Agentul șef Daniel Moaghen de la Serviciul Rutier Sibiu este fan FC Barcelona, îi plac filmele cu Alain Delon, iar în timpul liber se plimbă cu motocliceta personală, marca Honda. În urmă cu aproape trei săptămâni a primit distincția de ”Polițistul anului 2014” în cadrul IPJ Sibiu. Prin ce s-a făcut remarcat, ne-a povestit chiar el.
Reporter: Ați recomanda astăzi unui tânăr licean din Sibiu să se facă polițist? Dumneavoastră de ce ați ales această carieră?
Daniel Moaghen: Cariera de polițist nu este o carieră care se alege doar de dragul de a alege ceva. Meseria asta trebuie să-ți placă,implică multă dăruire, pasiune și uneori sacrificiu. Și mai mult decât atât, trebuie să ai o înclinație către ea. Eu m-am făcut polițist pentru că am avut această dorință și înclinație de mic, fascinat fiind de filmele polițiste.
Rep.: Ce filme? Să nu-mi spuneți că ”Academia de Poliție”!
D. M.: Nu! (râde n. r.) La vremea respectivă mă uitam la filmele cu Alain Delon, finalul acestora fiind de fiecare dată motivant pentru mine. Poliția Rutieră m-a atras prin prisma muncii cu motocicleta. Pot să afirm că acesta a fost unul dintre visurile mele, să lucrez la circulație, dar cu motocicleta. Și mi l-am îndeplinit! Aș putea recomanda această carieră unui tânăr numai dacă ține cont de această înclinație, trebuie să ai o plăcere și o dorință pentru această meserie. Dacă o faci din obligație nu-ți crează nicio satisfacție.
Rep.: Cum arată o zi obișnuită de lucru pentru polițistul anului? Stabiliți dinainte pe unde vreți merge pe drumuri, în ce locuri veți sta să supravegheați?
D. M.: Orice zi de muncă se planifică printr-un buletin al posturilor, pe cele trei tronsoane de drum național: DN 1 Sibiu-Brașov, DN 7 Sibiu – Vâlcea și DN 14 Sibiu-Mediaș. Se acționează pe anumite tematici, ca să le zicem așa, anumite linii de muncă. Se are în vedere în primul rând respectarea limitelor legale de viteză, care reprezintă principala cauză pentru apariția accidentelor de circulație în județul Sibiu. Urmează indisciplina pietonilor sau neacordarea de prioritate pietonilor. Acestea sunt problemele cu care ne confruntăm cel mai des în condițiile in care nerespectarea acestora duce la producerea de accidente cu urmări grave. Și atunci, în funcție de zi, se acționează în principal pe aceste direcții. Dar încălcări ale legii sunt multe, de la nepurtarea centurii de siguranță până la nefolosirea luminilor de întâlnire și multe alte încălcări din punct de vedere contravențional. Sunt foarte multe alte încălcări care se încheie cu sancțiuni penale.
Rep.: Îmi puteți da un exemplu de situație mai deosebită sau acțiune în care ați fost implicat?
D. M.: O activitate care îmi place mie în mod deosebit și cu care m-am evidențiat o reprezintă constatarea acestor fapte de natură penală. Mă refer la conducerea unui autoturism neînmatriculat și cu numar fals, fără permis de conducere sau sub influența băuturilor alcoolice peste limita legală. În fiecare an pot să spun că au existat activități prin care m-am remarcat pe această linie. Și ca să dau un exemplu de anul trecut, la sfârșitul lunii octombrie am depistat o persoană care era urmărită internațional de autoritățile din Spania pentru fraudă și furt de țigări, cu o valoare de peste 250.000 de euro.
Rep.: Și cum ați făcut asta? Mă gândesc că nu orice șofer oprit întâmplător este urmărit internațional.
D. M.: Am oprit o autoutilitară la ora 2:30 noaptea, într-o localitate, pentru verificarea valabilității documentelor . Și, la o verificare mai amănunțită a conducatorului auto, într-o bază mai complexă, am constatat că este urmărit internațional.
Rep.: Înțeleg din asta că umblați pe trasee, nu doar stați în anumite locuri mai ferite, așa cum am mai văzut polițiști de la Rutieră.
D. M.: Da, altfel nu poți să constați. Știți foarte bine că este o practică ca în locul unde stă poliția să nu se prea întâmple nimic (râde n. r.). Trebuie să fii într-o continuă mișcare. Și trebuie să gândești că orice persoană ar putea fi suspectă de comiterea unei fapte.
Rep.: Referitor la asta, cum vi se pare mentalitatea ca atunci când un șofer vede o mașină de poliție pe stradă automat se sperie și frânează mult sub limita legală? De ce nu gândim, în general, că poliția este acolo pentru siguranța noastră și nu ca să ne prindă cu ceva?
D. M.: Este o mentalitate greșită. De foarte multe ori, cred eu, deși te-a oprit poliția nu ai primit o amendă. Mai mult decât atât, ai fost îndrumat și doar avertizat, cu speranța că un simplu avertisment face mai mult decât o amendă. Dacă se înțelege treaba asta e bine, dacă nu măsurile sunt cele care se știu.
Rep.: Simțiți că întruchipați două dintre ”cele mai iubite calități” de către orice șofer? Adică lucrați la Rutieră și sunteți motociclist.
D. M.: Nu simt asta, dar cum v-am zis de la început, asta a fost pasiunea mea dintotdeauna. De când am intrat în Poliție am făcut tot posibilul să ajung să conduc motocicleta poliției.
Rep.: Aveți motocicletă și acasă?
D. M: Da, am și acasă.
Rep.: De care? Pe unde mergeți cu ea? Faceți parte dintr-un grup de motocicliști?
D. M.: Nu fac parte dintr-un grup de motocicliști pentru că fiind și polițist nu cred că este tocmai Ok. Am o motocicletă Honda, din 2003...
Rep.: E puternică?
D. M.: Nu, are doar 700 de centimetri cubi. Pentru mine motocicleta este un mijloc de a te deplasa mai ușor și o plăcere de a o conduce.
Rep.: Faceți plimbări cu ea, doar așa, de plăcere? Cum vi se pare că circulă alți motocicliști cu care vă întâlniți în trafic?
D. M.: Ca să fiu foarte sincer, într-o mare pondere, motocicliștii circulă cu o viteză mult mai mare decât cea admisă. Dar cred că, în general, conduc foarte sigur. Cele mai multe accidente pe care le-am cercetat, în care au fost implicati motocicliști s-au produs din vina șoferilor auto. Bineînțeles că există și motocicliști care conduc neregulamentar, dar ponderea lor este mai mică. Cei mai mulți conduc legal și fac asta de plăcere.
Rep.: Care sunt reacțiile generale când opriți un șofer? Mai există mentalitatea ”dar ce-am făcut?” sau sunt recalcitranți? Era celebra acțiune de a pune mâna pe telefon să sune pe cineva...
D. M.: Mentalitatea s-a schimbat foarte mult în ultimii ani,asta în condițiile în care Poliția Rutieră te oprește numai dacă ai încălcat o prevedere legală. Și atunci, acea persoană care este oprită, sută la sută sau aproape sută la sută știe de ce a fost oprită. Nu mai există acea întrebare: de ce m-ați oprit? Sau ce am făcut? Se știe de la început de ce a fost oprit. Poliția Rutieră te oprește numai dacă ai greșit sau în cadrul acțiunilor tematice și punctuale pentru verificarea sau constatarea unor încălcări ale legii care implică oblibatoriu oprirea oricărui autoturism, de exemplu conducerea unui autoturism sub influența băuturilor alcoolice.
Rep.: Ați luat vreodată o amendă de circulație?
D. M.: Sincer, nu!
Rep.: Pentru că știați pe cineva sau pentru că circulați legal?
D. M.: Pentru că circul legal, prudent și sigur.
Rep.: Închei cu o curiozitate personală. Cum vi se par restricțiile de circulație de 30 sau 50 de kilometri pe oră de pe drumul Sibiu-Sighișoara?
D. M.: Limitele de viteză sunt stabilite de administratorul drumului, cu aprobarea Poliției Rutiere. Eu mai mult nu am ce comenta.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Administrație
Telefon:
0724 605 815
Ultimele comentarii
Acum 3 ore
Patriotiiromaniei
Acum 3 ore
Emil
Acum 3 ore
Becali fiul poporului
Acum 4 ore
Hermann Stadt
Acum 4 ore
Hermann Stadt