Luni,
18.08.2025
Innorat
Acum
17°C

Sibiul a atins apogeul: Unul din doi adulți are mașină, 100.000 de autovehicule intră și ies zilnic din oraș

Sibiul a atins apogeul: Unul din doi adulți are mașină, 100.000 de autovehicule intră și ies zilnic din oraș

Un studiu realizat de Asociația Urban Bike Revolution pe tema mobilității în municipiul Sibiu, cu sprijinul unor consultanți externi, a scos la iveală o serie de cifre îngrijorătoare pentru traficul din municipiul Sibiu.

Studiul a fost prezentat joi și are ca temă principală preferințele elevilor de liceu din Sibiu în ceea ce privește deplasarea în oraș, însă el pornește de la contextul general al traficului din oraș.

”În Sibiu, numărul autoturismelor personale pe cap de locuitor a crescut în ultimii șapte ani cu 21%, în anul 2021 ponderea fiind de un autoturism la doi locuitori peste 18 ani”, se arată în studiul ”Activ spre școală”. Cifrele prezentate mai sus au la bază informațiile obținute în luna ianuarie 2022 de la Direcția Fiscală a Primăriei Sibiu.

Aceeași sursă precizează că în perioada 2014 – 2021 au fost înscrise 12.000 mașini noi în evidențele Direcției Fiscale. ”Vorbim despre mașini noi înregistrate, pentru care se plătesc impozite locale, nu de mașini înregistrate pe raza altor unități administrativ teritoriale dar care circulă în Sibiu”, precizează Andrei Rusu, președintele Asociației Urban Bike Revolution.

Numărul mașinilor noi înscrise în municipiul Sibiu, în perioada 2014 -2020 este de 1.700 în fiecare an, ceea ce înseamnă o rată de creștere de 21 la sută.

urban bike revolution

Privită în ansamblu, media de creștere anuală a numărului de mașini în Sibiu este de 3% în același interval ca cel prezentat mai sus.

Cât privește cifra de 100.000 de mașini care intră și ies zilnic din Sibiu, reprezentanții Urban Bike Revolution au precizat că ea vine în baza senzorilor de trafic poziționați la intrările din oraș.

Evident, în toată această perioadă în care numărul total al mașinilor care circulă în Sibiu a crescut vizibil, spațiul existent a rămas aproape neschimbat. Rezultatul este cel pe care îl știm cu toții: Ambuteiaje în fiecare dimineață, în jurul orei 08:00, după-masa, în jurul orei 16:00, precum și blocaje la final de săptămână la ieșirea spre Mediaș, spre Șelimbăr, ori în Cartierul Arhitecților.

Mai mult decât atât, devine problematic pentru mulți sibieni să ajungă și să se întoarcă de la serviciu, accesul în Zona Industrială Vest îngreunându-se an de an, iar coloanele de pe Șoseaua Alba Iulia și Calea Șurii Mici cresc exponențial.

Totul se traduce în timp pierdut zi de zi și poluare, care inevitabil ne afectează tuturor sănătatea.

Mulți sibieni dau vina pentru situația creată pe administrația publică locală, alții pe infrastructura deficitară. Există și păreri care spun că o cauză pornește de la mentalitate. Cert este că Sibiul se apropie, sau poate chiar a atins un apogeu al numărului de mașini pe care poate să-l suporte. De acum înainte este nevoie de soluții alternative.

”Suntem prima generație care ne confruntăm cu această problemă, suntem la punctul acela din istorie în care ne dăm seama că am ajuns în vârf. Toate statele europene au trecut la un moment dat prin asta. Mașina pentru noi poate încă reprezintă un statut social, poate suntem aici pentru că ne permitem o mașină, poate este mai puțin confortabil să mergi bicicleta decât cu mașina...”, a mai completat Andrei Rusu.

Informațiile prezentate mai sus au la bază studiul realizat de Urban Bike Revolution în 16 licee din Sibiu, în perioada martie-octombrie 2022. Cercetarea analizează răspunsurile a 1.283 de elevi dintr-un total de aproape 10.000, fiind astfel relevant din punct de vedere sociologic.

”Spațiul în oraș este limitat. Numărul mașinilor tot crește. La un moment dat paharul se va umple. Și atunci trebuie să ne punem întrebarea: În ce fel de oraș vrem să trăim?”, a subliniat și Dana Mitea, manager de proiect.

studiu urban bike sibiu

Legat de traficul din Sibiu și numărul foarte mare de mașini, 64% dintre elevi au precizat că nu circulă cu bicicleta ”pentru că sunt prea multe mașini pe stradă și nu se simt în siguranță”. 57% dintre elevi au spus că ”șoferii nu păstrează distanța față de bicicliști”, iar alți 50% cred că ”sensurile giratorii și intersecțiile sunt periculoase”.

studiu urban bike sibiu

Puse în context, răspunsurile elevilor ridică mari semne de întrebare cu privire la starea pistelor de biciclete din Sibiu. Conform Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, lungimea totală a pistelor de bicicletă este de 74,8 kilometri și se întinde pe 55 de străzi, reprezentând a treia cea mai extinsă rețea de piste de biciclete din țară, după numărul de kilometri.

”Ipoteza care stă la baza analizei este că unul dintre motivele pentru care elevii nu folosesc bicicleta ar putea fi lipsa infrastructurii adecvate precum și sentimentul  de nesiguranță pe care îl resimt în trafic”, se menționează în raportul Urban Bike Revoluțion.

studiu urban bike sibiu

În plus, aproximativ 25% dintre elevii de liceu din Sibiu spun că ajung la școală cu mașina, fie taxi, fie aduși de părinți. Asta deși timpul pentru a ajunge la școală este, într-o majoritatea covârșitoare, sub 30 de minute.

studiu urban bike sibiu

Una dintre concluziile studiului prezentat mai sus este că numărul celor care folosesc bicicleta, în detrimentul mașinilor, ar crește considerabil dacă sentimentul de siguranță s-ar îmbunătăți, odată cu infrastructura.

studiu urban bike sibiu

”Elevii evidențiază clar factorii care i-ar determina să folosească bicicleta mai des: amenajarea unor piste mai largi, interconectate și sigure, împreună cu prioritizarea bicicletei în intersecție și asigurarea unor locuri sigure de parcare. Procentul celor care ar utiliza bicicleta zilnic ar crește semnificativ, de la 4% la 20%, iar cei care ar utiliza cel puțin o dată pe săptămâna bicicleta s-a tripla, de la 25% la 80%”, este una dintre concluziile studiului Urban Bike Revolution.

Cercetarea detaliată mai sus a fost realizată cu susținerea europarlamentarului Nicu Ștefănuță și a grupului Renew Europe.

Sursa graficelor: Studiu Urban Bike Revolution

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

22 comentarii

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Relucu Sterp

Acum 2 ani

Bunastarea si bogatia noastra a sibienilor se vad in masinile pe care le etalam in oras si cu care ne mandrim! Ne-am ridicat de jos, am pus ban pe ban si ne permitem case si masini frumoase si de calitate, nu prostii electrice ca useristii cu smoothie de baby carrot! Biciclistii au pistele lor spre Rasinari si Dumbrava, au unde sa faca miscare. Obrazul subtire se tine cu cheltuiala nu cu gheieli hipsteresti! Cui nu ii convine, sa mearga la Amsterdam, cel mai credincios oras din univers!
Raspunde

Neluțu O

Acum 2 ani

Asta e un lucru bun. Rău este că autoritățile nu țin pasul cu noi prin construirea de parcări, dar vor să ne vadă pe toți pedalînd! . Frenezia amenajărilor de piste în detrimentul culoarelor unice pentru autobuze, străzi între locul de muncă și cartiere rezidențiale este evidentă! Cred că ,pe undeva,cineva cîștigă mai mulți bani din ,,vopsirea,, pistelor!
Raspunde

Bambolero

Acum 2 ani

ți-a făcut primăria parcare modernă, supraetajată, fă-ți abonament. pe străzi nu se mai fac parcări, se desființează
Raspunde

Dragos

Acum 2 ani

Pentru mine rămâne un mister faptul ca oamenii nu realizează ca acest comportament le distruge calitatea vieții, care fie vorba intre noi, este și-așa scurta. Totuși, când vad cum stau Porsche-urile, BMW-urile si alte vapoare parcate in fata blocurilor din Dna Stanca, Avantgarden, Arhitecților, găsesc explicația. Iar explicația nu e una care sa ne încurajeze…
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Xxx

Acum 2 ani

Pai cum a atins apogeul acum cind de vreo citita ani au fost create toate condițiile pt troti si bici??? Nu s au înmulțit aia??? Revenit la stire deci e normal ceea ce face primaria de ani buni adică sacrificarea benzilor de circulație auto în folosul ălora cu troti si bici!!! La 100000 de mașini sint vreo ...100 de bici și vreo 50 de troti si vad ca se insista în cont cu tâmpenia asta cu reducerea benzilor de circulație pt auto ca ...sintem smart!!! .
Raspunde

Aurel Metrescu

Acum 2 ani

Care e diferența dintre un pesimist și un optimist? Pesimistul zice: "Mai rău de atât nu se poate!" Optimistul zice: Ba se poate! Ba se poate!"
Raspunde

Rammstein

Acum 2 ani

Si nu numai în sibiu e situația asta, în toate orașele!... cum se rezolvă problema?...simplu domnilor...transportul urban dezvoltat...luati exemplul Vienei boilor, diversificarea transportului public, autobuze,troliebuze, tramvaie, S-Bahn ,microbuze școlare... Doi,interzicerea circulației în zonele centrale ale orașelor, creerea de parcări la intrările principale în oraș ,plata parcări să fie și biletul de mijloc de transport în comun!... Acest plan de mobilitate urbană daca e făcut cu cap si rapid, se poate realizabil maxim 2 ani scăpați de țigănia de acum... Trei,educația e un rol principal...
Raspunde

Aci Duțu

Acum 2 ani

Viena e departe de a avea un transport în comun comod și eficient. Fă rost de bani și du-te pân-acolo înainte de a te face de râs. Dacă-ți mai rămân bali (lol) meri până-n Berlin sau Munchen, acolo da, te poți descurca numai cu transport în comun.
Raspunde

Troll E. Buzu

Acum 2 ani

Nu va impacientati ca imediat vine canicula si o sa fie plin de biciclete si trotinete prin tot orasul, masinile vor fi lasate acasa. Doar asa am stabilit cand am croit drumurile prin oras, fara masini, ne bazam pe autobuze, metrou, biciclete si teleportare. Pai ce faceti mai cetateni?! Mai ales ca vremea permite! Hai ca se poate!
Raspunde

Biciclistul

Acum 2 ani

Chiar ca e vârful, urmează caderea pt ca în 2030 nu va mai fi ml de petrol pe Terra .muzeu sau dezmembrări va fi de ,,limuzinele,, euro 0 cu ddpf -ul șuntat. Cine are bani de electrice bine cine nu, trota. Nu te mai duci la colt după țigări cu bmw sa moara vecinii de necaz
Raspunde

Elzorab

Acum 2 ani

Esti pe langa, tovarase! Mai pune mana pe carte!
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

S

Acum 2 ani

... autobuzele supra-pline cu pensionari să prindă oferta Jumbo - că dacă-i gratis, cum să nu beneficiez și eu
Raspunde

Un sibian

Acum 2 ani

Puțin RESPECT vă rog! E foarte probabil să ajungeți și dvs. la pensie.
Raspunde

Sibian

Acum 2 ani

Sunt foarte multe mașini înmatriculate în alte județe, care poluează la noi....
Raspunde

Un sibian

Acum 2 ani

Dar marea majoritate tot de-ai noștri!
Raspunde

Sibian SB

Acum 2 ani

Burghezie, nu gluma!
Raspunde

Xulescu

Acum 2 ani

poate ca e timpul sa angajeze oameni compententi la primarie/rutiera care sa sincronizeze semafoarele de pe milea ca sa nu mai prinzi unda rosie chiar si noaptea cand nu e nici o masina pe strada.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Amn114

Acum 2 ani

încă unul care vrea să-și impună ideile "progresiste" tuturor. Pedalează domnule pe cont propriu și nu mai veni cu soluții "salvatoare" pentru comunitate - nu te-a mandatat nimeni să vorbești în numele acesteia. Eu nu vreau să-ți iau ție bicicleta și nici să te interzic - ce te face să crezi că îți voi permite să-mi iei mașina?
Raspunde

Un sibian

Acum 2 ani

Nu este descurajată DELOC deplasarea cu MAȘINA PERSONALĂ, iar încurajarea mijlocelor alternative de deplasare (cu transportul în comun, bicicleta) se face doar de fațadă. Rezultatul? Se vede pe străzi, un trafic INFERNAL. REALITATEA spune tot. Evident, o stare prezentă nu doar în Sibiu.
Raspunde

Khan

Acum 2 ani

Ce vă mirați! Au ajuns țărani la oraș și acum sunt mari orășeni. Vecinu meu are 5 mașini vechi și ei sunt 3 persoane. Are și vreo 7 pisici pe care nu le sterilizează pentrucă iubește puii de pisica. Ne lipsește educația ,ne credem cei mai deștepți și descurcăreți din Europa. Că exemplu un român a fost amendat la Roma, și-a spălat picioarele într-o fântână arteziană. Ăștia sunt țărani ajunsi orășeni și plecând in excursii la care nu visau.
Raspunde

Kukuruku

Acum 2 ani

Da-o incolo de bicicleta, distantele sunt mici, multi ar putea merge pe jos si nu o fac. O masina la doi, adica probabil peste 50% nu au masina, dar multi au 3-4.
Raspunde

Elzorab

Acum 2 ani

Mai trotinetistilor, mai lasati-o in cucuruz! Care piste de biciclete? Eventual cele din dumbrava si cam atat. Daca se traseaza la juma' de metru pe langa bordura o linie portocalie nu inseamna ca e pista de biciclete. Cum naiba o puteti numi pista de biciclete? Voi ati fost prin lume sa vedeti cu ce se mananca problema asta? Primaria e populata de habarnisti iar studiile de trafic sunt facute de trotinetisti si biciclisti. E clara strategia, nu?
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus