Duminică,
26.10.2025
Parțial Noros
Acum
14°C

Cum a eșuat proiectul celor 150 de km de pârtii de la Bâlea: solicitări trimise prea târziu și acuzații de sabotaj

Cum a eșuat proiectul celor 150 de km de pârtii de la Bâlea: solicitări trimise prea târziu și acuzații de sabotaj

160 de milioane de euro costa proiectul prin care ADI Monte Făgăraș Bâlea-Capra aduceau în zonă schiori în mai mult de 6 luni pe an. Un sistem de transport pe cablu ar fi urmat să facă legătura între versantul nordic al Masivului Făgăraș și versantul sudic al acestuia.

”Se dorește realizarea unui sistem de pârtii pentru sporturi de iarnă, acoperind aproximativ 150 de kilometri, accesibili datorită celor 7 trasee de telegondolă și a celor 13 trasee de telescaun”, se preciza în proiect.

Aici urmau să ajungă, conform proiectului intitulat ”200 zile cu zăpadă pe an – Dezvoltare Durabilă în Masivul Făgăraș” peste 20 de mii de turiști zilnic.

”La baza pârtiilor în zona de la cota 700 m se va dezvolta o zonă de tabară de bază, de aici plecând primele faciliţăti de transport pe cablu și se vor amenaja zone apres-sky care includ atât locuri de servit masa, baruri, cât și o zona de spa și magazine. Magazinele vor vinde echipament montan, de ski, cât și produse locale si alimentare”, se precizează în document.

Peste 20 de sporturi urmau să se poată efectua aici, însă aflăm acum că proiectul nu a intrat de fapt niciodată în atenția vreunei forme de finanțare națională. Asta, pentru că tot timpul a fost depus prea târziu.

Între timp s-a dezvoltat o altă formă de dezvoltare inter-regională, gestionată de Consiliul Județean Sibiu, iar cea veche a intrat în conflict cu cea nouă. 

Prezentarea proiectului poate fi descărcată de aici

Ce spune Ministerul Turismului

Ministrul Economiei, Antreprenorialului și Turismului, Ștefan Radu Oprea, susține într-o adresă transmisă deputatului Bogdan Trif că documentațiile trimise din 2020 de către ADI Monte Făgăraș Bîlea Capra au fost trimise prea târziu pentru a se încadra în vreo axă de finanțare cu bani europeni sau din buget.

”Asociația ADI Monte Făgăraș Bîlea Capra a depus prin adresa nr. 262/30.12.20220 un studiu de prefezabilitate ”Stațiunea montană de schi Puha UAT Porumbacu de Jos în martie 2010 și un Studiu de fezabilitate ”Dezvoltarea turismului pentru practicarea schiului și a altor sporturi de iarnă în orașul Avrig”, în decembrie 2015. S-au analizat documentațiile și s-a trimis adresă de răspuns nr. 570318/PE/22.04.2021 (UAT trebuia să depună Studiul în Anexa 1.B.I, nefiind respectat art. 14 din HG nr. 558/2017 cu modificările și completările ulterioare)”.

În 31 ianuarie 2022, ministerul recunoaște că a mai primit o solicitare, un memorandum privind ”Strategia de Dezvoltare Socio-Economică Integrată pentru Dezvoltarea Munților Făgăraș”.

”Documentația pentru proiectul ”200 zile cu zăpadă pe an – Dezvoltare Durabilă în Masivul Făgăraș” nu s-a depus în termen, iar proiectul va fi eliminat din Anexa nr. 1 a HG 558/2017”.

Ulterior, proiectul ”200 zile cu zăpadă pe an” a fost eliminat din anexa precizată de ministru.

Ștefan Radu Oprea insistă că ”Masterplanul investițiilor în turism” se actualizează anual cu alte proiecte.

Citește și: 

Comparație Făgăraș – Bansko. Ce s-ar fi putut face în România și nu s-a realizat niciodată

Se retrag localitățile

Membrii fondatori ai Asociației sunt Consiliul Local Arefu din județul Argeș și Consiliul Local Cîrțișoara din județul Sibiu. Iar membrii asociați sunt localitățile Avrig, Porumbacu de Jos, Arpașu de Jos, Ucea, Viștea, Drăguș, Albeștii de Argeș, Cicănești, Sălătrucu, Valea Iașului și Valea Danului.

Această formă de organizare apare și astăzi pe site-ul asociației, însă datele nu mai sunt reale, spune primarul Avrigului, Adrian David.

”Noi nu mai suntem membri din 2019, nu știu de ce mai apărem acolo. Probabil că nu au actualizat statutul, însă noi avem decizie de Consiliu Local prin care ne retragem din această asociație. Ne-am retras pentru că pur și simplu nu a funcționat cum trebuia.

Noi suntem acum în ADI Țara Făgărașului, cu sediul la Brașov, care deja a intrat pe finanțare, se pare că vin deja primele finanțări”, spune primarul.

Citește și: 

Interviu - Marius Olariu: ”Doar pe domeniul schiabil se pot strânge sume cu 7 sau 8 zerouri”

Fără schi în ADI Țara Făgărașului

ADI Țara Făgărașului este o asociere a primăriilor de pe Valea Oltului, inclusiv a consiliilor județene din Sibiu și Brașov.

”Parteneriatul creat prin ADI ITI MTF este format din municipiul Făgăraș, orașul Victoria din județul Brașov și orașele Avrig și Tălmaciu din județul Sibiu, precum și 27 comune, 19 acestea din județul Brașov și 8 din județul Sibiu. Strategia de dezvoltare durabilă a microregiunii Țara Făgărașului vizează teritoriul compact format din aceste 31 UAT-uri”, se precizează în statutul organizației.

Din noiembrie 2019, CJ Sibiu s-a alăturat organizației care își dorește ”îmbunătățirea calității vieții locuitorilor din Microregiunea Țara Făgărașului, atingerea și respectarea standardelor europene privind protecția mediului, a dezvoltării economice, precum și creșterea capacității de atragere a fondurilor pentru finanțarea investițiilor necesare în dezvoltarea durabilă în Microregiunea Țara Făgărașului”.

Organizația nu își propune dezvoltarea vreunui resort de schi, ci vede că bunăstarea locuitorilor poate veni doar dintr-o dezvoltare durabilă, pe mai multe planuri.

În Strategia de Dezvoltare a Microregiunii Țara Făgărașului se propune ”valorizarea potențialului teritorial, creșterea calității vieții, protejarea patrimoniului natural și cultural și valorificarea identității teritoriale, asigurarea unui cadru de cooperare pe orizontală și verticală, abordări inovative. În acest document sunt stabilite liniile directoare de dezvoltare a microregiunii, bazat pe un concept strategic, precum şi direcţiile de implementare pentru o perioadă de timp de peste 20 ani”.

Strategia propune dezvoltarea de ”proiecte multifond” care să aibă în vedere ”mobilitatea oamenilor și a ideilor, în vederea multiplicării bunelor practici întâlnite la nivel național și european”.

 „Eu ţin foarte mult la chestia asta cu investiţiile şi vă spun, dacă numai pe ăla cu Munţii Făgăraş l-am face, am dubla capacitatea de schi a României. Ar fi 150 de kilometri de schi într-un singur loc, unde zăpada este peste 250 de zile naturală. Nu au mulţi în Europa. Ăla e un vis de-al meu personal. Dacă-l văd începând, pur şi simplu să vină un utilaj, cred că sunt deja în al nouălea cer. (...) E un proiect din 1968, acolo trebuia să fie un oraş olimpic, dar n-au fost bani, a fost cutremurul din `77”, - ministrul Turismului, Mircea Dobre, în decembrie 2017.

Conflict între cele două organizații

ADI Monte Făgăraș Bîlea-Capra a acuzat ADI Țara Făgărașului că a intrat ilegal în Acordul de Parteneriat 2021-2027 dintre România și Comisia Europeană, fiind astfel acceptată să depună proiecte de finanțare, deoarece în opinia președintelui Lucian Dumitra, structura din care face parte și CJ Sibiu nu era înființată la data semnării protocolului dintre țara noastră și Comisia Europeană.

”Vă comunicăm că ADI Monte Făgăraș Bîlea-Capra  a depus astăzi  o contestație care se referă la prezența ADI ITI Microregiunea Țara Făgărașului în Acordul de Parteneriat 2021-2027 dintre România și Comisia Europeană. Deschiderea seriei de dezbateri pe fonduri europene din septembrie 2019 de la Brașov este prezentată harta cu asociațiile de dezvoltare, printre care și ADI ITI Microregiunea Țara Făgărașului, deși la acea data asociația nu era înfiinţată”, anunța asociația.

Lucian Dumitra nu a răspuns apelurilor noastre până la publicarea acestui articol.

Dumitra vs. Trif

În 2019, când era ministru al Turismului, Bogdan Trif anunța că există finanțare pentru a dezvolta în zona Bâlea un resort de schi.

”Avem deja opt proiecte pe care dorim să le finanțăm anul acesta, așteptăm primarii să vină cu proiecte. Ne dorim o stațiune montană în Munții Făgăraș, un domeniu schiabil ar fi foarte fezabil. Sunt în procedură de trasare a caietului de sarcini, să putem scoate la licitație aceste proiecte”, a anunțat atunci Trif.

Declarația ministrului Turismului de atunci l-a înfuriat pe Dumitra.

”În ultima perioadă, domnul ministru al Turismului, sibianul Gheorghe Bogdan Trif, face tot felul de declarații nerealiste, ba chiar dezinformează opinia publică referitor la dezvoltarea proiectului de infrastructură turistică pe care România îl așteaptă de peste 40 de ani.

Nu mai tolerăm declarațiile politicianiste, lipsite de acoperire, ale încă unui turist pe fotoliul de ministru. Bogdan Trif nu face decât să manipuleze opinia publică prin diverse moduri și căi ce nu onorează demnitatea unui ministru. Aportul la acest proiect al ministrului sibian este ZERO! Accept oricând un dialog public pe tema proiectului la invitația domnului ministru”, a anunțat Dumitra.

Proiectul împlinește în acest an 55 de ani de când a fost gândit

În 1969, ONT încheia un proiect prin care în Munții Făgăraș s-ar fi realizat o stațiune de schi.

La vremea aceea se prevedea construcția a 19 de pârtii de schi, din care 13 situate în zona superioară și 6 pârtii situate în zona inferioară, cu o lungime totală de 40 de kilometri.

Urmau să se construiască 4.870 de locuri de cazare, teren de golf, sală de bowling, piscină acoperită, cazino, patinoar artificial, pârtie de bob, trambulină pentru sărituri cu schiurile, școală de schi, un stadion de o mie de locuri, poligoane de tir și sală de sport. Investiția totală calculată în 1973 era de 155 de milioane de dolari.

În 1975, Nicolae Ceaușescu era în dubiu. Avea de ales: să repornească șantierul din Dobrogea sau să facă stațiunea de la Bâlea. În ciuda argumentațiilor lui Richard Winter, prim-secretar al județului Sibiu în acel moment, Ceaușescu a decis redeschiderea lucrărilor la canal. ”Planul Bâlea” a fost oficial închis.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Vizualizari: 3878

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

14 comentarii

Skiorvinitura

Acum 1 an

Nu se vrea domne' e interese mari. Austriecii astia nu nu ne lasa sa ne facem partii la noi acasa. Mai bine mergem la ei si le dam banii si urlam ca nh ne lasa in Schengen La fel ca si in cazul autostrazilor,Romania are nevoie astazi de vreo 1000 de km de partii. Si de doua trei domenii skiabile,nu "povestile" ce le avem acum. Asta penreu ca pseudo domeniile skiabile pe care le avem sunt niste derdelusuri care costa cat nu fac. Oamenii vor sa faca miscare,ski,snowboard,dar le lipseste infrastructura. Un alt proiect scos de la naftalina, culmea tot in anii electorali. Cum sa spui ca proiectul nu s-a incarcat bla bla bla,suntem campioni la a ne faulta singuri. Aia 150 mil euro investiti ii recupera statul in 2 ani! Cheltuie romanii la ski in vest cateva sute de milioane de euro anual!!! Asta pentru ca nu avem un domeniu skiabil calumea. Zona Balea intr-adevar are multa zapada,dar cred ca trebuia studiata zona mai atent,cu ajutorul localnicilor,pentru a gasi cele mai bune trasee pentru partii si evitarea zonelor unde se produc avalanse. Pe langa asta,trebuie realizata si o infrastructura de locuri de cazare si activitati conexe. Avantajul este ca o data realizata autostrada catre Fagaras,ai putea sa stai chiar si in Sibiu. Pacat,pentru ca ar fi generat turism la greu. Poate prindem in viata asta!
Raspunde

Noi

Acum 1 an

Nu sunt in stare sa faca parcari decente , corect dimensionate in zona actualelor statiuni de ski ... asa ca, proiectul unei statiuni noi este irealizabil in condițiile actuale .
Raspunde

Emil

Acum 1 an

Fagarasul Nordic este superb asa, culmile scurte si abrupte aduc mai multi turisti straini decat profanat de mafia falsificatorilor OAR din Sibiu.
Raspunde

Till Eulenspiegel

Acum 1 an

Cam cit de naiv(nu pot sa spun ''prost'' ca ma modereaza)trebuie sa fi ca sa crezi in viabilitatea unui asemenea proiect. Industria studiilor de fezabilitate bate de departe orice activitate si ar trebui sa aiba un cod CAEN dedicat si o Autoritate Guvernamentala pentru Analiza Studiilor de Fezabilitate ,ceva de genul Secretariatului General pentru Culte da' pe laic.
Raspunde

Canaris

Acum 1 an

Din păcate ne lipsește ceva... 1000 de metri la înălțimea munților... Cam cât au Alpii... Și asa nu prea ajunge la ei...
Raspunde

Claudiu

Acum 1 an

ADI nu știu care și ADI nu știu mai care... Plus minister și ministru și sabotaje și vise umede , neică: betonăm munți, facem meleoarde de locuri de parcare și sute de km de pârtii. Și dacă nu le facem, măcar am vrut și macar de un studiu tot am ciupit. Ce-ar fi sa vă liniștiți și să nu părăsiți incinta,mãi, ăștia de sunteți tot o zdroabă și iremediabil fierți pe domenii schiabile? Și să începeți prin a a realiza măcar scoaterea oamenilor dintre urși pe celebrul drum plus MĂCAR 4 toalete dacă nu mai multe,la Bălea Lac? Că toaletele unei cabane nu pot face față afluxului de turiști în sezonul cald. In mioritica veche, începeți cu niște bude (care n-au nevoie de asociații de dezvoltare și ministere) . Și dacă vă iese,mai vorbim.
Raspunde

Zillertal von Fogarascher Gebirge

Acum 1 an

Acest proiect a fost sabotat chiar din faza de concepție. Cât a fost ministru, Trif chiar a vrut să se facă ceva în privința realizării domeniului schiabil Făgăraș. Interesele locale mărunte și-au spus cuvântul (știe Dumitra).
Raspunde

Dan

Acum 1 an

Ceea ce se specifica in acest proiect, am vazut cu ochii mei in Franta, o statiune turistica care nu doar aduce bani prin turism, dar si cetatenii care au cazari (construite cu cap, respectand natura si spatiul privat) au de castigat prin cabanele ridicate (cu aspect real de cabana, si nu case din caramida si beton). Totul este fascinant, de la peisaje la micul orasel turistic din munte. Acesta statiune este "Les Arcs" la baza avand orasul Bourg Saint Maurice, Franta. Dar acel popor tine la o dezvoltare durabila, chiar pe timpul iernii ei curata in mod repetat indicatoarele rutiere si intretin soseaua si tunelurile
Raspunde

L

Acum 1 an

Nu urmariti distrugerea unei arii naturale care se vrea protejata si rai al freeriderilor pentru proiectele voastre ceausiste pesedistilor :(
Raspunde

Cornel

Acum 1 an

Trif e o nulitate absolută, da' nu vă faceți griji, vine campania electorală și vom auzi promisiuni care vor face de tot râsu cei 150 de km de pârtie fantasmagorici.
Raspunde

Emil

Acum 1 an

Proiecte cu statiuni si partii de schi au fost multe dar au picat nu datorita lui Ceausescu ci datorita studiilor de fezabilitate care s-au facut de firme profesioniste straine, nu prin fals si coruptie precum astazi. Canalul era inceput din vremea lui Dej.
Raspunde

Claudiu

Acum 1 an

Super! Ma bucur! Decat o Straja sau o Ranca in Fagaras, mai bine asa! Tot ce trebuie facut este sa se schimbe amarata aia de cabina cu una moderna, sa puna bariera cu taxa de urcare auto vara, sa organizeze parcarea si sa inchida cocioabele!
Raspunde

VP

Acum 1 an

Putini stiu ce inseamna Industria Turismului. In aceasta perioada in Austria, Italia, Slovenia, Cehia, chiar Bulgaria, e plin de skiori romani. Milioane de euro se pierd din cauza nulitatiilor din ministerele noastre. Un domeniu skiabil e ceva asemanator cu o autostrada, necesita cam aceleasi demersuri pentru a putea fi construit.
Raspunde

R

Acum 1 an

Facem asa- zisele domenii schiabile in zone in care zăpadă naturală nu prea există iar cea artificială poate fi produsă cel mult 40-50 zile pe an. Încă o dovadă a incompetenței si corupției ce guvernează țara.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus