Conducerea Aeroportului Internațional Sibiu solicită aleșilor județeni să le încuviințeze angajarea unei echipe de avocați pentru a soluționa problema celor cinci scanere de încălțăminte, care nu au mai fost livrate în proiectul de extindere și modernizare a terminalului. Rolul pe care aceste scanere l-au avut în atribuirea contractului de proiectare și execuție a modernizării face obiectul unei anchete derulată de Parchetul European.
La propunerea conducerii executive a Aeroportului, președinta Consiliului Județean (CJ) Sibiu, Daniela Cîmpean, a inițiat un proiect de hotărâre pentru aprobarea „ achiziționării de către întreprinderea publică Aeroportul Internațional Sibiu R.A. de servicii juridice de consultanță, asistență şi reprezentare”, proiect inclus pe ordinea de zi a ședinței programată în 30 iulie 2025.
Angajarea unor astfel de servicii – cu toate că Aeroportul are juriști angajați – este motivată prin complexitatea problemei celor cinci scanere de încălțăminte (SED - de la „shoe explosive detection” – „detecția explozibililor în încălțăminte”), care nu au mai fost livrate în proiectul de modernizare a terminalului, din cauză că nu există astfel de echipamente care să poarte „marca UE” sau să fie în curs de obținere a acestei certificări. Aceste echipamente fac parte din indicatorii tehnico-economici pe care Aeroportul și i-a asumat în obținerea finanțării nerambursabile de 54,4 de milioane de euro pentru modernizarea terminalului.
Despre aceste scanere, firma care a asigurat serviciile de supervizare a lucrărilor de modernizare a terminalului a notificat conducerea Aeroportului Internațional Sibiu (AIS) în vara anului trecut. Notificarea a fost transmisă la jumătate de an după ce administrația județului a inaugurat noul terminal.
„Urmare a derulării investiței a fost emisă Decizia Supervizorului BV 423/29.07.2024 prin care s-a dispus suspendarea execuției lucrărilor în ceea ce privește partea din Contract referitoare la echipamentele SED și prelungirea succesivă a Duratei de execuție a Contractului cu perioade succesive de câte trei luni calendaristice până la certificarea echipamentelor. Împotriva acestei Decizii, în temeiul prevederilor contractuale, Beneficiarul Aeroportul Internațional Sibiu a emis Notificările de dezacord nr. AIS 2229/08.08.2024 și nr. 2230/08.08.2024, astfel fiind creat cadrul juridic pentru existența unui diferend între părțile contractante, ce necesită soluționare”, se arată în raportul de specialitate întocmit de funcționarii CJ Sibiu.
Raport de specialitate în care – pentru prima dată – autoritățile sibiene recunosc faptul că aceste scanere nu pot fi livrate așa cum au fost solicitate (adică având „marca UE”).
„Reamintim (în realitate, acest subiect nu a fost niciodată deschis public de autoritățile locale – n.r.) faptul că obiect al disputei este livrarea a 5 (cinci) echipamente SED (scanere pentru detectarea explozibililor din încălțăminte) care să dețină statutul de «marcă UE» sau «marcă UE în curs de aprobare», a căror procedură și condiții de certificare sunt prevăzute în Regulamentul UE 2015/1998 al Comisiei, de stabilire a măsurilor detaliate de implementare a standardelor de bază comune în domeniul securității aviației, dar pentru care nu este finalizată la nivelul UE certificarea. Astfel, livrarea apare imposibilă în condițiile lipsei certificării «marcă UE» sau «marcă UE în curs de aprobare»”, se mai arată în documentul citat.
Scanerele pentru detectarea explozibililor din încălțăminte care n-au mai ajuns în Aeroport, deși au jucat un rol major în atribuirea contractului de proiectare și execuție. Sursa foto: passengerterminaltoday.com
„Specialiști buni”
Conducerea Aeroportului sibian susține că este nevoie de angajarea de avocați ca urmare a complexității speței, care implică atât riscuri financiare, cât și de imagine. „Conducerea executivă a Aeroportului Internațional Sibiu R.A. arată faptul că situațiile care fac obiectul cauzei, impun consultanță, asistență și reprezentare specializată în litigii comerciale, iar complexitatea cauzei și caracterul de noutate pe care o astfel de cauză cu un impact atât financiar cât și de imagine îl poate genera asupra Regiei, nu poate fi asigurată de cei doi consilieri juridici angajați în cadrul acesteia, neavând experiența necesară în cauze cu obiect similar”, se arată în referatul de aprobare semnat de președinta Cîmpean.
După cum arăta Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene – prin intermediul căruia au fost accesate fondurile nerambursabile de modernizare a terminalului – pentru a nu se ajunge în scenariul în care cele peste 54 de milioane de euro să fie returnate, Aeroportul „este obligat să finalizeze fizic și să implementeze integral proiectul până la data de 31 decembrie 2026, din alte surse decât cele nerambursabile”.
„Trebuie să fim mândri că suntem sibieni. Să nu mai căutăm nod în papură”, spunea președinta Daniela Cîmpean, la evenimentul de prezentare oficială a noului terminal. Sursa foto: Silvana Armat / Turnul Sfatului
Tocmai de aceea, conducerea Aeroportului arată că este nevoie de „specialiști buni”. „La luarea deciziei de achiziționare a acestor servicii s-a avut în vedere și necesitatea studierii temeinice a clauzelor contractuale (contractul având 113 pagini fără anexe), a tuturor documentelor ce au stat la baza încheierii contractului, a legislației aplicabile speței și jurisprudența asociată, oferirea unei consultanțe calificate și cu experiență în domeniu, toate acestea putând fi realizate numai de către specialiști buni cunoscători ai tacticilor și tehnicilor ce ar putea face diferența soluției în fața autorităților și instanțelor judecătorești într-o speță având ca obiect litigii izvorâte din Acorduri contractuale ce au la bază prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1/2018”, se mai arată în referatul de aprobare.
Subiect de anchetă penală
În timp ce conducerea Aeroportului solicită angajarea de avocați pentru a se negocia și, eventual, a se judeca pe chestiunea celor cinci scanere, Parchetul European a deschis o anchetă referitoare la rolul pe care aceste echipamente l-au avut în atribuirea contractului de proiectare și execuție a modernizării terminalului sibian.
Din datele făcute publice până acum de parchetul condus de Laura Codruța Kövesi, ancheta pare să urmărească ceea ce Turnul Sfatului dezvăluia anul trecut: și anume cum studiul de fezabilitate a fost astfel întocmit încât doar cei care se asociau cu singurul importator pe România al unor scanere pentru încălțăminte puteau participa la licitația pentru atribuirea contractului care, în cele din urmă, a ajuns la 64 de milioane de euro.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: servicii juridice , angajare avocati , scanere incaltaminte , procurori europeni , aeroport Sibiu , Consiliul Judetean Sibiu , Parchetul European , proiect de hotarare
Vizualizari: 4317
Ultimele comentarii
Acum 4 ore
Asdfasdf
Acum 4 ore
Cartea face bine!
Acum 4 ore
Miruna
Acum 6 ore
Sibian
Acum 6 ore
@Kokos ,Maria Deacu