Duminică,
14.09.2025
Cer Senin
Acum
23°C

Asociația Pro Infrastructură: Ecoductele de la Cornetu și Lazaret nu sunt un moft și își merită banii. Pe DN7 va rămâne trafic local suficient cât să garanteze o zi proastă deopotrivă pentru animal și șofer

Asociația Pro Infrastructură: Ecoductele de la Cornetu și Lazaret nu sunt un moft și își merită banii. Pe DN7 va rămâne trafic local suficient cât să garanteze o zi proastă deopotrivă pentru animal și șofer

Asociația Pro Infrastructură transmite faptul că alegerea construirii ecoductelor de la Cornetu și Lazaret nu este un moft și își merită banii, dar și  că amplasarea lor nu peste autostradă, ci peste DN7, Olt și Calea Ferată este una corectă.

„De ani de zile, odată cu licitațiile și mai nou cu startul lucrărilor pe primele tronsoane de autostradă montană românească, în spațiul public s-a format și propagat o impresie greșită, alimentată mai ales de declarațiile la mișto ale autorităților, că ecoductele și/sau tunelurile ar fi un moft scump.

Numai că imaginile demonstrează fix contrariul. Ursul din poză a fost surprins săptămâna trecută de un șofer pe segmentul 2+1 alternativ al DN7 la granița dintre județele Sibiu și Vâlcea în zona Lazaret, chiar unde va fi executat unul din cele două ecoducte-mamut de pe Autostrada A1 Sibiu-Pitești.

Dar nu e vorba doar despre urși. În cealaltă fotografie vedeți un superb și rar exemplar de râs lovit de mașină în iulie 2024 când DN7 a fost închis ziua. A fost surprins tot în apropiere de Lazaret. Strict protejat de lege și de obicei foarte discret, probabil a fost încurajat să se aventureze în drum odată cu liniștea și poluarea mai redusă instalate pe DN7 în urma închiderii circulației”, transmite asociația pe pagina de facebook.

Potrivit acesteia, este logică explicația specialiștilor de mediu legată de amplasarea ecoductelor Lazaret și Cornetu nu peste autostradă, ci peste DN7, Olt și calea ferată. Autostrada este suficient de „permeabilă", adică permite animalelor să treacă dintr-o parte într-alta pe dedesubt (unde e viaduct) sau pe deasupra (unde e tunel).

„Dar situația e diferită pe DN7 care momentan are trafic extrem de ridicat și zgomotos, iar animalele rareori se încumetă să-l traverseze. Numai că autoturismele și camioanele se vor muta pe A1, iar DN7 va rămâne aproape pustiu, invitând mamiferele să-l traverseze exact așa cum a făcut vara trecută râsul din fotografie. Pe DN7 va rămâne trafic local suficient cât să garanteze o zi proastă deopotrivă pentru animal și șofer.

Pe lângă argumentul evident al siguranței rutiere, este și cel pro infrastructură verde. Odată cu dezvoltarea așezărilor și a căilor de comunicație umane ("antropizare"), apar tot mai multe bariere fizice în calea faunei și se fragmentează puternic habitatele naturale.

Rezultatul: pe de o parte, crește riscul ca animalele să ajungă înfometate și stresate în zonele locuite de oameni cu urmări ușor de intuit, iar pe de altă parte consangvinitatea și șocurile adiționale (boli, secetă, lipsă hrană) afectează sever numărul de exemplare al diverselor specii, mai ales al celor amenințate cu dispariția, până la extincție în anumite areale. Deci nu e vorba doar despre urși, ci și despre lupi, vulpi, râși, cerbi, mistreți și alte viețuitoare critice pentru sănătatea ecosistemelor din care și noi facem parte.

Ecoductele dimensionate și amplasate corect, așa cum sunt cele două de la Cornetu și Lazaret, repară cel puțin parțial fragmentarea actuală, asigură continuitatea coridoarelor ecologice, reduc impactul generat de construirea și exploatarea pe termen lung a autostrăzii și chiar pot aduce un suflu nou pentru biodiversitatea din această zonă a Meridionalilor. Deci nu sunt un moft și își merită banii”, mai arată aceasta.

Reamintim că în această vară va începe construcția celui mai lat pod din România, pe autostrada Sibiu – Pitești. Podul de peste 300 de metri lungime și cel puțin 100 de metri lățime, va fi folosit de către animalele sălbatice din Carpaților Meridionali, care să poată trece dintr-o parte în alta.

Structura – denumită tehnic „ecoduct” – va fi poziționată peste DN7 în zona Cornetu, aproximativ la km 45+300 – 45+750. Nu are legătură directă cu autostrada A1, are alt rol.

Ea este menită să asigure traversarea a 3 obstacole: DN7, Calea Ferată CF201 și râul Olt, asigurând gabaritele necesare (5,00 m la traversarea drumului și 7,80 m la traversarea căii ferate), a explicat Compania de Drumuri la solicitarea HotNews.ro.

Citește și: VIDEO Cum va arăta cel mai lat și mai mare pod din țară. Va fi pe Valea Oltului și va ajuta animalele din munți să treacă râul

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus