În urmă cu mai bine de doi ani Roxana Văduva și Daniel Duca deschideau în Tanzania un hotel numit Boho Boutique Hotel Zanzibar. Pentru a face asta au renunțat la job-urile lor din oraș și au plecat în Africa cu gândul să-și îndeplinească visele. ”Eu sunt ceea ce se cheamă sibian autentic, am crescut pe Milea, am învățat la Școala nr. 5 și am făcut liceul la ”Goga”, fac parte din promoția 1997”, spunea pentru Turnul Sfatului Daniel Duca.
Săptămâna aceasta cei doi s-au întors în Sibiu, ocazie cu care reporterul Turnul Sfatului a dicutat cu ei despre cum merge afacerea în Zanzibar, cum compară mediul economic african cu cel din România – unde recent am văzut creșteri de TVA și taxe, dar și despre viitor.
A trecut perioada aceea de entuziasm de la început, lucrurile s-au așezat. Cum e viața voastră acum în Zanzibar? Cum arată o zi obișnuită?
Într-adevăr hotelul s-a așezat, atât ca și stabilitate de business cât și operațional. Am devenit liderul de segment Adults Only în Kiwengwa, Zanzibar, pe coasta de nord-est, Boho Boutique Hotel fiind cel mai bine cotat Boutique Hotel din zonă, cu o nota de 9.7 pe Booking, după doi ani încheiați de activitate.
Am deschis sezonul 2025 la 1 iulie, iar o zi normală începe cu analiza intrărilor și a ieșirilor, organizarea activităților administrative de curățenie și aprovizionare, ulterior focus-ul mutându-se pe micul dejun care începe la ora 08:30 și care trebuie să fie perfect, fiind unul dintre atuurile noastre. Ulterior avem briefing-ul operațional cu managerul nostru, care din fericire, este tot sibian, în care setăm prioritățile pentru aprovizionare atât pentru beach bar cât și pentru bucătărie, organizarea excursiilor pentru clienții noștri interesați, urmând ca ulterior să discutăm organizarea personalului pe schimburi, evenimente - gen Happy Hour și activitățile de mentenanță și administrative pentru zilele următoare.
Cum merge afacerea, la doi ani după deschidere? De unde vă vin cei mai mulți turiști, cum interacționați cu ei, cu ce impresii pleacă?
Afacerea este pe un trend pozitiv, creștem de la an la an, atât prin creșterea numărului de camere, respectiv a capacității operaționale, cât și prin diversificarea serviciilor oferite. Dacă doriți o zi de safari în Parcul Mikumi, să navigați o zi cu catamaranul în jurul celor mai frumoase sand bank-uri sau o vizită aeriană a insulei cu elicopterul, facem orice să vă îndepliniți acest vis. Zanzibarul are o georgafie cu zece luni de sezon, în doi ani am reușit să creștem sustenabil, am sărit de borna de 2.000 de clienți satisfăcuți și mergem mai departe către ceea ce viitorul ne va rezerva, construind însă încredere și menținând calitatea serviciilor la cele mai înalte standarde. Uneori am greșit în trecut, dar greșelile ne-au făcut să căutam calea spre îmbunatățire continuă, iar acesta este un aspect foarte important ținând cont de mediul extrem de concurențial din zonă. Ca și turiști pe insulă datele încă arată bine, ținând cont de situația economica globală și anume: Europa domină cu 71,6 % din total sosiri, aproximativ 527.845 vizitatori. În frunte sunt Italia, Germania, Franța, Polonia și Regatul Unit. Africa a furnizat 98.402 vizitatori, adică 13,4 % din total, cu o creștere de +16,9 % față de 2023. Piețele emergente, cum sunt India, China, Ucraina sau România au suferit de asemenea creșteri notabile, de aproximativ 12,8 % față de anul anterior.
În concluzie, daca în 2022 insula era vizitata de 450.000 de turiști pe an, în 2024 creșterea a fost notabilă, de până la 773.000. Cam asta am simțit și noi, inclusiv la nivel de segmentare a clienților, marea majoritate fiind din Italia și Franța, cu incidență tot mai mare pe țările nordice și Polonia. Ca o mică paranteză, anul trecut, în luna martie, hotelul nostru a fost gazda unei importante emisiuni TV a prestigioasei TVN Polska și difuzat ulterior și pe Max, și anume a programului “B&B Love”, o emisiune asemănătoare “Burlacului” din România care ulterior a atras o masă mare de turiști polonezi, dar și o recunoaștere pentru noi a calității locației și serviciilor oferite.
Ziceați, la începuturi, că v-ați bucura să vedeți cât mai mulți sibieni că vă trec pragul. Au fost mulți? Cum au reacționat sibienii și românii cu care ați intrat în contact?
Ca idee, în acești doi ani am avut plăcerea de a primi în hotelul nostru și clienți din Sibiu, marea majoritate prieteni și apropiați, dar și turiști care ne-au găsit prin intermediul canalelor de socializare, media sau recomandări și cărora le mulțumim pe această cale. Mare ne-a fost mirarea și satisfacția celor care s-au întors deja de mai multe ori la noi și care apreciază locația ca experiență mai mult decât o simpla destinație turistica .
De câte ori s-au schimbat legile în domeniul fiscal de când sunteți în Tanzania? Asta apropo de modificările din România, previzibilitate și scumpiri în Horeca după deciziile guvernului.
Tanzania este o țară cu predictibilitate redusă, schimbările fiscale putând apărea de la o zi la alta fară consultarea în prealabil a mediului de afaceri sau a investitorilor străini. Zanzibarul are o autonomie federalizată asupra sistemului fiscal. Cu toate astea, în pragul unui an electoral, cum este 2025, măsurile adoptate fiscal au fost mai mult cele de a forță drumul spre o anumită ordine fiscală în domeniul turistic, ceea ce este binevenit în mediul concurențial în care ne desfășuram activitatea, și nu de a creste abuziv taxele și impozitele, cu toate că în mai multe agenții ale statului se practica măriri de taxe pentru anumite servicii: licențe, autorizații, etc.
Aveți angajați, furnizori, colaboratori. Cum ați descrie mediul de business din Tanzania?
Boho Boutique Hotel are opt angajați locali, permanenți și temporari, care practic formează familia noastră africană și un manager sibian. Lucrăm mai mult ad-hoc, pe insulă neexistand prea mulți furnizori de bunuri de consum și asta este parte a puținului “stress” cotidian pe care-l avem acolo, însă lucrăm cu mai mulți colaboratori care ne furnizează servicii de baza cum ar fi aprovizionarea cu produse de bază, serviciile de curățare a lenjeriilor și prosoapelor și furnizarea băuturilor, organizarea excursiilor pentru clienții noștri, servicii de taximetrie și altele.
Ați menționat că aveți un manager din Sibiu. Cum ați ajuns la el, l-ați recrutat din Sibiu?
Managerul nostru se numește Leo, sau Leonard, un sibian de 51 de ani, fost absolvent de liceu economic, plecat din Sibiu de vreo 15 ani, care a coordonat echipe de F&B în Dubai, în USA, în Londra și Nigeria. Era din întâmplare stabilit în Zanzibar de trei ani, lucrând într-un proiect și atunci când am lansat procesul de recrutare ne-a contactat. Întâmplarea a făcut ca și el să fie sibian. Și de acolo a plecat totul. Acum gestioneaza împreuna cu noi întreaga activitate a hotelului, managementul clienților și al personalului, partea administrativă și de supply, precum și cea financiară. În plus, este și un foarte bun DJ și organizează evenimente atât în locațiile de pe insulă cât și în cadrul locației noastre.
Cât costă un sejur la voi, în Zanzibar, cu plecare din Sibiu? Spuneți-mi, vă rog, niște costuri estimative de transport, bilete de avion, cazare, transfer, mâncare… astfel încât cine citește și este interesat să-și facă o idee.
Un sejur în Zanzibar, la noi, poate varia în funcție de preturile de transport și sezon. Mai detaliat vă pot spune că se poate ajunge în Zanzibar cu plecare din Cluj cu Turkish Airlines sau cu plecare din București cu Flydubai, Qatar, Turkish Airlines sau KLM/Air France (cu escală în Amsterdam). Prețul biletului de avion este undeva între 850-1200 euro de persoană. Cazarea pentru două persoane în camera dublă poate varia între 110 și 140 euro pe noapte cu mic dejun inclus, iar diferența este dată de tipul de cameră ales, cu vedere la ocean sau cu vedere la piscina interioară, la parter sau la etaj și așa mai departe. Transferul de la și înspre aeroport este undeva la 40 euro. Prețul de persoană cu mâncarea și cheltuielile zilnice pentru 2–3 mese pe zi, plus băuturi, snacks, poate ajunge la 40–60 euro pe zi, deci 280-420 euro pentru șapte zile. Prețul excursiilor variază în funcție de locațiile alese și se situează intre 30 euro de persoană pentru o vizită cu activități la Spice Farm până la 90 euro de persoană pentru o zi pe Nakupenda cu transport și masa incluse.
Vi se mai face dor de Sibiu? În ultimii doi ani ați mai trecut pe aici? Mai e Sibiul acasă sau devine Zanzibar?
Sibiul este în inima noastră în fiecare zi. Suntem la curent cu actualitatea sibiană zi de zi. Mai stăm și pe acasă acum, după instalarea noului manager, care ne permite să mai împărțim timpul de acolo cu cel de aici. Acasă putem spune acum că suntem și acolo și aici. Suntem zilnic în contact cu echipa, dar putem gusta și vara sibiana cu deliciile și evenimentele ei.
În concluzie, este un vis devenit realitate, să trăiești pe plajă într-un paradis tropical?
Da, este. Însă, aș avea un sfat pentru cei care văd în Zanzibar doar parte de vis și nu cea de realitate. Zanzibarul este o destinație de vis, un paradis tropical cu plaje superbe, ocean turcoaz și locuri deosebite, dar este totuși Africa, cu realitățile ei, cu pene de curent, cu internet variabil, cu infrastructură modestă, cu lipsuri și sărăcie vizibile cotidian pe stradă și prin locurile în care orice turist sau investitor ajunge. Visul de a trăi aici trebuie să adopte și această parte a realității. Fară ea, nu există vis.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 12589
Ultimele comentarii
Acum 3 ore
R
Acum 4 ore
Emil
Acum 4 ore
Newman
Acum 4 ore
Newman
Acum 4 ore
C