Singurul contract rămas din promisiunile de investiții de peste 100 de milioane de euro făcute de președinta CJ Sibiu, Daniela Cîmpean, riscă să nu mai aibă timp de implementare. Pentru aceste promisiuni până acum au fost cheltuiți 500.000 de euro
După ce din proiectul de 107 milioane de euro pentru modernizarea sistemului de gestiune a deșeurilor sibienilor au „picat”, rând pe rând, toate investiții majore – de la stația de tratare mecano-biologică, la stațiile de transfer ori centrele de aport voluntar - și achiziția celor aproape 240.000 de noi pubele a ajuns aproape de eșec. Curtea de Apel Alba Iulia tocmai a anulat atribuirea contractului de furnizare a acestor recipiente, contract pentru care au fost alocați aproape 18 milioane de euro. Contractul nu doar că trebuie încheiat, dar trebuie și finalizat până la finele acestui an.
În condițiile în care tarifele de salubrizare cresc continuu ca urmare a neîndeplinirii țintelor de colectare selectivă a deșeurilor, Consiliul Județean Sibiu eșuează nu doar în atragerea fondurilor necesare pentru îmbunătățirea sistemului de gestiune a deșeurilor, ci și în cheltuirea banilor care îi intră în conturi.
Astfel, singurul proiect pe care CJ Sibiu a reușit să îl mai demareze pe partea de deșeuri din fondurile europene nerambursabile alocate în exercițiul financiar 2014 – 2020 riscă să nu mai aibă timpul necesar pentru a fi implementat. Este vorba de achiziția a 237.445 de recipiente pentru deșeuri, care urmau a fi împărțite în tot județul.
Fondurile pentru acest proiect au fost obținute abia zilele trecute, la finele lunii septembrie 2023, deși CJ Sibiu a început să lucreze la acest lucru din 2019. Însă licitația pentru atribuirea contractului de furnizare și distribuire a sutelor de mii de pubele, containere și „igloo-uri” pentru deșeuri a fost lansată de CJ Sibiu încă din luna aprilie 2023 (procedura a fost lansată precum și în cazul altor proiecte pentru care CJ Sibiu nu avea încă finanțare, prin includerea unei clauze suspensive potrivit căreia contractul va fi semnat doar după obținerea fondurilor necesare). Bugetul alocat acestui contract a fost de 73,5 milioane de lei, la care se adaugă TVA.
Chiar de la lansarea licitației se preconiza faptul că termenele de implementare a contractului vor fi strânse. „Durata contractului va fi de maximum șase luni de la emiterea Ordinul administrativ de începere a contractului, dar nu mai târziu de 15 decembrie 2023, condiționat de termenul final al programului de finanțare POIM 2014-2020”, se arăta în caietul de sarcini elaborat de CJ Sibiu.
Termene și „bubuieli”
Termenul inițial de depunere a ofertelor a fost fixat pe 8 mai 2023, prelungit mai apoi de CJ Sibiu până pe 16 mai. Dată la care au fost depuse patru oferte, semnate de către Elkoplast România, Ax Perpetuum Impex, Inoveco și, respectiv, Europlast România, în asociere cu Triplast România. După două luni și jumătate de analiză a ofertelor depuse, în 26 iulie 2023 CJ Sibiu decide să atribuie contractul celor de la Elkoplast România pentru suma de 42,7 milioane de lei, la care se adaugă TVA.
Însă decizia de atribuire este contestată de Europlast România la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor la începutul lunii august. Judecătorii CNSC au respins contestația o lună mai târziu (motivarea respingerii nu poate fi consultată, deoarece arhiva publicată de CJ Sibiu prin intermediul Sistemului electronic pentru achiziții publice nu poate fi deschisă).
Cei de la Europlast au decis să sesizeze și Curtea de Apel Alba Iulia, ai cărei judecători au finalizat dosarul pe 27 septembrie. Ei au stabilit, definitiv, că CJ Sibiu a greșit atunci când a evaluat ofertele, că cei de la CNSC nu au fost atenți la argumentele care au fost puse în fața lor și a anulat atribuirea contractului obligând CJ Sibiu să reevalueze documentațiile.
Ca urmare a acestei răsturnări de situație, săptămâna trecută, vicepreședintele CJ Sibiu, Marcel Luca, a semnat în locul președintei Daniela Cîmpean o notă de prelungire a termenelor de evaluare a ofertelor în cadrul licitației lansată de la începutul lunii aprilie. „Pentru finalizarea în bune condiţii a procedurii de achiziţie publică şi realizarea activităților menționate anterior, comisia de evaluare solicită prelungirea termenului de evaluare cu încă 30 de zile lucrătoare, respectiv până la data de 15 noiembrie 2023”, se arată în adresa CJ Sibiu.
Prelungirea procedurilor de licitație până pe 15 noiembrie 2023 mai lasă, practic, o singură lună pentru toți ceilalți pași: adică semnarea contractului, emiterea ordinului de începere, precum și producția, livrarea și distribuirea celor 237.445 de recipiente în tot județul, urmate de recepția acestor bunuri.
Citește și CJ Sibiu: cum să cheltui jumătate de milion de euro ca să ratezi peste 100 de milioane
Lipsa unei găuri. Motiv și de sesizare a DNA
În motivarea hotărârii prin care Curtea de Apel Alba Iulia a anulat atribuirea contractului în sensul dorit de CJ Sibiu (motivarea se întinde pe mai bine de 60 de pagini și poate fi consultată în formă anonimizată aici), sunt redate numeroase acuzații ale contestatarilor de la Europlast.
Aceștia susțin că reprezentanții CJ Sibiu i-au favorizat pe cei de la Elkoplast, care au adus mostre de produse care nu corespundeau cerințelor din caietul de sarcini. Mai precis, este vorba de faptul că unele din recipiente aduse spre a fi prezentate autorității contractante nu aveau găurile necesare pentru amplasarea acelor cip-uri pe baza cărora sunt „citite” golirile, în vederea taxării.
„Reprezentantul Elkoplast a rămas cu cip-urile în mână, afirmând că nu sunt locașuri. Cu toate acestea, în cuprinsul procesului-verbal comisia de evaluare a indicat faptul că a observat aceste locaşuri”, au arătat cei de la Europlast România în fața instanței.
Iar cum neconformitățile mostrelor prezentate au fost trecute cu vederea și nu au mai fost consemnate în procesele verbale, cei de la Europlast au anunțat că au sesizat și procurorii anticorupție. „Întrucât cercetarea acestor infracţiuni excede cauzei civile, raportat la sursa de finanţare - bugetul Uniunii Europene, a învestit DNA cu cercetarea acestor fapte, conform dovezilor pe care arată că le-a ataşat. În concret, este revoltător şi depăşeşte limita oricărei înțelegeri, cum poate o autoritate contractantă, după ce i se sesizează expres o neconformitate să ateste o împrejurare necorespunzătoare adevărului şi mai mult să omită cu ştiinţă să insereze date şi împrejurări care ar fi confirmat cele sesizate şi toate acestea în vederea favorizării unui ofertant în scopul accesului ilicit la fondurile europene”, se arată în motivarea redactată de Curtea de Apel Alba Iulia.
De altfel, tocmai aceste neconformități au determinat judecătorii Curții de Apel Alba Iulia să anuleze atribuirea contractului și să ceară reevaluarea ofertelor. ”În consecință, cerinţa din caietul de sarcini privind existența / identificarea acelui locaş destinat atașării cipului, realizat constructiv şi nu existenţa unor cip-uri nu este îndeplinită în speță, prin lipsa din oferta Elkoplast a menționării îndeplinirii cerinţei minime privind locaşul realizat constructiv, la containerele de «tip clopot» de 3 m3, cât și prin neprezentarea de către ofertantul Elkoplast a vreunei probe din care să rezulte îndeplinirea cerinţei minime din caietul de sarcini ca „fiecare container trebuie să fie conceput constructiv astfel încât să asigure integrarea cipurilor tag-RFID”, se arată în motivarea Curții de Apel Alba Iulia.
Sutele de mii de recipiente
Inițial, în 2019, când CJ Sibiu plătea jumătate de milion de euro pentru documentația pe baza căreia să atragă cele peste 100 de milioane de euro de investit în sistemul deșeurilor, planurile administrației anunțau achiziția a 114.000 de pubele, pe lângă ridicarea unei stații de tratare mecano-biologică a deșeurilor, amenajarea a două stații de transfer a deșeurilor și construirea a cinci centre de colectare cu aport voluntar.
Cum atragerea celor 107 milioane de euro a devenit o sarcină imposibilă pentru un singur mandat al actualei administrații, după ce au „picat” stația de tratare, stațiile de transfer și centrele de aport voluntar, CJ Sibiu a anunțat că va cumpăra și mai multe recipiente decât era prevăzut inițial: 144.701 recipiente de colectare selectivă, 38.940 de recipiente pentru biodegradabile, 412 recipiente pentru textile și alte 53.392, pentru reziduale. 237.445 de recipiente, în total, care ar urma împărțite în județ alături de celelalte existente.
„Suntem în situația de a avea primele rezultate concrete ale acestui proiect amplu, ce a presupus studii și documentații tehnice laborioase, consultări publice și o permanentă adaptare la noutățile legislative și la liniile de finanțare europene disponibile. Sunt aproape 18 milioane de Euro prin care ajutăm cetățenii să selecteze deșeurile, crescând astfel rata de reciclare a acestora”, transmitea Daniela Cîmpean, președinta CJ Sibiu, în cursul lunii trecute, după semnarea contractului de finanțare pentru achiziția recipientelor în discuție.
Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download
Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube
Tag-uri: sistem de gestionare a deseuri , bubuiala bronx consiliul judet , achizitie pubele , elkoplast romania , europlast romania , Daniela Cîmpean , curtea de apel alba iulia
Vizualizari: 31885
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Gabriel Basalic
Acum 2 ore
Emil
Acum 2 ore
O sibianca
Acum 3 ore
Oblio
Acum 3 ore
Emil