Vineri,
12.09.2025
Ploi Scurte
Acum
17°C

Povestea uneia dintre cele mai valoroase picturi de la Brukenthal: “Omul cu tichie albastra”

Povestea uneia dintre cele mai valoroase picturi de la Brukenthal: “Omul cu tichie albastra”

“Omul cu tichie albastră”, de Jan Van Eyck, una dintre cele mai prețioase picturi care se află în patrimoniul Muzeului Național Brukenthal este și una dintre cele mai misterioase lucrări. Cu semnătură lui Albrecht Dürer, dar și cu o semnificație încă nedescifrată, tabloul atrage an de an privirile iubitorilor de artă.
O aventură aparte marchează istoria lungă de secole a tabloului. Începând cu autorul îndoielnic al lucrării și călătoria prin care a trecut până să se întoarcă în pinacoteca din care a făcut parte inițial, până la misterul personajului portretizat. Enigma care înconjoară tabloul este dată și de faptul că "la o examinare atentă, privitorul va descoperi în colțul din stânga sus, monograma lui Albrecht Dürer. În 1492, tabloul a fost catalogat, prima dată, ca fiind opera celebrului renascentist german. S-a dovedit însă, că monogramă și anul pictării sunt elemente adăugate portretului  în XVIII, probabil datorită cotei de piață foarte ridicată pe care Dürer o avea în aceea epocă. Execuția stilistică și tipul de chaperon de pe capul bărbatului îndreptățesc părerile potrivit cărora lucrarea a fost pictată la începutul anilor 1430”, specifică muzeograful  Dana Roxana Hrib în “Ghidul Galeriei de Artă Contemporană”.

O eroare de peste 500 de ani

Până în anul 1991 lucrarea, care se află în pinacoteca Muzeului Național Brukenthal, a fost catalogată ca fiind o pictură realizată de Albrecht Dürer. Semnătura lui Dürer a fost menținută datorită “ valorii documentar-istorice a inscripției”, declară Maria Barna, purtătorul de cuvânt al Muzeului Național Brukenthal.
Opera “Omul în tichie albastră” se află pe lista lucrărilor înstrăinate și apoi recuperate, de-a lungul istoriei îndelungate a colecției de pictură a baronului. Tabloul a fost transferat de autoritățile comuniste, în 1948, la Muzeul Național de Artă din București. A reajuns la Muzeul Brukenthal în anul 2006, moment în care a fost inaugurată expoziția “Capodopere”. Circumstanțele în care baronul von Brukenthal a ajuns în posesia acestui tabloului nu se cunosc cu exactitate.

”Energie specifică, misterioasă și, uneori, romantică”

Tabloul reprezintă  portretul unui bărbat, recent identificat cu Jean IV, duce de Brabant care a trăit între 1403 și 1427. Această lucrare poate fi așezată  alături de picturi ale aceluiași artist precum “Bărbatul cu turban roșu”, considerată a fi un autoportret și aflată la Național Gallery din Londra, sau “Bărbatul cu inel”, aflată la Kunsthistorisches Museum din Viena, pentru care a pozat bijutierul Jan de Leeuw.
“Recunoscut pentru figurile sale impasibile, van Eyck acordă o atât de mare atenție reprezentării cât mai fidele a realității încât umbrește emoțiile și sentimentele, învăluindu-și  personajele într-o energie specifică, misterioasă și, uneori, romantică”, adaugă muzeograful Dana Hrib, în “Ghidul Galeriei de Artă Contemporană”.
Pictura este expusă în cadrul Galeriei de Artă Europeană a Muzeului Național Brukenthal, împreună cu alte peste 20 de lucrări recuperate în urma confiscării din 1948 și a furtului din 1968.

  • Gravurile lui Albrecht Dürer, autorul căruia i-a fost atribuit mulți ani ”Omul cu tichie albastră” sunt expuse zilele acestea în cadrul Muzeului Brukenthal. Printre gravurile aduse se regăsește, la loc de cinste, și o copie a lucrării “Omul cu tichie albastră”. Expoziția ”Dürer după Dürer” poate fi vizitată până pe 30 august.


Sursa foto: Muzeul Brukenthal

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Vizualizari: 23467

Paula Văleanu

de Paula Văleanu

Cultură
Telefon:
0751 057 240

Comentarii

6 comentarii

Georg: Placinta-dupa-placinta

Acum 10 ani

1.Copy-paste din TEXT:\"[...] În 1492, tabloul a fost catalogat, prima dată, ca fiind opera celebrului renascentist german[...]\"----Hâââ?!----2.\"[....]Până în anul 1991 lucrarea, care se află în pinacoteca Muzeului Național Brukenthal, a fost catalogată ca fiind o pictură realizată de Albrecht Dürer. Semnătura lui Dürer a fost menținută datorită “ valorii documentar-istorice a inscripției”, declară Maria Barna, purtătorul de cuvânt al Muzeului Național Brukenthal.[...]\" --Greseste Maria Barna, sau autoarea? Daca Maria Barna, trebuie trimisa la RECALIFICARE...Daca AUTOAREA, la ALFABETIZARE, fiindca nu stie sa citeasca corect un text sau sa ASCULTE IMPRIMAREA....Si asta, fiindca polemica si rezolvarea corecta atribuirea auctoriala van EYCK e o chestiune definitiv realizata inca din anii 60\' saex icks-icks si anume inca din perioada lui PALADA, victima nevinovata a urmarilor furtului celebru din Muzeu. Deci NU 1991 SE DESCOPERA ROATA LA CARUTA... Tovarasa PAUL VALEANU a mai comis pe aici greseli grosolane, vezi poanta cu Mihai Viteazu la Butoiul de Aur. CATASTROFA.....dar macar informati-va din wiki....
Raspunde

Georg-EUROPEANA: Omul cu tichia albastra

Acum 10 ani

Portret de bărbat cu inel (Omul cu tichia albastră)___ Description:__ Opiniile a numerosi si reputati specialisti au confirmat de-a lungul deceniilor paternitatea lui Jan van Eyck caruia Theodor von Frimmel i-a atribuit înca din 1894 acest pretios panou, fiind de parere ca falsa monograma a lui Dürer si data 1492 reprezinta o adaugire ulterioara. Executia stilistica, felul în care sunt pictate mâinile si tipul de\"chaperon\" îndreptatesc o datare a tabloului la începutul anilor 1420, situându-l astfel ca cel mai timpuriu dintre portretele lui Jan van Eyck ce au ajuns pâna la noi. __Semnat si datat apocrif: 14 A.D. 92__ Creator: Eyck, Jan van ~__ Date of creation: 1420 - 1425; 1420___ Deci 1894 PRIMA ATRIBUIRE CORECTA!____***www.europeana.eu/portal/record/05812/5925130C_6D2A_442A_8322_92E48C0DFD3B.html
Raspunde

Georg: CORRIGENDA la 1. Posting

Acum 10 ani

lAcolo din scapare am scris PAUL Valeanu...Imi cer scuze, iar Textul vine astfel citit:____ \"[...] Tovarasa PAULA VALEANU a mai comis pe aici greseli grosolane, vezi poanta cu Mihai Viteazu la Butoiul de Aur. CATASTROFA.....dar macar informati-va din wiki....[...]\"
Raspunde

Georg Precizari & clarificari

Acum 10 ani

1. Prima atribuire corecta facuta de Theodor von Frimmel 1894._2. Se pare ca Monograma AD Albrecht Dürer, usor de imitat, a fost adusa prin sec XVIII, ducand la falsa atribuire. 3. In anii 60 nici nu se mai discuta problema, toti expertii de la Muzeul Bruckenthal erau de acord,era clar ca este van Eyck si toate studiile il mentioneaza ca autor. DAR, ce NU AM STIUT, si autoarea NU EXPLICA si nu da imprejurarile: In 1991 a avut loc o expertiza cu raze (infrarosu), (asa scriu englezii, dar poate ultraviolet) facuta de olandezii de la Rijk Museum, si s-a descoperit sub pictura trasatura initiala a picturii, incontestabil de atribuit lui van Eyck. Deci acum s-a adus DOVADA MATERIALA a paternitatii van Eyck, dar ATRIBUIREA pe criterii stilistice dateaza din 1894. Autoarea n-avea decat sa CITEASCA prin wikipedia despre..Ciudat este, cel mai extins si documentat studiu il da wiki CHINEZA, dar nu dau copy-paste numai asa, sa demonstrez. Deci avem LA TEMA wiki englez, francez, italian...____ \"[...]The painting was attributed to van Eyck in the late 19th century, but this was repeatedly challenged by some art historians until a 1991 cleaning when infra-red photography revealed an underdrawing and methods of handling of oil that were unmistakably van Eyck\'s.[...]\"_____ https://en.wikipedia.org/wiki/Portrait_of_a_Man_with_a_Blue_Chaperon_____ ______\"[...]Le tableau a été attribué à van Eyck à la fin du XIXe siècle, ce qui a été contesté à maintes reprises jusqu\'à ce que, à l\'occasion d\'une restauration effectué en 1991 par le Rijksmuseum d\'Amsterdam, des photographies infrarouges révèlent un dessin sou-jacent et des méthodes d\'application de l\'huile appartenant sans aucun doute possible à van Eyck.[...]\"____ https://fr.wikipedia.org/wiki/L%27Homme_au_chaperon_bleu
Raspunde

nelu muzeografu

Acum 10 ani

acum ne dam seama de ce au pretuito asa de mult comunisti de au pastrato la bucuresti luata cu japca si tinuta 60 ani in custodie ,s-a le percepem taxa ,pentru toata perioada cit au folosito pentru vizitatori lor ,bine ca au reusit s-a o recupereze ca ce sti la cegainar de arta [vilcov ,vanghele ,etc ] o avea si nu oriunfe taman in cotetu de pasari ,s-au in sufragerie s-a vada tot pretenu ce iubitor de harta este
Raspunde

Johann Berszan

Acum 5 ani

Este un portret fascinant si urmatorul meu proiect dupa portretul lui Vermeer " Fata cu cercel de perla"
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus