Marți,
28.10.2025
Parțial Noros
Acum
7°C

Avem un aeroport. Cum se poate dezvolta cu 38 de milioane de euro, dar fără facilități cargo?

Avem un aeroport. Cum se poate dezvolta cu 38 de milioane de euro, dar fără facilități cargo?

Pentru a putea accesa cele 38,35 de milioane de euro alocate pentru dezvoltare din fonduri europene nerambursabile, conducerea Aeroportului Sibiu a lansat procedurile pentru întocmirea primelor documentații. Printre obiectivele de dezvoltare propuse de Aeroport nu sunt incluse, însă, și mult discutatele ”facilități cargo”.

Două oferte sunt în analiza reprezentanților Aeroportului internațional Sibiu pentru angajarea celor care să realizeze studiul de fezabilitate necesar demarării procedurilor de accesare a fondurilor nerambursabile. Compania sau asocierea a cărei ofertă va fi aleasă va trebui, în termen de șase luni, să elaboreze respectivul studiu, după regulile de întocmire a unei documentații de avizare a lucrărilor de intervenție.

Iar lucrările la care conducerea Aeroportului sibian s-a gândit sunt încadrate în patru obiective. Primul are în vedere extinderea terminalului de pasageri, pe unde treceau 112.000 de pasageri în primul an de după modernizare (2007) și prin care, anul trecut, au trecut 743.000 de pasageri. Acum, administrația Aeroportului cere soluții astfel încât la Sibiu să poată fi procesați între 2 și 2,5 milioane de pasageri pe an. ”Totodată, se va avea în vedere dezvoltarea infrastructurii rutiere în zona publică, astfel încât să fie asigurate facilitățile necesare pentru sosirea/plecarea pasagerilor”, sunt printre cerințele conducerii AIS, transcrise în caietul de sarcini pentru atribuirea contractului de întocmire a SF-ului.

Al doilea obiectiv pentru care AIS intenționează să folosească banii care ar putea fi accesați pentru dezvoltare poartă numele de ”asigurarea conectivității aeroportului” și are tot un singur subpunct: crearea de facilități pentru autobuze. ”Aeroportul este extrem de bine amplasat, adiacent unui segment de drum național de bază și în apropierea autostrăzii A1. Ca atare, există deja numeroase rute de autobuze regionale, naționale și internaționale care provin sau trec prin Sibiu, iar investițiile într-un centru de transport terestru ar putea aduce afaceri suplimentare la aeroport”, au descris reprezentanții AIS cerințele pentru acest al doilea obiectiv.

”Nose-in”

Cel de-al treilea obiectiv propus de conducerea AIS are în vedere modernizarea, reabilitarea și extinderea pistei de decolare/aterizare, precum și ”compatibilizarea cu celelalte suprafețe de mișcare”. Sunt necesare construcția de acostamente pentru pistă, dar și modificarea sistemului de colectare a apelor pluviale, problemă care a dus în 2010 inclusiv la alunecări de teren în capătul dinspre Cristian al pistei.

Cu o lungime de 2.630 de m și o lățime de 45 de metri, pista de beton are nevoie și de creșterea capacității portante. Totodată, este necesară extinderea sistemului de căi de rulare și reconfigurarea pozițiilor de parcare pe platformă, pentru o procesare cât mai rapidă a pasagerilor. În acest scop, AIS cere ca SF să prevadă utilizarea unor poziții de parcare de tip ”nose-in”, de genul celor de pe marile aeroporturi ale lumii.

Lista subpunctelor celui de-al treilea obiectiv mai are în vedere o serie de chestiuni tehnice, precum alimentarea cu energie electrică a pozițiilor de parcare, platformă betonată pentru acumularea și reciclarea substanțelor degivrante, dar și înlocuirea întregului sistem de iluminat cu unul economic, de tip LED.

Inclusiv pista realizată în urmă cu 13 ani are nevoie de lucrări de modernizare

În fine, cel de-al patrulea obiectiv are în vedere ”asigurarea infrastructurii, echipamentelor și utilajelor de asistență a navigației, securitate și siguranță”. Iar în acest caz, conducerea AIS are în vedere modificarea sistemului de balizaj și construirea unei remize pentru utilajele aeroportuare. În cadrul acestui obiectiv este lăsat loc și pentru alte eventuale inițiative din partea celor care urmează a fi angajați în vederea întocmirii SF-ului.

Caietul de sarcini întocmit nu face nicio referire la dezvoltarea componentei cargo a AIS, asta în condițiile în care în ultimele luni la nivelul Consiliului Județean Sibiu (în subordinea căruia funcționează Aeroportul) s-au purtat ample discuții despre intențiile unor investitori privați în această zonă. Discuțiile de la nivel județean au fost amânate pentru un moment ulterior întocmirii unei strategii a Aeroportului.

În urma publicării acestui articol, conducerea AIS a emis o serie de precizări care pot fi citite aici: Aeroportul Sibiu: ”activitatea de cargo nu poate beneficia de finanțare nerambursabilă”

Speranțe: prin 2023

1,375 de milioane de lei, fără TVA, este bugetul alocat pentru întocmirea SF-ului care să urmărească îndeplinirea celor patru obiective mai sus descrise. Licitația pentru atribuirea acestui contract a avut termen-limită de depunere a ofertelor la începutul acestei luni, două oferte fiind depuse. Una de către Teche Construct Solutions, firmă angajată la finele anului trecut și de către autoritățile brașovene pentru întocmirea SF-ului necesar asigurării serviciilor de navigație aeriană. Firma din București participă la licitația de la Sibiu cu societatea Consitrans drept subcontractor, căruia i-ar ceda 40% din contract.

Cea de-a doua ofertă depusă aparține unei asocieri al cărei lider este Aero Project SRL, din Otopeni. Din asociere mai face parte Geo Arc SRL, tot din Otopeni, iar drept subcontractant a fost declarată firma UTI Facility Management.

Diferențierea între cele două oferte (dacă ambele sunt considerate conforme) se face în funcție de preț (40 de puncte pentru prețul cel mai mic), experiența profesională a experților cheie (tot maxim 40 de puncte pentru echipa completă), încadrarea în timp, succesiunea și durata activităților propuse (maxim 10 puncte) și, respectiv, planificarea resurselor umane pentru realizarea contractului (maxim 10 puncte).

Proiecția conducerii AIS este ca cel târziu anul viitor, SF-ul să fie livrat cu toate celelalte avize și documentații necesare, astfel încât tot anul viitor să fie depusă spre evaluare și cererea de finanțare pentru cât mai mult din cele 38,35 de milioane de euro, fără TVA, alocate prin Programul Operațional Infrastructură Mare.

Și tot anul viitor, conducerea AIS speră cu un optimism ridicat să mai apuce să își și vadă cererea de finanțare aprobată, să întocmească și proiectul tehnic și detaliile de execuție și să și atribuie contractul de lucrări, care să se încheie în 2023.

Cei care vor deveni beneficiarii contractului de întocmire a studiului de fezabilitate vor trebui să asigure și asistență de specialitate pentru depunerea cererii de finanțare, dar și pentru restul perioadei până la eventuala semnare a contractului de finanțare.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Vizualizari: 4065

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

5 comentarii

Der Konig

Acum 5 ani

Ce atatea studii de fezabilitate peste studii? Pentru ce? Realitatea este ca in ultimii ani, numarul de zboruri si destinatiile au scazut. Investitii in aeroport nu cred ca se impun, din punctul asta de vedere, stam bine. Avem un aeroport ok, dar cam fara zboruri. Italia nimic, Franta nimic, Belgia nimic, etc...
Raspunde

Io Nut

Acum 5 ani

Cu o zona industriala imensa, chiar peste drum de aeroport, cineva are interese pentru a nu se construi un terminal cargo.
Raspunde

Dan2 Cp

Acum 5 ani

comentariul meu a fost taiat de ts spuneam ca datorita inteligentei conducerii unele curse au fost anulate da si mergeau aproape pline problema parcarii respectiv a taximetristilor nerezolvata sa nu iei curse sau sa ceri 200 la 300 roni pina in cenrru e treba de politie(inexistenta)prot consumatorului(la fel) si fisc(nu se du bonuri) daca o sa ne ia brasovul smintina sa nu comentatzi v a rog INCOMPETENTI
Raspunde

Toma Toma

Acum 5 ani

Da,probabil ca sunt necesare astfel de lucrari pur tenice dar de ce nu se incearca rentabilizarea aeroportului?Nici un aeroport cat de modernizat ar fi nu valoreaza nimic daca este nefolosit!Iar la Sibiu bate vantul prin aeroport!Este cunoscut ca multe destinatii au "zburat" spre Cluj in ultima vreme!Paris Milano,Basel,Tel Aviv,Copenhaga,Koln iar mai nou Charleroi sunt istorie pentru Sibiu!Nu au fost rentabile de la AIS cu 2-3 zboruri/saptamana dar au devenit zboruri cotidiene rentabile de la Cluj!Iar la Londra sunt 3 zboruri pe zi de la Cluj si tot atatea pe saptamana de la Sibiu.S-au mutat, oare,toti emirii si miliardarii Europei la Cluj?E adevarat,insa,ca atunci cand ai cel putin 7 avioane Wizz in curte poti pune conditii iar conducerea aeroportului Cluj este fara scrupule.Sa ne uitam si in curtea noastra,insa:"drumul" la avion este foarte lung aici(comparativ cu Viena,Munchen,Cairo sau Bruxelles),poate mai lung decat zborul propriu-zis iar transportul in si din oras este sub orice critica.Si o ultima intrebare:pe cine si cu ce ar deranja zborurile cargo din Sibiu?
Raspunde

Din Interior

Acum 5 ani

1. Studiile de fezabilitate sunt OBLIGATORII, cine comenteaza altceva arata ca nu stie, chiar daca are "sange albastru" (Der Konig). 2. Drumul la avion este foarte lung la Sibiu, unde aeroportul este IN oras? Sau nu l-am inteles eu pe Toma Toma ... 3.Clujul este noua Mecca a Romaniei, cu bunele si relele care decurg de aici. Nu ne putem bate cu ei. 4. DA, de CARGO este nevoie ca de aer, dar CJ Sibiu nu vrea sa bage bani, spera ca vine cineva (privat) sa investeasca. Atata timp cat presedintele CJ Sibiu se razboieste cu toti cei care nu-i "canta in struna" si n-are timp sa gandeasca pentru binele judetului, primarul Sibiului nu pune piciorul in prag sa revendice partea care i se cuvine din Aeroport, astfel incat sa-i poata "urni din loc" si pe cei de la CJ in problema unui Terminal Cargo, nu sunt perspective luminoase pentru Aeroportul Sibiu.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus