Educaţia reprezintă principalul mijloc de promovare a progresului în toate domeniile şi suportul real al dezvoltării durabile.
Filozoful român Emil Cioran dă un înţeles pozitiv al „nedreptăţii” atunci când defineşte progresul ca fiind: „Nedreptatea pe care o făptuieşte fiecare generaţie faţă de cea care a precedat-o”, o treaptă superioară de dezvoltare a societăţii.
Peter Drucker spunea: „Educaţia alimentează economia şi modelează societatea”. Educaţia este creatoare de cunoştinţe şi specialişti în toate domeniile, iar atunci când ne referim la modelarea societăţii înţelegem formarea de noi modele, de noi conştiinţe şi cultură.
Noul concept de „sustainable employability” presupune formarea de persoane cu competenţe de bază: cognitive, sociale şi afective, care să le permită să obţină performanţe profesionale efective, creative, într-un mediu de muncă cu schimbări rapide.
Benjamin Britten spunea: „Învăţarea e ca vâslitul împotriva curentului: de îndată ce încetezi eşti împins înapoi”.
Secolul XXI marchează trecerea de la societatea industrială la societatea bazată pe cunoştinţe şi cultural intensivă, iar conceptul de dezvoltare durabilă cuprinde, pe lângă cele trei componente iniţiale: dezvoltarea economică, dezvoltarea socială, protecţia mediului (aspectul ambiental ecologic) şi componenta culturală şi componenta asigurării securităţii internaţionale, naţionale şi regionale.
Componenta culturală a fost adăugată structurii dezvoltării durabile prin contribuţia participanţilor la Summit-ul francofoniei de la Quagadougou, Burkina Faso, decembrie 2004, pentru că, aşa cum spunea Melina Mercuris, fostul ministru al culturii din Grecia: „Arta, cultura şi creativitatea nu sunt mai puţin importante decât tehnologia, comerţul şi economia”.
Securitatea internaţională, naţională şi regională reprezintă cadrul corespunzător dezvoltării celor patru componente ale dezvoltării durabile.
Strategiile de securitate trebuie să aibă în vedere: terorismul; securitatea energetică; proliferarea nucleară; schimbările climatice.
În acest sens acţiunile sunt conjugate. Astfel, cancelarul german Angela Merkel a propus crearea la nivelul Uniunii Europene a Consiliului European pentru Strategia Securităţii, în timp ce preşedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso spunea că trebuie creată „comunitatea cunoaşterii şi inovării” prin implicarea celor trei elemente ale triadei cunoaşterii: universităţi, institute de cercetare şi industria.
În orice economie, educaţia este parte integrantă a infrastructurii sociale şi o componentă esenţială a consumului social.
Societatea contemporană a intrat într-o perioadă de rapide şi profunde transformări economice, sociale şi politice în contextul unui nou cadru al cunoaşterii realizate într-un sistem educaţional universitar antreprenorial.
Globalizarea economică se realizează în condiţiile formării pieţelor hipercompetitive, schimbărilor demografice, diversităţii etnice şi culturale crescute, tehnologiilor informaţionale, biotehnologiilor şi nanotehnologiilor.
În aceste condiţii constatăm dezechilibre grave între necesităţile educaţionale şi capacitatea educaţională.
Pe de altă parte, complexitatea sistemului educaţional rezidă şi din faptul că produsul său nu poate fi standardizat aşa cum se întâmplă în domeniul economico-industrial şi al afacerilor – şi de aici diversitatea produselor obţinute într-o piaţă globală a învăţământului superior.
Cu toate acestea, responsabilitatea mediului universitar este deosebit de mare pentru a asigura dezvoltarea durabilă a societăţii prin crearea „universităţilor durabile” cu „programe de studiu durabile”, care să asigure un înalt nivel al calificărilor şi obţinerea aşa-numiţilor „brainworkers”. Acest lucru presupune modificări de conţinut şi structură de curriculum, un mediu nou de învăţare, cu metode noi de predare şi învăţare: PBL- Problem Based Learning, WBL- Work Based Learning, PBL-Project Based Learning, CBL-Computer Based Learning, CPD-Continuing Professional Development.
La nivel internaţional se constată elaborarea de strategii naţionale ce vizează crearea universităţilor de clasă mondială în domeniul cercetării – universităţi ce realizează calitate la nivel de clasă mondială, instituţii de învăţământ superior de clasă mondială, şcoli de afaceri de clasă mondială.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Comisiei Europene , Emil Cioran , Uniunii Europene , Benjamin Britten , Burkina Faso , Peter Drucker , Consiliului European , Jose Manuel Barroso , Angela Merkel , Computer Based Learning , Continuing Professional Develo , Melina Mercuris , Problem Based Learning , Project Based Learning , Strategia Securităţii , Work Based Learning
Vizualizari: 457
Ultimele comentarii
Acum 25 minute
Pastor marginas
Acum 27 minute
Ghita
Acum 28 minute
Sibianul
Acum 29 minute
Alta Persoana
Acum 41 minute
Văsălie Noroi