Fabrică de bani. Așa numesc foști apropiați ai părintelui Cătălin Dumitrean ceea ce se întâmpla de fapt pe strada Dealului, la numărul 27, unde din drum părea că se află o biserică.
Banii, susțin ei, erau de ordinul zecilor de mii de euro și veneau din mai multe surse: din pelerinajele de icoane sfinte și moaște, care erau aduse aici, din vânzarea de obiecte de cult fabricate în China, a uleiului ”sfânt” produs aproape industrial în subsolul bisericii, din vânzarea locurilor icoanelor de pe iconostas și din pomelnicele plătite cu câte 50 de lei, despre care se spunea că sunt trimise la Muntele Athos. ”Erau atâția bani în urnele de pomelnice, că era nevoie de doi oameni să le ridicăm”, povestesc cei care până la un punct l-au ajutat pe părintele Dumitrean în demersurile sale.
Nu s-a eliberat niciodată vreo chitanță, iar banii au dispărut. Între timp a dispărut și părintele Dumitrean, scos din biserică și din hainele preoțești de Mitropolia Ardealului, însă în continuare cere bani, de această dată online, după ce citește și cântă despre sfinți. ”Pentru sărmanii care nu au ce mânca”, explică el.
Vă invităm într-o călătorie ce pleacă din Sibiu, face turul României, ajunge în Constanța și se încheie la Muntele Athos.
1. Pomelnice pe bani. ”Cu porumbeii se duc pomelnicele. Vine porumbelul și le duce la Athos”
”S-au strâns sume uriașe. În câțiva ani de pelerinaje non-stop, în care în fiecare săptămână erau doar două-trei zile pauză. Filiera de la Constanța făcea rost de icoane, moaște, de mâini de sfinți, capete de sfinți și așa mai departe, eu mă duceam după ele la Constanța, le aduceam la Sibiu și le duceam înapoi”.
L. S., unul dintre cunoscuții care i-a fost alături părintelui încă de la început, relatează despre ce se întâmpla în Biserica Sfântul Ioan Iacob Românul de pe strada Dealului.
Una din principalele surse de bani, spune el, erau pomelnicele. În biserică exista tot timpul o urnă care îi anunța pe credincioși că cine depune aici un plic cu pomelnice și 50 de lei, acestea vor ajunge la mănăstirile ortodoxe de la Muntele Athos pentru a fi pomeniți morții notați acolo.
”Era o pungă de pomelnice care trebuiau trimise la ars. Au omis să le trimită și punga aia am reușit să fac cumva să ajungă la mine. Sunt la mine pomelnicele cu plicuri rupte, cu nume și așa mai departe. Oameni care în ideea lor, credeau că vor ajunge într-un loc mai bun. N-au ajuns niciodată, au ajuns în foc”, povestește L.S.
Ne arată câteva poze în care se văd câteva zeci de pomelnice ”standard” care se puteau procura chiar din interiorul bisericii. Oamenii luau de aici pomelnicele, notau numele morților, scoteau ”măcar 50 de lei”, după cum spun foștii apropiați ai părintelui, le puneau în plic și le depuneau în urnă.
”Angajații lui domn părinte se ocupau de toată treaba asta, de scos banii din plic și arsul pomelnicilor. Doamna G. (n.r. numele i-a fost anonimizat de către noi), care era pe Dealului sau gașca de jos, de la TBC. (n.r. e vorba de biserica de la Spitalul de Pneumoftiziologie). Nu ajungeau plicurile cu pomelnice niciodată să prindă pe mâna altcuiva. Avea oameni pregătiți pentru așa ceva.
Ei le și rupeau și luau și banii. Eu mai intram din când în când și îi vedeam. Erau numai bani pe jos”, spune fostul ajutor al părintelui Dumitrean.
Practica nu este nouă și este folosită de mai multe biserici și mănăstiri din țară. De exemplu, site-ul athos.guide promite celor care dau între 4 și 20 de euro ”rugăciune de pomenire la Proscomidie timp de o săptămână cu scoaterea miridelor”.
Acesta este site care aparține organizației non-comerciale METAMORPHOSIS NPO și care are ca scop ”răspândirea cuvântului Dumnezeiesc și promovarea patrimoniului spiritual și cultural al Muntelui Athos. Acesta este unul dintre mijloacele care ne ajută să vă aducem pe fiecare mai aproape de Grădina Maicii Domnului - o comoară unică în lume și un arcaș al Ortodoxiei, care există de mii de ani”, după cum se precizează pe site.
A.C. este una din sutele de persoane care au pus plicuri cu bani și pomelnice la biserica de pe strada Dealului.
”Am pus și pomelnice, sigur că da, atunci când am avut bani. Am dat pentru biserica românească de la Muntele Athos, am făcut-o pentru români, pentru România, că știu că și lor le e greu. Din respect pentru țară am făcut-o. Dacă n-au ajuns acolo, Dumnezeu știe. El știe și pedepsește sau iartă, nu știu eu vrerea Lui”, ne-a spus ea, întrebată dacă o deranjează că e posibil ca banii să nu fi ajuns niciodată la Athos.
Părintele Ciprian Stanca de la Biserica Sf. Haralambie din Constanța
2. Filiera icoanelor. Preot: ”Niciodată, dar niciodată, nicio icoană nu va pleca de la Muntele Athos”
”Două icoane aduse de la o mănăstire din Muntele Athos vor ajunge în această săptămână la Biserica Dealului din Sibiu. Este vorba despre Icoana Maicii Domnului „Prevestitoarea” și Icoana Sfântului Gheorghe” – Ora de Sibiu, 8 mai 2023.
”Minune în timpul slujbei. Una dintre cele mai importante icoane făcătoare de minuni din muntele Athos, care în urmă cu doar câteva zile a fost adusă la Sibiu, a început să plângă în timpul slujbei” – România TV, 6 octombrie 2022.
”Vineri, 5 august 2022, a sosit la biserica „Sfântul Ioan Iacob Românul” de pe strada Dealului din Sibiu, Icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului din Kazan, una dintre cele mai vestite icoane ucrainene în lumea Ortodoxiei pentru harul pe care îl revarsă asupra oamenilor” – Mitropolia Ardealului, 5 august 2022.
”Zeci de credincioşi s-au strâns la o biserică din Sibiu, unde au fost aduse moaştele Sfântului Andrei, un fragment din Sfânta Cruce, dar şi alte relicve sfinte, venite tocmai din Cipru. Oamenii au avut ocazia să se închine şi la o icoană făcătoare de minuni adusă de la o mănăstire din Ucraina” – Observator Antena 1, 1 martie 2023
”N-a fost niciodată pelerinaj, a fost trafic de icoane”, povestește L.S., cel care era șoferul care aducea icoanele la Sibiu. Toate, susține el, erau aduse din două locuri: din Constanța, de la Biserica Sfântul Haralambie și de la Schitul Cloșca, tot din Constanța.
”Au fost preoți cu care am vorbit și spuneau că știu de treaba asta și toți se întrebau cum doar pe Dealului se întâmplă minuni, icoane care plâng în hohote și așa mai departe, numai acolo lăcrimează, la noi nimic. N-au avut curaj să comenteze pentru relațiile părintelui”, completează el.
Dă un exemplu.
”Copie după copie, asta erau de fapt. Îți dau un exemplu. Am adus de la Constanța Icoana Maicii Domnului din Poceaev. Am adus-o pe Dealului. Întâmplător, au venit oameni la închinat și ziceau, <domne, noi am fost acolo, am văzut icoana și asta nu seamănă>. Și începea să fie rostită minciuna că e copia fidelă făcută de părintele nu știu care, de călugărul nu știu care, care prin harul Maicii Domnului a visat-o.
Ca să descopăr de fapt că există în România o icoană a Maicii Domnului din Poceaev, care e veritabilă, culmea, culmilor, e într-o biserică din Moldova al cărui preot paroh mi-era prieten. Dar în niciun caz în Constanța. I-am cerut-o lui să o aduc la Sibiu. Mi-a zis că nu. Și nici n-a vrut să audă”, spune L.S.
Am pornit pe urmele icoanelor și am ajuns la Constanța, la Biserica Sfântul Haralambie, acolo unde părinte paroh este Ciprian Stanca, despre care oameni apropiați Arhiepiscopiei Ardealului spun că este un apropiat al ÎPS Teodosie. Chiar nepot. Informație care nu poate fi verificată.
Icoana Maicii Domnului din Kazan poate fi găsită și acum în biserica Sf. Haralambie din Constanța
În biserica din Constanța se poate vedea și acum una din icoanele aduse în Sibiu, într-un pelerinaj, cea a Maicii Domnului din Kazan, cea despre care ziarul Tribuna scria în 4 august 2022, când îi era anunțată prezența la Sibiu că este ”una dintre cele mai vestite icoane din lumea Ortodoxiei, pentru harul pe care îl revarsă asupra oamenilor”.
Părintele Ciprian Stanca a declarat pentru Turnul Sfatului că această icoană este o copie, iar originalul probabil că nici nu mai există. Asta nu înseamnă, spune el, că nu poate face minuni.
”Legat de icoana Maicii Domnului din Kazan vă pot spune că într-adevăr, e la noi în biserică, dar e unicat în lume. Da, e copie, însă despre original nu mai știe nimeni unde este de foarte mult timp, nici nu mai există”, spune preotul.
Biserica Sfântul Haralambie din Constanța, locul de unde au mers majoritatea icoanelor la Biserica Sfântul Ioan Iacob Românul de pe strada Dealului.
Spune foarte clar că icoanele pe care le-a trimis în Sibiu sunt toate copii ale unor icoane celebre.
”Am acum o icoană de la Podromu, care e făcută la Podromu, e ținută lângă icoana originală de acolo timp de 40 de zile, pictată de un călugăr de acolo. Eu am cumpărat-o de la ei, pentru că ei vând icoane, nu e normal să vândă, ei din ce credeți că trăiesc? Cum să zic eu acum că e icoana asta? Nu e de la Podromu?”, întreabă omul bisericii.
Părintele Ciprian Stanca spune sincer că de la Athos nu există nicio șansă să ajungă vreo icoană originală în vreun pelerinaj prin țară.
”Să vă spun ceva. Niciodată, dar niciodată, nicio icoană nu va pleca de la Muntele Athos pentru că așa ceva nu se face. Se dau copii, se dă certificat pentru ele, dar sunt copii. Dar toate icoanele sunt sfinte, și copia poate face miracole, nu doar originalul”, transmite părintele.
Despre Ciprian Stanca, presa locală din Constanța spune că este un apropiat al lui Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului. De aici aflăm încă o dată că ”mai toate icoanele de la pangarele bisericești sunt copii ale unor icoane celebre”.
”În privința săvârșirii unor minuni prin intermediul icoanelor, Arhiepiscopia Tomisului reamintește învățătura ortodoxă potrivit căreia nu icoana în sine săvârșește minunea, ci puterea lui Dumnezeu, la care icoana se referă în ultimă instanță. Prin urmare, este irelevant dacă o icoană sau copia unei icoane a mijlocit o minune. De altfel, mai toate icoanele de la pangarele bisericești sunt copii ale unor icoane celebre, ceea ce nu le scade din importanța lor cultică, deoarece orice icoana devine o fereastră către harul lui Dumnezeu, prin sfințire”, a precizat în trecut Arhiepiscopia Tomisului.
Diana este una din persoanele care mergea frecvent la pelerinajele organizate la biserica de pe strada Dealului. Nu mai merge acum deloc, după ce părintele Dumitrean a fost scos afară de Mitropolia Ardealului.
”Am fost la icoanele sfinte, am și donat bani și cred că e în regulă că am donat. Nu m-a interesat ce s-a întâmplat cu banii, nu mă interesează nici acum. Eu sper să fie în regulă, chiar dacă am mai auzit lucruri. Eu nu cred că părintele a făcut ceva rău. Eu ce am făcut, am făcut cu bună credință, mai departe... De când a plecat părintele din biserică nu m-am mai dus, nu știu ce s-a mai întâmplat. Eu pentru el mergeam și eu nu cred că el a făcut ceva rău. Poate cei din jurul lui...”, spune ea reporterului Turnul Sfatului.
3. Moaștele. ”Este doar o șuviță de carne cu piele de vreo 5 cm lungime și 0,5 cm lățime”
”Va veni un fragment din crucea Mântuitorului. Va veni un fragment din Giulgiu de la Torino. Va veni o parte din buretele cu care a fost hrănit, să spunem, Mântuitorul, i s-a dat puțin oțet, un fragment din trestia cu care a fost bătut. Toate aceste daruri pe care le vom primi din Cipru, prin bunăvoința Mănăstirii Cloșca din Constanța, ca să spunem exact toate lucrurile, să nu existe dubii, prin bucuria lor și prin binecuvântarea pe care am primit-o de acolo, să le aducem și în Sibiu, timp de 9 zile. (...) Piciorul Sfântului Andrei e vindecător de multe boli, icoana Maicii Domnului din Poceaev este și ea vindecătoare de multe boli. Sosesc din Cipru, aici, moaștele Sfântului Andrei, Apostolul românilor care ne-a creștinat pe noi, apostolul care l-a adus pe Christos în România”. Asta transmitea Cătălin Dumitrean în februarie 2022.
În mod normal, astfel de relicve ar valora extrem de mult. Doar că mergând pe filiera locurilor de unde sunt aduse aceste moaște, aflăm că ”piciorul Sfântului Andrei”, de exemplu, se micește, și devine ”talpa dreaptă Sfântului Andrei”, iar apoi doar ”o mică parte”, iar în final, ”o firimitură”. Însă, așa cum se întâmplă de multe ori în comerț, ceea ce contează de fapt e ambalajul. Și reclama.
”Au mai venit tot felul de sfinte moaște. La un moment dat, dau un exemplu, se făcuse mare vâlvă, vine icoana Maicii Domnului ”Pantanassa”. Icoana e și acum la Biserica de la TBC, cum intri, pe peretele din dreapta, lângă ușă. Icoana, mare, frumoasă, e pictată de fosta amantă, de Camelia. Le-a cerut vreo 15.000 de lei la oameni, să plătească pentru ea, cu minciuna că vine din sfântul Munte Athos și pe spate e încrustată cu lemn din crucea răstignirii. Nu glumesc absolut deloc, e real. E pe Facebook”, spune un fost apropiat al părintelui Dumitrean. E completat imediat de un altul: ”Dacă ai strânge tot lemnul din crucea lui Christos din toate mănăstirile și bisericile ai avea lemn cât dintr-o pădure”.
Icoana cu ”lemn din Sfânta Cruce” ar fi fost realizată de o apropiată a părintelui Dumitrean, explică aceștia.
”A fost atât de sfântă, încât în momentul în care fosta amantă, cea care a pictat-o, a fost dată la o parte de actuala amantă, icoana a ajuns pe un perete, la intrare. Nu mai dă nimeni doi bani pe ea”, povestește omul care i-a fost alături părintelui Dumitrean.
Și moaștele erau aduse pe aceeași filieră, Constanța. Așa că i-am întrebat pe cei de la Biserica Sf. Haralambie de unde provin ele de fapt.
”Eu chiar acum am luat o părticică din Sfânta Ana. O firimitură primită de la Sfântul Munte. Dar am act de autenticitate pentru ea. Noi nu putem merge fără a avea un act doveditor”, spune părintele Ciprian, de la Biserica Sfântul Haralambie.
Ne trimite chiar un act pentru alte moaște, despre care spune că le-a primit de la Schitul Lacu de la Muntele Athos.
”Menționăm că am adus Moaștele Sf. Cuvios Varsanufie de Optina, Sfântul Apostol Petru, Sfântul Apostol Pavel, Sfântul Împărat Constantin cel Mare, Sfânta Fotininia Samarineanca pentru părintele paroh Ciprian Stanca de la Biserica Sfântul Sfințit Mucenic Haralambie, ce face parte din Arhiepiscopia Tomisului, Constanța
Menționăm că Sf. Moaște sunt autentice și sunt donate de superiorul Chiliei Înălțarea Domnului, Monah Varsanufie Gogea cu obștea din Schitul Lacu – Sf. Munte Athos”
17 februarie 2021
Superior, Varsanutie Gogea”
Asta scrie pe documentul trimis de preotul din Constanța.
L-am căutat pe Varsanutie Gogea, de la Muntele Athos, semnatarul actului, o hârtie A4 cu semnătură și ștampilă, care atestă autenticitatea moaștelor.
”La Sibiu nu am trimis niciodată, dar la Constanța, da. Am trimis ca dar, pentru că și ei m-au ajutat pe mine. M-au ajutat cu mâncare, au trimis alimente atunci când a fost nevoie. Cum credeți că rezistăm și noi? Noi nu avem salarii.
Am trimis la Constanța ce spune părintele Ciprian Stanca că a primit din darurile pe care le-am primit și noi, de la alții. Ce am avut, am împărțit și le-am trimis și lor, dintr-o bucățică am dat și noi mai departe o firimitură”, explică starețul, fără a preciza însă el de unde le are.
Ne întoarcem la Sibiu, acolo unde părintele Dumitrean ne transmitea în urmă cu doi ani că a ajuns în oraș ”piciorul Sfântului Andrei vindecător de multe boli”. În imagini apare o cutie argintată în formă de talpă. Talpa dreaptă.
Doxologia.ro susține că talpa dreaptă, ”ce păstrează încă urmele cuielor cu care a fost pironit pe crucea în formă de X, pe care și-a dat viaţa” Sfântul Andrei se află din anul 1630 la Mănăstirea Sfântul Andrei din Kefalonia, Grecia. Fără a detalia faptul că există părți din ea și în alte locuri.
Părintele Leontie de la Schitul Sfântu Gheorghe din satul Cloșca, județul Constanța
Părintele Leontie de la Schitul Sfântu Gheorghe din satul Cloșca ne explică faptul că există de fapt mult mai multe moaște care provin din talpa originală și că foarte multe dintre acestea se află chiar în România. Iar acestea se înmulțesc odată cu trecerea timpului, deoarece bisericile obișnuiesc să împartă bucățelele de piele, carne sau os în părți tot mai mici, pentru a fi împrăștiate și la alte lăcașuri de cult. Exact cum a făcut Varsanutie Gogea de la schitul din Athos. Așa s-ar explica acum motivul pentru care ”talpa dreaptă a Sfântului Andrei” apare în zeci de locuri.
”O parte sunt de la noi, iar altă parte doar au trecut și pe la noi, de unde le-a preluat părintele Cătălin prin delegații sfinției sale și tot via Cloșca respectivele sfințenii s-au întors acolo de unde au venit. (...) Fragmente din membrele inferioare ale Sf. Apostol Andrei (aranjate în relicvarii sub formă de picior) sunt multe în lumea ortodoxă: 1. Mănăstirea Adormirea Maicii Domnului din Odessa 2. Mănăstirea Sf. Ilie din Odessa 3. Mănăstirea Russikon din Muntele Athos 4. Mănăstirea Sf. Apostol Andrei din insula Kefalonia 5. Mănăstirea Svetitskhoveli din Mtskheta - Georgia etc. Toate au relicvarii sub formă de picior care conțin doar fragmente din respectivul picior”, ne trimite într-un mesaj pe whatsapp părintele Leontie.
Atașează mai multe fotografii, iar printre ele una care arată o relicvă sub forma unui picior. Stâng, de această dată.
”În poza aceasta este cel de la Svetitskhoveli. Este doar o șuviță de carne cu piele de vreo 5 cm lungime și 0,5 cm lățime”, ne explică starețul Leontie de la Schitul Sfântu Gheorghe.
Fotografii făcute la ”fabrica de mir” din subsolul bisericii de pe strada Dealului
4. Uleiul care a ars la sfintele icoane. ”Sfântul Penny” plus chinezăriile
”De câte ori aducea o icoană, părintele avea ulei din candela icoanei. Icoana nici nu venea în Sibiu și el avea deja mir de la candela icoanei. Minunea are o explicație. Tot mirul se făcea la subsol, cu ulei de floarea soarelui de la Penny. Venea de la București autobuzul cu mii de sticluțe, că se găsesc peste tot. Punea un pic de esență și se umpleau cu siringa de zor. Și se vindea ca mir sfințit care te vindeca de toate bolile. Nu era adevărat. A reușit un coleg să facă niște fotografii atunci la fabrica de mir de la subsolul bisericii. Uleiul de la Sfântul Penny”, ne spune L.S., arătându-ne fotografiile.
”Se cumpăra ulei cu baxul și se făcea mir. Apoi cumpărau esență, să miroasă frumos. Erau esențe puternice și puneau câteva picături și era suficient. În ultimul timp erau atât de zgârciți, că nu mai puneau nici esență, scoteau ulei și-l vindeau direct, așa cum era”, completează el.
Sticluțele se găseau de vânzare la intrarea în biserică, iar promovarea lor era făcută de părintele Dumitrean, în intervențiile sale pe Youtube și Facebook.
O sticluță costa 10 lei, iar profitul net de la o singură bucată era de aproximativ 8 lei, ne spune L.S. ”Sticluța goală costa 1,50 lei, în ea se băga un pic de ulei de la Penny și se vindea cu 10 lei. Profit: peste 8 lei”, completează el. Nimic fiscalizat, evident. Și nimic moral.
Pe mai multe mese, în zilele de pelerinaj, în biserică erau așezate tot felul de obiecte, pe lângă celebrele sticluțe cu mir.
”Mai vindeau pe lângă și niște punguțe mici cu vată și o iconiță micuță, chipurile atinse de Sf. Icoană, tot la preț de 10 lei. Și alea se făceau tot la subsolul bisericii. Marfă cumpărată din Dragonul Roșu, din București, cu microbuzul. Tot eu am fost după marca și era vândută ca icoane sfințite, cruciulițe și alte minuni. Hai să fim serioși”, ne spune apropiatul părintelui Dumitrean.
Nu era nimic fiscalizat, nimeni nu poate știi exact câți bani se făceau și cum erau ei gestionați. Sume de bani concrete apar doar atunci când s-a luat decizia construirii unui nou iconostas la biserica de pe Dealului. Și ajungem la următorul punct.
Pliant pentru achiziția de icoane din noul iconostas
5. Iconostasul. ”De cei care au profitat de bunătatea mea va avea grijă Dumnezeu, nu eu”
”Cei care doriți să vă înscrieți la iconostas, credeți-mă am nevoie de dumneavoastră să termin iconostasul. Noi am început deja să facem rost de materiale, va dura un an de zile, dar am nevoie de oameni să se înscrie. Avem sfinți apostoli care nu au fost luați de nimeni și e păcat să rămână. Poate cineva se milostivește. Scrieți-mi pe [email protected] și înscrieți-vă la o icoană de pe iconostas, se poate plăti într-un an de zile, este timp pentru a plăti pentru că avem mare, mare nevoie să putem acoperi să terminăm lucrarea, să începem să o putem duce la bun sfârșit” – Cătălin Dumitrea, într-un live pe Facebook, pe contul Lumină Lină Sibiu, în 14 aprilie 2022.
Mai multe zeci de persoane s-au înscris în urma apelurilor repetate ale părintelui Dumitrean, și au început să vină banii, spun apropiații acestuia. Mai multe file din caietul în care erau trecute numele, telefonul, data plății și numele icoanei pentru care se achitau banii a ajuns și în posesia noastră.
”Banii se dădeau pe caiet pentru iconostas. Nu s-a dat nicio chitanță, la nimeni. După 3 ani de zile sunt 4 icoane din 47 și totul a rămas în stadiul ăla. Iar cele 4 au fost pictate de o fostă prietenă. Tot în stadiul ăla va și rămâne, pentru că părintele Dumitrean și-a făcut o casă de vacanță la Gura Sohodol în Munții Apuseni. Are acolo o mică căsuță de vacanță”, ne spune L.S. ”Să spună oamenilor ce-a făcut cu banii strânși până acum. Eu știu ce-a făcut cu ei”, completează el.
Am stat de vorbă cu mai multe persoane care apăreau în acel caiet și în marea majoritate știu că nu s-a mai făcut nimic cu banii lor, dar sunt împăcați cu ideea. Ce e important este că acel caiet este real, oamenii recunosc că au dat banii.
Florin C.
”Da, am dat, dar nu am mai urmărit pe urmă ce s-a întâmplat mai departe, dacă a făcut sau nu ceva cu banii ăia”.
Ramona I.
”Nu sunt interesată să vorbesc despre problema asta. Ce a fost, a fost, eu am dat din suflet. Acum fiecare, cum crede, fiecare suportă consecințele propriilor acțiuni. Eu am făcut bine, dacă alții au făcut rău, e păcatul lor, nu al meu. Eu am fost de bună credință”.
Aurelia C.
”Nu știu ce a făcut cu banii pe care i-am dat. Știu că o parte din icoane parcă s-au făcut. Eu am dat toți banii, asta știu sigur. I-am dat ca să fie bine, alte probleme nu-mi fac, Dumnezeu cu mila, în rest. Acum s-au întâmplat mai multe și n-a fost nimic, nu s-a terminat lumea”.
Vasile O.
”Treaba mea ce am făcut. Sunt banii mei, e treaba mea pe ce îi dau. Da, am dat și la biserică, care-i problema? N-am chef de explicații, e treaba lor ce au făcut cu banii”.
Niciunul dintre ei nu vor să-i ceară socoteală, în vreun fel, părintelui Dumitrean. Așteaptă, cel mult, ca Divinitatea să facă dreptate.
Constantin B. este din Brașov și ne-a detaliat cum a ajuns să plătească 4.500 de lei pentru a figura într-un caiet, uitat undeva pe o masă, într-o biserică din Sibiu.
”Eu nu am nicio pretenție de la biserica respectivă. Să știți că e multă vâlvă pe tema asta, pe ce spuneți dumneavoastră, sunt mulți care spun că au fost înșelați de părinte. Știu că sunt unii care au plătit pentru aceeași icoană. Eu nu mă bag, nu am nicio pretenție pentru banii pe care i-am dat.
I-am dat pentru că aveam un nepot bolnav. S-au luptat medicii cu boala lui și eu am căutat să sprijin după puterile mele. Am vrut să fac un bine. Urmăream slujba pe internet, așa am intrat în legătură că părintele, iar atunci când a făcut apel pentru reînnoirea iconostasului am zis să ajut și eu. Am ales o icoană și am virat banii în rate, după cum aveam și eu.
Apoi am tot sunat-o pe doamna pe care o informam de fiecare dată că am virat banii prin bancă să o întreb când e gata icoana. Până nu mi-a mai răspuns la telefon. I-am dat mesaj și mi-a spus că ea nu știe, că e cadru didactic și că nu se mai ocupă cu asta. M-a neliniștit puțin”, povestește el.
Am sunat-o și noi pe doamna respectivă, profesor suplinitor la una din școlile din Sibiu și contabil amator pentru biserică, în timpul liber. Nu a răspuns.
”Seara am primit apoi un telefon de pe număr ascuns de la un domn care nu s-a prezentat. Mie nu-mi plac anonimele. Mi-a spus că se va rezolva, să stau liniștit că totul e în regulă. Să știți că eu am făcut un lucru bun, iar de cei care au profitat de bunătatea mea va avea grijă Dumnezeu, nu eu. Eu nu depun nicio plângere, dar să știți că Dumnezeu poate acționa și prin justiție. Iar dacă justiția se sesizează, să-și facă treaba, că e tot mâna lui Dumnezeu”, continuă bărbatul.
Majoritatea ne-au spus că au dat banii cu bună credință și se așteptau ca această bună credință să le fie întoarsă. Dar au încredere în Dumnezeu că se vor îndrepta lucrurile.
”Eu am pierdut mulți bani în viață. Am avut două momente în care am rămas doar cu ce aveam pe mine, și Dumnezeu mi-a ajutat de fiecare dată. Am plătit 4.500 de lei pe iconostas, asta să fie paguba. Am muncit, avem o pensie bună, mai putem pune niște bani deoparte și voi da în continuare pentru cei necăjiți”, continuă bărbatul.
Ne spune la final un banc. Unul în care un rabin e personajul negativ.
”Știți bancul cu Dumnezeu și banii? Nu-l mai știu eu foarte bine, dar era cam așa. Cică s-au întâlnit un preot catolic, un rabin, un imam musulman și un popă ortodox să se laude cum fac vrerea Domnului. Nu mai știu ce a zis fiecare, dar rabinul, parcă, a zis că el ia banii din cutia milei și îi aruncă în sus. Iar Dumnezeu își ia câți îi trebuie, iar restul cad pe pământ, pentru rabin. Așa a fost și aici. Au aruncat banii în sus și ce s-a întors i-au băgat în buzunar”, râde omul.
Suma era diferită în funcție de poziție și de mărimea icoanei. Majoritatea au achitat 4.500 de lei, iar în total, în cele 85 de file pe care le-am parcurs noi sunt câteva zeci de mii de euro.
O altă serie de documente ne arată sumele care se încasau zilnic de către biserică. Pare a fi o contabilitate primară cu sumele încasate, pe zile și tipuri de bancnote. Nu și cheltuieli, însă.
De exemplu, în 23 februarie 2022 apar ca încasați 54.849 de lei, aproximativ 10 mii de euro. Zilele următoare, însă sumele sunt mai mici: 7.200 de lei în 25 februarie, iar în 26 februarie apare nota ”5.300 (completat plicul părintelui)”.
O parte din lista cu banii încasați
6. Povestea continuă. Bani pentru sărmanii Sibiului
Rămas fără posibilitatea de a mai intra în biserica de pe Dealului, Dumitrean rămâne o prezență constantă pe internet, acolo unde vorbește despre credință. Dar și bani.
Vineri, la ora redactări acestui articol, Cătălin Dumitrean era în direct pe pagina de Facebook Lumină Lină Sibiu, iar după ce a citit Acatistul Buneivestiri și o catismă din Psaltire a vorbit despre greutățile pe care le are în a găsi resurse pentru a-i ajuta pe ”săracii Sibiului”.
”Dimineața, când ies din casă, săracii stau ca la biserică. Când ești la biserică, știți că e trotuar și sunt... Acum îi întâlnesc la mine în fața porții pentru că știu că putem să-i ajutăm. (...) De aceea, dacă aveți inimă bună, e vineri seara, poate că la această oră stați așa, căutând sâmbăta și duminica. Dar în numele Maicii Domnului, faceți o pomană și mai trimiteți pentru o masă caldă. Scrieți-mi pe Messenger la sfârșitul emisiunii, măcar două persoane în această seară să scrie. După emisiunea de miercuri mi-a scris o singură persoană, dar m-am bucurat. Sunteți atâtea sute aici... Ce ziceți îi ajutăm? Mă ajutați să ajutăm? Facem ce trebuie să facem? Putem de undeva să găsim de undeva resurse? Haideți, că trebuie să mănânce și ei. Din ce avem și noi să le dăm și lor. (...) Marii artiști când vor să strângă fonduri fac concerte. Eu nu am sală, deși am cântat în peste 650 de concerte cu Cenaclul Lumină Lină, dar acum mă gândeam la o priceasnă foarte frumoasă, care o să vă placă.
Am cântat-o cu gândul că poate mai dați ceva pentru cei săraci, vă mai înmuiați inimile și scrieți pe Messenger ca să mai dăm din ciobul nostru și altora”, a mai spus Dumitrean.
A amintit că familia sa a donat 200 de milioane pentru construirea Bisericii de la Spitalul TBC, iar el a construit-o pe cea de pe Dealului după ce a preluat-o atunci când era ”la gri”.
”Tot în cer vor fi văzute toate acestea”, a mai menționat părintele făcând încă un apel către urmăritori să acorde ceva pentru săracii Sibiului.
Sursa foto: captură video / Facebook
Ce spune părintele. Cu alte ocazii
Părintele Cătălin Dumitrean a depus plângere penală la Poliție împotriva a cinci persoane, toți cunoscuți și persoane apropiate în trecut, pe care îi acuză de sechestrare. Aproape toți sunt oameni alături de care a împărtășit sute de slujbe și cu sprijinul cărora a lucrat la întreținerea bisericii.
Nu a răspuns apelurilor noastre și nici la mesajul trimis pe numărul său de telefon, pe aplicația whatsapp.
”Bună ziua,
Sunt Alin Bratu, jurnalist la ziarul Turnul Sfatului din Sibiu. În contextul în care au apărut mai multe informații legate de posibile fraude la biserica de pe strada Dealului, unde ați activat, vă rog să-mi răspundeți la câteva întrebări.
1. Este adevărat că icoanele făcătoare de minuni proveneau din doar două locații, o biserică și o mănăstire din județul Constanța și nu de la Muntele Athos, Cipru, Turcia, Rusia sau Ucraina, și că erau doar niște copii ale unor lucrări celebre?
2. Este reală informația potrivit căreia uleiul sfânt de la icoanele aduse în Sibiu, în pelerinaj, era de fapt ulei de floarea soarelui procurat de la magazinul Penny și introdus cu seringa în cutii achiziționate de la ”Dragonul Roșu” din București?
3. Este adevărat că icoanele sfinte și alte mici obiecte scoase la vânzare la Biserica de pe strada Dealului erau de producție chinezească, fiind achiziționate la un preț mult mai mic față de prețul la care erau vândute?
4. Este adevărat că pomelnice strânse pe bani de la cetățeni nu erau trimise la Muntele Athos pentru pomenire, ci erau doar sustrași banii, iar plicurile arse?
5. Este real că ați cheltuit banii pentru construcția noului iconostas al bisericii în interes personal, lucrarea nefiind finalizată nici acum, după 3 ani?
În 17 decembrie 2023, Turnul Sfatului a mai scris despre o serie de acuzații, de natură personală, ce i se aduceau părintelui Dumitrean.
El a spus atunci că pe toți care îl acuzau îi cunoaște personal și i-a ajutat vreme îndelungată. Toți ar fi venit la el în momente grele, fie personal, fie alături de familie, cerându-i ajutor și sprijin sufletesc. Unii aveau probleme cu legea, alții greutăți sufletești. Și pe toți i-a ajutat. Lucrările efectuate la biserică, spre exemplu, nu ar fi fost gratuite, ci plătite, părintele spunând că are drept dovezi facturile emise.
”Intenția mea a fost să deschid biserica. De multe ori ni se spune, ba poate ni se reproșează, că biserica este prea închisă, prea sobră. Că tinerii nu mai vin la biserică, că nu îi atragem. Eu am vrut să fac, așa cum am văzut în alte țări, acțiuni pentru comunitate, să implic tinerii, să formez un loc pentru oameni. Așa am creat Altarul de Vară, care atenție că nu este sfințit, ci este doar un spațiu unde să putem avea diferite acțiuni. Așa am creat bucătăria să putem face mâncare pentru cei flămânzi. Biserica de pe Dealului nu este o parohie în adevăratul sens la cuvântului, de aceea nu am putut avea organizarea pe care o știe toată lumea la alte biserici, a trebuit să gândesc un sistem similar, un consiliu în care cei din conducere au fost aleși din rândul credincioșilor, nu i-a pus nimeni acolo”, a explicat atunci părintele Dumitrean.
El a mai precizat că insinuările unor enoriași pornesc de la faptul că altcineva a ajuns să ia deciziile, odată înlăturați ei pierzând o sursă de venit și astfel canalizându-și nemulțumirile către el președinta Beleiu.
Cât privește decizia luată de conducerea Mitropoliei Ardealului de a-l înlătura de la Biserica de pe Dealului, părintele Dumitrean spune că s-a dorit doar să fie liniște în oraș și între credincioși. Așa cum o mână de oameni s-au dus la Mitropolie cu dovezi cerând înlăturarea lui, la fel a mers și el cu zeci de scrisori de susținere din partea credincioșilor din Sibiu, a explicat el.
Sursa foto: Facebook / Lumină Lină Sibiu
Cum să vinzi Paștile
În mai mulți ani, părintele Dumitrean făcea apel la oameni pentru a cumpăra paști, ce urma să fie dăruit săracilor din oraș, bolnavilor de la Spitalul TBC și bătrânilor de la azil. El explică faptul că nu are o parohie, că veniturile sunt mici, iar pentru a fabrica paște ce ar urma să fie dat de Înviere, oamenii trebuie să doneze bani. Cumpărați un paște, ca să-l dăruiți mai departe, era mesajul părintelui. Și nu degeaba: ”se iartă păcatele până la al patrulea neam”.
”Parohia noastră e parohie de spital, nu e de case, locuință, străzi, nu avem niciun credincios, doar pensionarii de la azilul de bătrâni și bolnavii de la spitalul TBC. Avem nevoie de donatori pentru Sfintele Paști. Dacă vrea cineva să doneze pentru această parohie, pentru că aici vin în schimb oameni și avem să dăm bolnavilor, bătrânilor de la azil, anul acesta avem nevoie pe donații. Scrieți-ne pe Messenger cei care vor să doneze Sfintele Paști suntem în situația în care trebuie să dăm Sfintele Paști.
Știu că e o mare onoare să dai Sfintele Paști, se iartă multe păcate de pe neam, sunt binecuvântați din neam în neam, se iartă până la al patrulea neam, spunea părintele Arsenie Boca pentru cei care donează paștele, deci e o mare bucurie. Indiferent dacă sunteți în altă localitate ne scrieți pe Messenger, și vă scriem unde pot să ne scrie și să fiți donatori pentru Sfintele Paști. Vom da pentru bolnavi, pentru cei din azil, sunt și 40 de săraci”, spunea într-un ”live” din 2021, părintele Dumitrean.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: mir pe bani , icoane de la muntele athos , athos , cum face bani biserica , icoane sfinte , moaste , pomelnice , icoane , fraudă , Cătălin Dumitrean
Vizualizari: 20492
Ultimele comentarii
Acum 6 ore
Cornel Sibianul
Acum 6 ore
Ada
Acum 6 ore
Ioan Rotar
Acum 7 ore
Rotar
Acum 8 ore
EVREU