Peste o sută de sibieni, cetățeni, politicieni și reprezentanți ai diferitelor organizații au participat miercuri la dezbaterea organizată de Consiliul Județean Sibiu privind viitorul traseu al Variantei Ocolitoare Sud a Sibiului.
La eveniment, pe lângă președinta CJ, Daniela Cîmpean, și primarul Sibiului, Astrid Fodor, au fost prezenți primarii localităților învecinate: Șelimbăr, Cristian, Rășinari, dar și reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, ingineri, arhitecți, lideri politici, specialiști în transport și ONG-iști.
Pentru a nu exista dubii, președinta Consiliului Județean a explicat de bun început că scopul discuțiilor este de a găsit de comun acord cele mai bune soluții și că nimic nu este stabilit cert până acum.
”Aceasta este doar prima dintr-un lung șir de dezbateri pe acest subiect, până găsim cea mai bună soluție. La momentul aceasta analizăm și luăm în calcul cea mai bună soluție”, a spus Daniela Cîmpean.
Discuțiile au început cu prezentarea celor trei trasee avute în vedere și prezentate deja. Două dintre ele prevăd ocolirea Pădurii Dumbrava, a treia străpungerea zonei protejate prin zona cartierului Valea Aurie. Detalii despre cele trei trasee propuse în fază incipientă găsiți aici.
Prezentarea celor trei trasee a fost făcută de Daniela Stoica, șef serviciu Patrimoniu și Investiții în cadrul CJ Sibiu, specificându-se că nu sunt trasee bătute în cuie, ci doar propuneri de la care să pornească discuțiile.
Prezent în sală, Felix Ardelean – director în cadrul Ministerului Transporturilor, a declarat că toate cele trei propuneri corespund necesităților, de principiu, dar și că ar facilita dezvoltarea proiectului existența unei asociații a localităților prin care trece noul drum, sau a unei zone metropolitane. În rest, ministerul susține proiectul.
”Chemați-ne și vom veni să discutăm ori de câte ori este nevoie. Există finanțare disponibilă și aveți sprijinul nostru pentru a o accesa”, a declarat, printre altele, Felix Ardelean.
Primul ”localnic” invitat apoi să ia cuvântul a fost reprezentantul Asociației Animal Life și al altor ONG-uri din Sibiu, Mihai Niculescu, cel care a și adus o schiță a unei propuneri ce preia din propunerile inițiale, dar vine și cu îmbunătățiri. ”Propunerea ONG-urilor”, cum a fost ad-hoc denumită, presupune împărțirea centurii de sud în trei tronsoane. Primul pleacă din Șelimbăr și preia traficul din Cartierul Arhitecților mergând până la limita cu Pădurea Dumbrava. Al doilea tronson pleacă din Cristian și trece pe sub aeroport până spre Valea Aurie, deservind nevoile cartierelor Turnișor și Valea Aurie. Iar cel de-al treilea le leagă pe primele două printr-un tunel pe sub Pădurea Dumbrava, lung de aproximativ 1,5 kilometri. A fost specificat clar faptul că propunerea este una nefundamentată tehnic, ci doar pentru a fi dezbătută, dar ea ar trebui luată în considerare dat fiind că vorbim despre un proiect pe termen lung.
”Cel mai important lucru este dorința de a realiza un proiect gândit, pe termen lung, nu ne dorim să existe o soluție adoptată acum pentru a rezolva niște probleme stringente de moment. Sigur că un tunel implică niște costuri mult mai mari, dar nu zice nimeni că trebuie să-l facem în doi ani”, a spus reprezentantul Animal Life.
Ing. Radu Judele, care a lucrat la realizarea propunerilor pentru varianta de ocolire sud a ținut să explice că s-a avut în vedere posibilitatea realizării unui tunel, însă studiile geologice au arătat existența unui teren slab, nisipos, iar soluțiile tehnice sunt foarte dificile și costisitoare, însă nu imposibile.
”Am pornit de la început cu soluția unui tunel, dar nu putem realiza accesul prin cele două capete ale tunelului, intrările și ieșirile sunt foarte greu de realizat tehnic”, a completat și ing. Monica Rabei, proiectant al drumului.
De aici înainte au luat cuvântul primarii, începând cu Astrid Fodor, care a sugerat că varianta tunelului are avantaje, precum evitarea defrișărilor în Pădurea Dumbrava. ”Într-adevăr, ar fi costuri mai mari, dar gândiți-vă că ar reduce traseul cu aproape 12 kilometri, ceea ce ar aduce o economie proiectului. Oricum trebuie făcute foarte multe studii, inclusiv unul de suprafață, de sol, dar ar fi o variantă mai scurtă și care ar rezolva o serie întreagă de probleme, mai ales ar conecta și zona Turnișorului, unde noi vorbim despre un centru foarte mare de sport și agrement pe care urmează să-l construim și de care Sibiul duce lipsă. Este un mega-proiect de care nu trebuie să ne batem joc, nu trebuie să ne grăbim acum să facem ceva”, a declarat primarul Astrid Fodor.
Primarul din Rășinari, Bucur Bogdan, a ținut în primul rând să atragă atenția că varianta ocolitoare sud ar trebui neapărat să fie legată de autostrada existentă deja, pentru un maxim de eficiență. ”Varianta celor de la ONG mi se pare cea mai bună, dar totuși, construcția unui tunel de peste 1,5 kilometri mi se pare imposibilă în momentul de față când noi nu putem construi tuneluri nici... în alte zone unde s-ar putea construi mult mai ușor. Dacă și testele geo au arătat că nu sunt foarte sigure straturile de pământ, nu putem face nimic”, a declarat primarul din Rășinari, care a mai propus și construirea pe lângă linia de înaltă tensiune care oricum străbate acum Pădurea Dumbrava pe la jumătate, dacă se poate din punct de vedere legal. ”Dacă se va face cum a susținut doamna primar (Astrid Fodor n. r.), din punctul meu de vedere această variantă este doar pentru a rezolva problemele Sibiului”, a concluzionat Bucur Bogdan.
Primarul din Șelimbăr, Marius Grecu, a ținut să atragă atenția că toate variantele propuse vin cu legarea în DN 7 prin zona Lacurilor de la Șopa, o zonă foarte dificilă, care ar intra în conflict cu planurile de dezvoltare ale primăriei Șelimbăr.
”Noi acolo avem în derulare un proiect de zonă de agrement, sunt undeva la zece kilometri de pistă de biciclete și sunt într-o fază avansată cu acest proiect. Va fi o zonă de picnic care nu va deservi doar comuna Șelimbăr, ci și municipiul Sibiu sau locuitorii din Cisnădie. Eu nu văd cum am putea trece lacurile de la Șopa. Eu cred că tronsonul de drum DN 1, care este deja la două benzi și cu separatoare de sens ar putea să preia foarte bine traficul și nu văd care ar fi impedimentul să ne legăm de el prin nodul de autostradă”, a spus Marius Grecu.
Cel mai vehement a fost primarul din Cristian, care a stârnit hohote de râs și aplauze în același timp. Ioan Seuchea este de părere că suntem prea sensibili la problemele fiecăruia și că ar trebui mai degrabă să ne apucăm de treabă, lăsând vorbele în plan secund.
”Când ajungem la pădure, părerea mea este că 1,5 km nu este așa de mult. Tunelul de la Cristian de pe autostradă are cam 700 de metri și a străbătut un deal, a distrus zece hectare de pădure. O fi ea pădure, dar ce să discutăm? Ce are prin pădure? Pădurea crește, autostrada rămâne. Dacă găsim tot felul de scuze nu mai facem nimic, rămânem doar cu poveștile”, a spus Ioan Seuchea. Ideea a fost întărită și de primarul din Miercurea Sibiului, care a ținut să sublinieze că ”de 30 de ani mai mult vorbim și nu facem nimic”.
Unul dintre cele mai aplicate puncte de vedere l-a avut Adrian Arcaș, reprezentant al Asociației Pro Infrastructura. Acesta a cerut în primul rând ca noua centură ocolitoare să nu fie presărată de sensuri giratorii care să sugrume traficul și ca după ce se contabilizează toate părerile să se realizeze un studiu de fezabilitate foarte aprofundat, chiar dacă este mai scump, întrucât majoritatea proiectelor de infrastructură din România au probleme în implementare tocmai din cauza studiilor făcute din birou, pe principiul ”prețul cel mai mic”.
”Din experiența noastră la nivel național, proiectele eșuează sau sunt implementate tardiv, cu niște costuri suplimentare mari, pentru că sunt prost pregătite: studiul de fezabilitate nu este de calitate, acordul de mediu este făcut din birou, nu se fac investigații geo-tehnice. Apropo, până nu se fac investigații nu putem spune cu certitudine care este costul, care este structura solului... Mi-aș dori să ieșim din logica celui mai mic preț. Studiul de fezabilitate adjudecat pe principiul celui mai mic preț înseamnă un eșec”, a spus Adrian Arcaș. Aceasta a concluzionat intervenția cu o rugăminte adresată tuturor politicienilor din sală, propunere primită cu aplauze: ”Vă rog să nu fie doar un exercițiu de imagine în campanie electorală”.
În replică, ing. Radu Judele a ținut să menționeze că cele trei variante propuse au în spate studii geologice și din teren, nu sunt doar desene făcute din birou.
Au ținut să ia cuvântul și Adrian Echert, liderul USR Sibiu, urmat de liderul Plus Sibiu, Raul Apostoiu, ambii punând accent pe latura ecologică și susținând urmărirea și aprofundarea variantei traseului care să străbată Pădurea Dumbrava urmând linia de înaltă tensiune.
Mai departe, un locuitor al Sibiului a ținut să atragă atenția că varianta în care centura ocolitoare trece prin cartierele Sibiului ar trebui exclusă complet. ”Nu ne putem imagina ca acest proiect să dea peste cap viețile a zeci de mii de oameni. Nicăieri în Europa nu se mai construiește pe sub geamurile oamenilor.
Un alt sibian, Silviu Scrob, a atras atenția că unul dintre motivele pentru apar diferențe de opinie între cei prezenți și foarte probabil vor apărea și pe viitor este pentru că s-a luat încă o decizie ce se dorește în esență cu această centură ocolitoare sud: ”Vrem o centură prin oraș sau vrem una prin afara orașului?”.
Lucian Hunyadi, reprezentant al celei mai mari asociații de proprietari din Cartierul Arhitecților, a subliniat la rândul lui necesitatea de a stabili de la bun început dacă ne dorim ca proiectul să rezolve probleme ale traficului în Sibiu sau problema celor care doar tranzitează Sibiul. ”Centura de sud pleacă de la necesitatea celor care tranzitează Sibiul sau este pentru a rezolva problemele de trafic ale celor din cartierele dormitor, adică cele din Arhitecților și Șelimbăr?”, a spus acesta.
Ing. Monica Rabei a răspuns că în urma unei simulări de trafic pentru traseul unu, timpul parcurs de locuitorii Cartierului Arhitecților pentru a ajunge în Zona Industrială Vest s-a înjumătățit, iar locuitorii din Valea Aurie ar ajunge cu 70% mai repede în zona industrială.
Nu în ultimul rând, Ciprian Ciocan, președintele Fundației Comunitare Sibiu, a susținut că s-ar bucura să vadă că ”soluția tunelului merge mai departe și este luată în considerare”. Ciocan a făcut apel la un consens politic, fiind vorba despre un proiect pe termen lung, concluzia fiind că varianta finală cu siguranță nu va mulțumi pe toată lumea. ”Fiecare dintre cei interesați va pierde ceva, dar ideea este să câștigăm cu toții”, a încheiat Ciprian Ciocan.
”Mi-aș dori ca la Sibiu să fim deschizători de drumuri și autoritățile, împreună cu cetățenii să fie parte în astfel de proiecte”, a concluzionat Daniela Cîmpean.
În urma dezbaterii s-au cristalizat câteva idei. În primul rând, nimeni nu vrea defrișare, tăiere de copaci sau traseu prin Pădurea Dumbrava: ori tunel, ori ocolire. În al doilea rând, centura ocolitoare sud este absolut necesară atât pentru Sibiu cât și pentru localitățile învecinate, de aceea realizarea unei zone metropolitane ar trebuie reluată în discuție. Apoi, sunt absolut necesare discuțiile vii, în care sunt implicați cetățenii, însă autoritățile trebuie să vină cu noi pași și etapele trebuie să aibă o direcție, un sens, astfel încât proiectul să progreseze.
Cine nu a participat la discuții poate contribui cu propuneri accesând site-ul: ccc.cjsibiu.ro. Tot aici găsiți și detalii complete despre ce s-a discutat până acum.
foto Silvana Armat
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Daniela Stoica , Asociației Profesionale , CJ Sibiu , Astrid Fodor , Valea Aurie , Consiliul Judetean Sibiu , Consiliului Județean , Bucur Bogdan , Fundației Comunitare Sibiu , Pădurea Dumbrava , Miercurea Sibiului , Animal Life , Cartierul Arhitecților , Silvana Armat , Raul Apostoiu , Zona Industrială Vest , Daniela Cîmpean , Silviu Scrob , Asociației Animal Life , Adrian Echert , Ciprian Ciocan , Marius Grecu , Asociației Pro Infrastructura , Pădurii Dumbrava , dezbatere , Centurii Ocolitoare , Lucian Hunyadi , Pentru Sibiu , Ministerului Transporturilor , Valea Aurei , Gabriel Mihai Niculescu , Cartierului Arhitecților , centura , Ioan Seuchea , Plus Sibiu , Adrian Arcaș , Felix Ardelean , Monica Rabei , Radu Judele , Variantei Ocolitoare Sud
Vizualizari: 9029
Ultimele comentarii
Acum 9 ore
Till Eulenspiegel
Acum 9 ore
Vecerdea s
Acum 9 ore
Gogu
Acum 10 ore
Aaa
Acum 10 ore
Ciobrânzan Dann