Marți,
30.09.2025
Parțial Noros
Acum
11°C

Discuții la Prefectură despre tehnologii avansate pe autostrăzi și gropi pe drumurile din județ. „Problema e că noi nu mai folosim bitumul românesc”. Prefect: „Atunci să-l aducem din Arabia Saudită”

Discuții la Prefectură despre tehnologii avansate pe autostrăzi și gropi pe drumurile din județ. „Problema e că noi nu mai folosim bitumul românesc”. Prefect: „Atunci să-l aducem din Arabia Saudită”

Calitatea drumurilor naționale de pe teritoriul județului Sibiu a fost o temă de dezbateri aprinse la ședința Prefecturii de marți dimineața. În timp ce șeful drumarilor sibieni deplângea faptul că în cadrul lucrărilor nu mai este folosit bitumul românesc, ca principală cauză a degradării șoselelor la scurt timp de la întreținere, prefectul a ironizat, menționând „să-l aducem pe cel din Arabia Saudită”. În același timp, unul dintre subprefecți s-a întrebat dacă mai are rost să plătim rovinieta.

Șeful adjunct al Secției Autostrăzi Sibiu, Alexandru Bădilă, a prezentat în cadrul ședinței Instituției Prefecturii de azi Sistemul Inteligent de Transport (ITS) implementat pe autostrăzile din România. Acesta a vorbit despre beneficiile tehnologiei de ultimă oră, care include camere video cu detecție automată a incidentelor, sisteme de recunoaștere a numerelor de înmatriculare, senzori meteo și panouri cu mesaje variabile. „Scăderea numărului de accidente și asigurarea unei intervenții mult mai informate sunt cele mai importante beneficii ale sistemului ITS”, a spus Bădilă.

Mai multe detalii despre acest sistem, aici: Șoferii care circulă pe autostradă în județul Sibiu sunt monitorizați de camere radar pentru detectarea vitezei și identificarea numerelor de înmatriculare. Nu primesc însă amenzi

După prezentarea ITS, subprefectul Zacharie Benedek a ținut să atenționeze asupra unui paradox legat de starea drumurilor din Sibiu. Potrivit lui, în timp ce se investește în tehnologie avansată, elementele de siguranță de bază sunt neglijate. Acesta s-a referit în special la parapeții direcționali distruși în urma accidentelor și care rămân nereparați, reprezentând un pericol major pentru șoferi.

„Vedem că tehnologia avansează, dar rămân în urmă alte lucruri elementare, de exemplu elementele de siguranță pe autostrăzile din România și pe drumurile naționale. [...] Există foarte mulți parapeți direcționali care au fost distruși și nu sunt înlocuiți”, a declarat Benedek.

Acesta a amintit că România se află pe primul loc în Uniunea Europeană la numărul de accidente mortale și a criticat faptul că „noi suntem foarte aplecați ca să dăm amenzi, ca să verificăm șoferii și așa mai departe, dar ca instituții... rămân multe de făcut”.

Subprefect: Să nu mai plătim rovineta?

Întrebat de prefectul Mircea Crețu în ce măsură Secția Autostrăzi Sibiu are fondurile necesare pentru mentenanța sistemelor, Bădilă a explicat că deciziile și resursele financiare sunt gestionate de CNAIR. „Din păcate, partea de finanțare nu este la nivelul secției autostrăzi. Ea e asigurată de către CNAIR. Și în prezent se lucrează la ce a spus domnul subprefect, la înlocuirea parapeților direcționali în limitele resurselor de care dispunem”, a răspuns acesta.

Explicația l-a determinat pe Benedek să intervină din nou. La un moment dat, acesta a pus sub semnul întrebării utilitatea plății rovinietei, taxa care ar trebui să finanțeze tocmai aceste lucrări de întreținere:

„Scuzați-mă că intervin. Suntem singura țară din Uniunea Europeană unde plătim rovinieta pentru drumuri naționale. În alte țări nu există, se plătește doar pentru autostrăzi. Când a fost introdusă, s-a zis că se face pentru a construi autostrăzi sau pentru a le întreține. Atunci noi, ca cetățeni, să nu mai plătim roviniet, dacă s-a spus că nu sunt bani de întreținere, de mentenanță? Totuși discutăm de siguranța cetățeanului (...) Nu știu dacă știți, dar în 2019 nouă oameni au murit pentru că au căzut în râul Olt pentru că lipseau parapeții de pe un tronson de drum național extrem de periculos”.

La un moment dat, mai în glumă, mai în serios, prefectul a întrebat cu ce se ocupă Secțiunea Autostrăzi Sibiu, „ca să știm data viitoare să nu ne mai adresăm”.

„Secția autostrăzii se ocupă într-adevăr cu mentenanța și administrarea sectoarelor de autostradă, dar în limitele bugetare impuse de către CNAIR. În sensul acesta avem atât contracte de întreținere curentă, cât și periodică, atât pe partea carosabilă, cât și pe estetică rutieră; avem și echipele noastre proprii de intervenție atât pe parte de estetică cât și pe parte de evenimente rutiere”, a răspuns Alexandru Bădilă.

Prefectul, nemulțumit de calitatea reparațiilor drumurilor din județ

„Toți facem la nivelul resurselor, nimeni nu aduce bani de acasă”, s-a auzit replica prefectului. Mircea Crețu a schimbat apoi accentul pe drumurile naționale și l-a întrebat pe șeful Secției Drumuri Naționale, Liviu Crețu, „cum reușim că reparăm niște gropi și după o perioadă e mai rău? Asta nu o înțeleg deloc”.

Acesta a propus efectuarea unei inspecții pe teren.

Liviu Crețu a sugerat că problema e în materialele de import, dar a fost de acord și că manopera lasă de dorit.

„Problema mare e că noi nu mai folosim bitumul românesc, folosim bitumul de dincolo care are calitățile care le are. În al doilea rând, temperaturile care au fost și traficul greu – toate au refulat”, s-a apărat Liviu Crețu. Acesta a propus ca la temperaturi de peste 30 de grade traficul să fie redirecționat în anumite ore „ca să nu mai vină traficul greu să distrugă acele reparații”.

Deoarece nimeni nu a mai dorit să intervină în discuții, prefectul Mircea Crețu a concluzionat la final: „Atunci să aducem bitum din Arabia Saudită. Chiar dacă e dublu prețul, dar dacă ține de trei ori mai mult... Haideți din banii pe care-i avem, niciodată suficienți, măcar ce facem, să facem bine”.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus