Primăria Sibiu a demarat săptămâna aceasta dezbaterile publice pentru stabilirea unui regulament de parcare în zonele de blocuri din orașul nostru. Propunerea în sine a luat prin surprindere sibienii, majoritatea obișnuiți să parcheze gratuit în apropierea blocurilor unde locuiesc, motiv pentru care reacțiile din partea societății sibiene au fost în mare parte vehemente și negative.
În același timp, propunerea Primăriei Sibiu lasă multe semne de întrebare. Oficialii municipalității au precizat că regulamentul adus în discuție are la bază o analiză făcută de o firmă din București specializată în soluții urbane, însă nimeni nu a explicat sibienilor cum s-a ajuns la suma de 100 de lei pe lună, spre exemplu.
Reporterul Turnul Sfatului a contactat reprezentanții primăriilor câtorva dintre cele mai mari orașe din România pentru a vedea cum funcționează regulamentul parcărilor de reședință acolo, ce asemănări există cu propunerea de la Sibiu și ce exemple de bună practică am putea prelua. Totodată, am încercat să luăm legătura și cu firma care a realizat studiul pentru Sibiu, analiză care stă la baza regulamentului pus în discuție, însă aceștia au fost reticenți momentan în a oferi detalii suplimentare.
S-a ținut cont de salariul mediu în municipiul Sibiu când s-a stabilit suma de 100 de lei lunară pentru un loc de parcare de reședință? Au existat analize comparative cu alte orașe din țară unde deja se plătește pentru parcarea la bloc? Salariul mediu pe județ, ori venitul mediu pe familie a contat? Câte locuri de parcare vor putea fi închiriate și câte mașini sunt în Sibiu?
Harta parcărilor cu plată, conform propunerii Primăriei Sibiu
Reprezentanții firmei Urban Scope au precizat că toate detaliile proiectului aparțin Primăriei Sibiu ca proprietate intelectuală, motiv pentru răspunsurile la întrebările de mai sus ar putea veni doar după o consultare prealabilă beneficiarul – Primăria Sibiu.
Sibienii dau exemplu Brașovului
Printre reacțiile cele mai des întâlnite în rândul sibienilor la propunerea de taxare a parcării de la bloc se regăsește comparația cu Brașovul. Inclusiv ca preț. Motiv pentru reporterul Turnul Sfatului a luat legătura cu reprezentanții municipalității brașovene pentru a vedea cum funcționează lucrurile la ei. Conform Regulamentului de atribuire și folosire a locurilor de parcare în parcările de reședință din municipiul Brașov, primăria ”atribuie câte un loc de parcare pentru fiecare apartament/spațiu cu altă destinație decât cea de locuință, la taxa stabilită prin HCL sau la taxa licitată”.
”În situațiile în care numărul de solicitări depășește numărul de locuri amenajate în parcarea de reședință sau când unul sau mai multe locuri de parcare sunt solicitate expres de mai mulți locatari, atribuirea se face prin licitație publică. Prețul de pornire îl reprezintă taxă stabilită prin hotărâre de consiliul local”, se mai menționează în Regulamentul din Brașov.
Prin urmare, primăria Brașov organizează periodic licitații pentru ocuparea unor locuri de parcare, în anul 2022 încasând din aceste chirii suma de 5,5 milioane de lei. Brașovenii care doresc să prindă loc de parcare merg la data și ora anunțată de primărie cu un întreg dosar, acesta conținând inclusiv faptul că mașina are ITP-ul la zi. Sistemul funcționează de câțiva ani. Ca și la Sibiu, parcările sunt împărțite pe zone, prețul fiind cuprins între 120 de lei și 156 de lei pe an.
Care este situația la Oradea
În Oradea fiecare apartament poate solicita de la primărie un loc de parcare contra cost, el urmând să fie utilizat exclusiv de beneficiar doar între orele 16:00 – 07:00, în rest locurile de parcare fiind libere pentru oricine. Nu se pot atribui locuri de parcare pentru autovehicule de transport marfă sau călători, deci nu pot parca în jurul blocurilor diverse microbuze sau utilaje. Și nu se atribuie locuri de parcare pentru persoanele care nu locuiesc în permanenţă la domiciliu, adică nu poți bloca un loc de parcare, chiar dacă plătești pentru el.
”Se va atribui/licita un singur loc de parcare pentru un apartament, indiferent de numărul de persoane care locuiesc în acesta sau de numărul de autoturisme pe care le deţin persoanele respective, deţinerea unui autoturism în proprietate/ folosinţă fiind o condiţie obligatorie pentru a participa la procedura de atribuire/licitaţie a locurilor de parcare din parcările de domiciliu”, scrie în Regulamentul din Oradea.
Împărțirea locurilor de parcare se face de către o comisie formată din cinci membri și condusă de președintele Asociației de proprietari/locatari. Ca și la Brașov, dacă există mai multe solicitări pentru un loc de parcare se face licitație. Dacă cineva a primit un loc de parcare și nu plătește taxa la primărie, nu mai are voie să ceară unul vreme de 3 ani. În Oradea cea mai scumpă parcare de domiciliu este de 160 de lei pe an și există atribuite aproximativ 20.000 de locuri de parcare. Un detaliu important este că în comparație cu Sibiul Oradea are aproximativ 2.500 de locuri de parcare în afara carosabilului în parcări construite, majoritatea în parcări supraetajate.
Sursa foto: Primăria Oradea
Cum parchează timișorenii
Timișoara are un regulament de funcționare intitulat TimPark. Acolo sunt amenajate peste 80.000 de locuri publice de parcare și staționare (47.445 locuri de parcare şi 32.805 locuri de staționare), la care se adaugă circa 2.600 de locuri de parcare în garaje și curțile private. Sistemul TimPark este funcțional pe circa 15% din străzile Municipiului Timișoara, în restul orașului parcarea este gratuită.
Orașul este împărțit în patru zone, cu patru tipuri de parcări diferențiate pe culori: locuri de parcare destinate uzului general, evidențiate prin marcaje de culoarea albă și locuri de parcare mixte (uz general + rezidențial), evidențiate prin marcaje de culoarea albastră.
Referitor la bani, abonamentul pentru zona tarifară ALBASTRĂ (III), ce costă 25,20 lei/lună și 272,16 lei/an, TVA inclus.
”Rezervarea locurilor de parcare pe raza Municipiului Timișoara, se poate face contra cost, conform HCL nr. 20/2022, numai de către societăți comerciale, instituții, fundații, doar în parcările amenajate în care a fost instituit sistemul Timpark și doar după obținerea, în acest sens, a avizului Comisiei de Circulație”, mai precizează oficialii primăriei Timișoara pentru cititorii Turnul Sfatului.
Care este situația la Iași
Conform ”Regulamentului de exploatare a domeniului public destinat parcării autovehiculelor în municipiul Iași”, administrarea și exploatarea acestor parcări ”se face prin închiriere în urma unei licitații publice cu strigare organizată într-o locație comunicată celor interesați în anunțul de licitație”. Un detaliu interesant este faptul că în regulament se precizează că cetățenii pot comunica cu administrația publică inclusiv prin WhatsApp.
Contractele de închiriere dau dreptul titularilor acestora de a utiliza locul de parcare în intervalul orar 16.00-08.00, excepție făcând zilele de sâmbătă, duminică și zilele de sărbători legale când dreptul de utilizare este 24/24 ore. Pentru un loc de parcare de reședință ieșenii plătesc 35 de lei pe lună.
Sursa foto: Primăria Iași
Cât plătești pentru parcare în Cluj-Napoca
În cartierele municipiului Cluj-Napoca Serviciul Parcări administrează peste 48.000 de locuri de parcare în regim de abonamente anuale și contracte de închiriere. Cine vrea să obțină un loc de parcare poate depune simplu online o cerere. Locurile de parcare pot fi acordate atât pentru persoane fizice cât și persoane juridice, însă au prioritate ”persoane fizice care au domiciliul stabil în apropiere (imobilele adiacente parcajului) și au un autoturism în proprietate”. De asemenea, poate fi alocat un singur loc de parcare pentru o persoana fizica sau juridica și maxim doua locuri de parcare pentru aceeași unitate locativă.
Un abonament pentru persoane fizice – riverani costă în Cluj-Napoca 124 lei/an, iar unul pentru persoane juridice – riverani costă 941 lei/an.
Ce spune un președinte de asociație
Reporterul Turnul Sfatului a stat de vorbă despre regulamentul propus de Primăria Sibiu cu un președinte de asociație de proprietari din zona cartierului Vasile Aaron – certierul cel mai aglomerat al Sibiului. Acesta ne-a rugat să nu-i publicăm numele pentru a evita discuțiile ulteriore în contradictoriu cu vecinii și alți locatari.
”Oricum reacțiile au fost foarte dure, majoritatea au impresia că dacă până acum au parcat în fața apartamentului, unii poate chiar de 30 de ani, locul acela e a lor și le aparține. Poate vor chiar să-l lase moștenire. Am mai avut scandaluri pe aici că sunt câte unii care stau cu bolțarii la roată, au un bolțar sau o capră din lemn și când pleacă îl trag pe locul de parcare, un fel de amenințare, să nu cumva să nu-i ia cineva locul cât e el plecat. Au mai fost și certuri, că dacă se mută un chiriaș vine după masa de la lucru și parchează unde găsește liber. Pe urmă sare cel care stă acolo de pe vremea lui Ceaușescu și zice că e locul lui. Multe scandaluri de genul acesta o să fie și după, cred că o să aibă mult de muncă Poliția Locală”, a spus președintele asociației de proprietari.
Exemplu de parcare în Vasile Aaron
Întrebat cum vede taxa de 100 de lei propusă, acesta a spus că: ”Este enorm. Sunt unii pe la noi în bloc care n-o să-și permită, e clar. Abia au pensii să le ajungă să țină mașina pe care oricum o folosesc foarte rar. Dar poate că asta se dorește, să se mai elibereze din parcări, să rămână numai cine își permite. Până la urmă e un lux să ai mașină”.
Concluzii
În urma comparației cu regulamentele privind parcările în zona de rezidențiale din alte orașe mari din țară, câteva concluzii clare se desprind. În primul rând Sibiul are nevoie de un asemenea regulament și discuția privind organizarea și închirierea locurilor de parcare din zonele de blocuri trebuia deschisă. Sibiul a rămas printre ultimele orașe mari din țară unde oricine poate parca oricum dorește la bloc, totul fiind gratis. Un regulament este necesar și pentru a pune ordine în unele zone de blocuri, unde trotuare întregi sunt ocupate de mașini.
Taxa propusă de Primăria Sibiu în regulamentul aflat în dezbatere publică este mare în comparație cu alte orașe de dimensiunea Sibiului. Nicăieri în țară o parcare de reședință pe spațiul public nu costă 1200 de lei pe an la bloc. Ea poate ajunge la acest preț, poate costa și mai mult, dar numai după organizarea unei licitații, când există cerere mare. Un raport realizat de Vegacomp Consulting privind parcările în orașele din România și dat publicității în acest an arăta că ”tariful pentru parcările de reședinţă variază între 30 și 120 lei în localităţile mici, respectiv între 70 și 200 lei în orașele mari”.
Tariful propus la Sibiu este mai mare și decât cel existent în parcarea supraetajată din Hipodrom (720 de lei pe an), unde locuri de parcare sunt acoperite și mașinile sunt păzite.
Nu în ultimul rând, trebuie avut în vedere că Regulamentul privind parcările publice din Sibiu este în dezbatere publică. Sibienii care au propuneri, nemulțumiri sau sugestii de îmbunătățire le pot comunica Primăriei până în data de 10 noiembrie prin mail la adresa [email protected] sau se pot depune tipărit la Centrul de Informații pentru Cetățeni al Primăriei Sibiu.
O sinteză a Regulamentului pentru etapa I o puteți descărca de aici
Citește și:
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 10978
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
Dincă Constantin
Acum 2 ore
Sibiu 2025
Acum 2 ore
Sibian
Acum 3 ore
Baciul obsecvios
Acum 3 ore
Hermannstadt