Luni,
07.10.2024
Parțial Noros
Acum
17°C

Contractul celor 30 de autobuze electrice destinate zonei metropolitane Sibiu a fost contestat. Care este anul anterior lui 2024? 2022, zice Primăria

Contractul celor 30 de autobuze electrice destinate zonei metropolitane Sibiu a fost contestat. Care este anul anterior lui 2024? 2022, zice Primăria

Turcii de la BMC Truck&Bus SA au depus contestație în cadrul procedurii de atribuire a celor 30 de autobuze de 12 metri și anexelor aferente care ar urma folosite pentru transportul călătorilor în zona metropolitană a Sibiului. Situată pe primul loc, oferta turcilor a fost descalificată pe motiv că media cifrei de afaceri pe ultimii trei ani nu depășește 80 de milioane de lei. Primăria a calculat media pe anii 2020, 2021 și 2022, pe când cei de la BMC arată că media calculată de ei este aferentă anilor 2021, 2022 și 2023. 

Este a doua licitație care are drept obiect livrarea celor 30 de autobuze electrice, prima procedură fiind anulată în 20 decembrie 2023 pe motiv că toate cele trei oferte depuse atunci erau inacceptabile sau nu erau conforme. Licitația a fost reluată anul acesta și în cadrul acesteia au fost depuse șase oferte, ale unor producători din România, Turcia și China.

Citește și Șase oferte: sibienii vor călători metropolitan cu autobuze din Turcia, din România sau din China

Evaluarea ofertelor s-a încheiat la mijlocul acestei luni. Pe 13 septembrie, Primăria Sibiu – instituția care a organizat procedura în numele 11 primării asociate pentru transportul metropolitan – a emis primul raport al noii proceduri, din care reiese că din cele șase oferte, doar cinci au fost declarate admisibile. Clasamentul rezultat în urma evaluării tehnice și financiare plasează pe locul I oferta celor de la BMC Truck%Bus (87,30 de puncte), pe locul II – oferta turcilor de la KArsan Otomotiv (86,64 de puncte), iar pe locul III – oferta cu autobuze chinezești a celor de la New Kopel Car Import (69,12 puncte).

„Ulterior verificării documentelor suport pentru demonstrarea informațiilor din DUAE (documentul unic de achiziție european – n.r.), comisia de evaluare a constatat că informațiile declarate de către BMC nu ar fi fost probate. Prin urmare, a respins oferta clasată pe primul loc și a reluat procesul de solicitare a documentelor suport cu ofertantul clasat pe locul al doilea. Din adresa de comunicare a rezultatului procedurii rezultă că motivul de respingerii ofertei este reprezentat de neîndeplinirea cerinței privind capacitatea economică și financiară, întrucât din bilanțurile aferente anilor 2021 și 2022 și din informațiile disponibile pe pagina de internet a Ministerului Finanțelor Publice pentru anul 2020 rezultă că media cifrei de afaceri globale a BMC era de 29,1 milioane de lei, mai mică decât pragul de 80 de milioane de lei solicitat de autoritatea contractantă”, se arată în contestația depusă de către cei BMC.

Care susțin că reprezentanții comisiei de evaluare interpretează eronat cerințele din caietul de sarcini. Document în care ofertanților li se cere să dovedească o medie de peste 80 de milioane de lei a cifrei de afaceri pe ultimii trei ani, acești ultimi trei ani fiind enumerați în paranteză ca fiind 2020, 2021 și 2022. Cei de la BMC arată că această situație a apărut din vina Primăriei Sibiu, care ar fi lansat noua licitație cu același caiet de sarcini de la prima procedură, anulată ulterior, uitând să modifice în parantezele cu pricina faptul că ultimii trei ani s-au modificat și că ar fi vorba de perioada 2021, 2022 și 2023. „În acest context și având în vedere că există o discrepanță între cerință și modul în care a fost explicitată de către autoritatea contractantă – aspect neimputabil ofertantului declarat inițial câștigător – orice interpretare trebuie să fie realizată în beneficiul operatorului economic și, desigur, în vederea satisfacerii scopului cerinței respective”, mai scriu cei de la BMC în contestația lor.

Turcii arată că, dacă Primăria ar fi calculat media cifrei de afaceri pe anii 2021, 2022 și 2023, rezultatul ar fi fost de 332,8 milioane de lei. Și asta deoarece, în 2023, BMC Truck&Bus SA a avut un rulaj de 973,4 milioane de lei.

BMC consideră că un era de datoria sa să conteste caietul de sarcini insuficient de clar în ceea ce privește „media cifrei de afaceri pe ultimii trei ani”, ci cade în sarcina autorității contractante să fie explicită. „Este evident că între sintagma «ultimii trei ani» - raportați, desigur, la termenul stabilit pentru depunerea ofertelor (10 aprilie 2024) și anii specificați între paranteze există o neconcordanță. Aceasta nu a fost observată de către niciun operator economic interesat, nefiind solicitate în acest sens clarificări în termenul indicat în anunțul de participare (...) Așadar, indicarea concretă a anilor 2020, 2021 și 2022 nu reprezintă, în realitate, o explicitare a cerinței privind situația economică și financiară, ci este consecința anulării procedurii inițiale, reluării sale și preluării în totalitate a cerințelor anterioare, fără a fi adaptate la împrejurările publicării noii licitații, respectiv că se desfășoară în cursul anului 2024”, mai arată reprezentanții companiei turcești.

Termenul 2026 nu mai pare atât de îndepărtat

Contractul a cărui atribuire este contestă acum are o valoare estimată la 81,3 milioane de lei, la care se adaugă TVA. Acesta prevede atât livrarea a 30 de autobuze electrice cu o lungime de 12 metri, cât și livrarea și instalarea a 30 de stații de încărcare lente (în autobază) și a zece stații de încărcare rapidă, cu pantograf (la capete de linie).

Fondurile necesare au fost obținute prin PNRR, care are termen de finalizare a proiectelor finanțate în vara anului 2026. Cu primul șir de licitații anulat, noua procedură – contestată acum – prevede faptul că ordinul de începere va fi emis în cel mult două luni de la semnarea contractului. Alte 12 luni ar fi necesare pentru furnizarea autobuzelor și stații de încărcare, la care se mai adaugă două luni pentru recepție. 

Până acum, din fondurile PNRR a fost semnat un singur contract, cel pentru livrarea a șase autobuze de dimensiuni mai mici, în sensul că au o lungime de zece metri, și a stațiilor de încărcare aferente. Contractul a fost semnat pentru 14,34 milioane de lei, la care se adaugă TVA, cu BMC Truck&Bus SA, adică tocmai compania descalificată acum.

Autobuzele electrice ar urma să asigure transportul public de călători în regim metropolitan, între Sibiu și localitățile Cisnădie, Ocna Sibiului, Șelimbăr, Cristian, Șura Mică, Roșia, Șura Mare, Sadu, Poplaca, Slimnic și Rășinari.

Citește și Primele autobuze pentru transportul metropolitan Sibiu au fost cumpărate din Turcia. Sunt șase la număr, electrice. Urmează alte 30

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

2 comentarii

X

Acum 6 zile

Nu inteleg de ce primeaza pretul la licitatiile astea? Cum de alte orase in Romania (Cluj, Brasov, Tg Jiu, Tg Mures, Pitesti) au reusit sa achizitioneze autobuze produse in UE (Polonia) cu un istoric indelungat-Solaris! Totodata avem 9 Solaris, de ce nu s-ar fi mentinut parcul cu aceeasi marca? Avem 6 marci, mai aducem una....aaa...ca sa nu mai zic ca e o porcarie cu electrice pe Dealul Daii sau spre Slimnic, dar nah...doar pe electrice se pot lua finantari, dar nu inteleg totusi de ce nu se ia in calcul o marca cat de cat consacrata...
Raspunde

Emil

Acum 6 zile

In Romania lucrului frumos vopsit, parandaratul este baza, nu calitatea.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus