Joi,
28.03.2024
Partial Noros
Acum
17°C

”Banca a dispus ștergerea integrală a datoriei”. Cum nu știu sibienii să  apeleze la soluții amiabile

”Banca a dispus ștergerea integrală a datoriei”. Cum nu știu sibienii să  apeleze la soluții amiabile

Doar locuitorii județului Alba sunt sub sibieni în statisticile referitoare la românii care apelează la Centrul de soluționare alternativă a litigiilor în domeniul bancar. Asta, deși reprezentanții entității arată că soluționarea amiabilă a problemelor cu băncile este de 20 de ori mai rapidă decât un proces în instanță. Iar corespondența se poate face exclusiv on-line.

Din cei peste 1.500 de români care au apelat în primele opt luni ale acestui an la Centrul de soluționare alternativă a litigiilor în domeniul bancar (CSALB), doar 28 de cereri vin din județul Sibiu. Puțin mai multe decât cele numărate din județul Alba (26). CSALB, entitate înființată în România în 2015 în urma implementării unei directive europene, are rolul de a soluționa disputele între bănci sau instituțiile financiare nebancare (IFN) și clienții acestora. Disputele pot porni de la solicitările clienților de reducere sau eliminare a unor comisioane, de scădere a ratelor sau chiar de ștergere a soldului rămas de achitat.

Reprezentanții entității înființată în baza unei ordonanțe de urgență pun numărul scăzut al persoanelor care apelează la aceasta pe lipsa informării. Tocmai de aceea, cei de la CSALB au demarat o caravană la nivel național, pentru a disemina informații referitoare la rezolvarea pe cale amiabilă a problemelor cu băncile și IFN-urile. Marți, caravana a venit la Sibiu. Cele mai multe cereri de sprijin vin din zona Bucureștiului și a Ilfovului (49% din totalul pe țară.)

Motiv suficient de a apela la CSALB: nu mai ai bani pentru a acoperi ratele

Serviciile CSALB sunt gratuite și presupun intervenția unui conciliator profesionist (care are studii și pregătire în domeniul bancar-financiar) care încearcă să aducă pretențiile celor două părți (clientul și banca/IFN-ul) la o formulă de comun acord agreată. Această formulă ”de împăcare” este propusă de către conciliator (persoană care poate fi respinsă de oricare dintre părți, urmând a fi înlocuită cu un alt specialist). Potrivit celor de la CSALB, cam 90% dintre propunerile formulate de conciliator în urma discuțiilor cu cele două părți sunt acceptate. ”Principalele motive pentru care clienții merg să negocieze noi condiții cu băncile au caracter social și economic: fie de pierdere a locului de muncă, fie de diminuare a salariului, fie că unul dintre cei doi soți a decedat și așa mai departe”, arată Vasile Nemeș (foto dreapta), unul dintre conciliatorii CSALB.

Perioada de soluționare a unui litigiu între clienți și bănci este de 90 de zile potrivit regulilor de funcționare ale CSALB, dar potrivit statisticilor, media este de 50 de zile de la data la care părțile au căzut de acord asupra conciliatorului care să le medieze disputa. ”În cadrul CSALB noi creăm puntea de comunicare. Putem ajunge la mijloc, adică la un compromis pentru care fiecare din cele două părți «lasă» de la ele”, arată reprezentanții Centrului. Ei susțin că încearcă să simplifice în continuu modalitatea de comunicare inclusiv cu clienții. Și, prin urmare, discuțiile cu aceștia pot avea loc și prin intermediul telefonului, dar și al internetului. Practic, prezența unui client la vreun sediu al CSALB nu este necesară. Pe site-ul Centrului (csalb.ro) a fost creată și o aplicație destinată consumatorilor, aplicație prin intermediul căreia actele pot fi trimise și prin fotografierea acestora cu camera telefonului mobil.

Cei nemulțumiți de rezolvările prin intermediul CSALB pot apela, în continuare la instanță. Dar și invers. ”Există bănci care dau dovadă de tot mai multă deschidere. Și au fost de acord să soluționeze amiabil anumite situații chiar și cu clienți care au dat băncile în judecată și au pierdut”, arată Alexandru Păunescu (foto centru), membru al Colegiului de coordonare al CSALB.

Exemple de situații rezolvate la Sibiu

U.M.-V. Banca dispune ștergerea integrală a datoriei pentru o descoperire de cont din 2016 și șterge parțial datoria dintr-un credit de nevoi personale contractat în 2018. Suma pe care banca nu o mai cere consumatorului este de peste 17.400 de lei. Datoria rămasă va fi achitată în rate de 690 de lei pe lună, fără comision datorat băncii, în următorii cinci ani.

J.E. Banca a diminuat suma totală de plată cu 5.000 de lei, iar timpul de recuperare a sumei restante a scăzut, față de cel din executarea silită. Consumatorul și-a luat un angajament de plată a datoriei restante, în urma căruia banca va ridica poprirea pusă pentru recuperarea datoriei.

A.S. a luat două credite de nevoi personale, în CHF, acum 12 ani. Primul de peste 68 mii CHF, al doilea de peste 28 mii CHF. In 2017 a reușit rambursarea în avans a creditului cu valoare mai mică. Acum, a reușit să negocieze cu banca pentru a primi o reducere de 4.200 de CHF (din suma pe care o mai avea de achitat).

Sursa: CSALB

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) este o entitate juridică autonomă, neguvernamentală, apolitică, fără scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridică, înființată în baza Ordonanței Guvernului nr. 38/2015 privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți, ce transpune la nivel național Directiva 2013/11/UE privind soluționarea alternativă a litigiilor în materie de consum și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 și a Directivei 2009/22/CE.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus