“Omul cu tichie albastră”, de Jan Van Eyck, una dintre cele mai prețioase picturi care se află în patrimoniul Muzeului Național Brukenthal este și una dintre cele mai misterioase lucrări. Cu semnătură lui Albrecht Dürer, dar și cu o semnificație încă nedescifrată, tabloul atrage an de an privirile iubitorilor de artă.
O aventură aparte marchează istoria lungă de secole a tabloului. Începând cu autorul îndoielnic al lucrării și călătoria prin care a trecut până să se întoarcă în pinacoteca din care a făcut parte inițial, până la misterul personajului portretizat. Enigma care înconjoară tabloul este dată și de faptul că "la o examinare atentă, privitorul va descoperi în colțul din stânga sus, monograma lui Albrecht Dürer. În 1492, tabloul a fost catalogat, prima dată, ca fiind opera celebrului renascentist german. S-a dovedit însă, că monogramă și anul pictării sunt elemente adăugate portretului în XVIII, probabil datorită cotei de piață foarte ridicată pe care Dürer o avea în aceea epocă. Execuția stilistică și tipul de chaperon de pe capul bărbatului îndreptățesc părerile potrivit cărora lucrarea a fost pictată la începutul anilor 1430”, specifică muzeograful Dana Roxana Hrib în “Ghidul Galeriei de Artă Contemporană”.
O eroare de peste 500 de ani
Până în anul 1991 lucrarea, care se află în pinacoteca Muzeului Național Brukenthal, a fost catalogată ca fiind o pictură realizată de Albrecht Dürer. Semnătura lui Dürer a fost menținută datorită “ valorii documentar-istorice a inscripției”, declară Maria Barna, purtătorul de cuvânt al Muzeului Național Brukenthal.
Opera “Omul în tichie albastră” se află pe lista lucrărilor înstrăinate și apoi recuperate, de-a lungul istoriei îndelungate a colecției de pictură a baronului. Tabloul a fost transferat de autoritățile comuniste, în 1948, la Muzeul Național de Artă din București. A reajuns la Muzeul Brukenthal în anul 2006, moment în care a fost inaugurată expoziția “Capodopere”. Circumstanțele în care baronul von Brukenthal a ajuns în posesia acestui tabloului nu se cunosc cu exactitate.
”Energie specifică, misterioasă și, uneori, romantică”
Tabloul reprezintă portretul unui bărbat, recent identificat cu Jean IV, duce de Brabant care a trăit între 1403 și 1427. Această lucrare poate fi așezată alături de picturi ale aceluiași artist precum “Bărbatul cu turban roșu”, considerată a fi un autoportret și aflată la Național Gallery din Londra, sau “Bărbatul cu inel”, aflată la Kunsthistorisches Museum din Viena, pentru care a pozat bijutierul Jan de Leeuw.
“Recunoscut pentru figurile sale impasibile, van Eyck acordă o atât de mare atenție reprezentării cât mai fidele a realității încât umbrește emoțiile și sentimentele, învăluindu-și personajele într-o energie specifică, misterioasă și, uneori, romantică”, adaugă muzeograful Dana Hrib, în “Ghidul Galeriei de Artă Contemporană”.
Pictura este expusă în cadrul Galeriei de Artă Europeană a Muzeului Național Brukenthal, împreună cu alte peste 20 de lucrări recuperate în urma confiscării din 1948 și a furtului din 1968.
- Gravurile lui Albrecht Dürer, autorul căruia i-a fost atribuit mulți ani ”Omul cu tichie albastră” sunt expuse zilele acestea în cadrul Muzeului Brukenthal. Printre gravurile aduse se regăsește, la loc de cinste, și o copie a lucrării “Omul cu tichie albastră”. Expoziția ”Dürer după Dürer” poate fi vizitată până pe 30 august.
Sursa foto: Muzeul Brukenthal
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 23467
Ultimele comentarii
Acum 4 ore
Ron
Acum 5 ore
Mariana Deacu
Acum 5 ore
BittDanman
Acum 5 ore
Gheo Poplaceanul
Acum 5 ore
Gheo Poplaceanul