Miercuri,
11.12.2024
Innorat
Acum
1°C

Enorm: reparatiile la Aeroport costa 15 milioane de euro

 

(Varianta integrală) Valoarea lucrărilor de refacere a rambleului care a luat-o la vale anul trecut a fost estimată, într-o primă expertiză, la 15,26 de milioane de euro. Suma este menționată de Consiliul Județean în procesul intentat proiectanților, constructorului și dirigintelui de șantier care au lucrat la modernizarea și extinderea Aeroportului Internațional Sibiu. Turnul Sfatului vă prezintă, în detaliu, halucinantele sume puse în joc în ceea ce privește investiția care a înghițit deja 70 de milioane de euro, din banii județului și ai municipiului Sibiu.
 
Situația Aeroportului Internațional capătă proporții din ce în ce mai mari. După procesul intentat de Consiliul Județean Sibiu proiectanților, constructorului și dirigintelui de șantier, CJ Sibiu a fost dat în judecată, la rându-i, în alte două dosare, de constructorul Max Boegl. Într-un prim proces, Max Boegl cere Consiliului Județean daune totale de aproximativ 28 de milioane de lei, plus dobânzile aferente pentru întârzierile în plata sumelor amintite. În cel de-al doilea proces. Max Boegl cere suspendarea executării scrisorii de garanție în valoare de 1,36 milioane de euro. Acest proces a avut primul termen de judecată săptămâna trecută, fiind amânat însă.
 
Cât a costat modernizarea și extinderea pistei Aeroportului
 
Proiectarea lucrărilor a fost asigurată de consorțiul Iptana și Obermeyer, în baza unui contract semnat în 24 februarie 2006, prețul prevăzut în contract fiind de 3,54 de milioane de euro, inclusiv TVA. Pentru acești bani, proiectanții trebuiau să realizeze studiul de fezabilitate, proiectul technic, detaliile de execuție, dar să asigure și consultanță la recepția lucrărilor
Dirigenția de șantier a fost asigurată, în baza unui contract semnat în 6 iulie 2006, de către Dornier Consulting. Suma inițială era de 1,55 milioane de euro, suplimentată în repetate rânduri. Una din cele mai importante sume adăugate la contract a fost de 500.000 de euro, în iulie 2008. Dornier a fost responsabil și de managementul proiectului.
Evident, partea cea mai costisitoare a fost execuția lucrărilor, atribuită prin licitație celor de la Max Boegl Bauunternehmung GMBH&CO.KG, firmă care pentru a lucra mai ușor din punct de vedere contabil a înființat Max Boegl Aeroport Sibiu SRL. Contractul între Consiliul Județean și Max Boegl a fost semnat în 25 august 2006, la un preț de aproximativ 147 de milioane de lei, inclusiv TVA. Suma a crescut pe parcursul derulării contractului cu încă 65 de milioane de lei, cu tot cu TVA.
La o simplă adunare rezultă că CJ Sibiu a plătit celor trei părți implicate peste 56 de milioane de euro, cu tot cu TVA.
 
”Securitatea traficului a fost afectată negativ”
 
Ceea ce s-a întâmplat în august anul trecut este deja cunoscut: la 15 luni de la semnarea procesului verbal de recepție la terminarea lucrărilor (27 mai 2009), rambleul prag 09 a alunecat pe o deschidere de aproximativ 80 de metri. A devenit inactiv sistemul de ghidaj în condiții de vizibilitate redusă (ILS). În acțiunea deschisă de CJ Sibiu, conducerea instituției recunoaște pentru prima dată gravitatea situației. ”Securitatea traficului aerian a fost afectată negativ”, arată avocatul angajat de CJ Sibiu, Lucian Chirilă, în acțiunea înaintată Tribunalului Sibiu.
 
Alunecările de teren, vizibile încă din 2009
 
Situația rambleului este una care a generat semne de întrebare încă de la semnarea procesului verbal la terminarea lucrării, proces verbal care a fost semnat cu obiecțiuni. ”În lista deficiențelor e consemnată în mod expres obligația de remediere a oricăror deficiențe survenite la ramblu prag 09. Procesul verbal nu a fost contestat de executant, devenind obligatoriu”, se mai arată în acțiunea Consiliului Județean Sibiu. ”Executantul, proiectantul general și dirigintele de șantier au certificat în scris în fața Comisiei de recepție faptul că lucrările corespund cu cerințele de calitate și că tasările înregistrate în zona rambleului 09 sunt normale față de mărimea rambleului”, se mai arată în acțiunea citată.
 
Pământul nu era bun: se știa din 2007
 
După alunecările de teren din august 2010, CJ Sibiu comandat expertiza care a subliniat trei cauze principale. Prima ar fi calitatea necorespunzătoare a pământului folosit pentru umpluturi, calitate catalogată de experți drept ”mediocru spre rău”. Conformarea necorespunzătoare a formei rambleului (pantă mare a taluzurilor) prin raport cu proprietățile fizico-mecanice ale pământului utilizat este a doua cauză remarcată de experți. În  fine, o a treia cauză este ”sistemul de drenaj necorespunzător și subdimensionat pentru toată zona în care platforma s-a realizat în profil mixt și rambleu”.
Interesant este faptul că, la concilierea de dinaintea procesului demarat de CJ Sibiu, constructorii de la Max Boegl au amintit de un document transmis consultanților de la Dornier în 2007. ”Max Boegl a sesizat în scris Beneficiarul cu privire la calitatea necorespunzătoare a acestuia, solicitând îmbunătățiri, această solicitare fiind respinsă de către inginer (Dornier Consulting – n.r.) la următoarea ședință de lucru”, au arătat constructorii la concilierea din 11 februarie 2011.
 
Sume imense puse în joc
 
În acțiunea CJ Sibiu, instituția invocă articolul 1483 din Codul Civil, potrivit căruia antreprenorul și arhitectul răspund împreună față de beneficiar în cazul în care o lucrare se prăbușește în tot sau în parte din cauza unui viciu de construcție sau a pământului. CJ Sibiu mai arată că ”nu mai poate aloca fonduri pentru reabilitare, lucrarea fiind în garanție”.
Cât privește valoarea pagubelor, acestea au fost calculate pe baza unei evaluări întocmite de Constotal SRL: 65,622 de milioane de lei. ”Valoarea solicitată la petitul din acțiune este estimativă la această dată. Valoarea prejudiciului va fi precizată în urma administrării mijloacelor de probă în cursul derulării procesului”, se arată în acțiunea demarată de CJ Sibiu.
 
Ce daune cer cei de la Max Boegl
 
În procesul înregistrat în aceiași zi cu cel deschis de CJ Sibiu, Max Boegl reclamă plata a aproape 28 de milioane de lei, daune. Max Boegl susține că au fost executate lucrări suplimentare neacceptate la plată, lucrări suplimentare precum terasamente, o rigolă, drumul perimetral, împrejmuirea cu gard perimetral a parcării, betonarea suprafețelor mișcătoare etc. Mai mult, cei de la Max Boegl acuză faptul că Beneficiarul nu a livrat sau a livrat cu întârziere unele documente de proiectare. Constructorii sunt nemulțumiți de faptul că certificatul de plată emis la terminarea lucrărilor (IPC16 – n.r.) de către cei de la Dornier în decembrie 2009, după terminarea tuturor lucrărilor, a fost modificat ulterior de către Inginer ”prin reducerea succesivă a unor sume de bani transmise spre decontare, prin refuzul plății altor sume cât și prin rețenerea contravalorii unor lucrări și materiale utilizate de Antreprenor”, arată avocații bucureșteni ai celor de la Max Boegl, în acțiunea depusă tot la Tribunalul Sibiu.
Președintele Consiliului Județean Sibiu, Martin Bottesch, nu a putut fi contactat pentru a comenta situația, el fiind în concediu săptămâna trecută.
 
 
Evaluarea lucrărilor de reabilitare
 
Piloți D=150 cm, forare și tubare   6.800 m     1,433 mil. euro
Piloți D=150 cm, beton plus armătură              2,86 mil. euro
Dală legătură piloți 80 cm,       S=20.000 mp  1,45 mil. euro
           beton+armătură
Drenaje orizontale,                     1800 m             0,401 mil. euro
Drenaje verticale, 360 m,     D=250 mm           0,16 mil. euro
Umplutură balast                 290.000 mc              8,93 mil. euro
Total 15,26 mil. euro
 
Note
Sumele sunt exprimate în euro, includ TVA, la un curs calculat la 4,3 Ron/Euro
În afară de Total, sumele sunt rotunjite
Sursa: Evaluare Constotal SRL

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

6 comentarii

AIR TON

Acum 13 ani

Nu inteleg de ce-i spune aeroport international,pentru ca dupa numarul de curse efectate de pe aeroport nu isi are rostul.Se poate numi si aeroportul Klausi,ca si asa sint curse doar in Germania.
Raspunde

CipSB

Acum 13 ani

Jeguri si nesimtiti toti(proiectanti,constructori si consilieri),puneti ce cifra vreti,tot sibienii o platesc!!Dupa 2ani refacerea pistei??Garantii 0(zero) bataie de joc!!
Raspunde

un sibian

Acum 13 ani

cam ce spuneam acum cateva luni - sibienii o sa plateasca totul din cauza incompetentei celor care lucreaza in CJ Sibiu!!! AMATORI si cam asta o sa si ramaneti!!! Adunatura de pdlaci \"condusi\" de-un sas imbecil...
Raspunde

@un sibian

Acum 13 ani

Psdist dezinformator ce esti. Cine sustine bai nene toata adunatura de fdgristi? Nu voi mai loazelor? Nu mai aruncati in carca pdl toate prostiile pe care le faceti voi.
Raspunde

octogon

Acum 13 ani

daca constructorul a sesizat la timp viciile proiectului, fara ca proiectantul sa ia masuri, e proiectantul de vina; constructorul TREBUIE sa construiasca dupa planurile acestuia, altfel se face vinovat fata de beneficiar. Asa ar fi in Germania, unde nu automat sunt toti impreuna vinovati. Dupa lista de reparatii ( 22.000 de m2 de pista noua) va fi dat jos totul si facut din nou, ceea ce e logic. Honorarul integral (de la conceptie pana la urmarirea executiei) in Germania pentru o lucrare inginereasca de 50 de milioane de euro poate dupa tarifele breslei sa ajunga la maximum 2,12 milioane, deci proiectantii la Sibiu au incasat de 2,4 ori mai mult. Respect!
Raspunde

andrei

Acum 13 ani

Lista aia de cantitati contine pilorti, forare etc. Pai dealul ala care a pornit la vale era doar pamant asezat in straturi. Daca este o alta solutie atunci ce discutam aici de sume de 15 milioane. Adica constructorul a semnalat ca este o problema cu pamantul, proiectantul a spus ca este in regula si acum cand o ia dealul la vale ne gandim sa dam o alta solutie cu foraje si armatura de beton.::)))) Amuzant!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus