Până la finele săptămânii viitoare, asociațiile de proprietari interesate au termen să încheie un parteneriat cu Primăria Sibiu. Parteneriat care să fie folosit pentru a obține fonduri nerambursabile cu care să fie acoperite toate cheltuielile de eficientizare termică a blocurilor. De când se alocă fonduri pentru astfel de proiecte, Primăria Sibiu a reușit să sprijine reabilitarea termică a trei blocuri din oraș.
25 februarie 2022, adică vinerea viitoare, este termenul limită până când asociațiile de proprietari pot încheia parteneriatul necesar demarării celorlalte proceduri. Parteneriat la baza căruia trebuie să stea acordul a minim două treimi din proprietarii de apartamente și a tuturor proprietarilor de apartamente unde ar urma fi schimbate ferestrele sau efectuate lucrări la balcoane.
Funcționarii Primăriei Sibiu explică faptul că termenul este atât de strâns deoarece autoritățile centrale au demarat târziu procedurile pentru a obține fonduri alocate prin Programul național de redresare și reziliență. ”Ghidul de finanțare pentru această axă a fost publicat de către Ministerul Dezvoltării Lucrărilor Publice si Administrației spre consultare doar săptămâna trecută. Conform acestuia, dosarele se depun de către primării în perioada 1 aprilie – 30 mai 2022. Prin urmare, este o perioadă foarte scurtă în care Primăria Sibiu trebuie să contracteze și să realizeze auditul energetic și expertiza tehnică pentru fiecare clădire, documentații ample și obligatorii. Pentru a câștiga timp, Primăria a extras din Ghidul aflat în etapa de consultare condițiile și documentația necesară. În contextul în care fondurile pe această axă sunt limitate, este esențial ca Sibiul să depună dosarele cât mai repede. Din acest motiv termenul acordat Asociațiilor este atât de scurt”.
Administrația locală arată că vor primi dosare și după data de 25 februarie, pentru scenariul în care vor mai rămâne fonduri disponibile.
”Pentru informații suplimentare, Asociațiile de proprietari se pot adresa Biroului pentru proiecte cu finanțare internațională, tel: 0269/506.504 sau pe e-mail: anvelopare@sibiu.ro”, comunicat Primăria Sibiu
Ceea ce este major diferit față de vechile sesiuni de finanțare a unor astfel de lucrări este că de această dată asociațiile de proprietari nu mai trebuie să contribuie cu niciun euro pentru lucrările eligibile. În trecut, asociațiile de proprietari contribuiau cu 25% din valoarea lucrărilor.
Citește și Schimbarea la față a Sibiului: primul proiect public de reabilitare termică a blocurilor comuniste
În plus, din fondurile alocate prin PNRR ar putea fi reabilitate termic și clădirile multifamiliale istorice sau din zone protejate, cu condiția să fie constituită asociație de proprietari. ”În cazul clădirilor clasificate cu risc seismic clasa I sau II se vor putea finanța inclusiv lucrări de consolidare în limita a 500 de Euro/mp. De asemenea, se vor finanța inclusiv lucrări de îmbunătățire a securității la incendiu și lucrări pentru păstrarea calității arhitecturale a acestor imobile, în limita a încă 500 Euro/mp”, mai enumeră Primăria Sibiu.
Trei din 855
În municipiul Sibiu existau 855 de blocuri ridicate în perioada 1950 – 1990 și care aveai nevoie de reabilitare termică, este concluzia unui studiu dat publicității de Primărie de acum mai bine de zece ani. Studiul a fost făcut în contextul în care municipiul Sibiu nu a accesat niciodată în istoria sa fonduri guvernamentale pentru a ajuta asociațiile de proprietari să reabiliteze clădirile. Abia în 2016 administrația a reușit să colaboreze cu trei asociații de proprietari, pentru reabilitarea termică a trei blocuri cu 101 apartamente. Finanțarea a fost obținută în 2019, iar lucrările s-au finalizat anul trecut.
Informații utile
Sursa: comunicat Primăria Sibiu
Ce condiții trebuie îndeplinite pentru ca un bloc să poate fi inclus în program? În principal:
• Clădirea de blocuri trebuie să fie construită înainte de anul 2000
• Se poate obține finanțare doar pentru întregul bloc, nu pentru o scară sau o parte din bloc
• Minim 2/3 din totalul proprietarilor de apartamente trebuie să fie de acord cu lucrările.
• Pentru lucrările care presupun intervenții în interiorul apartamentelor (la balcoane sau ferestre) este necesar acordul tuturor proprietarilor apartamentelor respective.
• Este, de asemenea, necesar acordul tuturor proprietarilor persoane juridice sau instituții publice, precum și al proprietarilor pentru spațiile cu altă destinație decât locuință. Dacă blocul a fost construit cu spații comerciale/ cu altă destinație decât cea de locuință la parter, iar proprietarii acestora nu sunt de acord cu lucrările de intervenție prevăzute prin proiect, proiectul se poate realiza excluzând aceste spații.
Ce lucrări se pot realiza cu fondurile nerambursabile obținute? În principal:
• Izolarea termică a fațadei. Dacă au fost realizate lucrări de izolare termică parțială a fațadei fără autorizație de construire, acestea vor trebui demolate pe cheltuiala proprietarilor, urmând ca lucrările de refacere să fie incluse în proiect.
• Termoizolarea planșeului peste ultimul nivel, reabilitarea șarpantei, precum și repararea șarpantei în cazul podurilor neîncălzite și înlocuirea învelitorii cu o soluție alternativă. Dacă blocul are acoperiș realizat fără autorizație de construire, proprietarii trebuie să își asume intrarea în legalitate sau demolarea acestuia cel târziu la data recepției la terminarea lucrărilor.
• Închiderea balcoanelor și/sau a logiilor cu tâmplărie termoizolantă. Dacă balcoanele au fost închise fără autorizație și sunt neconforme din punct de vedere energetic atunci acestea vor trebui demolate de proprietari.
• Izolarea termică a planșeului peste subsol
• Înlocuirea corpurilor de iluminat și a instalației de iluminat din scara blocului.
• Repararea/refacerea canalelor de ventilație din apartamente în scopul menținerii/realizării ventilării naturale a spațiilor ocupate;
• Montarea unor elemente de tâmplărie cu vitraj cu control solar sau sisteme de umbrire exterioară (obloane, jaluzele, rulouri etc.) cu reglare manuală sau cu reglare automată inteligentă.
• Repararea trotuarelor de lângă bloc, pentru a elimina infiltrațiile.
• Repararea/construirea acoperișului tip terasă/șarpantă, inclusiv repararea sistemului de colectare a apelor meteorice de la nivelul terasei, respectiv a sistemului de colectare și evacuare a apelor meteorice la nivelul învelitoarei tip șarpantă.
• Repararea elementelor de construcție ale fațadei care prezintă potențial pericol de desprindere și/sau afectează funcționalitatea clădirii;
• Înlocuirea/modernizarea lifturilor
• Reabilitarea/ modernizarea instalației electrice în părțile comune (scări, subsol)
• Instalarea de stații de încărcare pentru autoturisme electrice
După depunerea solicitărilor de către Asociații, Primăria Sibiu va contracta realizarea auditului energetic si a expertizei tehnice, documentații tehnice necesare pentru depunerea cererii de finanțare. Dacă se obține finanțarea, Primăria Sibiu va derula achizițiile și va contracta atât proiectarea, cât și execuția lucrărilor.
Informațiile detaliate referitoare la condiții, alcătuirea dosarelor și tipurile de lucrări finanțate sunt disponibile și pe site-ul sibiu.ro, pe butonul dedicat Asociațiilor de proprietari
Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download
Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube
Tag-uri: termica , gratis , Sibiu , reabilitare , primaria , blocuri
Vizualizari: 7539
Ultimele comentarii
Acum 4 ore
Sibian Neimbecil
Acum 4 ore
Fly Mărjinimea
Acum 4 ore
Uiliam Șeicspir von Hermanndorf
Acum 4 ore
Rammstein
Acum 4 ore
Marioara