Marţi,
18.01.2022
Light Shower Snow
Acum
0°C

Bravo, Mihai!

Într-o țară în care miniștrii sunt doar decorul des schimbat pentru a ascunde incompetența, meschinăria și corupția unei caste reduse, într-un județ în care aleșii ajung să se creadă dumnezei doar pentru că se înconjoară de personaje-ghiocel, într-un cartier în care nici majoritatea vecinilor-prieteni nu sortează corect deșeurile motivele de a te declara scârbit găsești la tot pasul.

Oricând vom găsi motive să ne revoltăm, să ne justificăm lipsa de acțiune. Detașarea supremă, blazarea superioară – ”țara asta este prea dereglată, nu mai am timp și energie să o consum pe aici, gata, emigrez” – își va găsi permanent motive foarte bune și cât se poate de întemeiate.

Toate aceste motive cresc exponențial în număr și amploare atunci când vei și încerca să schimbi lucruri: de la piedici birocratice, la oameni care, de fapt, știu ei cum este mai bine, șansele să ”ți se ia de țara asta” sunt aproape garantate.

E infinit mai la îndemână să te dai bătut arătând către imposibila țară, decât să recunoaștem că limitele ne sunt impuse de cunoștințele pe care le avem și de disponibilitatea de a munci.

Mihai Blotor nu este printre cei care să se încadreze în cele mai sus descrise (sau nu lasă aceste aparențe). Deși i-au strâns mâna pentru fotografii mulți miniștri, i-au promis sprijin mulți președinți ai Consiliului Județean și i s-au declarat alături numeroși primari, Mihai ar avea toate motivele să se declare scârbit de ”sistemul românesc”.

Nu l-am auzit ori văzut să bată toba pe o astfel de variantă, chiar dacă acum 15 ani, de la mic la mare, majoritatea îi spuneau că reînvierea Mocăniței e doar un vis frumos. 

15 ani mai târziu, repunerea în funcțiune a liniei de cale ferată între Sibiu și Agnita rămâne tot un vis. Și tot unul frumos. 

Doar că, între timp, Mihai nu mai este student și nu mai este singur. Cursele drezinei șubrede pe care a început să lucreze la refacerea liniei de cale ferată îngustă au fost dublate, mai apoi, de curse ale unor locomotive adevărate, unele cu aburi. Pasiunii pe care și-a crescut-o în jurul Mocăniței i s-au alăturat energiile altor zeci de voluntari, de la tineri la vârstnici, de la români la englezi, care au prins drag de Mocăniță și de idei frumoase.

Ignoranța și îngustimea minții autorităților române și le-a ”oblojit” cu scrisori de susținere din partea unor personalități precum moștenitorul tronului Regatului Unit, Prințul Charles de Wales.

Lipsa de strategii turistice implementate de autorități pe Valea Hârtibaciului a înlocuit-o cu regulate călătorii organizate pe linia pe care a reabilitat-o alături de voluntari între Hosman și Cornățel. Și cu material rulant doar el știe cum obținut. 

Iar lipsa de sprijin financiar din partea autorităților române a înlocuit-o cu fonduri europene nerambursabile. Din care, la finele anului trecut, a pus pe linia la a cărei reabilitare muncește fizic și încărunțește de 15 ani o nouă locomotivă. Prima locomotivă de cale îngustă nouă cumpărată în județul acesta în ultimii 47 de ani!

Anul acesta, urmează modernizarea a două noi vagoane, tot din fonduri europene nerambursabile, astfel încât călătoria între Cornățel și Hosman să fie și mai plăcută pentru turiști. În aceeași țară în care președintele țării își afișează public dezinteresul pentru menirea funcției pe care o ocupă, numele miniștrilor nu le poți reține la cât de des se schimbă, în care aleșii locali îți provoacă jenă prin lipsa lor de implicare și obtuzitate, iar vecinii tot nu își sortează corect deșeurile. 

Cu toate acestea, Mihai Blotor nu așteaptă recunoașterea ori recunoștința celorlalți, nu iese în față să își alimenteze egoul, nu își folosește expertiza dintr-un domeniu pentru a-și aroga autoritatea în altele. Mihai nu este un super-erou precum cei pe care mulți îi așteaptă să salveze țara, orașul ori cartierul. Dar este un om de toată isprava, cum mulți mai sunt încă în locurile acestea. Și cărora li se pot alătura și alții, astfel încât lucrurile să se schimbe într-o anumită direcție.

Exemple pozitive încă putem găsi din plin în jurul nostru. Depinde de fiecare în parte dacă vrea să le și fie alături ori vrea să emigreze.

Mihai Blotor (dreapta). Sursa foto: Facebook / Mihai Blotor

Pe Mihai și visătorii frumoși care îi sunt alături îi puteți găsi aici: Asociația Prietenii Mocăniței.

 

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

9 comentarii

Unsibian

Acum 1 săptămână

Frumos articolul autorului, foarte bun și subiectul, personal i-am susținut cu fiecare ocazie pe oamenii faini de la mocănița, sper să reușească pentru noi toți acest proiect.
Raspunde

Mircea

Acum 1 săptămână

Corect! + Felicitari. DAR omul ar fi trebui sa reuseasca in demers mult mai usor cu mai putine eforturi daca ar fi fost sustinut de autoritati. Dar vesnicul 'nu se poate' debitat cu greata de la inaltimea Consiliului Judetean/ministere inspre ***ulime a atarnat cam greu in anii astia.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Un sibian autentic

Acum 1 săptămână

Draga Traian, aveam alte asteptari de la tine . Te consideram cel mai bun jurnalist de la TS. Din pacate, lipsa de cultura si cunoastere a omului pana la urma te trage in jos. Foarte frumos, de admirat idealismul voluntarilor. Dar iti pun cateva intrebari pe care ti le-ai fi putut pune singur. Asta este cu adevarat solutia pentru Mocanita?. Mai poate fi oare salvata Mocanita? Nu cumva salvarea Mocanitei a devenit un fel de hobby de weekend pentru cativa tineri care , poate n-au ce face acasa. Exista oare voluntariat ABSOLUT? Cam de ce suma se estimeaza ca ar fi nevoie pentru reabilitarea Mocanitei de la SIBIU la Agnita . Este moral sa fie cheltuiti zeci de mil de euro pentru o linie ferata care ar atinge viteza maxima de 30 Km/ ora. Oare biciclistii care vor sa viziteze Valea Hartibaciului, si care in prezent isi risca viata pe sosea, nu ar fi indreptatiti sa aiba o pista de bicicleta pe ruta actuala a Mocanitei , cu costuri ,evident, mult mai mici. Oare locuitorii Vaii Hartibaciului , care nu au tren, nu ar fi indreptatiti la reabilitarea caii ferate pe ecartament normal si cu o viteze de deplasare decenta de 50-60 /ora.
Raspunde

Traian D.

Acum 1 săptămână

Bună seara. Comentariul meu nu se dorește o pledoarie pro sau contra proiectului Mocăniței. Ci o pledoarie în favoarea oamenilor precum Mihai, care depășesc statutul păreriștilor și chiar se implică.

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

@TD

Acum 1 săptămână

Nu toata lumea are timp sa se implice. Unii au familii , probleme, s.a.m.d. Tinerii care au timp pot sa faca voluntariat cat doresc. Problema este ca TS a promovat continuu si agresiv de vreo 7 ani proiectul asta ILUZORIU . Iar autoritatile, in loc sa-i opreasca, ii incurajeaza .Daca vreau sa merg cu trenul la Cluj fac minim 5 ore si oamenii astia vor sa obtina fonduri europene ca sa ce.... sa se plimbe 5 km cu mocanita, care nici macar nu mai e mocanita, e Locomotiva Diesel. Nu crezi ca-i penibil? In tarile cu apa calda astfel de cai ferate industriale au fost transformate in piste de bicicleta . Dar la noi in loc ca autoritatile sa vina cu idei , proiecte , prefera sa se spele pe maini si sa sprijine "discret " iluzii.
Raspunde

Traian D.

Acum 5 zile

Stimate domn, linia de cale ferată îngustă și tot ceea ce e legat de aceasta au fost clasate monument istoric. Prin urmare, despre ce transformare tot vorbiți?
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

@TD

Acum 5 zile

"Qui prodest" spuneau latinii. Cine a facut aceasta clasare? Nu cumva exact Asociatia "Salvati Mocanita". Este corect sa transformi orice fabrica, cale ferata, dinainte de 1918 in monument istoric ca asa vrea muschii tai. Tot ce s-a facut acolo miroase a "frauda" voluntara. Si nu-i nici primul, nici ultimul. A mai fost cazul Rieger , cand unui proeminent domn sibian nu i-a convenit de cineva si imediat a transormat ruinele Rieger in monument istoric. Nu cumva iei sansa Vaii Hartibaciului la dezvoltare prin treba asta. Sunt foarte multe sate din Sibiu , care s-au dezvoltat datorita apropierii de calea ferata. Adica, pe intelesul locuitorilor de pe Valea Hartibaciului , daca se va face ceva, candva veti face minim 3 ore de la Agnita la Sibiu . Nu ma intelege gresit, nu am nimic cu ONG-istii , voluntari s.a.m.d.N Dimpotriva ii respect pe cei care fac munca voluntara si grea in educatie, protectia animalelor, cultura, protectia mediului s.a.m.d. Dar oamenii astia sunt penibili , sa ai pretentii de a reabilita "ingusta" cand pe Soseaua Sibiu -Agnita sunt lunar accidente grave iar traficul e foarte intens.
Raspunde

Un sibian

Acum 5 zile

- Domnule sibian AUTENTIC! De când o asociație (o persoană privată) adoptă acte administrative publice (face clasări în lista monumentelor istorice)!!! Și mai faceți caracterizați autorul articolului de ,,lipsa de cultura si cunoaștere?
Raspunde

@US

Acum 5 zile

Stii foarte bine cum se fac treburile astea. O persoana sau o asociatie face un dosar , care este inaintat Comisiei Nationale , care, in general, il aproba. De altfel, am fost prezent chiar la o intalnire in care v-ati laudat in public ca voi ati facut demersurile pentru clasarea Mocanitei ca monument istoric. Eu nu inteleg ce este istoric sau artistic la Mocanita, dar poate sunt eu cioban incult. Dupa logica asta orice rahat facut de sasi inainte de 1918 trebuie declarat monument istoric . Binenteles in paragina, ca toate bisericile sasesti, care nemaiavand comunitati, efectiv, se prabusesc. Dar , fireste, e datoria noastra stramoseasca sa cheltuim fondurile europene ca sa le reabilitam si sa aiba sasii loc de rugaciune, cand vin in vizita. Dar, daca tot ai intrat , spune-ne si noua ati facut vreo estimare cam cat ar costa reabilitarea "ingustei"? Asa, sa nu murim prosti.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus