Primăria Sibiu a anulat procedura de achiziție a cinci microbuze electrice și sistemele conexe pentru înființarea unui nou traseu central. Iar licitația Ministerului Dezvoltării pentru achiziția a nouă autobuze electrice pentru Sibiu se prelungește atât de mult, încât unii producători au anunțat că nu-și mai pot menține ofertele tehnice, deoarece, de la depunerea ofertelor și până acum s-au modificat tehnologiile de producție a vehiculelor.
Ulterior publicării acestui articol, reprezentanții Primăriei Sibiu au trimis un drept la replică, deoarece titlul este considerat ”tendențios”. Dreptul la replică poate fi regăsit la finalul acestui articol.
Lansată la mijlocul lunii mai, procedura de ”achiziție de mijloace de transport public electrice și sisteme conexe” a Primăriei municipiului Sibiu a fost anulată trei luni mai târziu. ”Această procedură a fost anulată automat deoarece la data limită de depunere a ofertelor nu au existat ofertanți care au depus ofertă”, este anunțul publicat de administrația locală la mijlocul lunii iulie, o dată cu anularea licitației.
Achiziția a avut un buget alocat de 8,33 de milioane de lei, fără TVA, sumă acoperită din fonduri europene nerambursabile contractate în cursul lunii februarie a acestui an. Licitația a stârnit interesul mai multor furnizori, administrației locale fiindu-i solicitate mai bine de 40 de clarificări înainte de termenul limită de depunere a ofertelor. Termen la care, însă, nu a mai depus niciunul ofertă.
Microbuze pentru un nou traseu Tursib
Cele cinci microbuze electrice pe care Primăria dorește să le cumpere din fonduri europene ar urma să ducă la înființarea unui nou traseu Tursib, în jurul centrului istoric al orașului. 15 stații sunt prevăzute pe traseul Gară – Piața Unirii – Tribunei – Mitropoliei – Piața Cibin – Faurului – Nicolae Teclu și, înapoi, la Gară. Din cele 15 stații, șase vor fi noi: la Piața Unirii, pe str. Mitropoliei, str. Alexandru Odobescu (la Teatrul Gong), str. Turnului, str. Faurului și str. Ocnei.
Conform cerințelor din caietul de sarcini al licitației anulate, cele cinci microbuze electrice care ar urma să circule pe traseul mai sus descris ar fi trebuit să aibă o capacitate de maxim 24 de locuri (plus conducătorul auto), din care minimum nouă pe scaune. Cu o autonomie de minim 160 de km, la o viteză medie de deplasare de 20 de km/h, microbuzele urmau a fi încărcate la o stație propusă a fi amplasată la Gară. Stație care ar trebui să asigure încărcarea acumulatorilor la minim 80% în două ore.
Autobuzele electrice: până să atribuie contractul, s-a modificat tehnologia
După pregătiri prealabile pe durata a mai bine de un an, în luna iunie a anului trecut, Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației a demarat o licitație pentru achiziția a 131 de autobuze electrice cu o lungime de 12 metri. Nouă din aceste autobuze (plus trei stații de încărcare rapidă și nouă de încărcare lentă) urmează să fie repartizate Sibiului, iar Tursib-ul a stabilit că le va folosi pe traseele 5 (Gară - Valea Aurie) și, respectiv, 13 (Gară – Muzeul Astra). Bugetul alocat achiziției celor nouă autobuze și a sistemelor conexe este de peste 25 de milioane de lei, fără TVA.
Termenul de depunere a ofertelor la licitația organizată de la București a fost stabilit pe 12 august 2019, când au depus oferte șase furnizori. De atunci, Ministerul Dezvoltării a solicitat în două rânduri prelungirea perioadei de analiză a ofertelor. La ultima astfel de decizie – dată în 4 august 2020, pentru prelungirea valabilității ofertelor cu încă șase luni – polonezii de la Solaris Bus & Coach SA au contestat decizia la CNSC, arătând că nu mai pot prelungi oferta cu 180 de zile fără să modifice și oferta tehnică deoarece, între timp, tehnologiile de producție a autobuzelor electrice au fost îmbunătățite. Și, practic, nu mai pot livra autobuzele electrice conform specificațiilor la care s-au angajat în urmă cu mai bine de un an, când au depus oferta.
”Procedura de atribuire durează de peste un an și încă nu se preconizează un termen de evaluare a ofertelor și de desemnare a ofertei câștigătoare. În această perioadă, ținând cont de evoluția tehnologică din orice domeniu, specificațiile tehnice solicitate de autoritatea contractantă suferă modificări, neputând fi respectate principiile tratamentului egal, al proporționalității și al asumării răspunderii. Pentru o industrie extrem de dinamică, așa cum este construcția de autovehicule electrice, un asemenea interval de timp presupune schimbări semnificative de soluții tehnice, urmare a dezvoltării în permanență a propriilor produse realizate de către producători și, de asemenea, dezvoltarea de către furnizorii de componente a propriilor produse”, au scris polonezii în contestația lor la CNSC. Ei au mai arătat că atitudinea lipsită de celeritate a autorităților are toate ingredientele unui abuz. ”A admite solicitarea autorității contractante și a dispune obligarea operatorilor economici la prelungirea încă o dată a valabilității ofertei și a garanției de participare conduce în evident la un abuz din partea autorității și la prejudicierea operatorilor economici, care nu numai că sunt forțați să blocheze sume mari de bani cu titlu de garanție de participare, dar care sunt forțați și să mențină o ofertă ce conține produse depășite tehnologic, ceea ce presupune costuri și mai mari pentru a executa obligațiile asumate prin ofertă”, au mai scris polonezii în sesizarea către CNSC, cerând anularea licitației.
Pentru această contestație, polonezii de la Solaris Bus & Coach SA au depus o cauțiune de 220.000 de lei. Judecătorii Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor au calculat că suma depusă drept cauțiune nu este suficient de mare și, prin urmare, pe 28 august 2020 au respins contestația, fără să mai judece și fondul.
Dreptul la replică
“Considerăm că titlul este tendențios formulat, dezinformând cititorii pentru că lasă să se înțeleagă că Primăria Sibiu a realizat o achiziție pentru autobuze depășite tehnic, chiar dacă în textul lung al articolului descrieți achizițiile în mod corect.
În fapt, este vorba de 2 proceduri de achiziție separate:
Pe de o parte, Primăria Sibiu a organizat procedura de achiziție pentru cele 5 microbuze electrice, aceasta fiind anulată pentru că nu s-au depus oferte. Am inițiat deja o a doua procedură de achiziție cu acest obiect, termenul de depunere a ofertelor fiind 14 septembrie 2020.
Cea de-a doua achiziție pentru autobuze electrice a fost organizată de Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației. Este vorba de o procedură la nivel național, pentru achiziția de autobuze electrice pentru mai multe municipii din țară, Sibiul având calitatea de beneficiar a unui număr de 9 autobuze din total. Ministerul a alcătuit documentația de licitație pentru toate autobuzele care urmează să fie achiziționate pentru municipii”, arată Primăria Sibiu prin intermediul Serviciului Comunicare, Relații Externe și Marketing.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Sibiu , licitatie , electrice , microbuze , autobuze
Vizualizari: 6190
Ultimele comentarii
Acum 57 minute
Sibian
Acum 1 oră
Barosanu
Acum 1 oră
PETRICA
Acum 1 oră
Sibiu.adrian
Acum 1 oră
Pol-Pot