Duminică,
27.09.2020
Innorat
Acum
11°C

Licitația pentru microbuze electrice a fost anulată. Iar autobuzele electrice licitate sunt ”depășite tehnologic”

03 Septembrie 2020 14:24

Licitația pentru microbuze electrice a fost anulată. Iar autobuzele electrice licitate sunt ”depășite tehnologic”

Primăria Sibiu a anulat procedura de achiziție a cinci microbuze electrice și sistemele conexe pentru înființarea unui nou traseu central. Iar licitația Ministerului Dezvoltării pentru achiziția a nouă autobuze electrice pentru Sibiu se prelungește atât de mult, încât unii producători au anunțat că nu-și mai pot menține ofertele tehnice, deoarece, de la depunerea ofertelor și până acum s-au modificat tehnologiile de producție a vehiculelor.

Ulterior publicării acestui articol, reprezentanții Primăriei Sibiu au trimis un drept la replică, deoarece titlul este considerat ”tendențios”. Dreptul la replică poate fi regăsit la finalul acestui articol.

Lansată la mijlocul lunii mai, procedura de ”achiziție de mijloace de transport public electrice și sisteme conexe” a Primăriei municipiului Sibiu a fost anulată trei luni mai târziu. ”Această procedură a fost anulată automat deoarece la data limită de depunere a ofertelor nu au existat ofertanți care au depus ofertă”, este anunțul publicat de administrația locală la mijlocul lunii iulie, o dată cu anularea licitației.

Achiziția a avut un buget alocat de 8,33 de milioane de lei, fără TVA, sumă acoperită din fonduri europene nerambursabile contractate în cursul lunii februarie a acestui an. Licitația a stârnit interesul mai multor furnizori, administrației locale fiindu-i solicitate mai bine de 40 de clarificări înainte de termenul limită de depunere a ofertelor. Termen la care, însă, nu a mai depus niciunul ofertă.

Microbuze pentru un nou traseu Tursib

Cele cinci microbuze electrice pe care Primăria dorește să le cumpere din fonduri europene ar urma să ducă la înființarea unui nou traseu Tursib, în jurul centrului istoric al orașului. 15 stații sunt prevăzute pe traseul Gară – Piața Unirii – Tribunei – Mitropoliei – Piața Cibin – Faurului – Nicolae Teclu și, înapoi, la Gară. Din cele 15 stații, șase vor fi noi: la Piața Unirii, pe str. Mitropoliei, str. Alexandru Odobescu (la Teatrul Gong), str. Turnului, str. Faurului și str. Ocnei.

Conform cerințelor din caietul de sarcini al licitației anulate, cele cinci microbuze electrice care ar urma să circule pe traseul mai sus descris ar fi trebuit să aibă o capacitate de maxim 24 de locuri (plus conducătorul auto), din care minimum nouă pe scaune. Cu o autonomie de minim 160 de km, la o viteză medie de deplasare de 20 de km/h, microbuzele urmau a fi încărcate la o stație propusă a fi amplasată la Gară. Stație care ar trebui să asigure încărcarea acumulatorilor la minim 80% în două ore.

Autobuzele electrice: până să atribuie contractul, s-a modificat tehnologia

După pregătiri prealabile pe durata a mai bine de un an, în luna iunie a anului trecut, Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației a demarat o licitație pentru achiziția a 131 de autobuze electrice cu o lungime de 12 metri. Nouă din aceste autobuze (plus trei stații de încărcare rapidă și nouă de încărcare lentă) urmează să fie repartizate Sibiului, iar Tursib-ul a stabilit că le va folosi pe traseele 5 (Gară - Valea Aurie) și, respectiv, 13 (Gară – Muzeul Astra). Bugetul alocat achiziției celor nouă autobuze și a sistemelor conexe este de peste 25 de milioane de lei, fără TVA.

Termenul de depunere a ofertelor la licitația organizată de la București a fost stabilit pe 12 august 2019, când au depus oferte șase furnizori. De atunci, Ministerul Dezvoltării a solicitat în două rânduri prelungirea perioadei de analiză a ofertelor. La ultima astfel de decizie – dată în 4 august 2020, pentru prelungirea valabilității ofertelor cu încă șase luni – polonezii de la Solaris Bus & Coach SA au contestat decizia la CNSC, arătând că nu mai pot prelungi oferta cu 180 de zile fără să modifice și oferta tehnică deoarece, între timp, tehnologiile de producție a autobuzelor electrice au fost îmbunătățite. Și, practic, nu mai pot livra autobuzele electrice conform specificațiilor la care s-au angajat în urmă cu mai bine de un an, când au depus oferta.

”Procedura de atribuire durează de peste un an și încă nu se preconizează un termen de evaluare a ofertelor și de desemnare a ofertei câștigătoare. În această perioadă, ținând cont de evoluția tehnologică din orice domeniu, specificațiile tehnice solicitate de autoritatea contractantă suferă modificări, neputând fi respectate principiile tratamentului egal, al proporționalității și al asumării răspunderii. Pentru o industrie extrem de dinamică, așa cum este construcția de autovehicule electrice, un asemenea interval de timp presupune schimbări semnificative de soluții tehnice, urmare a dezvoltării în permanență a propriilor produse realizate de către producători și, de asemenea, dezvoltarea de către furnizorii de componente a propriilor produse”, au scris polonezii în contestația lor la CNSC. Ei au mai arătat că atitudinea lipsită de celeritate a autorităților are toate ingredientele unui abuz. ”A admite solicitarea autorității contractante și a dispune obligarea operatorilor economici la prelungirea încă o dată a valabilității ofertei și a garanției de participare conduce în evident la un abuz din partea autorității și la prejudicierea operatorilor economici, care nu numai că sunt forțați să blocheze sume mari de bani cu titlu de garanție de participare, dar care sunt forțați și să mențină o ofertă ce conține produse depășite tehnologic, ceea ce presupune costuri și mai mari pentru a executa obligațiile asumate prin ofertă”, au mai scris polonezii în sesizarea către CNSC, cerând anularea licitației.

Pentru această contestație, polonezii de la Solaris Bus & Coach SA au depus o cauțiune de 220.000 de lei. Judecătorii Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor au calculat că suma depusă drept cauțiune nu este suficient de mare și, prin urmare, pe 28 august 2020 au respins contestația, fără să mai judece și fondul.

Dreptul la replică

“Considerăm că titlul este tendențios formulat, dezinformând cititorii pentru că lasă să se înțeleagă că Primăria Sibiu a realizat o achiziție pentru autobuze depășite tehnic, chiar dacă în textul lung al articolului descrieți achizițiile în mod corect.  

În fapt, este vorba de 2 proceduri de achiziție separate:

Pe de o parte, Primăria Sibiu a organizat procedura de achiziție pentru cele 5 microbuze electrice, aceasta fiind anulată pentru că nu s-au depus oferte. Am inițiat deja o a doua procedură de achiziție cu acest obiect, termenul de depunere a ofertelor fiind 14 septembrie 2020.

Cea de-a doua achiziție pentru autobuze electrice a fost organizată de Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației. Este vorba de o procedură la nivel național, pentru achiziția de autobuze electrice pentru mai multe municipii din țară, Sibiul având calitatea de beneficiar a unui număr de 9 autobuze din total. Ministerul a alcătuit documentația de licitație pentru toate autobuzele care urmează să fie achiziționate pentru municipii”, arată Primăria Sibiu prin intermediul Serviciului Comunicare, Relații Externe și Marketing.

 

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

16 comentarii

Cezar Cezar

Acum 3 săptămâni

Ce nu s-a înțeles? În Sibiu nu se dorește sub nici o formă introducerea (de fapt reintroducerea transportului electric)
Raspunde

Prenume SiNume

Acum 3 săptămâni

Ce s-a inteles este faptul ca gigel citeste doar titlul. Dovada comentariile care sunt total pe langa subiect. Dar chill, ca fix sigur ca cu 5 autobuze electrice o sa avem statii fast-charge pentru toate Tesla-urile sibienilor. Nici in Bucuresti nu am vazut atatea rable ca in Sibiu. Din alea se te afuma, mai ceva ca gratarul lui Dorel din Poiana. Problema din pacate nu e la administratie ci la populatie.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Dan2 Cp

Acum 3 săptămâni

nu am inghitzit castana de la inceput,propaganda electorala solutie troleibuz(stilpi sint,cabluri de cupru nu sunt-furate,troleibuze-se pot aduce second,dupa aia noi de la ARAD)rezolvabil in UNU AN,daca se vrea(experienta vezi medias,brasov,cluj etc) tramvai posibil,DA NU SE VREA ESTE ECOLOGIC asa ca pe omama cea mincinoasa NU votez
Raspunde

Oigo Kukuruku

Acum 3 săptămâni

lasa troleele, aia ne trebuie, fire si stalpi si autobuze care se opresc in trafic ca au sarit de pe fir? troleele sunt o prostie. daca au unele orase, treaba lor. electricele autonome sunt ok.
Raspunde

Kokos Kokos

Acum 3 săptămâni

Ha! Ha! E ceva tipic la tanti fodor sa se anuleze licitatiile.Asta e din cauza ca nu e in stare sa faca un caiet de sarcini corect sau din cauza ca cere niste preturi ridicole dupa ce ca sta pe un munte de bani necheltuiti .Hai ca mai avem 3 saptamani si scapam de ea!
Raspunde

Un cetățean Documentat!

Acum 2 săptămâni

Unde ați verificat caietul de sarcini? Sunt curios să îl analizez și eu ca să nu rămân doar la stadiul de cap de cocos...sec, fără lapte!?
Raspunde

Marcel Ioan

Acum 3 săptămâni

Ar fi amuzant daca nu ar fi trist... Rapiditatea cu care actioneaza BUNICA este uluitoare...
Raspunde

Un cetățean Documentat!

Acum 2 săptămâni

Maestre, reia te rog textul și recitește tot articolul, nu doar titlul propus sugestiv și tendențios. Dar, vorba aia, nu e vina jurnalistului de investigații că domnul Marcel Ioan este fie analfabet funcțional sau prea leneș să citească tot articolul.

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Cristi Pop

Acum 3 săptămâni

eu zic sa se apuce de licitatie ptr. autobuze zburatoare, pana atunci poate rezolva cu spagile. pana una alta selectati gunoaiele, ca o suplimentat botoxata fondurile la S00ma si va amendeaza
Raspunde

Dan2 Cp

Acum 3 săptămâni

am avut comentar taiat de TS multumesc vorbeam de troleibuz si tramvai mijloace de transport ecologic nu am desfiintat nici eu troleibuzele si nici tramvaiul care intorcea la steaua rosie CINE O DESFIINTAT TROLEIBUZELE si CIND CINE O DESFIINTAT TRAMVAIUL CIT O MAI RAMAS PINA LA STEAUA ROSIE SI cind rog raspuns documentat de la TS
Raspunde

Steviana Galisteu

Acum 3 săptămâni

Primaria Sibiului din prezent se afla la stadiul administratiei din Buzau in anii 90! Cea mai incompetenta conducere!
Raspunde

Vivi Dragan

Acum 3 săptămâni

Pentru pesedista Stelviana - Daca e asa bine in Buzau de ce nu te muti acolo ce cauti in Sibiu ? Oricat ati critica in Sibiu daca luati 10 la suta e mare lucru.
Raspunde

Sibian Sofer

Acum 3 săptămâni

Excelent articolul ! Se invecheste tehnologia pana termina primaria licitatiile.... si mai bine nu mai ia nimic ! si ramane iar cu excedent ! Nu ?
Raspunde

Lasă permisul La poliție

Acum 2 săptămâni

Stimate domn, dacă și conduci la fel cum citești și dacă mai și consideri că gândești liber, te rog să lași permisul la poliție și să o tunzi din oraș. 1. Licitația derulată de primărie este pentru microbuze: anulată datorită lipsei unor oferte depuse(citește legea achizițiilor publice). 2. Asta cu tehnologia învechită este derulată de Ministerului Dezvoltării, nu de primăria Sibiu. Înainte să postezi ceva, pune mâna și citește, altfel te bagă Elena Lotrean în graficul cu analfabeții funcționali.
Raspunde

Neluțu O

Acum 3 săptămâni

Eu nu am voie sa vin acasa cu masina, dar turiștii vor putea tranzita centrul în mașinuțe electrice ! Voi auzi de la geam numai ,,uau, ce frumos ! ,, sau ,,no tulai Doamne !,, Bine, atunci să vă voteze turiștii că eu unul nu !
Raspunde

Neluțu O

Acum 3 săptămâni

Mă alătur lui Vivi Dragan și spun că dacă ar fi Sibiul de acum 30 ani,iar Buzăul cel de peste 30 ani ,nu aș pleca de aici !!!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus