Consiliul Județean Sibiu a lansat procedura de achiziție a studiului de fezabilitate pentru varianta ocolitoare sud a municipiului Sibiu. În principal, contractul licitat va avea drept finalitate stabilirea costurilor, a traseului și detaliilor drumului, a coridorului de expropriere necesar, precum și documentația necesară atragerii de fonduri europene nerambursabile pentru acest proiect estimat inițial la 100 de milioane de euro.
Procedura de atribuire a contractului pentru ”Servicii de proiectare faza Studiu de fezabilitate pentru obiectivul de investiții «varianta ocolitoare Sibiu sud»” a fost lansată prin intermediul Sistemului electronic de achiziții publice în cursul zilei de miercuri. Bugetul alocat acestui contract este de puțin peste un milion de euro, cu tot cu TVA.
Câștigătorilor contractului scos la licitație li se cere atât întocmirea documentațiilor necesare în faza studiului de fezabilitate, precum și întocmirea documentațiilor necesare și asistență tehnică pentru depunerea cererii de finanțare din fonduri europene.
Practic, viitorul studiu de fezabilitate va trebui să pornească de la cele cinci variante de traseu propuse prin studiul de prefezabilitate realizat în 2019. Iar celor care vor elabora SF-ul li se cere să identifice ”cel puțin două variante noi, acolo unde este necesar, față de traseul avizat anterior la faza de studiu de prefezabilitate”, să compare printr-o analiză bazată pe mai multe criterii variantele propuse.
Cu alte cuvinte, una dintre cele două propuneri solicitată prin SF trebuie să fie elaborată și detaliată pornind de la cele cinci propuse prin studiul de prefezabilitate, iar cea de-a doua propunere trebuie să fie nouă, distinctă față de cele cinci discutate până acum. ”Studiul de fezabilitate va compara detaliat cele două variante, la nivel conceptual, evaluare preliminară a impactului asupra mediului și analiză cost-beneficiu”. Ca urmare a acestei analize va trebui selectată varianta optimă, iar în ultima etapă de finalizare a SF această variantă va trebui detaliată.
Variantele de traseu de până acum
Spre reamintire, din cele cinci variante propuse prin studiul de prefezabilitate, în calcul au rămas trei, dintre care s-au evidențiat două alternative: una care să ocolească Pădurea Dumbrava prin zona Tropinii Noi (22,4 km lungime) și una care să subtraverseze pădurea printr-un tunel (20,1 km lungime totală). În urma dezbaterii care a avut loc în urmă cu un an pe subiectul centurii ocolitoare, atât majoritatea reprezentanților administrațiilor locale, cât și a reprezentanților societății civile au optat pentru varianta unei centuri ocolitoare care să subtraverseze printr-un tunel Pădurea Dumbrava, care este arie protejată (detalii despre dezbatere aici). Variantă costisitor de implementat, potrivit celor care au realizat studiul de prefezabilitate, care au arătat că studiile geotehnice au indicat că tunelul ar trebui realizat printr-un teren slab, nisipos. ”Am pornit de la început cu soluția unui tunel, dar nu putem realiza accesul prin cele două capete ale tunelului, intrările și ieșirile sunt foarte greu de realizat tehnic”, arăta inginerul Monica Rabei la dezbaterea publică din luna februarie a anului trecut.
În ambele variante (cele cu numărul 4 și 5 în schița de mai sus), traseul variantei ocolitoare ar traversa teritoriul administrativ al localităților Șelimbăr, Cisnădie, Sibiu, Rășinari, Poplaca și Cristian. Practic, ambele variante au drept punct de pornire DN1, zona lacurilor Șopa, ocolind pădurea din apropiere prin partea de nord. Traseul ar merge relativ paralel cu pârâul Seviș pe teritoriul Șelimbărului, Cisnădiei și Rășinariului, până în zona Tropinii Noi. Pe sub sau pe lângă Pădurea Dumbrava, traseele ocolesc Poplaca prin porțiunea aflată între comună și amintita pădure. În continuare, varianta ocolitoare ar urma să traverseze porțiunea dintre aeroportul sibian și Cristian. Punctul final al centurii ar urma să fie o intersecție cu DN1T (strada Salzburg din Zona industrială Vest), gândită a fi amplasată în apropiere de intersecția cu ”Drumul Hoților”. În urma studiului de prefezabilitate, valoarea proiectului era estimată la 100 de milioane de euro.
Pentru a se ajunge la varianta optimă de traseu, câștigătorilor contractului li se cer studii detaliate topografice, hidrologice și hidraulice, geotehnice și de seismicitate și arheologice. Totodată, SF-ul va trebui să identifice terenurile care ar urma expropriate, utilitățile publice care trebuie protejate ori relocate, proiecte de drumuri, intersecții, poduri, viaducte etc, dar și o serie de autorizații, avize și acorduri. Acestea din urmă trebuie elaborate pentru faza de obținere a autorizației de construire.
Câte benzi de circulație?
Noua variantă ocolitoare a Sibiului ar trebui să aibă în vedere prognozele de trafic rutier pentru următorii 30 de ani, perioadă pentru care este solicitat și un plan de întreținere și operare.
Viitoarea centură nu va avea profil de autostradă. ”Viteza de proiectare pentru varianta de ocolire va fi de 80 de km/h”, se arată în caietul de sarcini. În ceea ce privește numărul de benzi pe sens pe care îl va avea viitoarea investiție, acesta va fi stabilit tot în urma acestui contract, scenariul de bază de la care se pornește fiind cel al unui drum cu o singură bandă de circulație pe sens. ”Prestatorul va realiza un studiu de trafic care va clarifica necesitatea prevederii de benzi suplimentare. Pe baza rezultatelor furnizate în cadrul studiului de trafic, proiectantul va actualiza studiul de fezabilitate în consecință”, se cere prin caietul de sarcini.
Premisa de la care pornesc autoritățile este aceea a unei variante cu două benzi de circulație pe sens, amintită în documentația de atribuire ca optimă.
Viitoarea variantă ocolitoare ar trebui să aibă minimul de intersecții posibil. ”Prestatorul va analiza și soluții alternative optimizate aplicate frecvent în țările europene. În cazul intersecțiilor fără accese dintre varianta de ocolire și drumuri din alte clase se va urmări ca, ori de câte ori topografia locului permite, varianta de ocolire să supratraverseze aceste drumuri cu pasaje cu o singură deschidere”.
Nu prețul este cel mai important criteriu
Termenul de elaborare a studiului de fezabilitate este de șase luni de la emiterea ordinului de începere a contractului. După alte două luni va trebui finalizată și documentația suport pentru întocmirea aplicației de finanțare din fonduri nerambursabile.
Firmele interesate de acest contract vor trebui să facă dovadă că personalul cu care va lucra va include nu mai puțin de 15 categorii de specialiști, de la proiectanți de drumuri și poduri, la specialiști în geotehnică și fundații, experți în achiziții publice și peisagiști.
Termenul de depunere pentru oferte a fost fixat pentru ziua de 3 martie 2021, reprezentanții CJ estimând că vor finaliza evaluarea ofertelor cel mai târziu la începutul lunii mai 2021.
În departajarea ofertelor conforme, prețul va conta doar în proporție de 40%. Celelalte 60 de procente sunt calculate în funcție de experiența deținută de expertul în protecția mediului (5%), cea a specialistului în analiză cost-beneficiu și modelare financiară (5%), cea a specialistului în topografie și cadastru (5%), a expertului în geotehnică și fundații (5%), a inginerului proiectant de drumuri (6%), a inginerului proiectant de poduri (6%), a coordonatorului de proiect (8%). Metodologiile de implementare a contractului sunt împărțite în patru capitole de evaluare, fiecare contând în proporție de 5%.
Bugetul alocat acestui contract este de 4,17 milioane de lei, fără TVA.
Parteneriat cu CNAIR
Caietul de sarcini amintește de parteneriatul semnat între CJ Sibiu și Compania națională de administrare a infrastructurii rutiere pentru ”a asigura implementarea proiectului «varianta ocolitoare Sibiu sud» și de faptul că intenția autorităților este de a finanța lucrările din fonduri externe nerambursabile.
Potrivit documentației, pentru proiectul celei de-a doua variante de ocolire a municipiului Sibiu, reprezentanții CNAIR vor oferi acces la diferite date referitoare la ”modelul național de transport”, vor realiza evaluarea de impact asupra siguranței rutiere și auditul de siguranță rutieră, vor elabora și depune aplicația de finanțare nerambursabilă, vor promova hotărârea de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiției, precum și hotărârea de Guvern pentru declanșarea procedurii de expropriere a terenurilor necesare, pe baza documentațiilor elaborate de CJ Sibiu.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: sf , ocolitoare , Sibiu , licitatie , varianta , centura
Vizualizari: 11930
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
Verzii?
Acum 2 ore
Un român
Acum 2 ore
Xman
Acum 2 ore
Q
Acum 2 ore
Till Eulenspiegel