În timp ce traseul variantei ocolitoare sud a Sibiului prin Rășinari a strâns peste 1.000 de semnături ”împotrivă”, oamenii de afaceri din comună arată că investiția în forma propusă este mai mult decât binevenită. În același timp, reprezentanții CJ Sibiu le răspund contestatarilor faptul că varianta unui tunel pe sub Pădurea Dumbrava ar însemna costuri suplimentare estimate la 320 de milioane de euro.
În fața bâlbelor autorităților pe subiectul traseului centurii ocolitoare de sud a Sibiului și-au făcut vocea cunoscută în special sibienii și rășinărenii care vor fi afectați de exproprieri sau de proximitatea viitoarei căi rutiere.
Proiectul în actuala formulă are și susținători, inclusiv din Rășinari, arată un om de afaceri din localitate, care a cerut să nu îi fie făcut public numele. ”Cel mai mare avantaj cu această centură eu îl văd în special pentru noi, cei din Rășinari, și pentru cei care locuiesc pe Calea Cisnădiei. Eu chiar o să îmi mut investiția la Orlat, tocmai din această cauză: nu prea avem infrastructură la Rășinari. Și tocmai acum când se face ceva ce trebuie văd că se creează o vâlvă și o nebunie de nedescris. Încep oamenii să se agite, să înjure”, își începe omul de afaceri pledoaria.
El arată că numărul redus de investitori în zonă se datorează tocmai lipsei de acces facil pe cale rutieră și dă exemplu dificultățile pe care le întâmpină el. ”În cazul nostru, avem de exemplu și un contract cu o firmă din Vâlcea, în baza căruia de două ori pe lună ni se fac livrări cu TIR-ul. Distanța rutieră dintre sediul nostru din Rășinari și firma din Vâlcea este de 102 km, dar TIR-urile sunt nevoite să parcurgă în total 140 de km când ne aduc marfa. Asta pentru că, dinspre Șelimbăr, singurul drum pe care TIR-urile pot ajunge la noi în Rășinari este pe centura Sibiului, pe la Cristian și, mai apoi, prin Orlat și Poplaca. Lipsa accesului la infrastructură rutieră și lipsa capacităților de energie electrică fac ca la Rășinari să nu mai vină niciun investitor și nici să se dezvolte cei existenți. Iar acum, când una din aceste probleme ar putea fi rezolvată, deja sar toți. Eu îi cunosc și îi văd: și la colegii mei din firmă au venit să strângă semnături, că vor tunel. Or, să forezi pe sub Pădurea Dumbrava trei km nu este fezabil pentru țara noastră, care se împiedică inclusiv în proiectele de autostradă în construirea de tuneluri”.
Acte vechi
Omul de afaceri arată că și el va fi direct afectat de traseul centurii. ”Și eu am două terenuri peste care va trece centura. Dar valoarea va crește, ca urmare a proximității de viitoarea centură. Dacă nu va crește valoarea, cel puțin va avea de câștigat Rășinariul. Eu am discutat cu cei care au realizat foraje pentru stabilirea traseului și mi-au spus că sunt la a treia rundă de foraje pentru a identifica traseul care afectează cel mai mic număr de construcții și terenuri”.
Este de părere că mulți dintre rășinăreni sunt dezinformați în mod voit de cei care duc campania împotriva variantei de traseu stabilit. Și mai pune accentul pe un aspect: mai bine de o treime dintre terenurile traversate de traseul centurii nu au situația reglementată din punct de vedere juridic. ”Problema este că mulți dintre cei care urmează să fie expropriați nu au mai actualizat situația juridică a terenurilor, care sunt în continuare pe numele unor strămoși, prin urmare dacă vor dori să primească bani pentru expropriere vor trebui să își rezolve actele. Acești oameni se declară, acum, împotriva centurii, deși ei nu conștientizează faptul că valoarea acestor terenuri va crește dacă ajung în vecinătatea unei astfel de investiții”.
În fine, omul de afaceri amintește și de episodul de acum câțiva ani, când o parte din rășinăreni s-au împotrivit cu proteste de stradă proiectului de introducere a apei și canalizării în localitatea lor. ”Aici sunt bătălii politice, dar și multă ignoranță din partea unora dintre locuitori”.
CJ Sibiu: varianta unui tunel este cu 320 de milioane de euro mai scumpă
Între timp au început să primească răspunsuri oficiale din partea CJ Sibiu și o parte din rășinărenii care au cerut explicații pentru traseul ales. Contrar celor afirmate de președinta CJ Sibiu, Daniela Cîmpean (care susținea că traseul nu a fost ales), vicepreședintele instituției, Marcel Luca, arată în scris că varianta lansată public în urmă cu câteva zile este cea mai avantajoasă. ”Dintre cele cinci variante de traseu inițial identificate prin studiul de prefezabilitate, una singură, respectiv cea din documentația supusă dezbaterii publice, are avantajul de a crea un disconfort redus proprietarilor de terenuri, cât și mediului înconjurător, încadrându-se în același timp în costuri rezonabile de execuție. (...) Pentru a minimiza disconfortul creat, în apropierea zonelor de locuit, cât și a pădurii, vor fi montate panouri fonoabsorbante, similare celor utilizate de-a lungul arterelor de mare viteză din Europa”, se arată într-un astfel de răspuns semnat de Marcel Luca.
Acesta explică și de ce s-a renunțat la varianta unui tunel pe sub Pădurea Dumbrava: costurile mult mai mari decât traseul acum stabilit. ”Pentru realizarea variantei ocolitoare pe acest traseu, costul estimat al investiției este de 436 de milioane de euro, cu peste 320 de milioane de euro mai puțin față de cea mai scumpă dintre cele cinci variante inițiale, respectiv cea prin care se subtraversa cu un tunel Rezervația naturală Pădurea Dumbrava”, se mai arată în răspunsul citat, consultat de Turnul Sfatului.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: varianta cu tunel cat va costa , exproprieri centura ocolitoare , pe unde trece centura ocolitoa , centura ocolitoare sud sibiu c , tropinii vechi , centura ocolitoare sud sibiu , om de afaceri
Vizualizari: 18063
Ultimele comentarii
Acum 54 minute
John Doe
Acum 1 oră
Javert
Acum 1 oră
Tolomacul de serviciu
Acum 1 oră
Cornea Aurora Natașa
Acum 1 oră
???