Miercuri,
17.04.2024
Innorat
Acum
10°C

Zeci de case vor fi demolate pentru a face loc autostrăzii Sibiu-Pitești. ”Nu a existat vreo despăgubire mai mare de 22.000 de euro”

Zeci de case vor fi demolate pentru a face loc autostrăzii Sibiu-Pitești. ”Nu a existat vreo despăgubire mai mare de 22.000 de euro”

Numai în Câineni 17 gospodării vor fi demolate cu tot cu case pentru a se construi tronsonul 2 din autostrada Sibiu – Pitești, Boița Cornetul.

Oamenii se tem însă că vor rămâne pe drumuri fiindcă nu și-au primit banii pentru a-și lua alte locuințe ori terenuri de case, iar sumele din acte sunt foarte mici în comparație cu ce există acum pe piață, relatează Adevărul.

CNAIR spune că despăgubirile sunt întârziate de situația ambiguă a actelor de proprietate.

Aproximativ 40 de familii din trei comune vâlcene, de pe tronsoanele ambelor loturi montane ale Autostrăzii Sibiu - Pitești ar urma să rămână fără locuințe.

„Cu exproprierile și despăgubirile este o mare problemă. Am avut mare balamuc, pe această temă, luni de zile. Pentru că 17 gospodării urmează să fie evacuate. Vor dispărea complet. Se află chiar în punctul Valea Urii, din satul Câinenii Mari, unde va exista un pasaj, o trecere. Oamenii, pe bună dreptate, au venit la primărie să întrebe – «Noi ce ne facem, unde ne mutăm?»”, a povestit primarul din Câineni, Ion Nicolae, pentru Adevărul.

Oamenii au fost sfătuiți să-și rezolve singuri problemele.

 „Nu a existat vreo despăgubire mai mare de 22.000 de euro. Chiar și în cazul caselor noi, recent construite, cu curte betonată, gard din fier forjat... super locuințe! Unele valorează în realitate dublu sau chiar triplu. La prețurile actuale, cu 20.000 euro abia torni fundația și cine știe dacă îți mai ajung s-o ridici ”la roșu”! Cu banii din despăgubire nu au nici o șansă să-și mai construiască o casă”, explică primarul.

”Pentru o casă de locuit, cu etaj, la 140 de mp, se vor da 32.000 de lei”

Oamenii au consultat deja un avocat și vor să meargă în instanță din cauza despăgubirilor. „Vă dați și dumneavoastră seama - cum este ca omul să se judece pe dreptul lui?! Mai ales că majoritatea nu stau foarte bine cu partea financiară”, a mai precizat primarul.

Perișani, din Țara Loviștei, se află pe cea mai scumpă secțiune de autostradă din România - Lotul 3 Cornetu–Tigveni. Cei peste 37 de kilometri de tronson sunt împărțiți între Vâlcea și Argeș. Aici urmează să fie evacuate zece persoane.

„Cu exproprierile suntem aproape la zi, cu ce ține de partea legislativă. Dar partea urâtă este că n-au început să vină să le dea banii la oameni. Nu avem să le dăm terenuri în schimb, pentru că nu deținem terenuri în intravilan. Unii vor să-și construiască locuințe, dar nu au cu ce... Banii, atunci când vor veni, oricum nu le vor ajunge. Spre exemplu, pentru o casă de locuit, cu etaj, la 140 de mp, se vor da 32.000 de lei (mai puțin de 6.500 de euro). S-au mai dat bani pentru curți, împrejmuiri, dar cel mai mult pentru o locuință se vor da doar 100.000 de lei (20.000 de euro), cu teren, cu anexe cu tot. Cu banii pe care-i vor primi vor achita doar terenul și fundația”, a precizat și primarul din Perișani, Sorin Leonte.

Și primarul din Perișani, la fel ca ceilalți colegi, a recunoscut că autostrada va fi benefică pentru întreaga țară, dar mai puțin pentru comunitățile prin care trece, multe dintre ele nefiind nici măcar legate de aceasta.

„Va fi benefică pentru țară această autostradă, mai ales că o să preia o parte din nebunia de pe Valea Oltului. Dar pentru noi va fi jale. În general, casele sunt vechi, bătrânești, construite fără centuri, fără stâlpi de siguranță, de la trepidații, de la șantiere, apoi de la trafic, se vor forma fisuri, vor fi afectate majoritatea locuințelor. La noi traseul trece prin patru din cele opt sate, prin jumătate de comună”, spune primarul din Perișani.

DRDP: ”Despăgubirile se acordă imediat, altfel este mai complicat, pentru că este nevoie mai întâi de acte de proprietate”

Contactat de „Adevărul”, purtătorul de cuvânt al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Craiova, Cristian Tudor, a precizat că localnicii nu trebuie să-și facă griji: „Ce pot să spun sigur este că nimeni nu va fi dat afară din casă, pe nici o secțiune. Nicăieri în țară nu s-a întâmplat acest lucru. Vorbim despre cazurile de bună-credință, nu de blocaje...”

Legat de despăgubiri, aceeași sursă a explicat și care ar putea fi motivele pentru care acestea încă nu au fost acordate: „Dacă oamenii au toate actele în regulă, ceea ce rar se întâmplă, despăgubirile se acordă imediat, altfel este mai complicat, pentru că este nevoie mai întâi de acte de proprietate... Banii vor veni de la Guvern, din bugetul de stat...”.

Despăgubiri de la 80 de bani pe metrul pătrat în Sibiu.

Și în Sibiu, proprietarii terenurilor care se află în calea autostrăzilor Sibiu – Pitești și Sibiu – Făgăraş  și-au exprimat nemulțumirea cu privire la banii pe care îi primesc de la stat pentru terenurile care trec în proprietatea statului.

Aceasta nu este însă singura nemulțumire, deși despăgubirile pornesc de la 80 de bani metrul pătrat, în unele cazuri, ci și de faptul că multe terenuri nu mai pot fi folosite, fiind preluate de stat doar o parte din proprietate.

”Noi suntem cei mai supărați, pentru că pe la noi avem trei loturi de autostradă. Pe aici a venit lotul 1 de pe Autostrada Sibiu – Pitești, tot pe aici va trece și lotul 2, dar și primul lot de pe Autostrada Sibiu – Făgăraș”, spunea Nicolae Cocoș, primarul comunei Boița la începutul anului trecut. La finalul anului, oamenii încă nu erau despăgubiți.

”Cea mai mare problemă e prețul, care e o bătaie de joc, dar asta e legea. Nu avem ce să facem pentru că se ia din grila de impozitare”, explică el.

În cazul locuitorilor de aici este vorba și de neîncredere, după ce de pe exproprierile de la Lotul 1 din Sibiu – Pitești nu aveau încasat niciun leu, la finalul anului trecut.

”La lotul 1 exproprierea s-a făcut în 2018 și nici până acum nu a venit decizia individuală de expropriere, nu mai vorbesc de bani. Am avut întâlnire în ianuarie, să vedem care sunt soluțiile, pentru că oamenii își pierd încrederea. Problema e că nu s-au făcut documentele. Noi am avut și o problemă, pentru că nefiind zonă cooperativizată, oamenii erau în posesie în baza unei declarații. Acum avem cadastru, însă la data exproprierilor de atunci legea prevedea că se fac documente pentru proprietari, nu pentru cei care aveau terenuri în posesie. În hârtii apăreau proprietari morți pe la 1900”, spunea primarul în aprilie 2023.

Citește și:

Noi exproprieri la Boița, în condițiile în care nu au venit banii nici pentru tronsonul 1 din Sibiu – Pitești. ”Se circulă de aproape un an și oamenii nu și-au primit banii”

La Avrig era aceeași problemă. Primarul Adrian David spunea și el că avrigenii sunt nemulțumiți de banii pe care îi primesc pentru loturile de teren luate de stat pentru a se construi autostrada.

”Într-adevăr, sumele sunt mici, unii acceptă, unii mai greu. Dar, oricum, nu prea au de ales. Eu le-am spus că o mare greșeală e și la noi. Terenurile din zonă nu se vând la prețurile declarate la notar, iar evaluările s-au făcut după grila notarială. Dacă la notar declari puțin, să nu plătești impozit, acum statul își spune că atâta face. Pot merge în instanță, însă durează foarte mult și cred că nici șanse mari nu sunt”, spune primarul Adrian David.

El spune că aici terenurile au fost evaluate începând de la 80 de bani metrul pătrat.

”Prețul variază de la 80 de bani și până la 4 lei, care e cea mai mare despăgubire pe metru pătrat. Sunt zone la noi unde nu cred că s-au vândut cu un euro, dar sunt anumite zone în care se vând terenuri cu alte prețuri. Depinde cât de aproape de drum național, de rețeaua de curent, sunt o serie de factori. Dar gândiți-vă că autostrada traversează și zona de pe valea Avrigului, e drept, trece pe lângă zona turistică, dar aici prețurile sunt de 20, 30 de euro metrul pătrat”, a explicat primarul.

Autostrada Sibiu – Făgăraș traversează 16 localități

Culoarul de exproprieri afectează 16 localități, în județele Sibiu și Brașov.

Arpaşu de Jos, Avrig, Beclean, Boiţa, Cârţa, Drăguş, Făgăraş, Mândra, Porumbacu de Jos, Racoviţa, Recea, Tălmaciu, Turnul Roşu, Ucea, Viştea şi Voila, sunt localitățile pe unde va trece viitoarea autostradă.

Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiţii ,,Autostrada Sibiu – Făgăraş”, conform Deciziei de expropriere nr. 392/10 martie 2023 emisă de CNAIR, va fi expropriată o suprafaţă de 7.538.451 mp, reprezentând 7.315.427 mp teren şi 223.024 mp construcţii. Suprafaţa necesară a fi expropriată este aferentă unui număr de 5.707 imobile proprietate privată şi publică.

Valoarea totală a despăgubirilor este de 11.892.071 lei, din care valoarea despăgubirilor pentru terenuri este de 11.669.047 lei. Pentru un mp de teren, statul plăteşte o medie de 1,595 lei, însemnând cel mult 2,1 lei/mp pentru un teren arabil şi 0,82 lei/mp pentru tufărişuri.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

11 comentarii

Emil

Acum 1 lună

Romanul schimba parul, dar naravul ba. Cam atat se platea si-n vremea comunistilor, dar pentru casa demolata se construia alta casa ori se da apartament.
Raspunde

Kukuruku

Acum 1 lună

Sa se imprumute mai mult statul si sa le plateasca la pretul pietei. Nu sa faca economie pe spatele oamenilor. Asta daca nu-i in stare sa incaseze mai multi bani din tva etc. Sau sa taie din bugetari. Altfel, la revedere autostrada. Asa ar fi corect. Ca doar nu o sa-i dam dreptate lui Iliescu cu "proprietatea e un moft".
Raspunde

AndreiM

Acum 1 lună

Statul esuat face ce stie mai bine: FURA Ciumele astea ordinare pot expropria pe oricine pentru aproape orice motiv, fara a oferi compensatii corecte. Asta nu se intampla numai la noi. In toata minunanta lume globalista dreptul de proprietate este nul. Nu aveti nici un drept, nu aveti nici o proprietate, statul esuat poate face orice vrea cu voi. Si sunteti fericiti :) Noua dictatura globalista isi arata coltii. In UK au expropriat un cuplu de batrani pentru a caza imigranti in casa lor.
Raspunde

Troll.E.Buzu

Acum 1 lună

Conducerea statului nostru, daca ar putea, ar mai da bani doar la aia "speciali". Prostimea să facă ciocu mic
Raspunde

Eu

Acum 1 lună

Pai ce rahat cu prune fac primarii astia, nune treaba lor sa faca acte? Ei dau fin gura sa dea bine la electorat...
Raspunde

Feraru catalin

Acum 1 lună

Sunt niste hoti ordinari .pe o casa care am terminato in anul2022 imi ofera suma de 32 de mi i de euro si io am bagat in casa 80.00 de euro si vrea sa mio darame o sa ma judec cu ei ca nu am incotro ca nu am unde sa stau nu mio oferit nimic nici o varianta in favoarea mea ai astept sa vina sa o darame ori mor ei ori mor io cu nu am alta varianta nu am unde sa stau cu familia
Raspunde

Maria

Acum 1 lună

De ce pentru familiile în cauză nu face statul case cu acei bani pe care îi oferă drept despăgubire? Cu cât vor fi mai repede terminate casele, cu atât se vor fi eliberate mai repede casele care urmează a fi demolate. Mi se pare cel mai corect.
Raspunde

Rostogan

Acum 1 lună

Ar fi interesant de stiut cate dintre aceste case au autorizatii de constructie si cate au fost construite/extinse dupa ce s-a stabilit traseul autostrazii (asta cred ca a fost cu cel putin 10 ani in urma).
Raspunde

Kukuruku

Acum 1 lună

Si ce, nu-i dreptul lor sa le construiasca oricand? Cine crezi ca e asa de "smecher" incat sa construiasca o casa pt ca stie ca o sa i-o cumpere statul? Mai ales ca se stie de mult ca statul da mai putin decat piata
Raspunde

Ax

Acum 1 lună

Dar când unii politicieni, și cu prietenii mari oameni de afaceri, au cumpărat terenuri fix pe unde treceau autostrăzi/ drumuri importante cu bani de nimic și au fost despăgubiți cu super bani? Știu un individ care știa pe unde va trece o bucată de autostradă, și fix acolo a făcut o bază de sport -tenis, și a fost despagubit și ptr "afacerea pierdută". Atunci avea bani statul?! Sau politician, fost sindicalist, acum invitat constant pe la o televiziune care a cumpărat și el teren fix pe unde trebuia să treacă un drum important ( o simplă inspirație!). Sau o d-na presată să vândă cui trebuia un teren extravilan, care era trecut din pix în intravilan ulterior și astfel despăgubirea era mai mare. Oamenii simpli nu au informația și nici banii necesari pentru astfel de acțiuni!
Raspunde

Bambolero

Acum 1 lună

Articolul ăsta are 42.000 de vizualizări? Mai mult decât evz, gândul și gsp la un loc? Sunteți ***** TS! Nu trebuie să-mi publicați comentariul, e doar pentru voi haurilor (Acest mesaj a fost moderat din cauza limbajului calomnios)

Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus