Un control efectuat de Ministerul Sănătății în perioada 17-21 noiembrie 2020 la Spitalul Clinic Județean Sibiu găsea o serie de nereguli rezumate de către USR PLUS într-un comunicat transmis în 16 februarie 2021. Printre acestea: nu s-au respectat autorizațiile sanitare de funcționare, iar bolnavii infectați cu SARS CoV-2 erau transportați prin zonele în care se aflau pacienți neinfectați, nu existau suficiente stații de oxigen, iar angajările s-au făcut fără a ține cont de nicio normă legală. În urma acelui control, Ministerul Sănătății a transmis o serie de date către Ministerul Muncii, care a făcut la rândul său o analiză. Rezultatul: angajări făcute fără nicio noimă.
117 persoane au fost angajate fără ca unitatea să dispună de posturi în Organigramă și statul de funcții
Actuala conducere a spitalului susține că în urma controlului făcut de Ministerul Sănătății a rezolvat problemele legate de fluxul pacienților și de capacitatea stațiilor de oxigen. Despre deficiențele în felul în care s-au făcut angajările nu a spus însă nimic. Datele controlului au ajuns la Inspecția Muncii a Ministerului Muncii, iar concluzia este că 269 de persoane au fost angajate fără concurs, iar dintre acestea, 117 au fost angajate fără ca unitatea să dispună de posturi în Organigramă și statul de funcții. Un răspuns primit de la Ministerul Muncii de către deputatul PSD Bogdan Trif arată dimensiunea neregulilor cu privire la felul în care s-au angajat la Spitalul Clinic Județean 269 de persoane. Deși existau posturi libere, nu s-au făcut angajări pe acestea, ci pe altele care nici nu există în organigramă. În plus, s-au angajat persoane în locul celor care se aflau acasă, bolnave de COVID sau aflate în concediu maternal. ”Inspecția Muncii de la nivelul Ministerului Muncii a verificat aspectele sesizate de Ministerul Sănătății cu privire la angajările de la nivelul SCJU Sibiu, comunicând următoarele. Unitatea sanitară a angajat un număr de 269 de persoane fără concurs, dintre care 117 persoane au fost angajate fără ca unitatea să dispună de posturi în Organigramă și statul de funcții. Un număr de 152 de persoane au fost angajate pe posturi vacante, temporar vacante ca urmare a pensionărilor, concediilor de creștere copil, concedii de boală prelungite cu cauze de infectare cu virusul SARS CoV-2, concedii fără plată cu durată mare acordate în baza prevederilor din contractul colectiv de muncă aplicabil”, se arată într-un răspuns transmis de Ministerul Sănătății către deputatul PSD, Bogdan Trif, care a făcut o interpelare parlamentară în acest sens.
Spitalul: În 30 de zile după terminarea stării de alertă contractele de muncă vor fi terminate
Spitalul susține că toate aceste angajări făcute pe perioada stării de alertă vor înceta după 30 de zile de la încheierea stării de alertă. ”Legea este foarte clară, angajările acestea sunt făcute pe perioada stării de alertă. Atunci când starea de alertă se încheie există o perioadă de timp stabilită, după care acești oameni trebuie să-și încheie activitatea. Aceste angajări sunt făcute doar pe perioada stării de alertă”, a declarat purtătorul de cuvânt al Spitalului Clinic Județean Sibiu, Decebal Toderiță.
Conform prevederilor Ordinului Ministerului Sănătății nr.905/26.05.2020 pentru aprobarea Metodologiei privind ocuparea, fără concurs, a posturilor vacante sau temporar vacante din cadrul Ministerului Sănătății și unităților aflate în subordinea, coordonarea și sub autoritatea Ministerului Sănătății, contractele încheiate în această perioadă, în domeniul sanitar, se încheie în cel mult 30 de zile de la data încetării stării de alertă.
Problemele identificate de Ministerul Sănătății
În cadrul răspunsului primit de Bogdan Trif de la Ministerul Sănătății se arată că Spitalul Județean a făcut aceste angajări fără a se consulta cu principalul ordonator de credite, Consiliul Județean Sibiu, iar noua conducere nu a explicat nici până acum exact cum a rezolvat problemele sesizate de controlul Ministerului Sănătății. ”SCJU a făcut angajări pe structura internă la care nu avea posturi în statul de funcții, în timp ce la nivelul altor structuri existau posturi vacante. Nu au fost efectuate demersuri de a transfera posturile vacante din structurile interne unde se aflau aceste posturi, în structura în care avea nevoie de personal medical și nu existau posturi vacante în statul de funcții. Au fost dispuse măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate la nivelul unității sanitară, fără însă a preciza care au fost măsurile trasate. Reglementarea angajării de personal fără a exista posturile în statul de funcții este de competența ordonatorului principal de credite, în colaborarea cu conducerea SCJU Sibiu. Având în vedere că SCJU Sibiu se află în subordinea Consiliului Județean Sibiu, în cuprinsul raportului de control au fost formulate recomandări pentru luarea măsurilor necesare, conform competențelor de care dispun, în vederea combaterii sau preîntâmpinării unor acțiuni care pot conduce la încălcări ale legislației în vigoare în domeniile resurse umane, normare, organizare și salarizare”, scrie secretarul de stat dr. Vass Levente în răspunsul transmis deputatului social-democrat.
România a intrat în starea de alertă, începând din data de 15 mai, după două luni în care pe teritoriul țării a fost instituită starea de urgență, în contextul epidemiei de coronavirus. Starea de alertă a fost prelungită apoi, la fiecare 30 de zile a fost prelungită.
S-a rezolvat
Directorul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă (SCJU) Sibiu, Florin Neag, declara în 21 februarie, pentru Agerpres, că a rezolvat o parte din problemele sesizate de Corpul de control al Ministerului Sănătăţii în noiembrie 2020. "În urma controlului Ministerului Sănătăţii, efectuat în perioada 17 - 21 noiembrie 2020 în cadrul SCJU Sibiu şi a raportului Corpului de control emis în urma acestuia, conducerea spitalului a implementat prompt un plan de măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate. În acest sens, au fost revizuite circuitele funcţionale în vederea obţinerii autorizaţiei sanitare de funcţionare, s-a mărit capacitatea de producere a oxigenului şi s-a extins reţeaua de distribuţie, s-a organizat triajul pacienţilor suspecţi/confirmaţi în Unitatea de Primiri Urgenţe într-o nouă locaţie, totodată fiind realizată şi evaluarea distinctă radiologică a pacienţilor din aceste facilităţi, s-a extins capacitatea secţiei de Terapie Intensivă - COVID şi s-a asigurat personal medico-sanitar specializat, circuite funcţionale, sursă de oxigen şi back-up energetic etc. De asemenea, au fost implementate măsuri cu privire la gestionarea resurselor umane, în condiţiile în care SCJU Sibiu este spital suport COVID iar acest fapt a generat un context epidemiologic special, în care una din principalele preocupări a fost asigurarea personalului necesar gestionării provocărilor pe care pandemia le-a adus in activitatea Spitalului Judeţean", a precizat atunci Florin Neag.
”Nu mi s-a cerut nici o notă de relații”
Liliana Coldea a declarat în urma controlului făcut de Ministerul Sănătății că inspectorii nu au stat decât două zile în control la Sibiu și au tras concluzii fără să verifice toate documentele justificative existente. Cum ar fi cele pentru angajarea de personal. Sunt doar câteva din reacțiile transmise de dr. Liliana Coldea pe subiectul concluziilor Corpului de control al Ministerului Sănătății care a verificat funcționarea Spitalului Județean Sibiu pe perioada cât acesta a fost condus de dr. Coldea. ”Pe parcursul controlului nu mi s-a cerut nici o notă de relații, cu toate că s-au cerut note de relații din partea altor persoane ale spitalului”, arată fostul manager pentru Turnul Sfatului.
Coldea nu mai e dorită în spital
Surse din cadrul spitalului susțin că angajații spitalului, atât medici, cât și asistente și personal auxiliar nu sunt de acord cu reîntoarcerea Lilianei Coldea în calitate de manager. Aceștia ar intenționa să semneze inclusiv o petiție prin care să-și exprime dorința de a nu mai lucra alături de aceasta.
Liliana Coldea a demisionat din funcția de manager, chiar în timpul anchetei efectuate de către Corpul de Control al Ministerului Sănăţii. „Astăzi, 18 noiembrie 2020, la ora 12:52, a fost înregistrată demisia cu nr.19002/18.11.2020 a doamnei dr. Coldea Liliana din funcția de manager al Spitalului Clinic Județean de Urgență Sibiu, din motive personale, începând cu data de 19.11.2020. Imediat ce vom emite dispoziția cu desemnarea unui manager interimar până la ocuparea postului prin concurs, o vom transmite presei”, au transmis reprezentanții Consiliului Județean Sibiu, în 18 noiembrie 2020. Demisia acesteia a fost cerută public, în mai multe rânduri de vicepremierul de la acea oră, Raluca Turcan.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 2798
Ultimele comentarii
Acum 40 minute
Dincă Constantin
Acum 1 oră
Sibiu 2025
Acum 1 oră
Sibian
Acum 1 oră
Baciul obsecvios
Acum 2 ore
Hermannstadt