Miercuri,
09.10.2024
Innorat
Acum
17°C

Câți vom zbura peste 25 de ani? O întrebare de peste 25.000 de euro

Câți vom zbura peste 25 de ani? O întrebare de peste 25.000 de euro

125.000 de lei, fără TVA, (echivalentul a mai bine de 26.000 de euro) este valoarea contractului semnat de Aeroportul internațional Sibiu cu o firmă din București, contract al cărui obiect este realizarea unui studiu de trafic. Respectiva documentație ar urma să estimeze numărul de pasageri, de aeronave și de mărfuri care ar urma să tranziteze aeroportul sibian în fiecare din următorii 25 de ani. Un studiu similar a fost realizat și în urmă cu zece ani, datele acestuia dovedindu-se totuși departe de realitate.

Reliance Travel & Consulting SRL este numele societății pe care, în Ajunul Crăciunului care tocmai a trecut, a fost angajată de către Aeroportul internațional Sibiu pentru realizarea unui nou studiu, care urmează a fi folosit mai apoi în elaborarea strategiilor de dezvoltare. ”Studiul de trafic va identifica și estima prognoza, respectiv cererea de trafic aerian pentru o perioadă de 25 de ani, atât pentru numărul de pasageri, cât și pentru numărul de mișcări de aeronave. În elaborarea prognozei de trafic în ceea ce privește numărul de pasageri se va avea în vedere numărul total de pasageri care vor folosi infrastructura aeroportuară”, se arată în documentația pe baza căreia a fost angajată – prin cumpărare directă – firma din București.

Totodată, studiul solicitat de către autoritățile sibiene trebuie să includă și o analiză a pieței care să fie realizată ”pe baza discuțiilor cu principalii factori interesați implicați în transportul aerian”. ”Discuțiile vor implica identificarea și înțelegerea tendințelor actuale la nivelul aeroportului și la nivelul sectorului aerian în regiune, principalele constrângeri actuale în aeroport, potențiale piețe emergente și nevoile acestora care ar putea susține creșterea viitoare a activității aeriene”, se mai arată în caietul de sarcini elaborat de reprezentanții AIS.

”Consultantul va dezvolta un raport al analizei pieței, care va cuprinde aspecte legate de segmentarea pieței, dimensiunea pieței, competiție și oportunități de piață viitoare pentru transportul aerian de pasageri, cât și pentru cel de marfă”, documentația de elaborare a studiului de trafic pentru Aeroportul internațional Sibiu
Documentul solicitat de Aeroportul internațional Sibiu trebuie să conțină și alte date și informații, referitoare la diferite alte dimensiuni socio-economice ale Sibiului și zonei Centru: de la produsul intern brut, la investițiile străine, turism, infrastructură, dar și – evident – analiza concurenței pentru aeroportul sibian, aria de deservire, observații despre piața de curse de tip charter.

Studiul va trebui elaborat într-o perioadă de cel mult 45 de zile de la semnarea contractului și trebuie să aibă în vedere trei scenarii: pesimist, optimist și realist. ”Totodată, studiul va conține și o distribuție a probabilităților de realizare a scenariilor, precum și o matrice a riscurilor asociate nerealizării prognozei”.

Un câmp de variante

Analiza comandată vine în contextul în care, în ultimul an, viitorul Aeroportul internațional Sibiu a fost amplu discutat în spațiul public și în rândul autorităților locale. Discuțiile au fost generate de o solicitare de concesiune a unei bucăți de teren din zona Aeroportului, cerere care a atras – mai apoi – atenția a numeroase companii, atât din România, cât și din afara țării. Companii care au propus, de la concesiunea unor diferite suprafețe de teren pentru amenajarea unor facilități cargo, la concesionarea întregului aeroport pe o perioadă de aproape 50 de ani. În ultima ședință din 2019 a Consiliului Județean, respectivele discuții au fost oprite până la finalizarea strategiei de dezvoltare pe care Aeroportul sibian ar urma să o elaboreze pe baza recent comandatului studiu de trafic (detalii despre ședința CJ Sibiu aici).

Studiu cu repetiție

Nu este pentru prima dată când Aeroportul internațional Sibiu și potențialele evoluții ale acestuia fac obiectul unui studiu. Era în primăvara lui 2009 când consilierii județeni și cei locali ai Sibiului nu luau în considerare un studiu similar, realizat pentru suma de 110.000 de euro de către firma Symbios AG, din Germania. Atunci, necesitatea unui astfel de studiu era justificată prin faptul că autoritățile locale tocmai finalizaseră modernizarea aeroportului, în urma unor investiții totale de peste 326 de milioane de lei.

Studiul respectiv estima pentru 2009 un număr de 190.000 de pasageri în varianta realistă și, respectiv, 240.000 de pasageri, în varianta optimistă. În realitate, au fost 221.000 de pasageri în trafic pe aeroportul Sibiu. Aceeași analiză estima că abia în 2025 pe aeroportul din Sibiu se va înregistra – în scenariul de bază – un număr de 750.000 de pasageri (varinta optimistă estima pentru 2025 peste 1,2 milioane de pasageri). În realitate, cei 750.000 de pasageri au fost înregistrați în cursul anului trecut (în 2018, numărul pasagerilor a fost de 700.000, conform datelor publicate de AIS).

Aceeași analiză propunea și concesiunea Aeroportului pentru o perioadă de 35 de ani, variantă care a fost respinsă atunci de autorități.

Citește și Au ”rezolvat” Aeroportul: nu se mai concesionează nimic. ”Unii spun că în spate sunt arabii, alții că sunt rușii”

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

5 comentarii

Beizadeaua SRL

Acum 4 ani

Pare a contract de sifonare a banilor publici locali, spre beizadelele din Bucuresti, cu "firme", racordate prin "teritoriu". Caz clasic de coruptie, mojicie si bataie de joc la adresa noastra. Probabil acea "firma" mai are si alte asemenea contracte prin alte orase... ca asa se face. Tati la parlament, beizadeaua la primire. In cazul asta caracatita si-a aruncat un tentacul si la Sibiu.... clasic, dupa cum spuneam. Cadou de craciun... de la noi toti, spre vreun fraier cu Mercedes cu numere de Bucuresti, ca e tacsu sau ma-sa infipta pe la butoane. Cu banii aia mai bine cumparau niste aparatura la spital sau reparau cateva gropi prin oras. Sau daca tot era pentru aeroport, puteau sa cumpere niste echipamente si sa repare amaratele alea de bariere ca is stricate tot timpul...dar de.. banii erau promisi pentru a fi furati, presupun... auzi ca "stidii".... studii facute de vreun repetent din bucuresti, scolit prin Londra, sa dea bine la CV, cand il pune ma-sa la butoane, peste cativa ani.
Raspunde

dancp2

Acum 4 ani

pe banii nostrii aeroportul-bugetar-nu are ce face si isi bate joc intrebati sibienii,si pe cei din judetele din zona si o sa gasiti raspuns GRATIS daca fac cei din Brasov aeroport atunci aia o sa ia smintina! bani aruncati!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Raspunde

sibian

Acum 4 ani

europeni renunta la zboruri interne, se orienteaza spre tren, noi dezvoltam zborurile, hai sa fim in pas cu europa, inteleg ca suntem cu 50 de ani in urma dar trebuie sa sarim in viitor
Raspunde

Opensky

Acum 4 ani

DEZASTRU DORIT Odata ce nu ai facut ce trebuia in trecut, degeaba arunci bani acum: aeroportul Sibiu este si va fi doar o campie buna pentru ceva pasare ratacite. Clujul a cucerit tot: va multumim si pe Dvs, domnule Iohannis, cand pe vremuri (bune) ati refuzat si Dvs companiile low cost! Acum doar pierdere de timp si ipocrizie.
Raspunde

Toma

Acum 4 ani

100% de acord cu tine!Iohannis s-a opus zborurilor low cost;rezultatul se vede:Blue air-ul si-a luat zborul iar noi culegem firimituri!Sibiul e intr-o relatie de vasalitate cu Clujul!Credeti ca zborurile wizz la Milano si Paris au fost nerentabile de la Sibiu(cate doua pe saptamana) si brusc la Cluj au devenit zboruri zilnice rentabile?Nu,dar cand ai 7 avioane in curte poti pune conditii.Iar Clujul dicteaza si pentru ca aici conducatorii n-au sange in instalatie si nu fac nimic.Varianta optimista?In conditiile actuale nu iar dupa deschiderea aeroportului Brasov nici atat pentru ca se va restrange aria de colectare a pasageriolr!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus