Luni,
22.04.2024
Innorat
Acum
7°C

Schimbul de generații la ULBS: în 3 ani, 400 de posturi au fost scoase la concurs. Avansarea în gradul didactic, o provocare: „Avem criterii peste standardele naționale”

Schimbul de generații la ULBS: în 3 ani, 400 de posturi au fost scoase la concurs. Avansarea în gradul didactic, o provocare: „Avem criterii peste standardele naționale”

Promovarea în grade didactice la ULBS se face în baza unor criterii de excelență „peste standardele naționale”, a declarat conducerea universității sibiene la prezentarea raportului de la finalul mandatului 2020-2024 și la începutul mandatului 2024-2029. Este principala explicație a numărului scăzut de conferențiari și profesori. În schimb, în ultimul an numărul asistenților, adică a tinerilor care își fac debutul în învățământul superior, aproape s-a triplat.

Prorectorul pentru activitate didactică a ULBS, Horațiu Dura, a transmis că în universitatea sibiană funcționează în prezent 84 de programe de licență și 64 de programe de master. „În 2021 in situația a fost evaluată de ARACIS, menținând calificativul „grad de încredere ridicat”. În perioada mandatului au fost reevaluate 75 de programe, la toate menținându-se acreditarea. Totodată, s-au înființat programe de studii noi, inclusiv de limbă engleză. Spre exemplu, Medicină în limba engleză, un program care în toamnă va împlini 3 ani de când funcționează. În ceea ce privește admiterea, după o scădere post-pandemică a urmat un curs ascendent constant la nivelul majorității facultăților, astfel încât în prezent doar la licență și masterat avem peste 13.000 de studenți”, a descris situația pe scurt.

Referindu-se la strategia de dezvoltare a resursei umane, Horațiu Dura a subliniat că în ultimii 3 ani s-au scos la concurs pentru perioadă determinată și nedeterminată peste 400 de posturi, iar aproape jumătate dintre acestea s-au adresat tinerilor absolvenți, respectiv pentru posturile de asistent: „ceea ce înseamnă intrarea în sistem”. Statistica ULBS, extrasă din rapoartele anuale ale rectorului, arată că în acest an numărul asistenților aproape s-a triplat – 130 față de 51 în 2021 sau 59 în 2022.

Pe de altă parte, datele universității mai arată că în prezent sunt 165 conferențiari, 103 profesori și 290 lectori/șefi de lucrări, tot atâția câți erau în 2021 (164, 102, respectiv 288).

„Cifrele sunt în plină mișcare. Anul trecut s-au pensionat 19 colegi, majoritatea conferențiari și profesori. Suntem practic într-un schimb de generație foarte consistent. Dacă analizăm cifrele din 2020 până la zi, o să constatăm că numărul de titulari a scăzut, în ciuda faptului că am scos la concurs un număr record de posturi (...) Există situații în care avem programe în care numărul este optim, adică avem un flux de la asistent, lector, conferențiar, profesor, dar sunt și programe unde avem un deficit de conferențiari și profesori. Sunt programe unde e foarte greu să recrutezi o resursă umană în această direcție. Important este că noi creăm posibilitatea ca traiectoria academică a tinerilor să se ducă înspre conferențiari, profesori”, a explicat rectorul Sorin Radu.

Numai că această traiectorie nu este bazată pe cantitate, ci pe calitate, după cum explică Horațiu Dura. Adică, ULBS nu-și dorește un număr de profesori „doar la cantitate”, ci care să ajungă să dețină acest grad după ce îndeplinește anumite criterii. Unele care nu sunt ușor de atins.

„Promovarea în grade didactice s-a făcut și se face pe baza unor criterii de excelență, prevăzute în noua grilă de evaluare a activității didactice și științifice în universitatea noastră, adoptată în 2021. Respectarea acestor criterii asigură faptul că urcarea treptelor în carieră se bazează pe performanța didactică și științifică”, a explicat prorectorul Dura.

Amintim că mecanismul de evaluare a activității didactice a fost elaborat în anul 2021, cunoscut ca raportarea GRADIS. Potrivit conducerii ULBS, criteriile de evaluare „erau peste standardele naționale”. „Adică noi ne-am autoimpus o grilă de evaluare a celor care intră pe posturi de asistent/conferențiar/profesor peste standardele naționale. Iar la nivel de profesor, la unele domenii era chiar greu de atins. Pentru că am ținut ca aceste grade să fie ocupate de profesioniști care, într-adevăr, au cu ce să vină în față”, a punctat Sorin Radu în cadrul conferinței.

„Eu zic că suntem pe un trend bun cu politica de resursă umană. Avem colegi care sunt în curs de îndeplinire a criteriilor respective. Trebuie oricum să ținem cont și de acea piramidă, adică să există un raport între posturile mici și posturile mari, pentru că altfel suntem penalizați de ARACIS”, a explicat Dura.

Întrebat dacă, în ciuda criteriilor dificile, există cereri de avansare în gradul didactic, prorectorul a confirmat că acestea există, pentru că „toți vor să promoveze”, doar că interesul pentru aceasta e în funcție de domeniu. „Există cereri, numai că acestea trebuie să fie dublate de îndeplinirea criteriilor (...) Depinde în ce sens este întrebarea. La anumite programe de studii, putem spune că e bătălie de a intra în sistem, la altele găsim greu oameni. Vorbim de exemplu de Informatică, unde mediul privat este mai atractiv din punct de vedere financiar și mai bine se duce la o firmă privată, lucrează ca informatician, decât să predea la universitate. La Medicină a fost o problemă că erau mai bine plătiți în rețea; acum, prin modificarea legii integrării, este favorabil să intre cadru didactic la Medicină și să ai o indemnizație clinică în spital care îți compensează acea jumătate de normă și deja vor mulți. Deci, la anumite programe este cerere mare, la altele nu foarte mare”, ne-a răspuns Dura.

Pentru a ajunge profesor, un candidat trebuie să obțină abilitarea și să intre într-o Școală Doctorală. Doar că sunt domenii pentru care universitatea nu are Școală Doctorală, au mai punctat reprezentanții ULBS.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

2 comentarii

Munteanu

Acum 3 săptămâni

Povesti ardelenești. In cele 400 de posturi sunt și cei care avansează de la lector la conferențiar. Unele specializări sunt praf. Spre ex. la franceza greu își fac numărul de studenți. Fizica-chimia cred că s-a desființat.
Raspunde

Emil

Acum 3 săptămâni

Hai sa nu ne mai mintim unii pe altii, stiinta, inovatia, arta si cultura nu sunt pentru natii de hoti, talhari, spagari si criminali. https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/romania-nu-mai-are-nicio-universitate-in-primele-1-000-ale-lumii-harvard-este-in-fruntea-clasamentului-pentru-al-21-lea-an-2467299
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus