Vineri, la Ministerul Transporturilor, se vor semna contractele pentru proiectarea și construcția loturilor 1 şi 2 din Autostrada Sibiu – Făgăraș, a anunțat ministrul Sorin Grindeanu, săptămâna trecută.
CNAIR semnează astfel cu turcii de la Makyol contractele după ce și loturile 3 și 4 au fost deja atribuite acestui constructor. Compania va construit întreaga autostradă Sibiu – Făgăraș și își ia angajamentul că va încheia lucrările în 4 ani, cu tot cu proiectare. În schimbul a 7 miliarde de lei, bani europeni.
Citește și:
Devine al doilea constructor de drumuri la nivel național
După UMB, Makyol devine al doilea cela mai mare constructor din România raportat la numărul kilometrilor de autostradă contractați. Lungimea celor patru sectoare de autostradă este de aproape 70 de kilometri, iar durata de proiectare și execuție este de 4 ani, pentru toate cele 4 loturi.
În topul constructorilor de Autostradă din România, UMB conduce detașat cu aproape 500 de kilometri contractați. WeBuild lucrează pe lotul 5 al Autostrăzii Sibiu – Pitești (30 km) și are în proiectare 37 km pe lotul 3 Tigveni – Cornetu, deci în total 67 de kilometri de autostradă, conform datelor Economedia.
Compania turcă Alsim Alarko are 34 de kilometri în șantier pe A0 București Sud, respectiv Pizzarotti – Retter are 38 de kilometri pe A0 și A7.
Strabag are contracte pe 16 kilometri de autostradă și alți 19 kilometri de Drum Expres (13 cu profil de Drum Expres).
Asocierea Mapa – Cengiz are 31 kilometri pe lotul 2 al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, probabil cel mai greu lot de autostradă care va intra în execuție în 2024.
Ce înseamnă un singur constructor. Cazul Bechtel
În noiembrie 2003, Guvernul României emitea o ordonanță de urgență pentru aprobarea demarării de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) S.A. a procedurii de negociere cu o singură sursă cu firma Bechtel Internațional Inc., în vederea încheierii contractului de proiectare, construire și finanțare a autostrăzii Brașov–Cluj–Borș”.
Așa începea epopeea primei autostrăzi care urma să fie realizată de la zero de un constructor străin în țară.
Din cauza unor nereguli contractuale semnalate de Uniunea Europeană, Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare, Fondul Monetar Internațional, dar și de societatea civilă, în perioada ianuarie-martie 2005 s-a realizat o analiză a clauzelor contractuale.
Până la finele lunii aprilie 2009, Bechtel primea 607,6 milioane de lei ca parte a datoriilor acumulate, iar în 13 noiembrie 2010 constructorul autostrăzii a finalizat ultimii 10 kilometri din tronsonul Câmpia Turzii-Gilău. Pe sectorul Suplacu de Barcău–Borș, gradul de finalizare era de 36,59%), în lungime de 64 de kilometri.
Trei ani mai târziu a fost reziliat contractul cu firma americană Bechtel pentru tronsonul de autostradă Suplacu de Barcău–Borș, iar gradul de finalizare era atunci de 50,12%.
Citește și:
Precedentul lucrărilor executate de turci
Un singur constructor pe aproape 70 de kilometri de autostradă în execuție în același timp poate reprezenta un risc, având în vedere că, dincolo de portofoliul constructorului, încă nu știm ce mobilizare va avea în șantier susțin și jurnaliștii de la Economedia. Ca experiențe cu firmele din Turcia, Nurol a terminat aproape la timp cei 14 kilometri de pe Autostrada Transilvania, iar Alsim are întârzieri de câteva luni pe A0, la câmpie și cu ierni blânde. Așadar, deși au început promițător, chiar cu artificii pe șantier, constructorii din Turcia nu au ajuns la performanțele UMB de a termina înainte de termen.
Pe de altă parte, continuitatea este importantă pe loturile A13 Sibiu – Făgăraș. Un singur constructor poate mobiliza resurse astfel încât să deschidă loturi fără a mai depinde de evoluția „vecinului”, mai ales dacă nodurile sunt pe lotul întârziat (a se vedea cazul muzeului UMB pe Lotul 2 Autostrada A0 Nord). În plus, organizarea de șantier și toate avantajele logistice sunt în favoarea unei astfel de soluții.
Portofoliul Makyol
Makyol este o companie înființată la Istanbul în 1965. Unul dintre cele mai importante proiecte la care a participat în asocierea este Autostrada Gebze – Orhangazi – Izmir cu 377 kilometri lungime, Podul peste Marea Marmara Osman de 2.620 metri lungime, 18 kilometri de viaducte și 7 kilometri de tuneluri.
Pe lângă lucrările de infrastructură rutieră, Makyol va lucra și în asocierea cu Alsim Alarko pentru prima secțiune a Metroului M6 Gara de Nord – Otopeni.
Turcii de la Makyol, acuzați de opoziție că sunt susținuți de Erdogan
Makyol a construit în Turcia, dar și în alte state, drumuri, autostrăzi, linii de metrou și aeroporturi, însă parlamentarii opoziției susțin că ar face parte dintr-un grup de cinci mari companii care sunt susținute de președintele Erdogan.
Canddiatul turc la prezidențialele din acest an, Kemal Kılıçdaroğlu a anunțat în ianuarie 2023, în timpul campaniei electorale că va cere socoteală împotriva acestor cinci companii, pe care le-a numit "banda celor 5".
"În domeniul transporturilor, aceste companii au construit 20.800 km de drumuri, poduri și viaducte. El a spus că le va cere socoteală. De ce le cereți să dea socoteală?", a răspuns Erdogan.
Kılıçdaroğlu a numit Cengiz Holding, Limak Holding, Kalyon Group, Kolin Holding și Makyol Group, banda celor 5.
"Voi aduce pe nas toate bandele celor 5 care au jefuit acest stat. Pe toți! În această țară, dacă ai mâncat din farfuria unui orfan, cineva trebuie să le ceară socoteală. Noi le vom cere socoteală", a declarat contracandidatul lui Erdoğan.
Anul viitor se împlinesc 10 ani de când se lucrează la proiectul autostrăzii
În 2014, ministru al Transporturilor era Dan Șova, iar Compania de Autostrăzi scotea la licitație pe bandă rulantă contracte de studii de fezabilitate. Unul din acele contracte se referea la revizuirea SF-ului pentru autostrada Sibiu - Brașov, un proiect care înainte de acel moment era gândit doar ca drum expres.
Inițial, licitația avea un termen complet nerealist: 4 luni pentru revizuirea studiului de fezabilitate. Ulterior datele contractuale au fost modificate, iar în aprilie 2015 era semnat contractul de circa 16,3 milioane de lei cu Consitrans, cu termen 17 luni, notează Hotnews.ro.
Oficial, lucrările la SF au început în mai 2015, dar s-au împotmolit în probleme birocratice, iar un an întreg a fost suspendat din lipsă de finanțare.
A urmat apoi o lungă dezbatere între CNAIR, Consitrans și Jaspers privind traseul autostrăzii, iar abia în 2019 au început primele foraje geotehnice pe traseu.
În 2021, ministrul de atunci Cătălin Drulă spunea că derularea acestui proiect este un exemplu de "așa NU". "După mine, cauza principală a întârzierii acestei autostrăzi a fost lipsa de interes politic pentru acest proiect", declara pe atunci Drulă pentru HotNews.ro, spunând că va încheia proiectul și va lansa licitația în august. Nu s-a mai întâmplat însă, iar în septembrie a părăsit ministerul.
SF-ul în sine a fost aprobat abia la finalul anului 2021, în decembrie. De atunci și până în vara lui 2022, momentul trimiterii documentației la ANAP au trecut alte 7 luni.... În total au fost 7 ani care au trecut de la demararea licitației pentru documentație și licitația de execuție.
Investiție de 7 miliarde de lei
Autostrada Sibiu – Făgăraș, o investiție de aproape 7 miliarde de lei, are o durată de realizare de 4 ani. Este prima secțiune a Autostrăzii dintre municipiile Sibiu și Brașov (A3 Râșnov). Pentru secțiunea II Făgăraș – Brașov (48 km) în august 2021 CNAIR a semnat cu SEARCH contractul pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate și Proiect Tehnic (termen doi ani). Pentru A13 Brașov – Bacău, vineri, 6 octombrie, a fost termen în SEAP pentru desemnarea câștigătorului contrctului pentru Studiul de Fezabilitate, dar CNAIR nu a desemnat câștigătorul.
Autostrada Sibiu – Făgăraș are 68 kilometri (cu 5 km drum de legătură Lot 4), cuprinde 4 loturi, iar durata este de 48 de luni din care primele 12 pentru proiectare și 36 de luni pentru șantier.
Tronsonul 1 Sibiu (Boița) – Avrig – Mârșa, lungime 14 kilometri și valoare estimată între 2 și 2,4 miliarde lei.
Tronsonul 2: Avrig – Mârșa (DJ105G) – Arpașu de Jos (DN1), în lungime de 19,92 km și cu o valoare estimată între 1,7 și 2 miliarde lei.
Tronsonul 3: Arpașu de Jos (DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ 105B), în lungime de 17,61 km și cu o valoare estimată de 1,836 miliarde lei și 2,1 miliarde lei.
Tronsonul 4: Sâmbăta de Sus (DJ 105B) – Municipiul Făgăraș (cu o lungime de 16,26 km) și Drum de legătură cu DN1 (cu o lungime de 5,65 km), cu o valoare totală estimată 1,1 și 1,37 miliarde lei
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: cand va fi gata autostrada sib , constructori turci , autostrada Sibiu Făgăraș , turci , autostrada , drumuri
Vizualizari: 12653
Ultimele comentarii
Acum 7 ore
R
Acum 8 ore
Emil
Acum 8 ore
Newman
Acum 8 ore
Newman
Acum 8 ore
C