Vineri,
29.03.2024
Cer Senin
Acum
12°C

E timpul pentru pasul urmator…

Peste nici două săptămâni expiră al treilea (sau al patrulea?) termen asumat de italienii de la Salini Impregilo Spa pentru terminarea lucrărilor la tronsonul trei al autostrăzii Orăștie – Sibiu. Lucrări care, după cum scrie în contractul inițial, ar fi trebuit încheiate de acum doi ani.
 
În acest moment, pe cei 22 de km construiți de italieni pe autostrada care ar trebui să lege Sibiul de vestul Europei se circulă, iar utilitatea deschiderii circulației în ciuda lucrărilor neterminate nu poate fi de nimeni contestată. Dar problemele din zona Aciliu vor urmări autoritățile și vor ridica semne de restricție șoferilor mulți ani de acum încolo. Asta nu o spun eu, ci o spun inginerii constructori care își fac cruce trecând cu mașina prin zona cu pricina. Priviți dealul ”roșu” de la Cristian unde stabilizarea versantului a costat zece milioane de euro și apoi priviți către lutul peste care încearcă acum italienii să planteze iarbă - doar-doar vor opri pământul să o ia la vale - și veți înțelege de unde vin problemele. Bine, mai sunt și altele, cum ar fi dealul împădurit din apropierea nodului de la Apoldu de Jos, pădure care ar fi trebuit defrișată, iar dealul stabilizat, iar nimeni nu a mișcat o lopată de pământ până acum…
 
Cu alte cuvinte, italienii vor mai sta pe aici încercând să cârpească lucrarea pentru care au licitat prea puțin. Au licitat prea puțin deoarece acestea au fost regulile: câștigă lucrarea cel care vine cu prețul cel mai mic. Or, în cazuri predictibile, prețul cel mai mic ascunde cantități la limita inferioară, soluții îndoielnice, spoială multă.
 
Un astfel de caz predictibil apare acum pe autostrada Sibiu – Pitești, autostradă pentru care tocmai s-au grăbit autoritățile să se laude că au putut atribui contractul pentru studiul de fezabilitate. Dincolo de chinurile nașterii acestui nou SF (căci e al doilea pe care dăm banii), n-am auzit niciun oficial să vorbească despre cum va întâmpina apariția unei noi gâlme de ”tipul Aciliu” în zona Topolog – Curtea de Argeș.
 
În zona respectivă stă abandonată o linie de cale ferată de 39 de km, cu două tunele (unul de 2,5 km și unul de aproape 2 km) și trei viaducte (printre care și cel mai lung din țară – Topolog, de aproape 1,5 km). Imensa lucrare nu poate fi folosită deoarece a fost executată ”cu economii”, adică prost: alunecările de teren o fac inutilizabilă, ”noroc” că a fost ”făcută de Ceaușescu” și acum nimeni nu mai poate fi înjurat.
 
Cine din CNADNR își asumă că și pe viitorul lot de autostradă din zona Curții de Argeș nu vor mai apărea niște italieni precum cei de la Impregilo? Adică niște constructori cu un preț mic, cu un proiect făcut să dea bine pe hârtie, dar cu care vor face o lucrare ca în balada lui Manole.
 
E timpul pentru pasul următor. SF-ul abia acum începe a fi re-muncit, autoritățile au toate pârghiile la îndemână să prevină un nou dezastru de tip Aciliu. Chiar dacă e un pic mai mult de lucru (de fapt, e mult mai mult de lucru), pentru astfel de zone trebuie realizate niște caiete de sarcini care să nu ia în calcul doar prețul, ci și calitatea.
 
 Domnule Neaga, se aude?

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Vizualizari: 532

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

2 comentarii

ss

Acum 8 ani

nu...nu se aude...s-a semnalat de nenumarate ori la aceea vreme ( si inca se semnaleaza si acum ) pe forumurile de specialitate pt infrastructura, problemele deosebite , dar si carpelile la care apeleaza Imregilo...toti factorii decizionali s-au facut ca ploua , dar pt oricine tranziteaza acest lot , vede ca cele mai negre cosmaruri se adeveresc incet dar sigur.O mana de pasionati de infrastructura sunt mult mai capabili ca toti specialisti lu peste din CNADNR pusi pe criteriul clientelismului politic
Raspunde

nenea_hartia

Acum 8 ani

Excelent articol, Traian. Sper să te audă cineva, dar am mari dubii.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus