Luni,
10.08.2020
Cer Senin
Acum
15°C

Catedrala care a "crescut" odata cu orasul

04 Noiembrie 2012 22:41

 

Catedralei evanghelice din Sibiu i-au fost atribuite numeroase caracteristici de-a lungul timpului:  într-o notă de călătorie ea este descrisă ca „cea mai remarcabilă construcţie a Sibiului”; savantul sibian Emil Sigerius a denumit-o  „o adevărată casă memorială” a saxonilor din Transilvania. Astăzi ea reprezintă însă mult mai mult decât toate acestea: ea este simbolul oraşului Sibiu.

Istoria oraşului stă în strânsă legătură cu cea a bisericii. Clădirile bisericeşti care funcţionau pe locul catedralei evanghelice au făcut posibilă prima atestare documentară a Sibiului în anul 1191. Papa Celestin al III-lea a confirmat în acest an independenţa  „Ecclesia Theutonicorum Ultrasilvanorum“, adică a bisericii germanilor din Transilvania. Conducerea îşi avea prepozitura în Cibinium.

Odată cu dezvoltarea oraşului s-a  realizat şi construcţia bisericii. Începând cu secolul al XIII-lea şi până în prima jumătate a secolului al XVI-lea această construcţie a fost transformată pas cu pas într-un monument arhitectonic gotic. Apoi catedrala a câştigat şi mai mult spaţiu prin construirea aşa numitei ferule în partea de vest şi transformarea ei într-o biserică hală cu mai multe nave de aceeași înălțime prin etajarea navei sudice. Complexul de clădiri din curtea bisericii, care astăzi nu mai există, a fost ridicat în Evul Mediu şi a cuprins în perioada sa de înflorire, în afara bisericii, alte patru capele. În afară de acestea, mai existau în cetatea fortificată numeroase biserici şi mânăstiri.  Până la trecerea Sibiului şi apoi a întregii naţiuni săseşti în 1545 la credinţa luterană, atât biserica cât şi întregul oraş erau catolice.  Din această perioadă s-au păstrat până astăzi obiecte valoroase, precum cristelniţa din bronz, un altar mare poliptic precum şi pictura monumentală a lui Johannes von Rosenau, situată pe peretele de nord a corului şi care înfăţişează răstignirea lui Isus.

Deşi construcţia catedralei s-a finalizat în anul 1520, fiecare generaţie a îmbogăţit şi decorat această biserică conform nevoilor şi concepţiilor ei. Astfel s-a creat aici cea mai complexă şi reprezentativă colecţie de plăci funerare şi epitafuri din Transilvania, s-a construit și una din cele mai mari orgi din țară şi s-a adunat un tezaur din Evul Mediu şi Epoca Modernă timpurie, care poate fi admirat astăzi la Muzeul Brukenthal. Universul vieţii trecute a acestui oraş nu poate fi perceput mai bine niciunde altundeva decât în muzeul Bisericii Evanghelice, care se află la câteva minute de mers faţă de catedrala evanghelică.

Nu numai biserica, ci şi întreaga Piaţă Huet subliniază, prin aşezarea liceului Brukenthal vis a vis de catedrală, importanţa pe care o aveau valorile umaniste, pe care societatea le considera atemporale.  De aceea statuia din bronz aflată între şcoală şi biserică îl înfăţișează pe episcopul Georg Daniel Teutsch (1817-1893) în veşmânt bisericesc. Reforma progresistă introdusă de el a dus la îmbunătăţirea relaţiilor sociale pe toate planurile, în special în ceea ce privea sistemul de învăţământ în limba germană, al cărui renume s-a păstrat până astăzi.

În ciuda numărului mult mai mic de enoriaşi, Parohia Evanghelică C.A. Sibiu reprezintă şi astăzi cea mai mare comunitate evanghelică din ţară şi îşi pune amprenta pe viaţa culturală a acestui oraş. Ea susţine diverse instituţii sociale şi cu caracter caritativ, iar în domeniul protecţiei mediului este un pionier în România. Catedrala evanghelică este un centru ecumenic şi un loc de întâlnire pentru oaspeţi din toate colţurile lumii. Prin numeroase concerte şi expoziţii biserica îmbogăţeşte an de an viaţa acestui oraş. Din aprilie până în octombrie oaspeţii sunt întâmpinaţi de ghizi care povestesc istoria bisericii noastre care se continuă până astăzi.

Sursa: Parohia Evanghelică C.A. Sibiu

Comentarii

7 comentarii

karla

Acum 7 ani

frumos articol. si da , catedrala evanghelica sfanta maria este un simbol al orasului, alaturi de palatul muzeu bruckenthal,turnul sfatului, podul minciunilor sau fortificatiile ramase in picioare. as mai adauga ca simbol al comertului in oras si casa artelor/hala macelarilor, cea mai veche din transilvania.
Raspunde

x

Acum 7 ani

Karla, Brukenthal se scrie fara ck si da, biserica evanghelica este un simbol dar este inchis pentru ample renovari pana in 2014
Raspunde

Georg

Acum 7 ani

Bruckenthal scris pe diploma de inobilare..deci pe BULETIN, pe portretul lui grafic, unde seniorul a fost de fata :Samuel Liber Baro a Bruckenthal, si , mai ales, semnatura MANU PROPRIA, pe TESTAMENTUL baronului pe care-l puteti vedea liber in copie facsimil la Centrul/Casa Teutsch, langa biserica st. Johannes. Numele vine de la pod= Bruecke+ n+Thal (vale). Deci Brucken-Thal= Valea Podului.Culmea este ca arhaicul Thal , acum se scrie Tal, a fost pastrat, iar mereu actualul ck din Bruecke nu..Minunea de FALSIFICARE a numelui porneste inca din sec. XIX, destul de devreme, SASII au pocit scrierea si toti se iau dupa ei..Ungurii sunt singurii care respecta forma CORECTA, Bruckenthal, tocmai din cauza CONSTIENTIZARII mereu in memoria colectiv-scrisa a documentelor de arhiva prezente liber in NET si a Diplomei Nobiliare, de care tin cont..a fost, orisicat eliberata de o IMPARATEASA si nu de Secretarul Consiliului Municipal Sibiu sau de Starea Civila a orasului.Tot asa falsificat e numele Johannis obligatoriu romanizat in buletin Iohannis, nume care ASA nu exista in germana. Pacat ca primarul, DUPA 1990, cand PUTEA, inainte nu, nu si-a cerut RECTIFICAREA Numelui la Starea Civila. JOHANNIS e NASCUT, si in buletin Iohannis FACUT..E FACATURA...
Raspunde

@ Georg

Acum 7 ani

Vreisa spui ca Iohannis este nume romanizat fortat? Amice esti idiot! Era romanizat daca-l chema Ionescu, nu Iohannis, care numai romanesc nu este. De fapt nici Johannis nu este german 100%, deoarece corect era Johannes! Cred ca explicatia este mai simpla si fara \"mari conspiratii\": Iohannis este evreu dupa unul dintre parinti si astia stalcesc numele etniilor dupa care se ascund.
Raspunde

@ Georg

Acum 7 ani

Vrei sa spui ca Iohannis este nume romanizat fortat? Amice esti idiot! Era romanizat daca-l chema Ionescu, nu Iohannis, care numai romanesc nu este. De fapt nici Johannis nu este german 100%, deoarece corect era Johannes! Cred ca explicatia este mai simpla si fara \"mari conspiratii\": Iohannis este evreu dupa unul dintre parinti si astia stalcesc numele etniilor dupa care se ascund.
Raspunde

joseph

Acum 7 ani

@ Georg, interesanta si binevenita interventie. Sincer sa fiu si mie mi se parea cam schioapa ortografierea numelui baronului.
Raspunde

@karla

Acum 7 ani

Expresia \"catedrala evanghelica sfanta maria\" este o mare prostie. Evanghelicii nu au sfinti.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus