Vineri,
03.10.2025
Innorat
Acum
7°C

Petiție pentru interzicerea temporară a trotinetelor electrice: „Până la realizarea unei infrastructuri sigure și a unui plan de educație rutieră eficient”

Petiție pentru interzicerea temporară a trotinetelor electrice: „Până la realizarea unei infrastructuri sigure și a unui plan de educație rutieră eficient”
Psihologul sibian Mihai Copăceanu propune, prin petiția sa, interzicerea trotinetelor electrice pentru cel puțin un an. Sursa foto: arhiva Turnul Sfatului

Psihologul sibian Mihai Copăceanu a lansat o petiție on-line prin care cere atât autorităților centrale, cât și celor locale să interzică, temporar, trotinetele electrice.  În câteva ore s-au alăturat demersului aproximativ 200 de persoane.

Petiția a fost lansată în contextul recentului deces al unui copil de 13 ani din Sibiu, deces provocat de un accident cu trotineta electrică. „Aceasta nu este o situație singulară. Statisticile Poliției Române arată că, doar în ultimii doi ani, au avut loc peste 3.500 de accidente implicând trotinete, soldate cu 18 decese și peste 1.600 de răniți. Consider că aceste cifre reprezintă un semnal de alarmă major și că autoritățile au datoria morală și legală să ia măsuri imediate pentru a preveni noi tragedii”, scrie Mihai Copăceanu în susținerea inițiativei sale.

Citește și A murit Denis, băiatul de 13 ani rănit grav în accidentul cu trotineta electrică de lângă Podul Gării. Cunoscuți: „E foarte trist, dureros și nedrept ca un copil să-și părăsească părinții și prietenii astfel

El aduce drept argumente în sprijinul petiției sale faptul că infrastructura destinată trotinetelor electrice este inadecvată și periculoasă (gropi și denivelări pe străzi și trotuare, lipsa unor rețele de piste sigure prin localități), că participanții la trafic sunt, în anumite cazuri, agresivi și lipsiți de disciplină, iar utilizatorii trotinetelor sunt, în cele mai multe cazuri, tineri care nu cunosc regulile de circulație. 

„Majoritatea celor care folosesc trotinete electrice sunt tineri, adesea minori sub 14 ani, fără cunoștințe solide de circulație rutieră.  Se observă frecvent comportamente periculoase: doi copii pe aceeași trotinetă, circulație pe contrasens, fără a se asigura, cu viteză crescută, fără echipament de protecție. Educația rutieră este un proces de durată (ani sau chiar decenii). Până atunci, fiecare zi în care trotinetele circulă liber înseamnă un risc de viață pentru copii și adolescenți”, scrie Mihai Copăceanu.

Din punct de vedere psihologic, riscurile la care se expun tinerii care utilizează trotinetele electrice nu sunt conștientizate. Iar viteza cu care circulă tinerii pe trotuare pune în pericol ceilalți pietoni.

Mihai Copăceanu. Sursa foto: arhiva Turnul Sfatului

Copăceanu crede că trotinetele electrice ar trebui interzise pentru o perioadă de cel puțin un an. „Propunere concretă: a)  Interzicerea temporară (până la realizarea unei infrastructuri sigure și a unui plan de educație rutieră eficient) a circulației trotinetelor electrice;  b) Organizarea unei dezbateri publice după 12-24 luni, pentru a reevalua situația și a decide, în cunoștință de cauză, dacă se pot permite din nou, în condiții de siguranță”, mai scrie Mihai Copăceanu.

Până la ora redactării acestei știri, petiția inițiată în cursul zilei de miercuri a strâns 197 de semnături.

Petiția poate fi consultată aici

Demersul lui Mihai Copăceanu vine în contextul în care, în ultimele zile, mai mulți aleși locali au avut inițiative similare.

Citește și Trotinete electrice: Primăria Sibiu a solicitat Lime și Bolt limitarea vitezei încă din anul 2022. Operatorii au impus limita de 5 km/h în parcuri și zonă centrală și 25 km/h în rest

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

11 comentarii

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Ghita sibianu

Acum 1 săptămână

Mai date-n ..... ...i de benoclist
Raspunde

No Name

Acum 1 săptămână

oradesibiu.ro/2025/09/06/trotinetist-kamikaze-surprins-cu-70-km-h-printre-masini-pe-calea-cisnadiei-video
Raspunde

Kokos

Acum 1 săptămână

Păi eu zic să interzicem mai întâi mașinile, pentru că în accidente mor mult mai mulți oameni , vreo 1500 pe an față de 18 , și apoi bicicletele, pentru că mor vreo 150 de biciclisti în fiecare an. Pe bune acum , nu asta e soluția. Soluția e să fie strict reglementate , viteza limitată ( la cele de închiriat este , problema e la cele personale , cum era și cea a băiatului de 13 ani) , casca obligatorie, asigurare RCA , limită de vârstă ridicata la 16 ani etc si amenzi drastice pentru nerespectarea acestor reguli.
Raspunde

Dan

Acum 1 săptămână

Logica ta pica in momentul in care gandim ca nr de masini nu este egal cu nr de biciclete si nu este egal cu nr de trotinete. Trotinetele sunt un pericol public pe trotuare si in parcuri. Apoi trotinestistii sunt in general minori, deci nu pot fi trasi la raspundere datoriata unor legi aiurea
Raspunde

Fane

Acum 1 săptămână

Este mai simplu sa interzicem decat sa reglementam. De ce nu se interzic masinile, alcoolul, tigarile (toate stau in legatura cu un numar mare de decese)? Pentru ca genereaza incasari enorme pentru stat, prin taxe, impozite, accize. Trotineta, in afara de cativa morti si mult stres pietonilor si soferilor, nu genereaza nimic.
Raspunde

Troty cu cap de guma

Acum 1 săptămână

Pai daca se interzic (temporar sau nu) atunci in secunda doi eu o sa dau in judecata pe nenica asta **** pentru despagubiri, deoarece tocmai am cumparat un astfel de vehicul pentru a-mi face deplasarile zilnice, evident respectand codul rutier. Si da, in cazul aberant in care se va ajunge la astfel de "legi", propun sa interzicem si bicicletele (electrice sau nu), si motocicletele si masinile personale si orice alt mijloc de deplasare in afara de transportul in comun de tip comunist. Pentru ca unii sunt teribilisti si imbecili, nu inseamna ca trebuie ca toata lumea sa sufere...militienii sunt rugati sa-si faca treaba si sa-i amendeze pe cei care nu respecta legea, punct!

Raspunde

Dario

Acum 1 săptămână

Doar mie mi se pare ca ne întoarcem in Comunism, sau mai rau! Prin interzicerea si îngrădirea libertăților cetățenilor ?? Adica sunt de acord sa se limiteze viteza sau accesul trotinetelor electrice in zonele centrale sau parcurgerea unui curs inainte de a le folosi + Purtare cască etc... Urmează apoi sa interzicem mașinile pentru ca mor oameni in accidente de mașină. Nu sunt deloc de acord cum pune problema acest stimabil domn.
Raspunde

Periscop

Acum 1 săptămână

Și eu am fost adolescent, adică Gică contra. E o iluzie să crezi că adolescenții vor fi mai docili dacă vor fi ,,consiliați”. Adolescent ,,docil” este un oximoron. Adică, o chestie împotriva naturii. Soluția? Amezi. Mari. Cât mai mari.
Raspunde

@Dario

Acum 1 săptămână

Mai nene, daca nu stii de unde vine cuvantul comunism si ca e o oranduire care n-a existat decat in teorie, n-ai voie sa folosesti cuvantul, nici sa-ti dai cu parerea... unde sa te intorci, bre? Cand nu pricepeti ceva sau nu va convine ceva o dati cu cpmunismul... Vai de capul vostru!
Raspunde

Barosanu

Acum 1 săptămână

Cred că tandemul Copăceanu - Turnul Sfatului merită un premiu pentru aflare în treabă. Scrie Copăceanu o postare pe FB - scrie și TS o „știre” despre postarea lui Copăceanu. Face Copăceanu o petiție online (cel mai inutil lucru din lume, în opinia mea) - mai scrie TS o „știre” despre petiția lui Copăceanu. Sper că TS ne va anunța când petiția va ajunge de la 200 la 275 de semnături. Nu pot să nu mă amuz de penibilul situației în care un aflător în treabă cerșește atenție prin propuneri de o evidentă precaritate intelectuală iar o instituție jurnalistică cu pretenții îi cântă asiduu în strună.
Raspunde

David

Acum 1 săptămână

Folosesc de câțiva ani trotineta ca să mă deplasez la lucru și unde mai am nevoie. Conduc foarte responsabil, cu cască 95% din ocazii (pentru restul de 5% îmi asum că sunt în pericol mai mare) și cameră GoPro (am pățit destule faze urâte din cauza șoferilor...), pe marginea șoselei și pe pista de biciclete, iar acolo unde nu este conduc cu viteză semnificativ redusă, fără a pune în pericol pe nimeni, cu o trotinetă limitată legal. Mi s-a întâmplat de foarte multe ori ca pista de biciclete să fie blocată de mașini sau șoferii să se apropie periculos de mine (și apoi tot ei să mă clanxoneze, bineînțeles) sau alte lucruri de felul acesta. Nu am pornit o petiție împotriva lor, am acceptat că acesta e traficul și mă înarmez în fiecare zi cu multă răbdare. De ce ar trebui să nu mă mai pot folosi de trotineta, care mi-a ajuns aproape indispensabilă, pentru că sunt oameni iresponsabili sau teribiliști care se pun în pericol pe ei sau pe alții? Sunt de acord că sunt și i-am observat și eu, dar cred că ar trebui să fim capabili să nu generalizăm și să luăm fiecare om în parte, nu să zicem "trotinetistii/șoferii/bicicliștii sunt...". Infrastructura este cea care este, o cunosc bine, iau lucrurile așa cum sunt. Legea în vigoare pentru trotinete mi se pare bună, dar nu este aplicată. Dacă legea este înăsprita, daca se introduce permis de trotineta, asigurare, orice, dar nu se verifică atunci cine o să fie afectat? Cei care o respectă și acum. Interzicerea temporară a trotinetelor mi se pare greșită și pentru că dezvoltarea infrastructurii știm că de multe ori nu se desfășoară conform termenelor stabilite inițial. Părinții care au copii și carora le cumpără trotinete ar trebui sa fie constienti ce presupune asta, la fel si cei care își cumpără pentru ei. Haideți să nu mai penalizăm pe toată lumea pentru greșelile unei părți mai mari sau mai mici din grupul acela. Să avem și o anumită măsură de înțelegere și răbdare, cu discernământ, suntem toți participanți la trafic.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus