Un studiu realizat de Asociația Urban Bike Revolution pe tema mobilității în municipiul Sibiu, cu sprijinul unor consultanți externi, a scos la iveală o serie de cifre îngrijorătoare pentru traficul din municipiul Sibiu.
Studiul a fost prezentat joi și are ca temă principală preferințele elevilor de liceu din Sibiu în ceea ce privește deplasarea în oraș, însă el pornește de la contextul general al traficului din oraș.
”În Sibiu, numărul autoturismelor personale pe cap de locuitor a crescut în ultimii șapte ani cu 21%, în anul 2021 ponderea fiind de un autoturism la doi locuitori peste 18 ani”, se arată în studiul ”Activ spre școală”. Cifrele prezentate mai sus au la bază informațiile obținute în luna ianuarie 2022 de la Direcția Fiscală a Primăriei Sibiu.
Aceeași sursă precizează că în perioada 2014 – 2021 au fost înscrise 12.000 mașini noi în evidențele Direcției Fiscale. ”Vorbim despre mașini noi înregistrate, pentru care se plătesc impozite locale, nu de mașini înregistrate pe raza altor unități administrativ teritoriale dar care circulă în Sibiu”, precizează Andrei Rusu, președintele Asociației Urban Bike Revolution.
Numărul mașinilor noi înscrise în municipiul Sibiu, în perioada 2014 -2020 este de 1.700 în fiecare an, ceea ce înseamnă o rată de creștere de 21 la sută.
Privită în ansamblu, media de creștere anuală a numărului de mașini în Sibiu este de 3% în același interval ca cel prezentat mai sus.
Cât privește cifra de 100.000 de mașini care intră și ies zilnic din Sibiu, reprezentanții Urban Bike Revolution au precizat că ea vine în baza senzorilor de trafic poziționați la intrările din oraș.
Evident, în toată această perioadă în care numărul total al mașinilor care circulă în Sibiu a crescut vizibil, spațiul existent a rămas aproape neschimbat. Rezultatul este cel pe care îl știm cu toții: Ambuteiaje în fiecare dimineață, în jurul orei 08:00, după-masa, în jurul orei 16:00, precum și blocaje la final de săptămână la ieșirea spre Mediaș, spre Șelimbăr, ori în Cartierul Arhitecților.
Mai mult decât atât, devine problematic pentru mulți sibieni să ajungă și să se întoarcă de la serviciu, accesul în Zona Industrială Vest îngreunându-se an de an, iar coloanele de pe Șoseaua Alba Iulia și Calea Șurii Mici cresc exponențial.
Totul se traduce în timp pierdut zi de zi și poluare, care inevitabil ne afectează tuturor sănătatea.
Mulți sibieni dau vina pentru situația creată pe administrația publică locală, alții pe infrastructura deficitară. Există și păreri care spun că o cauză pornește de la mentalitate. Cert este că Sibiul se apropie, sau poate chiar a atins un apogeu al numărului de mașini pe care poate să-l suporte. De acum înainte este nevoie de soluții alternative.
”Suntem prima generație care ne confruntăm cu această problemă, suntem la punctul acela din istorie în care ne dăm seama că am ajuns în vârf. Toate statele europene au trecut la un moment dat prin asta. Mașina pentru noi poate încă reprezintă un statut social, poate suntem aici pentru că ne permitem o mașină, poate este mai puțin confortabil să mergi bicicleta decât cu mașina...”, a mai completat Andrei Rusu.
Informațiile prezentate mai sus au la bază studiul realizat de Urban Bike Revolution în 16 licee din Sibiu, în perioada martie-octombrie 2022. Cercetarea analizează răspunsurile a 1.283 de elevi dintr-un total de aproape 10.000, fiind astfel relevant din punct de vedere sociologic.
”Spațiul în oraș este limitat. Numărul mașinilor tot crește. La un moment dat paharul se va umple. Și atunci trebuie să ne punem întrebarea: În ce fel de oraș vrem să trăim?”, a subliniat și Dana Mitea, manager de proiect.
Legat de traficul din Sibiu și numărul foarte mare de mașini, 64% dintre elevi au precizat că nu circulă cu bicicleta ”pentru că sunt prea multe mașini pe stradă și nu se simt în siguranță”. 57% dintre elevi au spus că ”șoferii nu păstrează distanța față de bicicliști”, iar alți 50% cred că ”sensurile giratorii și intersecțiile sunt periculoase”.
Puse în context, răspunsurile elevilor ridică mari semne de întrebare cu privire la starea pistelor de biciclete din Sibiu. Conform Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, lungimea totală a pistelor de bicicletă este de 74,8 kilometri și se întinde pe 55 de străzi, reprezentând a treia cea mai extinsă rețea de piste de biciclete din țară, după numărul de kilometri.
”Ipoteza care stă la baza analizei este că unul dintre motivele pentru care elevii nu folosesc bicicleta ar putea fi lipsa infrastructurii adecvate precum și sentimentul de nesiguranță pe care îl resimt în trafic”, se menționează în raportul Urban Bike Revoluțion.
În plus, aproximativ 25% dintre elevii de liceu din Sibiu spun că ajung la școală cu mașina, fie taxi, fie aduși de părinți. Asta deși timpul pentru a ajunge la școală este, într-o majoritatea covârșitoare, sub 30 de minute.
Una dintre concluziile studiului prezentat mai sus este că numărul celor care folosesc bicicleta, în detrimentul mașinilor, ar crește considerabil dacă sentimentul de siguranță s-ar îmbunătăți, odată cu infrastructura.
”Elevii evidențiază clar factorii care i-ar determina să folosească bicicleta mai des: amenajarea unor piste mai largi, interconectate și sigure, împreună cu prioritizarea bicicletei în intersecție și asigurarea unor locuri sigure de parcare. Procentul celor care ar utiliza bicicleta zilnic ar crește semnificativ, de la 4% la 20%, iar cei care ar utiliza cel puțin o dată pe săptămâna bicicleta s-a tripla, de la 25% la 80%”, este una dintre concluziile studiului Urban Bike Revolution.
Cercetarea detaliată mai sus a fost realizată cu susținerea europarlamentarului Nicu Ștefănuță și a grupului Renew Europe.
Sursa graficelor: Studiu Urban Bike Revolution
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: urban bike revolution , trafic sibiu , Sibiu , masina , studiu , biciclete sibiu , stiri sibiu
Vizualizari: 5805
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
Eu
Acum 3 ore
Sibian
Acum 3 ore
Barosanu
Acum 3 ore
PETRICA
Acum 3 ore
Sibiu.adrian