Vineri,
03.10.2025
Ploi Moderate
Acum
4°C

În timp ce procurorii europeni anchetează modernizarea terminalului, Aeroportul sibian cere să-și angajeze avocați: „Un impact atât financiar, cât și de imagine”

În timp ce procurorii europeni anchetează modernizarea terminalului, Aeroportul sibian cere să-și angajeze avocați: „Un impact atât financiar, cât și de imagine”
Din terminalul modernizat al Aeroportului Internațional Sibiu lipsesc cinci scanere pentru încălțăminte. Conducerea Aeroportului se pregătește de procese pe acest subiect. Sursa foto: Silvana Armat / Turnul Sfatului

Conducerea Aeroportului Internațional Sibiu solicită aleșilor județeni să le încuviințeze angajarea unei echipe de avocați pentru a soluționa problema celor cinci scanere de încălțăminte, care nu au mai fost livrate în proiectul de extindere și modernizare a terminalului. Rolul pe care aceste scanere l-au avut în atribuirea contractului de proiectare și execuție a modernizării face obiectul unei anchete derulată de Parchetul European.

La propunerea conducerii executive a Aeroportului, președinta Consiliului Județean (CJ) Sibiu, Daniela Cîmpean, a inițiat un proiect de hotărâre pentru aprobarea „ achiziționării de către întreprinderea publică Aeroportul Internațional Sibiu R.A. de servicii juridice de consultanță, asistență şi reprezentare”, proiect inclus pe ordinea de zi a ședinței programată în 30 iulie 2025.

Angajarea unor astfel de servicii – cu toate că Aeroportul are juriști angajați – este motivată prin complexitatea problemei celor cinci scanere de încălțăminte (SED - de la „shoe explosive detection” – „detecția explozibililor în încălțăminte”), care nu au mai fost livrate în proiectul de modernizare a terminalului, din cauză că nu există astfel de echipamente care să poarte „marca UE” sau să fie în curs de obținere a acestei certificări. Aceste echipamente fac parte din indicatorii tehnico-economici pe care Aeroportul și i-a asumat în obținerea finanțării nerambursabile de 54,4 de milioane de euro pentru modernizarea terminalului.

Despre aceste scanere, firma care a asigurat serviciile de supervizare a lucrărilor de modernizare a terminalului a notificat conducerea Aeroportului Internațional Sibiu (AIS) în vara anului trecut. Notificarea a fost transmisă la jumătate de an după ce administrația județului a inaugurat noul terminal.

„Urmare a derulării investiței a fost emisă Decizia Supervizorului BV 423/29.07.2024 prin care s-a dispus suspendarea execuției lucrărilor în ceea ce privește partea din Contract referitoare la echipamentele SED și prelungirea succesivă a Duratei de execuție a Contractului cu perioade succesive de câte trei luni calendaristice până la certificarea echipamentelor. Împotriva acestei Decizii, în temeiul prevederilor contractuale, Beneficiarul Aeroportul Internațional Sibiu a emis Notificările de dezacord nr. AIS 2229/08.08.2024 și nr. 2230/08.08.2024, astfel fiind creat cadrul juridic pentru existența unui diferend între părțile contractante, ce necesită soluționare”, se arată în raportul de specialitate întocmit de funcționarii CJ Sibiu.

Raport de specialitate în care – pentru prima dată – autoritățile sibiene recunosc faptul că aceste scanere nu pot fi livrate așa cum au fost solicitate (adică având „marca UE”).

„Reamintim (în realitate, acest subiect nu a fost niciodată deschis public de autoritățile locale – n.r.)  faptul că obiect al disputei este livrarea a 5 (cinci) echipamente SED (scanere pentru detectarea explozibililor din încălțăminte) care să dețină statutul de «marcă UE» sau «marcă UE în curs de aprobare», a căror procedură și condiții de certificare sunt prevăzute în Regulamentul UE 2015/1998 al Comisiei, de stabilire a măsurilor detaliate de implementare a standardelor de bază comune în domeniul securității aviației, dar pentru care nu este finalizată la nivelul UE certificarea. Astfel, livrarea apare imposibilă în condițiile lipsei certificării «marcă UE» sau «marcă UE în curs de aprobare»”, se mai arată în documentul citat.

Scanerele pentru detectarea explozibililor din încălțăminte care n-au mai ajuns în Aeroport, deși au jucat un rol major în atribuirea contractului de proiectare și execuție. Sursa foto: passengerterminaltoday.com

„Specialiști buni”

Conducerea Aeroportului sibian susține că este nevoie de angajarea de avocați ca urmare a complexității speței, care implică atât riscuri financiare, cât și de imagine. „Conducerea executivă a Aeroportului Internațional Sibiu R.A. arată faptul că situațiile care fac obiectul cauzei, impun consultanță, asistență și reprezentare specializată în litigii comerciale, iar complexitatea cauzei și caracterul de noutate pe care o astfel de cauză cu un impact atât financiar cât și de imagine îl poate genera asupra Regiei, nu poate fi asigurată de cei doi consilieri juridici angajați în cadrul acesteia, neavând experiența necesară în cauze cu obiect similar”, se arată în referatul de aprobare semnat de președinta Cîmpean.

După cum arăta Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene – prin intermediul căruia au fost accesate fondurile nerambursabile de modernizare a terminalului – pentru a nu se ajunge în scenariul în care cele peste 54 de milioane de euro să fie returnate, Aeroportul  „este obligat să finalizeze fizic și să implementeze integral proiectul până la data de 31 decembrie 2026, din alte surse decât cele nerambursabile”.

 „Trebuie să fim mândri că suntem sibieni. Să nu mai căutăm nod în papură”, spunea președinta Daniela Cîmpean, la evenimentul de prezentare oficială a noului terminal. Sursa foto: Silvana Armat / Turnul Sfatului

Tocmai de aceea, conducerea Aeroportului arată că este nevoie de „specialiști buni”. „La luarea deciziei de achiziționare a acestor servicii s-a avut în vedere și necesitatea studierii temeinice a clauzelor contractuale (contractul având 113 pagini fără anexe), a tuturor documentelor ce au stat la baza încheierii contractului, a legislației aplicabile speței și jurisprudența asociată, oferirea unei consultanțe calificate și cu experiență în domeniu, toate acestea putând fi realizate numai de către specialiști buni cunoscători ai tacticilor și tehnicilor ce ar putea face diferența soluției în fața autorităților și instanțelor judecătorești într-o speță având ca obiect litigii izvorâte din Acorduri contractuale ce au la bază prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1/2018”, se mai arată în referatul de aprobare.

Consultă aici, în format integral, proiectul de hotărâre referitor la achiziția de servicii juridice de consultanță, asistență și reprezentare

Subiect de anchetă penală

În timp ce conducerea Aeroportului solicită angajarea de avocați pentru a se negocia și, eventual, a se judeca pe chestiunea celor cinci scanere, Parchetul European a deschis o anchetă referitoare la rolul pe care aceste echipamente l-au avut în atribuirea contractului de proiectare și execuție a modernizării terminalului sibian.

Din datele făcute publice până acum de parchetul condus de Laura Codruța Kövesi, ancheta pare să urmărească ceea ce Turnul Sfatului dezvăluia anul trecut: și anume cum studiul de fezabilitate a fost astfel întocmit încât doar cei care se asociau cu singurul importator pe România al unor scanere pentru încălțăminte puteau participa la licitația pentru atribuirea contractului care, în cele din urmă, a ajuns la 64 de milioane de euro.

Citește și Parchetul European: ancheta despre modernizarea Aeroportului Sibiu cu 64 de milioane de euro este „in rem”. Scanerele cu „dedicație”, contestate prea târziu

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

8 comentarii

Muschetarul

Acum 2 luni

Dar de ce nu plătiți din banii vostri? Avocații
Raspunde

Pol-Pot

Acum 2 luni

Deci, juriștii angajati sunt incompetenți? Schema e similara cu cea de la filarmonica unde juriștii angajati nu aveau competente dar erau contractati si plătiți avocati ca să le facă treaba. Deci s-au cheltuit 65 mil euro, dar nu e clar pe ce? Ne dorim sa afle procurorii!
Raspunde

Sibian

Acum 2 luni

Cu alte cuvinte ei s-au bagat in rahat batandu-si joc de banii nostrii si acum cer sa angajeze avocati, tot pe banii nostrii, sa iasa din rahat, tot pe banii nostrii, asta in conditiile in care sunt angajati juristi o gramada la Consiliul Judetea, tot pe banii nostrii. Pai doamna Presedinte cum ramane cu grija fata de cheltuirea banului public? E momentul sa se faca cheltuielibsuplimentare cand bugetil e pe avarie? Cum poti sa afirmi ca complexitatea cazului depaseste juristii aeroportului. Pai nu au tot pregatire juridica. In plus licitatia, caietul de sarcini, etc cine le-au facut. Asa e cand licitatia este cu dedicatie si rahatul iese afara. Incepe sa puta si toata lumea cauta sa se dea cu mult parfum ca sa nu inceapa sa miroasa mai tare ca altii. PS: madama poate sa incerce sa se cosmetize ( cam asa pare incercarea de a angaja avocati), ea nu doar ... (Acest mesaj a fost moderat din cauza limbajului jignitor)

Raspunde

Sibiu

Acum 2 luni

De ce are nevoie aeroportul de avocati? Nu pentru ca ar fi in pericol pista sau pasagerii, ci pentru ca unii oameni din jurul lui au inceput sa simta caldura. Juristii exista, dar cand devin incomozi se aduc avocati din afara. Nu pentru adevar, ci pentru control. Scanerele lipsesc. Imaginea e in pericol, dar nu a aeroportului – ci a celor care au orchestrat, girat si aplaudat. Cand dai milioane pe consultanta externa ca sa te "aperi", dar nu spui public ce ai facut, nu mai vorbim de administratie. Vorbim de acoperire. Oamenii nu mai pot fi prostiti. Nu vor avocati platiti din banii lor. Vor raspunsuri. Vor adevar. Si poate, pentru prima data, vor si dreptate. Si o intrebare pentru consilierii judeteni: chiar stiti ce urmeaza sa votati in urmatoarea sedinta? Stiti ca veti decide daca aeroportul plateste avocati ca sa taca mai bine in loc sa explice ce s-a intamplat? Sau doar ridicati mana si va prefaceti ca nu vedeti? Toti ochii sunt pe voi.
Raspunde

Crina

Acum 2 luni

De la unii se taie si la unii li se da...asa ceva....juriștii aeroportului sunt extrem de competente...ar putea reprezenta cu capul sus,dar acolo nu trebuie sa se știe realitatea. Păcat. Sa ai oamenii tai si sa nu profiți de competenta lor. Tot alții sunt mai buni,dar doar la luat o grămadă de bani. Oricum tot juriștii le pun la dispoziție documentele.
Raspunde

Cristii

Acum 2 luni

Se pare că, în urma unor demersuri deosebit de „strategice”, un curent neașteptat de aer a pornit ventilatorul. Din păcate, conținutul din jur nu era tocmai parfumat, iar Gîrdea nu mai știe să explice cum sta treaba. Rezultatul? Toată lumea e stropită, toată lumea se plânge că pute, dar nimeni nu-și amintește cine a apăsat butonul. Ba mai mult, șefa județului – doamnă serioasă, demnitar ales – ajunge să fie trasă în mijlocul mirosului, de parcă ar fi piratat emailurile la alte instituții, ar fi aranjat mersul firesc al contractelor și scanerele cu scandal. Unii știu foarte bine cum să stea în spate și să joace modestia eficientă, după ce-au mai fost „eliminați prin desființare” și prin alte județe, din motive pe care toți le cunosc, dar nimeni nu le spune. Astfel a venit Ileana Cosanzeana la Sibiu, în casă la doamna presedinte. Desigur, în loc de asumare, se cere acoperire. În loc de răspunsuri, consultanță. Și în loc de responsabilitate, se invocă imaginea publică, ca și cum mirosul poate fi oprit cu avocați și avize de legalitate retroactivă. Pentru conformitate: ventilatorul încă funcționează. Cei care nu vor să fie stropiți… pot începe prin a nu mai arunca nimic în el.
Raspunde

Ahahha

Acum 2 luni

„Trebuie să fim mândri că suntem sibieni. Să nu mai căutăm nod în papură” nu stiu de pe unde e vorba aia da prin sibiu n-am mai auzit-o
Raspunde

Radu

Acum 2 luni

Doamna Câmpean de ce nu folosiți aceeași logica și în fata judecătorilor;" ar trebui sa fim mândri ca suntem sibieni și sa nu mai căutăm nod în papură". Poate tine.. Și dacă nu a-ți văzut ca nu e asa de nasol: Udrea a ieșit după câțiva anișori.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus