Reprezentanți ai Primăriei Sibiu, ai Serviciului Rutier din cadrul IPJ Sibiu, ai Agenției de protecție a mediului Sibiu și ai Asociației Tură în natură Sibiu au stat o săptămână în Stavanger – un oraș norvegian asemănător cu Sibiul – pentru a vedea cum au promovat autoritățile de acolo mersul pe bicicletă, utilizarea transportului în comun și mersul pe jos. În Stavanger – oraș care a primit titlul de Capitală culturală europeană în 2008, la un an după Sibiu, având o populație de aproximativ 121.000 de locuitori – investițiile și politicile publice în cele trei direcții mai sus enumerate sunt implementate de la începutul anilor ‘90. Iar acum au în construcție inclusiv o ”autostradă de biciclete”, pe care va fi interzis accesul oricărui alt mijloc de transport - inclusiv pietonilor - și care va face legătura cu Sandnes, o localitate aflată la 16 km distanță.
”Tot un model de bună practică în domeniul promovării mersului pe bicicletă în acest oraș îl reprezintă și prioritatea care este acordată acestui mijloc de deplasare prin construirea de pasaje subterane sau supraterane la fiecare intersecție de drumuri, lățimea pistelor de bicicletă (de minim 1,7 metri pe fiecare sens de mers), amplasarea de panouri informative pentru biciclete, care indică direcția și numărul de kilometri, de-a lungul tuturor pistelor de biciclete, montarea de stații de reparat bicicletele în tot orașul, stații de monitorizare a numărului de bicicliști care trec prin anumite zone ale orașului. În mod deosebit ne-a atras atenția un sens giratoriu pentru biciclete construit deasupra sensului giratoriu pentru mașini”, enumeră reprezentanții Asociației Tură în Natură din cele văzute în micul oraș norvegian.
Mihai Proca, președintele asociației sibiene care promovează mersul pe bicicletă, spune că vizita efectuată în 7 – 13 martie în Norvegia va fi un subiect de discuție pe care îl vor invoca des în relația cu autoritățile. ”Noi, ca organizație, ceea ce putem face este să îi tot tragem de mânecă, dacă tot am fost acolo împreună: «oameni buni, ați văzut ce e acolo, ați inclus în Ghidul de dezvoltare a orașului că veți promova mersul pe biciletă». Dacă rămânem la stadiul de piste de bicicletă nici măcar re-trasată, pentru că marcajele s-au cam șters, nu s-a rezolvat nicio problemă”, declară Mihai Proca.
El arată că inclusiv infrastructura rutieră a Stavangerului este asemănătoare Sibiului. Cu toate acestea, politicile publice au ținut mai puțin cont de părerile șoferilor: au fost amenajate benzi de circulație speciale pentru transportul în comun - benzi care au prioritate în intersecții și unde șoferii celorlalte categorii de autovehicule primesc amenzi drastice dacă le folosesc. ”Au bulevarde de genul celor de la noi, Corneliu Coposu, de exemplu, unde una dintre benzi este pentru transportul în comun. Punct. Pentru autoturismele personale au amenajat acolo unde se poate parcări subterane sau supraterane, iar unde nu s-a putut… asta a fost. Acolo nu mașinile personale au prioritate”, explică Mihai Proca. El crede, în urma vizitei din Norvegia, că mentalitatea sibienilor ar putea fi schimbată ușor dacă politicile publice ale orașului vor încuraja în mod real mersul pe bicicletă, utilizarea transportului în comun sau mersul pe jos. ”Ce este foarte important acolo este cum privesc autoritățile această problemă. De la nivel politic înalt, de la Guvern, ei și-au asumat că vor încuraja mersul pe bicicletă, mersul cu transportul în comun și mersul pe bicicletă ca o soluție la problemele de mediu, ca o soluție la problemele de sănătate publică și ca o soluție de planificare urbană a orașelor. Adică nu vrem orașe cum este acum Sibiul, care se aglomerează tot mai mult și unde facem tot mai multe parcări pentru mașini, noi vrem orașe respirabile, în care omul să se simtă comod, nu stresat. Dacă tu ca Primărie investești în cât mai multe parcări, orașul se va bloca. Dacă vei crea infrastructură pentru biciclete, pentru transportul în comun, atunci orașul se va decongestiona. Și tu vei avea cetățeni fericiți, care trăiesc într-un oraș curat, fericiți și pentru că sportul aduce o stare de bine”, mai descrie Mihai Proca.
”Bineînțeles că au fost situații în care i-au înjurat șoferii, dar pe cei care au implementat aceste politici nu i-a interesat”, Mihai ProcaÎn cadrul vizitei de studiu, echipa sibiană a avut întâlniri cu reprezentanți ai Primăriei orașului Stavanger, ai Consiliului Regional Rogaland, ai Camerei de Comerț din Stavanger, ai Poliției Rutiere din Stavanger precum și cu cei ai unui ONG local care promovează mersul pe bicicletă prin organizarea de concursuri de profil. Această deplasare (7 – 13 martie) a avut loc în cadrul unui proiect finanțat din granduri SEE – ”Modele de bună practică norvegiene în promovarea mersului pe bicicletă ca mijloc de luptă împotriva schimbărilor climatice”.
Foto: Tură în natură
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Serviciului Rutier Sibiu , Poliției Rutiere , Primăriei Sibiu , Consiliului Regional Rogaland , În Stavanger , Mihai Proca , Corneliu Coposu , Asociației Tură
Vizualizari: 2805
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
John Doe
Acum 1 oră
Javert
Acum 1 oră
Tolomacul de serviciu
Acum 1 oră
Cornea Aurora Natașa
Acum 2 ore
???