Sâmbătă,
19.06.2021
Parțial Noros
Acum
21°C

Delegație pentru inspirație: autoritățile din Sibiu au vizitat o autostradă de biciclete | Foto

Delegație pentru inspirație: autoritățile din Sibiu au vizitat o autostradă de biciclete | Foto

Reprezentanți ai Primăriei Sibiu, ai Serviciului Rutier din cadrul IPJ Sibiu, ai Agenției de protecție a mediului Sibiu și ai Asociației Tură în natură Sibiu au stat o săptămână în Stavanger – un oraș norvegian asemănător cu Sibiul – pentru a vedea cum au promovat autoritățile de acolo mersul pe bicicletă, utilizarea transportului în comun și mersul pe jos. În Stavanger – oraș care a primit titlul de Capitală culturală europeană în 2008, la un an după Sibiu, având o populație de aproximativ 121.000 de locuitori – investițiile și politicile publice în cele trei direcții mai sus enumerate sunt implementate de la începutul anilor ‘90. Iar acum au în construcție inclusiv o ”autostradă de biciclete”, pe care va fi interzis accesul oricărui alt mijloc de transport - inclusiv pietonilor - și care va face legătura cu Sandnes, o localitate aflată la 16 km distanță.

stavanger 10

”Tot un model de bună practică în domeniul promovării mersului pe bicicletă în acest oraș îl reprezintă și prioritatea care este acordată acestui mijloc de deplasare prin construirea de pasaje subterane sau supraterane la fiecare intersecție de drumuri, lățimea pistelor de bicicletă (de minim 1,7 metri pe fiecare sens de mers), amplasarea de panouri informative pentru biciclete, care indică direcția și numărul de kilometri, de-a lungul tuturor pistelor de biciclete, montarea de stații de reparat bicicletele în tot orașul, stații de monitorizare a numărului de bicicliști care trec prin anumite zone ale orașului. În mod deosebit ne-a atras atenția un sens giratoriu pentru biciclete construit deasupra sensului giratoriu pentru mașini”, enumeră reprezentanții Asociației Tură în Natură din cele văzute în micul oraș norvegian.

stavanger 9

Mihai Proca, președintele asociației sibiene care promovează mersul pe bicicletă, spune că vizita efectuată în 7 – 13 martie în Norvegia va fi un subiect de discuție pe care îl vor invoca des în relația cu autoritățile. ”Noi, ca organizație, ceea ce putem face este să îi tot tragem de mânecă, dacă tot am fost acolo împreună: «oameni buni, ați văzut ce e acolo, ați inclus în Ghidul de dezvoltare a orașului că veți promova mersul pe biciletă». Dacă rămânem la stadiul de piste de bicicletă nici măcar re-trasată, pentru că marcajele s-au cam șters, nu s-a rezolvat nicio problemă”, declară Mihai Proca.

stavanger 7

El arată că inclusiv infrastructura rutieră a Stavangerului este asemănătoare Sibiului. Cu toate acestea, politicile publice au ținut mai puțin cont de părerile șoferilor: au fost amenajate benzi de circulație speciale pentru transportul în comun - benzi care au prioritate în intersecții și unde șoferii celorlalte categorii de autovehicule primesc amenzi drastice dacă le folosesc. ”Au bulevarde de genul celor de la noi, Corneliu Coposu, de exemplu, unde una dintre benzi este pentru transportul în comun. Punct. Pentru autoturismele personale au amenajat acolo unde se poate parcări subterane sau supraterane, iar unde nu s-a putut… asta a fost. Acolo nu mașinile personale au prioritate”, explică Mihai Proca. El crede, în urma vizitei din Norvegia, că mentalitatea sibienilor ar putea fi schimbată ușor dacă politicile publice ale orașului vor încuraja în mod real mersul pe bicicletă, utilizarea transportului în comun sau mersul pe jos. ”Ce este foarte important acolo este cum privesc autoritățile această problemă. De la nivel politic înalt, de la Guvern, ei și-au asumat că vor încuraja mersul pe bicicletă, mersul cu transportul în comun și mersul pe bicicletă ca o soluție la problemele de mediu, ca o soluție la problemele de sănătate publică și ca o soluție de planificare urbană a orașelor. Adică nu vrem orașe cum este acum Sibiul, care se aglomerează tot mai mult și unde facem tot mai multe parcări pentru mașini, noi vrem orașe respirabile, în care omul să se simtă comod, nu stresat. Dacă tu ca Primărie investești în cât mai multe parcări, orașul se va bloca. Dacă vei crea infrastructură pentru biciclete, pentru transportul în comun, atunci orașul se va decongestiona. Și tu vei avea cetățeni fericiți, care trăiesc într-un oraș curat, fericiți și pentru că sportul aduce o stare de bine”, mai descrie Mihai Proca.

”Bineînțeles că au fost situații în care i-au înjurat șoferii, dar pe cei care au implementat aceste politici nu i-a interesat”, Mihai Proca
În cadrul vizitei de studiu, echipa sibiană a avut întâlniri cu reprezentanți ai Primăriei orașului Stavanger, ai Consiliului Regional Rogaland, ai Camerei de Comerț din Stavanger, ai Poliției Rutiere din Stavanger precum și cu cei ai unui ONG local care promovează mersul pe bicicletă prin organizarea de concursuri de profil. Această deplasare (7 – 13 martie) a avut loc în cadrul unui proiect finanțat din granduri SEE – ”Modele de bună practică norvegiene în promovarea mersului pe bicicletă ca mijloc de luptă împotriva schimbărilor climatice”.

stavanger 8 stavanger 6 stavanger 3 stavanger 2 stavanger 1

Foto: Tură în natură

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

16 comentarii

z

Acum 5 ani

Asata e problema majora a orasului? Serios? Pentru asta au fost ei in Norvegia? Orasul asta are probleme mult mai importante decat circulatia bicicletelor si "interzicerea traficului auto". Asta e doar o scuza penibila sa mearga intr-o scurta vacanta.
Raspunde

sibian

Acum 5 ani

CORECT! Nu ar fi o idee REA,DARRRRR.....sunt multe altele de facut pana al chestia asta.....asadar si prin urmare...au fost acolo in excursie ca sa vada si ei una alta,dar pe bani publici.
Raspunde

Free_ag

Acum 5 ani

Esti cretin PUNCT
Raspunde

Eu

Acum 5 ani

Mai trebuie folosita si experienta altora nu numai sa invatam din propriile greseli
Raspunde

sabin

Acum 5 ani

trebui sa merga inainte de a face penibile piste de biciclete.Acum ce fac le strica si fac altele?si asta este un mijloc de a ne fura...ne plimbam pe banii prostilor...sa ti fie rusine,babuta primar, ar fi timpul sa ti vezi de stranepoti.
Raspunde

hai-hui

Acum 5 ani

Oras turistic avem, economie avem, in drumuri s-au tot bagat bani la greu... E cazul sa facem si un oras pentru cetateni, in care sa se deplaseze lumea pe bicicleta, pe jos sau cu autobuzul, nu cu masinile care polueaza si inghesuiesc traficul ducand oameni carora de la lipsa de miscare li se revarsa suncile...
Raspunde

z

Acum 5 ani

Oras turistic - inca ne bazam pe valul 2007, e ca o bula care se va sparge la un moment dat mai ales ca nu s-a mai lucrat la turism. Economie - haha buna gluma, cand aproape 3 sferturi lucreaza in servicii sau munca la banda pentru companii din afara, aia nu e economie. Drumuri - sper ca glumesti, serios, sper .. ca .. glumesti. Oras pentru cetateni - e destul de pietonal orasul iar biciclisti nu prea exista si cei care sunt, trebuie educati in d-ale rutierei, ca incalca regulile de circulatie non stop si isi risca viata. Masinile care polueaza si inghesuiesc traficul - ai iesit din oras, ai mers in alte orase mai mari sau ai mers in afara tarii sa vezi acolo trafic? Banuiesc ca nu. Mai incearca, mai ai 2 sanse.
Raspunde

...

Acum 5 ani

as vrea sa te vad bagand un autobuz pe prelungirea sacel si restul stradutelor din zona aia. Cand lucrurile se fac prost de la temelie nu are rost sa mai discutam de culoarea acoperisului
Raspunde

Mimi

Acum 5 ani

Da HAI-HUI !!!! Și li se înțepenesc articulațiile !!!! ????
Raspunde

un biciclist

Acum 5 ani

Curios cum unora - cei comozi cu fundul in masina toata ziua le place cand merg in occident , inclusiv ideile lor si promovarea eco , pro ciclism si etc, dar inapoi acasa cand e sa fie loviti in zona lor de confort se zvarcolesc . Asteptam concretizari reale pt biciclisti si in Sibiu!
Raspunde

adi

Acum 5 ani

problema sibiului este ca intre cartierele (hipodrom, calea cisnadiei, selimbar si vasile aron) si zona industriala de west este un singur drum (palnie) care este si va fi tot mai aglomerat. Ar trebui sa fie macar 3 cai de acces, paralele catre zona industriala. cibinul si calea ferata sunt 2 obstacole majore in infrastructura acestui oras. sincer nu vad nici o solutie ieftina in a rezolva problema aglomeratiei. romanu prefera sa mestece in schimbator si sa stea in coloana, oricare ar fi pretul acestui obicei.
Raspunde

008

Acum 5 ani

@adi Soluția este foarte simplă, TRANSPORT ÎN COMUN, BICICLETA și mai ales DESCURAJAREA MERSULUI CU MASINA PERSONALĂ. Există o grămadă de studii făcute în occident care arată că lărgirea drumurilor nu înseamnă rezolvarea problemei de trafic, înseamnă creșterea traficului. Se poate vedea și în Sibiu extrem de bine ce se întâmplă. Strada Semaforului era sufocată de camioane până acum 3 ani, când a fost dată în folosință centura. Acum e sufocată de mașini mici, a căror număr a crescut foarte mult. Nu ai dreptate când spui că românul preferă să mestece în schimbător și să stea în coloană. Atunci când te costă de 3 ori mai mult să mergi cu mașina personală, când faci o oră până la birou cu mașina dar 15 minute cu transportul în comun sau cu bicicleta, alegi variantele alternative. A, atunci când autobuzul nu are prioritate și face tot o oră, atunci când poți parca unde vrei că nu te amendează nimeni, când cu bicicleta îți riști viața, da, atunci mergi cu mașina personală.
Raspunde

sibian

Acum 5 ani

de descurajarea mersului cu masina personala se ocupa politia locala si rutiera
Raspunde

Contador

Acum 5 ani

Inainte de a vorbi de autostrazi suspendate ar fi de bun simt, pentru un oras ca al nostru sa fie mutate pistele de biciclete pe trotuar. Asta ar fi un lucru usor realizabil si ar da masura intentiilor comunitatii pentru viitor. Pentru alte lucruri gen autostrazi, benzi pentru transport in comun , nu ttrebuie sa uitam ca traim inca intr-un stat sovietic , trebuie aprobare de la centru , gen cod rutier, si alte legi.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus