Dacă nu ar avea problemele de stabilitate și contractul de construire reziliat înainte de finalizarea tuturor lucrărilor, autostrada din Sibiu către Săliște ar avea funcționale 11 sisteme din categoria ITS (Intelligent Transport System – Sistem Inteligent de Transport), sisteme care ar contribui la siguranța circulației.
În zona oraşului Sălişte (judeţul Sibiu) a fost construit pe lotul 3 al autostrăzii Orăștie – Sibiu un centru de întreţinere şi coordonare, de unde sunt operate şi comandate de la distanţă cele 11 componente ale sistemului ITS asamblat pentru a servi șoselei de mare viteză. Cele 11 componente sunt enumerate de Compania națională de administrare a infrastructurii rutiere (CNAIR) în caietul de sarcini al licitației prin care cer o expertiză a lotului 3 de autostradă.
Mașini numărate de senzori
VEH este prescurtarea folosită de cei de la CNAIR pentru sistemul de măsurare a traficului. Acesta utilizează senzori pentru detectarea numărului de maşini, a vitezei de deplasare, a tipurilor de vehicule (clasificare realizată în funcţie de lungimea maşinilor), dar şi a diverşilor timp de aşteptare. Totodată, pe autostrăzi mai sunt instalate staţii meteorologice.
„Staţiile achiziţionează parametrii ca temperatura, umiditatea relativă a aerului, viteza vântului, direcţia vântului, cantitatea de precipitaţii, starea de îngheţ în zona monitorizată, grosimea stratului de zăpadă şi vizibilitatea. Subsistemul conţine şi o componentă software care permite descărcarea, vizualizarea şi afişarea în timp real a datelor achiziţionate“, arată reprezentanţii CNAIR, în descrierea celor 82 de km de autostradă care leagă Sibiul de Orăştie.
Tot în cadrul ITS intră şi telefoanele de urgenţă, amplasate din doi în doi kilometri pe ambele părţi ale autostrăzii. Centrul de comandă mai primeşte şi imaginile captate de televiziunea cu circuit închis, care foloseşte atât camere video fixe, cât şi camere mobile. Alături de aceste camere, pe autostradă au mai fost montate unele care să servească sistemului de recunoaştere automată a plăcuţelor de înmatriculare. „Subsistemul utilizează camere foto/video profesionale, special concepute pentru recunoaşterea plăcuţelor de înmatriculare. Prin intermediul reţelei de telecomunicaţii, datele achiziţionate sunt transmise în dispecerat către echipamentele de înregistrare, stocare, afişare şi alarmare, dedicate acestui subsistem“, descriu reprezentanţii CNAIR.
Mașini cântărite din mers
Panourile cu mesaje variabile fac parte din acelaşi sistem ITS şi sunt de două tipuri: cele „de rută“ şi cele pentru „bretelele de acces“. Primul tip afişează atât pictograme, cât şi text, pe când panourile pentru bretelele de acces pot afişa doar texte. De-a lungul autostrăzii au mai fost montate şi cabinete exterioare pentru echipamente, şi acestea fiind încadrate de autorităţi tot la categoria sisteme ITS. Care mai este compus şi din senzorii de monitorizare a infrastructurii.
„Subsistemul integrează senzorii de monitorizare a temperaturii în interiorul cabinetelor, senzorii de fum, senzorii de efracţie, senzorii de umiditate instalaţi la nivelul punctelor de concentrare şi un sistem de alarmare în cazul lipsei tensiunii de alimentare“, mai precizează cei de la CNAIR. Aceştia amintesc şi de sistemele de măsurare a vitezei în vederea acordării de sancţiuni. „Sistemul de detecţie a vitezei permite detecţia radar, dar şi măsurarea distanţelor. Ca rezultat al acestui fapt, subsistemul măsoară simultan viteza mai multor autovehicule, care se deplasează pe mai multe benzi de circulaţie, oferind garanţia unei detecţii corecte pentru fiecare dintre vitezele detectate“, explică reprezentanţii Companiei.
Şi tot din mers pot fi cântărite şi maşinile care tranzitează autostrada Orăştie – Sibiu. Pentru acest lucru, însă, este utilizată o soluţie prin care se realizează în primă fază o „pre-cântărire“, cu ajutorul unor senzori piezoelectrici instalaţi sub asfalt. Cântărirea de precizie în vederea acordării eventualelor penalizări celor care circulă cu autovehiculele supraîncărcate se realizează, însă, ân staţiile de cântărire amplasate în parcări. În fine, ultima componentă a sistemului inteligent de transport este sistemul de comunicaţii, format dintr-o reţea de cabluri cu fibră optică, instalată de-a lungul autostrăzii.
Potrivit unei informări realizată de CNAIR în cursul anului trecut, diferite subcomponente ale sistemului ITS sunt instalate pe toate autostrăzile din România.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Orastie , Les Droits , autostrada A1 inchisa , sistem inteligent , Pentru Sibiu , Judecătoria Sălişte , Intelligent Transport Systems , Radar Over
Vizualizari: 4602
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
HBomb
Acum 1 oră
@Pol-Pot
Acum 1 oră
Soso
Acum 1 oră
Bunu
Acum 1 oră
A