Marţi,
20.10.2020
Ceata
Acum
-3°C

Am fost în fabrică să văd cum se produce iaurtul la marginea Sibiului

12 Iunie 2020 09:04

Am fost în fabrică să văd cum se produce iaurtul la marginea Sibiului

Pentru că obișnuiesc aproape zilnic să beau un iaurt la micul dejun și oferta este foarte variată în supermarket, am avut curiozitatea să merg într-o fabrică să văd cum se produce efectiv alimentul pe care îl consum zilnic.

Reprezentanții fabricii de lactate Seviș au fost amabili să mă primească și mi-au arătat drumul laptelui, de la fermă până la raft.

Fabrica Seviș este puțin atipică pe piață pentru că are o fermă proprie, de unde își procură aproape 50% din laptele necesar. În medie, în fabrică ajung zilnic peste zece tone de lapte, atât producție proprie cât și de la fermieri mici, de prin tot județul. Aici intră în rol specialiștii, oameni cu experiență în domeniu, pentru că ei decid spre ce fel de produse va fi direcționat laptele.

”Gustul laptelui pleacă de la firul ierbii și de la rasa de vaci. Dacă vacile mănâncă zilnic aceleași furaje, atunci gustul va fi similar, dar dacă azi ies la păscut pe o anumită pășune, mâine pe alta, poimâine mănâncă furaje, gustul va fi diferit. Laptele pe care îl primim de la fermieri are un gust mai pregnant, de sat, pe când celălalt, din producția proprie, este uniform. Mai departe, din acest lapte pe care îl primim zilnic noi facem iaurturi, lapte dulce, smântână, brânză dulce, telemea, cașcaval, brânză de burduf, unt, sana și multe altele. În funcție de comenzi producția se împarte pe diferite fluxuri tehnologice”, spune Magda Horhat, managerul fabricii.

Din rezervoarele în care este adus în fabrică, laptele ajunge pe linia de producție. Pentru unele produse lactate laptele este procesat intens, pentru altele, aproape foarte puțin. Avantajul unei fabrici mai mici, aflată chiar la marginea orașului, este că unele produse de pe rafturile magazinelor sunt create chiar în ziua respectivă, sau cu o zi înainte.

”Uneori se întâmplă ca după-masa în magazine să ajungă la vânzare laptele pe care l-am primit chiar în aceeași zi. Totul este proaspăt, nu stocăm nimic cu zilele”, mai spune Magda Horhat.

Revenind strict la iaurt, după ce trece prin diferite rezervoare și conducte, produsul final este îmbuteliat. Reprezentanții fabricii spun că cel mai vândut sortiment al lor este cel cu căpșuni, urmat de cel cu aromă de fructe de pădure. Evident că i-am întrebat unde găsesc atâtea căpșune și fructe de pădure, mai ales pe ploile acestea?

”Nu culegem noi fructele, folosim un gem special pentru industria alimentară, făcut din fructe, pe care îl cumpărăm de la un producător din Austria înalt calitativ. Clientul trebuie să știe că un produs cu fructe în care nu găsește bucăți de fructe este făcut din prafuri, este artificial”, mi-a explicat Petre Surdu, director de producție cu o experiență de 11 ani în domeniu. El supraveghează fiecare produs în parte care iese pe poarta fabricii.

Linia de producție este una modernă, însă nu extrem de tehnologizată. În fabrică lucrează opt oameni. Adică, din când în când, este nevoie și de experiența umană pentru a asigura calitatea produsului.

”Cu cât încerci să tehnologizezi totul mai mult, cu atât produsul final se va îndepărta de gustul acela pe care îl știam noi de mici. Noi încercăm să păstrăm un echilibru între latura tradițională, cunoștințele, gusturile, aromele de odinioară și linia de producție efectivă. Cred că totul se rezumă la un amestec între știință și experiență. Să vă dau un exemplu: producem untul prin bătaia smântânii, de aceea el trebuie consumat rapid pentru că nu conține inhibitori și se râncezește. Verificați asta la orice producător, cu cât termenul de valabilitate este mai mic, cu atât produsul este mai natural”, spune cu mândrie domnul Petre.

În loc de concluzie, i-am întrebat pe reprezentanții fabricii sibiene cât de mult i-a afectat pandemia de coronavirus și dacă au revenit la o stare de normalitate. Se pare că în cazul lor pandemia a avut efecte pozitive pentru că oamenii au stat în case și au mâncat mai multe lactate. În primele șase luni vânzările au crescut cu aproximativ 10 procente, după ce anul trecut creșterea a fost de aproape 30%.

Vizualizari: 6565

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus