La începutul lunii august revista americană Forbes a întocmit un clasament cu 100 de antreprenoare din Europa pe care le recomandă oamenilor de afaceri pentru ca să fie urmărite pe rețelele sociale. În clasament a fost inclusă și sibianca Ioana Hasan, cofondatoare a uneia dintre cele mai importante inițiative în IT din Sibiu - Smart Bill. Am întrebat-o cum este să pornești o afacere în România și dacă influențează cumva faptul că în conducerea unui start-up se află o femeie.
Potrivit Forbes, doar 12% din banii investitorilor se îndreaptă către start-up-urile create de femei.
Care sunt principalele provocări pe care le poate întâlni cineva care vrea să pornească o afacere în România și cum se trece peste ele?
„Aș zice că o provocare în sine e chiar să te apuci efectiv de implementarea ideii pe care o ai. Sunt multe persoane cu idei bune pe care ar vrea să le implementeze, dar care au o reținere, probabil teama de eșec. Eu nu am vrut să devin antreprenor, pur și simplu s-a întâmplat. A ajutat faptul că eram studentă și nu aveam cine știe ce așteptări sau stresul unui eșec. Nu am știut în ce mă 'arunc'.
Cred că e bine să te gândești că e mai rău să îți faci reproșuri că nici măcar nu ai încercat. Desigur, ajută mult să împarți acest drum cu cineva de încredere pe care să îl ai alături atât în momentele grele, cât și în cele de bucurie - vor fi de amândouă. E important ca persoana cu care împarți acest drum să fie una în care să ai încredere și care, pe cât posibil, să aibă calități complementare ție. Ajută și să fie o persoană cu simțul umorului, să puteți face haz de necaz împreună.
Cultura antreprenorială e alta acum; sunt mult mai multe cursuri și resurse la care se poate apela. Pe mine personal m-a ajutat mult un curs la care am participat în 2011, School for Startups. Am învățat foarte multe acolo. Deja aveam însă aproape 5 ani de antreprenoriat și făcusem destul de multe greșeli din care am învățat. Cu siguranță, ajută dacă înveți mai din timp, nu doar direct pe propria piele.”
Smart Bill are deja 10 ani de activitate, știu că sunteți trei persoane care ați fondat compania, dar cât de mult a contat sau v-a împiedicat în toată această perioadă faptul că sunteți femeie? Adică, dacă e să revenim la topul de la Forbes, autoarea zice că la nivel mondial doar 12% dintre investitori aleg să susțină start-upuri conduse de femei.
„Nu aș zice că am observat asta, dar să nu uităm că am doi cofondatori, ambii bărbați. Dar când ai o afacere online, mai ales în domeniul IT, nu se 'vede' cine este în spatele companiei, astfel încât dacă faci un lucru de calitate ar trebui ca asta să vorbească de la sine.
Când am început firma toți trei știam doar să facem programare, dar treptat au apărut tot felul de alte necesități. Taskurile noi pe care am început să le facem ni le-am împărțit după înclinații, ce ne plăcea, ce ne atrăgea și la ce simțeam că suntem mai buni. Astfel, Radu (Radu Hasan - n.n.) se ocupă de viziune și de strategie, Mircea (Mircea Căpățînă - n.n.) este omul cu cuvintele la el, iar eu cu energia și răbdarea implementării unui 'lucru bun'. Ce fac eu, faptul că mă ocup de produs, este mai mult ‘behind the scenes’ și aici este și o chestiune de preferință aș spune, ceva ce ține de firea mea.
La evenimentele de networking întâlnesc femei mai rar, aș putea spune că pare mai mult o lume a bărbaților. Un lucru care s-a mai întâmplat însă, este ca unele persoane să considere că, din cauza că Radu, soțul meu, este CEO-ul companiei, sunt și eu angajată în companie. Nu s-au gândit că suntem parteneri care am construit împreună această afacere.”
Cât ați investit la început?
„La început am primit de la părinți 700 lei să înființăm firma. Eu eram încă studentă, iar Radu și Mircea tocmai terminau facultatea; aveam fiecare calculatorul lui, iar sediul îl aveam în casa părinților lui Radu, unde și dormeam de altfel. Asta e una din părțile frumoase în IT - nu ai nevoie de foarte mult pentru a începe, practic un calculator și acces la Internet.”
Care e cifra de afaceri în prezent?
„Anul trecut am avut o cifră de afaceri de 1.500.000 euro și estimăm că în acest an vom depăși binișor 2 milioane de euro.”
Câte persoane utilizează astăzi serviciul Smart Bill?
În prezent avem zeci de mii de clienți plătitori. În primul an de activitate am avut cam 200 și ceva de clienți. Versiunea Smart Bill de atunci însă era una desktop, care se descărca și se instala pe calculator.
Care sunt obiectivele mari ale companiei pentru perioada următoare?
Ne dorim ca Smart Bill să fie cel mai bun prieten al antreprenorului român și să fie folosit de cel puțin 100.000 de firme. Momentan ajutăm utilizatorii ușurând diverse operațiuni mai anevoioase și reducând cât mai mult munca manuală. Practic, antreprenorul are mai mult timp să se focuseze pe afacerea lui. De asemenea, au la îndemână tot timpul informații cruciale despre afacerea lor prin diverse rapoarte.
Intenționăm însă ca pe viitor să introducem și un modul de inteligență artificială care să ajute antreprenorul în mod proactiv în luarea deciziilor pentru afacerea sa.
Vă vedeți dezvoltând și alte produse (start-up-uri) în viitor și în ce domenii?
Probabil că nu în viitorul foarte apropiat, dar... never say never („niciodată să nu spui niciodată” - trad. din engleză) Nu am nici un domeniu anume în minte, însă cu siguranță mi-ar plăcea să existe și o latură socială.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Ioana Hasan , Versiunea Smart Bill , Ioanna Hasan , Radu Hasan , Potrivit Forbes , Smart Bill , antreprenoare , Mircea Căpățînă
Vizualizari: 10410
Ultimele comentarii
Acum 6 ore
Pintilie
Acum 6 ore
Emil
Acum 6 ore
Xxx
Acum 7 ore
Nobody
Acum 7 ore
Claudiu