Cea mai recentă dezbatere publică pe tema reconversiei platformelor industriale din zona perimetrală centrului istoric al Sibiului a dus, inevitabil, și la discuția despre viitorul imediat al mobilității urbane. În contextul unei redefiniri a zonei centrale a orașului, mersul pe jos – spre exemplu – ar trebui să devină o alternativă tot mai des folosită, consideră inclusiv conducerea orașului.
Unul din punctele de plecare ale discuției despre alternativele deplasării prin Sibiu a fost profilul cel mai potrivit al străzii Autogării, acolo unde este propusă reconversia fostei platforme DPC într-o zonă mixtă (comercial, locuințe, birouri în blocuri cu 14 etaje). Inițiatorii proiectului din respectiva zonă au propus ca strada să aibă doar două benzi de circulație, astfel încât spațiile alocate trotuarelor, pistei de biciclete și plantării de copaci să fie generoase. Comisia tehnică a Primăriei a cerut, însă, patru benzi de circulație, iar la dezbaterea publică ulterioară această soluție a fost din nou pusă în discuție: ”nu e mai bine să fie spații mai largi pentru pietoni?”.
În afară de noile cartiere aflate în diferite stadii de construire în zona podului Gării, la doi pași de acestea va fi deschis de joi primul mall al Sibiului. Fosta platformă Metalcar este în curs de a deveni un mare ansamblu rezidențial, iar după DPC și fosta platformă industrială de pe strada Abatorului este în atenția urbaniștilor, aici fiind urmând a fi supus dezbaterii publice proiectul unei noi zone rezidențială. Exploatarea terenurilor libere sau insuficient exploatate din zona pericentrală a Sibiului va continua, însă, unul din aceste exemple fiind inclusiv reamenajarea stadionului municipal, investiție criticată pentru faptul că nu va avea un număr suficient de locuri de parcare raportat la capacitate. Însă pentru mulți dintre locuitorii orașului, deplasarea la aceste viitoare noi puncte de interes ar putea fi realizată cu mijloacele de transport în comun sau chiar pe jos, este de părere conducerea Primăriei Sibiu. ”În curând întreaga flotă de autobuze a Tursib va fi nouă. Și extinsă”, a amintit primarul Astrid Fodor, în cadrul dezbaterilor generate de reconversia platformei DPC. Ea a făcut referire și la noua linie de transport care urmează a fi implementată în jurul centrului istoric și care va fi deservită de microbuze electrice. ”Lumea poate merge și pe jos la mall sau la stadion, mai apoi”, a fost ideea diseminată mai apoi. De altfel, Primăria îndeamnă sibienii să folosească autobuzele pentru a se deplasa către noul mall (detalii despre variantele de acces cu transportul public către noul centru comercial găsiți aici).
”M-am mutat de la București pentru că am vrut să fug de la praf și de aglomerație în trafic. Ei, de câțiva ani, și în Sibiu e tot mai aglomerat traficul”, Radu Trăușan, arhitect, membru CTATUViceprimarul Sibiului, Corina Bokor, a lăsat să se înțeleagă și o posibilă abordare viitoare a administrației locale când vine vorba de mobilitate. ”Am observat că majoritatea ați vorbit despre efecte, dar din start să vorbim despre cauză. Niciodată nu vom putea educa populația să folosească transportul în comun dacă are locuri de parcare”, a spus Bokor (cu toate acestea, Primăria are în lucru în diferite stadii documentațiile de amenajare a două parcări subterane la piața Cibin și piața Gării).
Educația
Cum atât urbaniștii, cât și reprezentanții administrației prezenți la discuții sunt de acord că pentru un Sibiu mai aerisit este nevoie de schimbarea obiceiurilor de deplasare, în discuție a fost adus modul în care aceste obiceiuri pot fi schimbate. ”Și în Copenhaga, oamenii imediat s-au revoltat când nu au mai avut voie cu mașinile. Și în Bogota s-a revoltat lumea, dar a fost o decizie impusă și dusă la capăt. Este nevoie de măsuri care să facă transportul public mai tentant. Măsurile financiare educă foarte rapid populația. Nici danezii, francezii sau germanii nu au avut conștiința interesului public. Mi se pare firesc să proiectăm pentru ceea ce urmează peste 20 de ani. Să ne inspirăm de la orașele și statele care sunt vizionare, în sensul care aduc o mai bună calitate a vieții. Acolo se reduc numărul de locuri de parcare, se reduc numărul benzilor de circulație, pietonul este rege în aceste locuri”, a explicat Maria Găvozdea, arhitecta care lucrează la proiectul de reconversie a platformei industriale de pe strada Abatorului.Deplasarea pe jos, deplasarea cu bicicleta, trotineta sau cu autobuzul fac parte din preferințele unei pături sociale educate, au considerat majoritatea celor prezenți la discuții. Iar redefinirea deplasării în municipiul Sibiu pe astfel de criterii va genera atragerea de forță de muncă dintr-o astfel de pătură socială. ”Vrem să atragem în Sibiu forță de muncă calificată, vizionară, păi oamenii ăia vor să trăiască ca în Paris sau așa mai departe. Noi încă luăm exemple de acum 100 de ani în amenajarea urbanistică. Faptul că susținem astfel de proiecte e pentru a crea o mai bună calitate a vieții în oraș și credem că astfel de obiceiuri (în deplasarea urbană, precum cele din prezent – n.r.) de pot schimba. E nevoie de decizii curajoase și cetățeanul poate fi educat. Cu un sistem coerent care motivează”, a adăugat Maria Găvozdea.
Remodelarea orașului
Cartierul Arhitecților de pe teritoriul Cisnădiei este o eroare nu doar pentru aglomerarea urbanistică, ci mai ales pentru faptul că servește unei singure funcțiuni: celei de locuire. În acest context, reconversia zonelor industriale din zona pericentrală a Sibiului trebuie să servească atât nevoilor de locuire, cât și a celor de educație, de servicii, de comerț sau de business. ”Polarizarea generează trafic. În aceeași zonă trebuie adusă și locuința și locul de muncă și distracția”, a rezumat inginerul proiectant Maria Cuzic. Gruparea mai multor funcțiuni în aceeași zonă elimină nevoia de deplasare cu mașina, fapt care permite alocarea unor spații mult mai generoase pietonilor.Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Astrid Fodor , Primăria Sibiu , bicicleta , Cartierul Arhitecților , Peter Schommers , Primăriei Sibiu , Corina Bokor , Pentru Sibiu , reconversie , Viceprimarul Sibiului , dpc sibiu , Maria Găvozdea , strada abatorului , mers pe jos , Radu Trăușan , Maria Cuzic
Vizualizari: 10663
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
Ciufulet
Acum 2 ore
Mizerie
Acum 2 ore
Andrei
Acum 2 ore
Emil
Acum 2 ore
Profesor