Joi,
25.07.2024
Innorat
Acum
22°C

Varianta Ocolitoare Sud Sibiu - dezbaterea 2. Primar: „Trebuie să ții cu oamenii, nu cu drumul”. CJ: „E o investiție, nu o bătaie de joc”

Varianta Ocolitoare Sud Sibiu - dezbaterea 2. Primar: „Trebuie să ții cu oamenii, nu cu drumul”. CJ: „E o investiție, nu o bătaie de joc”

Dezbaterea despre viitoarea variantă ocolitoare de sud a Sibiului (VOSS) a continuat marți în comuna Cristian. Spre deosebire de discuțiile de la Șura Mică, cele de la Cristian au fost mai aprinse, la acestea participând însuși primarul comunei. Acesta a ținut să atragă atenția că porțiunea viitoarei șosele de ocolire a Sibiului care traversează teritoriul comunei nu a ținut cont de avizul dat de primărie. „E o investiție, nu o bătaie de joc”, i-au replicat reprezentanții Consiliului Județean.

A doua dezbatere a proiectului VOSS, aflat la etapa Planului Urbanistic Zonal și a solicitării avizului de mediu, a început tot la ora 14:00, de data aceasta evenimentul fiind programat în sediul Primăriei comunei Cristian – a doua unitate teritorial-administrativă peste care se propune traseul viitoarei VOSS. Chiar dacă numărul de participanți a fost aproximativ același – 17 persoane – de data aceasta, spre deosebire de dezbaterea de la Șura Mică, a atras patru cetățeni curioși. Marea majoritate a participanților sunt angajați ai CJ Sibiu, APM Sibiu, iar de data aceasta a asistat și conducerea primăriei.

Evenimentul a început cu prezentarea pregătită de Viorica Cergă, consultant de mediu, în care au fost anunțate principalele aspecte tehnice ale proiectului: de la lungimea traseului, la existența panourilor fonoabsorbante, parapeți, pasaje rutiere, poduri peste cursuri de apă, drumuri de acces la terenurile agricole; dar și cu mențiunea că VOSS va avea la km 6 o parcare de scurtă durată, eventual cu spații servicii.

După prezentare, au început discuțiile despre traseu, care s-au dovedit a fi aprinse, la ele participând activ și primarul comunei, Ioan Seuchea.

CJ: „Singurul disconfort pe care nu l-am putut rezolva”

Prima curiozitate a unuia dintre cetățenii prezenți la eveniment a fost dacă la Cristian va fi bretea de coborâre pe drumul național sau dacă va fi construit un sens giratoriu – așa cum era prezentat pe imaginea de pe ecran.

„Inițial, s-a făcut un sens giratoriu, dar CNAIR ne-a spus că având în vedere zona cu o coborâre destul de mare, nu ne lasă să facem sens giratoriu acolo. Se vor păstra doar bretelele de coborâre și de urcare, urmând că dacă vii dinspre Sibiu și vrei să mergi spre Păltiniș, trebuie să vii să te întorci (la sensul giratoriu care va fi amenajat în zona cartierului Da Vinci – n.n.). În PUG-ul Cristianului e prevăzut un sens giratoriu: treci de centură, te întorci la sens – acesta e singurul disconfort pe care nu l-am putut nicicum rezolva”, a explicat reprezentanții CJ Sibiu.

În discuții a intervenit primarul Ioan Seuchea, care s-a arătat nemulțumit de faptul că cei care au „desenat” VOSS nu au ținut cont de avizul primăriei. În aviz, a spus el, a fost de acord ca șoseaua să treacă peste un drum deja existent, iar în imaginea prezentată VOSS trece cu 50 de metri mai în stânga, creându-se astfel o fâșie despre care primarul crede că va deveni o zonă „cu buruieni”.

„Când am dat avizul, am dat exact pe drumul existent, acum văd că a tăiat peste tot. Dacă a rămas, atunci la ce ne mai ajută? Între cele două drumuri rămâne buruieni”, a spus Seuchea.

„Dvs. aveți proprietăți și în stânga drumului, și în dreapta. Drumul acela rămâne pentru toate proprietățile, pentru că chiar dacă sunt buruieni, e proprietatea cuiva, iar pe partea dreaptă trebuie să ai acces la proprietăți. E singurul drum pe care se poate face acces”, a încercat să explice Octavian Lipovan, reprezentantul firmei Arhigraf SRL, care a elaborat PUZ-ul.

Octavian Lipovan, Arhigraf SRL (stânga)

„Noi avem alte drumuri pe care să ajungem la proprietăți. Deci, drumul respectiv trebuia folosit, că așa am dat avizul”, nu s-a lăsat primarul.

În dialog a intervenit unul dintre reprezentanții autorității județene, care a ținut să puncteze că „proiectantul a proiectat după niște norme, a respectat anumite condiții” și că „ei nu au nicio treabă nici cu Sibiul, că sunt din București”.

„Proiectantul s-a dus cum i-a venit lui mai ușor. Asta a făcut. Când am fost la fața locului cu ei, le-am spus: Dle, folosiți drumurile pe care le avem!”, a răspuns Ioan Seuchea.

„Nu au putut să le folosească, dl primar. Că dacă se putea, vă dați seama că era interesul tuturor să folosești parte din drum”.

Discuțiile au continuat în contradictoriu.

Lipovan încerca să liniștească spiritele, subliniind că „mai e o poveste – viteza de deplasare”: „Pe drumul existent dacă circuli cu 20 km/h e mare lucru; aici discutăm de 100 km/h, în care nu te mai miști brusc și nu poți să iei curbele. Și se mai întâmplă un lucru: Dacă se muta drumul așa cum spuneți dvs., ferma din dreapta pe jumătate dispărea”.

„E o ușoară curbă. Nu dispărea ferma, e distanță mare”, a replicat primarul.

Primar: „Proprietatea e consfințită în Constituția țării și nu ne batem joc de ea”

În discuție se implică unul dintre cetățenii prezenți, pentru a încerca să înțeleagă distanțele dintre drum și proprietăți, dar subiectul îl nemulțumește pe primar, la fel ca și decizia proiectanților VOSS:

„Ce fac acum oamenii cărora le-a rămas o bucată de teren între drum și VOSS? Trebuie să ții cu oamenii, nu cu drumul”.

Proiectantul general a încercat din nou să calmeze situația:

„Discuția deviază. Lucrurile au fost analizate din mai multe criterii. Faptul că sunt niște proprietăți la un moment dat tăiate, probabil că a cântărit mult mai puțin decât considerentele date de relief. Oamenii cu care ați stat de vorbă au analizat aceste lucruri și au dat răspunsuri cât mai corecte, dar tehnic, în primul rând, că acestea au prevalat. Și acum să venim să discutăm că „mie mi se pare, după cum e desenul, că dacă muți 5 metri se rezolvă treaba”... O dată, că nu e o discuție profesionistă, nu e bazată pe chestii corecte și eu zic că trebuie să lăsăm oamenii care au gândit lucrurile acestea... Dacă vreți, puteți să instituiți o contraexpertiză, o chestie de genul acesta, dar nu are rost să discutăm între noi pronosticuri ca la fotbal”.

„Nu vă supărați, proprietatea e consfințită în Constituția țării și nu ne batem joc de ea. După cum spuneți dvs., te duci și tai cum vrei. Nu se face așa. Noi de aceea am venit aici, să discutăm exact ceea ce există la fața locului și ceea ce ne doare pe noi ca cetățeni ai comunei și ca proprietari. Ce Dumnezeu?”, a replicat primarul.

Primarul Ioan Seuchea își scrie nemulțumirea în formularul pregătit de APM Sibiu pentru analiza ulterioară a dezbaterilor

„De acord, dar trebuie să țineți cont că aici e un cumul întreg de factori, nu doar de proprietate versus nu știu ce”, a spus Lipovan.

„Proprietatea prima dată. Și mai e o problemă - nu trebuie să ne batem joc de pământul care cu sânge l-au plătit alții”, a continuat primarul. Replica l-a convins pe reprezentantul CJ Sibiu să intervină: „E o investiție, dl primar, nu e o bătaie de joc”.

„Păi, acolo între drumuri înseamnă să crească buruieni și să arunce fiecare din mașină ce vrea. Așa se va întâmpla. Dacă a rămas o bucățică de teren între proprietate și drum cine credeți că o mai cosește?”, a întrebat retoric primarul.

„Am pățit-o și cu autostrada la fel”

Discuțiile despre VOSS pare că le aduce aminte unor locuitorilor din Cristian de construcția autostrăzii. 

„Noi am mai pățit chestia asta și cu autostrada. Exact același lucru s-a întâmplat și acolo. Și dacă te arde o zeamă, a doua oară ești mai atent. Au tăiat un lot de terenuri aproape pe jumătate – le-a rămas la oameni 30 de metri dreapta, 30 stânga e pustiu, că omul nu mai are ce face; nu le-a lucrat nimeni; sunt buruieni, mizerie etc. Deci, suntem pățiți. Și acum încercăm să vedem dacă nu se poate... să nu mai pățim același lucru”, a spus unul dintre locuitorii comunei, care are o afacere în zonă.

„Vă spun un lucru: traseul a fost analizat un an jumătate aproape. Nu sunt proiectantul, dar dacă dvs. veniți cu un proiectant, care spune că având în vedere, spre exemplu, raza asta, atunci se poate duce încoace, n-are nimeni nimic împotrivă și chiar îl putem lua (la rost) pe dl proiectant de ce s-a dus pe acolo. Dar au fost analizate toate opțiunile”, a răspuns reprezentantul Consiliului Județean.

„Noi v-am spus ce am pățit”, a replicat cetățeanul.

„Când au ajuns la noi, ne-au cerut avizul. Și avizul așa l-am dat cum v-am spus. Nu altfel. Deci, trebuia să țină cont de avizul primăriei Cristian. Că o să aveți probleme și la Poplaca, și la Rășinari, deci nu merge chiar așa ușor”, a adăugat primarul.

„Și mai bine să nu se facă? Păi nu se poate face cum spune fiecare”.

„Nu vreau să înțelegeți că suntem împotrivă la treaba asta. Când s-a făcut autostrada exact așa am pățit. Să știți că am fost de acord, împreună cu consiliul local, și am dat 10 ha de pădure cu lemne cu tot, numai să scoatem drumul național din comună. Noi suntem de acord cu tot, dar să nu fie bătaie de joc de teren”, a punctat primarul.

„Nu cred că s-a pus problema de rea credință sau rea voință în această problemă. Legat de chestiunea tehnică, vă pot spune că nu a fost intenția proiectantului de a face mai ușor. Că mai rămân niște capete, sunt inevitabile, întrebarea care se pune este ce se poate face cu ele ca să nu rămână niște maidane și niște locuri de depozitat gunoaie”, a răspuns proiectantul Octavian Lipovan.

„Acele capete să știți că se sparg în capul primarului. Oamenii o să spună de ce a făcut, de ce a lăsat, de ce nu ne-a apărat?”

„Dar și investițiile trebuie să se facă, nu dl primar?”

În finalul dezbaterii primarul a mai spus o dată că nu e împotriva proiectului, dar că „era fain frumos să cuprindă drumul și să nu rămână parcela ceea. Și avizul așa l-am dat”. el a mai adăugat că în zona drumului ar mai fi și un sit, despre care „cred că nimeni nu știe”.

Ioan Seuchea nu a precizat despre ce sit ar fi vorba, dar cert este că în Memoriul de prezentare a proiectului „Construire varianta ocolitoare Sibiu sud” depus la Agenția pentru Protecția Mediului Sibiu se menționează că studiile istorice au identificat aproape 20 de situri arheologice, așezări romane sau daco-romane, fortificații etc. pe lângă care va trece VOSS. Traseul se suprapune cu unele dintre acestea: așezarea Coțofeni de la Cisnădie; amenajarea hidroedilitară – Alter Kanal – Canalul Vechi – Canalul Gura Râului – Sibiu; precum și cu așezarea romană de la Cristian, care se află la estul localității pe malul Cibinului  - „posibil da” fiind mențiunea din memoriu.

Următoarea dezbaterea asupra proiectului de plan și a raportului de mediu elaborate pentru „Planul Urbanistic Zonal - Construire Varianta Ocolitoare Sibiu Sud” va avea loc miercuri, 6 septembrie, la Poplaca. Întâlnirea este programată să aibă loc în Căminul Cultural din comuna Poplaca, str. Andrei Șaguna, nr. 571, începând cu ora 14:00.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

11 comentarii

Grija tovarasi !!

Acum 10 luni

TOTUL O SA FIE "SUBLIM" SI PENTRU CRISTIAN odata cu o asemenea centura inutila si stupid desenata si Doamne fereste si construita. Cristianul o sa fie incorsetat pe 3 laturi de autostrada si de megacentura asta desenata de niste incompetenti, cat si de calea ferata. Doar spre directia Sacel o sa se mai poata Cristianul dezvolta !
Raspunde

Sika

Acum 10 luni

Centura inutila? V-ati trezit toți marii specialiști in infrastructura sa comentați aici.. Îți trece centura prin lanul de porumb , așa-i?
Raspunde

Lipitori

Acum 10 luni

CJ si-a dat arama pe fata ,, E o investitie domnule primar nu bataie de joc " adică ce te bagi matale în combinațiile noastre , nu are nici o importanta ca investiția este inutila pentru comunitate totul e sa ne umplem noi buzunarele . Sibiul are deja centura ocolitoare , străpungerea aceasta nu este decât un pretext pentru defrișări si lucrări inutile care numai în folosul comunității nu ar fi , stricandu-lu oamenilor tot rostul
Raspunde

Public Expert

Acum 10 luni

Să faci dezbatere publică la ora 14 și la Șura și la Cristian e bătaie de joc față de cetățeni! Oamenii la ora 14, sunt cei mai mulți la muncă! Nu vrea nimeni cu adevărata “dezbatere publică”! Care public? 17 oameni? …
Raspunde

Dobroata Dumitru

Acum 10 luni

Buna ziua Va rugam sa luati in considerare ca Padurea Sopa este un loc de agrement in principal pentru cetatenii din Sibiu si Selimbar. Acesta sosea va aduce cu ea mult zgomot , praf si disconfort. Tocmai de asta Soseaua de centura TREBUIE sa ocoleasca Padurea Sopa!!! Cu stima.
Raspunde

@Sika

Acum 10 luni

Mai Sika, ma bazez ca stii sa citesti o harta. Vezi un pic traseul fantasmagoric propus pentru centura SIBIULUI, si zi-mi tu mie in ce ipostaza vreun locuitor al Sibiului (repet un sofer din Sibiu nu din Arhitectilor) o sa conduca min. 5 km doar ca sa se urce pe centura si apoi sa mai conduca inca vreo 20 de km pe centura + bucata de la capat la destinatie. Astept raspuns. Nu suntem contra fara motiv. Ar fi buna o centura, dar sa fie folosibila si eficienta, nu sa fie facuta pentru paraindaraturi si pentru constructorii prieteni de-ai lui cimpeana - zisa si chirie moka.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Sika

Acum 10 luni

:))) stii sa citești o harta :)) Nene fermierule, te rog cauta-ti polemica in alta parte, nu o sa ma apuc acum sa îți explic ca pe acea centura vor trece și alții , nu doar locuitorii Sibiului, a fost lăsată și o marja de 20m a lățimii pentru a putea fi transformată in autostrada atunci când va fi necesar. Ca lucrările sunt cu dedicatie , nu zic ca nu, dar asta nu are legătura cu traseul , se pot face astfel de lucrari pe orice alt traseu , deci nu văd legătura , ești confuz . La final te rog sa îmi spui și mie cum citești o harta :)))
Raspunde

4sika

Acum 10 luni

Toata lumea știe ca IT este probabil viitorul omenirii( dacă nu vom fi exterminati de inteligenta artificiala ) dar cu nici un fel de munca nu este rușinoasă atâta vreme cât este legala și cu siguranță munca de cultivator de porumb iar o nație care nu este în stare sa-si asigure strictul necesar si în special nevoile alimentare aste cu siguranță condamnata la piere . Ne cam batem joc cu seninătate de ce ne-a dat natura
Raspunde

Sika

Acum 10 luni

De unde apăreți fraților ???:))) “Toată lumea știe ca IT este probabil viitorul”?? Nu am nimic cu fermierii decât atunci când își părăsesc arăturile și se transforma in specialiști in infrastructura. Nu mai vorbi despre lucruri pe care nu le cunosti gen IT sau AI și rămâi acolo unde îți e locul. Sper ca nu mai sunteți mulți , ca nu va mai răspund , nu suntem la Viața Satului aici :))
Raspunde

Adina

Acum 10 luni

Bravo domnului primar! Are coloană vertebrală, nu ca alte lipitori. Dar consiliul judetean nu il are la inimă de când a zis că nu vrea ca Cristianul să intre in zona metropolitană. Întrebarea e: cum s-a primit aici aviz de la ministerul culturii dacă centura trece peste situri arheologice?? Opa.... Un pic de abuz in serviciu? Ca și cu autostrada spre Deva care a trecut direct peste situl de la Tărtăria, unul dintre cele mai importante situri din țară.
Raspunde

@Sika

Acum 10 luni

Nu ai un raspuns la intrebare, daca esti pro centura inutila. Zi-mi un motiv, un traseu pentru care UN SIBIAN – din orice cartier vrei tu, conduce pana la urcarea pe centura asta si o foloseste pentru a ajunge – alege tu destinatia uitandu-te pe harta. Altfel, risipim banii aiurea, stricam zona Tropini degeaba, si orasul o sa fie tot sufocat si o sa ne uitam la o centura care merge la Rasinari si inapoi in loc sa fie utila sibienilor in viata de zi cu zi. Apoi o sa vina duduia cimpean ca acum cateva zile si o sa ne bata obrazul CA DE CE NU FOLOSIM CENTURA??, exact cum ne-a zis de aeroport - ca noi suntem de vina pentru lipsa curselor - ca stam prea mult acasa.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus