Sâmbătă,
19.09.2020
Parțial Noros
Acum
12°C

Șantajul. Lecția italienilor pe autostradă

15 Noiembrie 2015 21:37

Ceea ce se întâmplă acum pe autostrada închisă între Săliște – Cunța este ilustrarea perfectă a luptei dintre o companie privată, multinațională, imensă, cu avocați buni, cu (extrem de posibil) bani de șpăguit, pe de o parte, și – de cealaltă parte – un stat slab, reprezentat de instituții în a căror organigramă intră oameni prost plătiți, nepregătiți, sensibili la mită, dezinteresați. Faptul că cei șase km din jurul satului Aciliu - tronson de autostradă unde alunecările de teren se manifestă copios - nu pot fi construiți în bugetul și proiectul inițial se cunoștea încă din 2012, atunci când doar câteva excavații de suprafață ale celor de la Impregilo SpA au pus dealurile în mișcare. S-au format valuri de pământ mai mari de un stat de om, iar experții constructorilor italieni au dat verdictul din prima: e nevoie de tunel și de prelungirea viaductului cu încă vreo 1,5 km. Doar că, din punct de vedere birocratic, implementarea noilor soluții a fost peste puterea și interesul părților române, beneficiarii lucrărilor. Așa că, din vara lui 2013, când bolovănosul incompetent Dan Șova – ministrul marilor proiecte de infrastructură - își umfla el pieptul cum a respins cererile ”de sute de milioane” ale italienilor, aceștia și-au regrupat pe dată poziția. În cel mai meschino-capitalist mod cu putință, constructorii italieni și-au urmărit scopul: acela de a termina cât mai ieftin pentru ei lucrarea, de a o da într-un fel sau altul în folosință și, mai apoi, de a fi dați afară de pe șantier. Rezilierea contractului pentru execuția celor 22,11 km de autostradă ai lotului III este visul umed al italienilor de la Salini Impregilo SpA. Este dorința lor să fie dați afară de pe șantier, pentru a nu fi obligați să termine o autostradă care nu poate fi construită trainic în bugetul actual. De aceea le-a picat ca o mănușă interesul electoral al părții române, devenită preș în fața premierul Victor Viorel Ponta, candidat pentru prezidențiale în 2014. ”Voi ați spus că am construit bine, voi ați făcut plăți în ciuda rapoartelor de neconformitate, ce mai vreți?” este poziția necizelată a italienilor în toată această poveste. Care italieni, atunci când s-au văzut cu un contract care nu mai este reziliat, au aplicat cel mai ordinar șantaj cu putință: au închis autostrada pentru defecțiunile tot de ei provocate. După ce au obținut acordul închiderii autostrăzii, au demolat o mică parte și... așa au lăsat-o. Mai mult, ca să fie siguri că vor fi dați afară de pe șantier, au oprit lucrările cu totul, după ce au mai și rupt niște rosturi de dilatație și așa mai departe. Au profitat la maxim de incompetența părții române care, acum, se trezește cu o autostradă impracticabilă și pe care constructorul nu mai vrea să lucreze. Disperați, cei de la CNADNR anunță plângeri penale împotriva constructorului. La fel de incapabili, cei de la Ministerul Transporturilor plusează și anunță plângeri la DNA împotriva tuturor. Și nimeni din rândul autorităților, în acest moment, nu lucrează la remedierea problemelor în vederea redeschiderii traficului. Toți caută să își acopere cât mai bine urmele incompetenței. Șantajul italienilor a funcționat. România a pierdut. Narcis Neaga este în continuare director al CNADNR, beneficiarul contractual al autostrăzii. Ioan Rus – ministrul Transporturilor la deschiderea circulației - și-a provocat demult demisia, Șova este prea incompetent pentru a pricepe ce a provocat, iar Victor Viorel Ponta nici măcar nu și-a pus problema vreunei responsabilități pentru dezastrul de pe bucata de autostradă dintre Săliște și Cunța.

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

2 comentarii

Adina

Acum 4 ani

Partea si mai distractiva este ca acesti italieni se ocupa de construirea centurii ocolitoare a orasului Targu Jiu. Asta asa, bonus, ca nu le-a iesit (din) prima.
Raspunde

m

Acum 4 ani

sunt doar cei care au facut viaductul de la Aciliu la Tg.Jiu...Colinii..........dar Salinii_imbecilo sunt pe lotul Lugoj-deva nr 2
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus