6 august 2024 conține aceeași prevedere, conținutul articolului 9, alineatul (4), litera a), fiind următorul: „(4) Suspendarea cursurilor cu prezenţă fizică se poate face, după caz: a) la nivel individual, la cererea părintelui / reprezentantului legal, cu avizul şi recomandările specifice ale medicului curant, în cazul în care elevul suferă de boli care afectează capacitatea de oxigenare, boli respiratorii cronice severe, boli cardiovasculare, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, boli imune / autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, tratament imunosupresiv, alte afecţiuni cronice, afecţiuni asociate cu imunodepresie moderată sau severă cum ar fi: transplant, afecţiuni oncologice în tratament imunosupresor, imunodeficienţe primare sau dobândite, alte tipuri de tratamente imunosupresoare. În această situaţie activitatea didactică se va desfăşura în sistem hibrid sau online.”
- Pentru acest elev, părinții au depus cereri pentru desfășurarea online a activității școlare, începând cu anul școlar 2020-2021 și până în anul școlar 2024-2025. Cererile însoțite de documente medicale, au fost aprobate de către consiliul de administrație al școlii, în baza prevederilor legale în vigoare, pentru fiecare an școlar în parte, după cum urmează:
- Pentru anul școlar 2020-2021, Ordinul comun M.E. / M.S. nr. 5487 / 1494 / 2020 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activităţii în cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ în condiţii de siguranţă epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2, punctul 8. Măsuri pentru elevii şi personalul din unităţile de învăţământ aflate în grupele de vârstă la risc şi / sau având afecţiuni cronice şi / sau dizabilităţi.
- Pentru anul școlar 2021-2022, Ordinul comun M.E. / M.S. nr. 5.338 / 2.015 / 2021 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activității în cadrul unităților / instituțiilor de învățământ în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2, articolul 5, alineatul (1).
- Pentru anul școlar 2022-2023, M.E. nr. 4183 / 2022 pentru aprobarea Regulamentului- cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, articolul 9, alineatul (4), litera a).
- Pentru anul școlar 2023-2024, O.M.E. nr. 4183 / 2022 pentru aprobarea Regulamentului- cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, articolul 9, alineatul (4), litera a).
- Pentru anul școlar 2024-2025, temeiul legal a fost menționat anterior.
- De asemenea, vă aducem la cunoștință faptul că aprobarea derulării online / hibrid a cursurilor la nivel individual, nu este o atribuție a Ș.J. Sibiu, ci a consiliului de administrație din unitatea școlară.
Este legal modul în care a fost sancționată profesoara de română?
Ca urmare a unei sesizări transmise către I.Ș.J. Sibiu de doamna profesoară de limba și literatura română, s-a derulat o inspecție la Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” Sibiu, s-au colectat informații și documente referitoare la cercetarea disciplinară reclamată. S-a constatat că există procedură de cercetare disciplinară, decizie de numire a comisiei de cercetare disciplinară, notificări de participare la discuții, transmise prin intermediul poștei electronice și prin poștă, cu un conținut declarat și confirmare de primire și că doamna profesoară de limba și literatura română și-a rezervat dreptul de a nu fi prezentă la discuții în cadrul comisiei. S-a întocmit raportul scris al comisiei, iar consiliul de administrație a hotărât sancționarea și s-a emis decizie de sancționare, cu menționarea temeiului legal, comunicată ulterior datei inspecției și doamnei profesoare de limba și literatura română. Menționăm că formularea răspunsului I.Ș.J. Sibiu la sesizare, este în curs.
Vă informăm, de asemenea, că regretăm situația conflictuală în desfășurare și vă asigurăm că reprezentanții instituției continuă acțiunile de consiliere, acestea fiind în măsură să asigure, împreună cu demersurile de optimizare a comunicării în cadrul unității școlare, premisele de mediere a unei situații care contravine stării de bine a elevilor, prestigiului instituțional și calității educației.
Cu stimă,
Inspector Școlar General,
Prof. Emilian-Marius NOVAC
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 27685
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Stat de drept
Acum 1 oră
Ciobanul
Acum 1 oră
@Asdfasdf
Acum 1 oră
Luca
Acum 1 oră
Conceptul de calitate a vietii in Sibiu - ce e ala ??