Vineri,
21.01.2022
Innorat
Acum
-1°C

Dosar Romgaz: centrala după care Transilvania așteaptă reînvierea producției de energie electrică

Dosar Romgaz: centrala după care Transilvania așteaptă reînvierea producției de energie electrică

Într-un context în care nu doar prețurile care au explodat ridică probleme, ci chiar și capacitatea de asigurare a necesarului este pusă sub semnul îndoielii, cea mai mare companie din județul Sibiu are în gestionare un proiect esențial pentru securitatea energetică a României. Este vorba de centrala de la Iernut, un proiect de peste 268 de milioane de euro, care ar fi trebuit să livreze energie electrică în sistemul național de aproape doi ani. Un proiect care ar urma să repună Transilvania pe harta producției de energie electrică din România.

Ajunsă la un stadiu de finalizare cuprins între 80% și 93% în funcție de cine este întrebat, noua centrală de la Iernut trebuia să livreze energie electrică în sistemul național din ianuarie 2020. O serie de manageri s-au perindat pe la conducerea Romgaz din 2016, de când a fost semnat contractul pentru livrarea ”la cheie” a noii termocentrale. Facturi de 247 de milioane de euro (peste 92% din valoarea totală a contractului) au fost plătite în tot acest timp. De mai bine de cinci luni, șantierul este oficial închis, contractul cu asocierea Duro Felguera (Spania) și Romelectro (România) fiind reziliat.

Termocentrala de la Iernut este finalizată în proporție de 93,14% susțin constructorii al căror contract a fost reziliat. Circa 93% este procentul de finalizare avansat și de responsabilul tehnic cu execuția. Pe de altă parte, o firmă independentă angajată de Romgaz arată că, de fapt, proiectul de la Iernut are un avans de 80%. Până la urmă, după cum arată și conducerea Romgaz, este dificil de stabilit cu exactitate cât s-a finalizat. ”Proiectul de investiție implică lucrări de proiectare şi execuție cu un grad mare de complexitate şi specializare (în domenii, precum: construcții civile, instalații aferente construcțiilor, arhitectură, termoenergetice, mecanice, electrice, automatizări, curenți slabi, informatic, s.a.m.d). Coroborat cu faptul că unele proiecte de detaliu ale proiectului nu au fost finalizate de către Executant şi cu faptul că mai multe categorii de lucrări sunt realizate la nivelul unor stadii fizice intermediare, şi nu finale, fără a se putea stabili cu exactitate ponderea stadiilor fizice intermediare realizate, în ansamblul proiectului, face deosebit de dificilă stabilirea, cu exactitate, în procente, a stadiul fizic de realizare a proiectului”, arată Aristotel Jude, directorul general al Romgaz, pentru cititorii Turnul Sfatului.

Amânări peste amânări

Inițial, termocentrala trebuia să înceapă a furniza energie electrică în rețeaua națională din ianuarie 2020. Într-o perioadă în care procurorii anticorupție săltau oameni veniți cu șpăgi de zeci de mii de euro în birourile directorului general (detalii aici), termenul a fost prelungit până în mai, apoi încă o dată, până în decembrie 2020. Actualul director al Romgaz spune că noile solicitări de amânare nu mai aveau rost a fi luate în calcul: tot mai puțini muncitori lucrau pe șantierul de la Iernut, din cauză că subcontractorii nu mai erau plătiți. În iunie anul acesta, contractul a fost reziliat.

”În realitate, motivul care a stat la baza nefinalizării lucrărilor care au făcut obiectul Contractului de Lucrări, la data de 26 decembrie 2020, este starea financiară precară a Asocierii, stare financiară precară care s-a manifestat la nivelul ambilor asociați, aceștia nemaiavând cash flow–ul necesar, pentru continuarea lucrărilor, în pofida faptului că Romgaz a achitat, întocmai și la timp, toate obligaţiile de plată pe care le-a avut, față de Asociere, pe toată perioada de derulare a Contractului de Lucrări. Această situație financiară precară a rezultat nu numai din declarațiile celor doi asociați, ci şi din faptul că Asocierea nu și-a executat obligații de plată pe care le avea, faţă de proprii parteneri contractuali, cu care a subcontractat părți din execuția Contractului de Lucrări. În situația dată, subcontractanții au părăsit șantierul şi nu şi-au mai executat obligaţiile pe care le aveau, fata de Asociere, în legătura cu lucrările subcontractate, pentru finalizarea lucrărilor”, descrie Aristotel Jude, directorul general al Romgaz.

Termocentrala de la Iernut este a doua investiție ”greenfield”  care vizează producția de energie electrică în România ultimilor 30 de ani. Cu ciclu combinat gaze-abur, termocentrala este proiectată să aibă o putere electrică brută de 430 de MW, adică mai bine de jumătate din cea a unui reactor de la Cernavodă (fiecare din cele două reactoare produce 705 MW).

Speranțe

Asocierea de constructori spaniolo-română a deschis în aprilie 2021 un proces la Tribunalul Sibiu pentru anularea notificării de reziliere. Un proces care se va întinde pe mulți ani: primul termen de judecată, fixat în octombrie, a fost de fapt o amânare. Iar următorul termen de judecată este fixat la jumătatea lui ianuarie a anului viitor.

Procesul nu are șanse de reușită, în opinia conducerii Romgaz, care anunță că zilele acestea ar trebui finalizat caietul de sarcini pentru restul lucrărilor de executat. ”Romgaz estimează că, în cursul lunii decembrie 2021, va putea scoate la licitație restul de lucrări necesare finalizării şi punerii în funcțiune a noii centrale termoelectrice de la Iernut”, apreciază directorul general al Romgaz. 

Aristotel Jude, directorul general al Romgaz

Când vor apărea noi muncitori, însă, este greu de estimat în condițiile în care licitația s-ar putea prelungi din cauza contestațiilor. Și mai greu este cu noul termen de finalizare. ”După finalizarea procedurii de atribuire a noului contract de lucrări, noul executant va trebui să decidă dacă va face o expertiză a lucrărilor executate sau nu, deoarece va trebui să finalizeze şi să pună în funcțiune noua centrală la parametrii tehnici şi cerințele de calitate, prevăzuți prin caietul de sarcini. Perioada de timp exactă care ar mai fi necesară pentru finalizarea lucrărilor de punere în funcțiune a centralei de la Iernut va fi cunoscută după ce se vor depune oferte admisibile în procedura de achiziție a restului de executat în vederea punerii în funcțiune a noii centrale. Speranța noastră este finalul anului 2022”, mai arată Aristotel Jude.

Situația de la Iernut vine în contextul în care reluarea lucrărilor pe șantiere ale căror contracte inițiale au fost reziliate pare o piatră sisifică pentru multe din instituțiile statului. Spre exemplu, pentru lotul de autostradă dintre Săliște și Cunța, unde contractul cu italienii de la Impregilo SpA a fost reziliat în ianuarie 2016, nici măcar acum nu există o expertiză a lucrărilor executate. Prin urmare, nici în ziua de azi nu sunt terminate toate lucrările. Lucrurile zac la fel de prost și la lucrări mai mici: la Liceul de Artă sau Lacul lui Binder, Primăria Sibiu a avut nevoie de ani pentru a angaja noi constructori. Și niciunul din obiectivele care trebuiau predate în 2020 și, respectiv, 2019, nu este în acest moment recepționat.

Presiunea banilor

Finalul anului 2022 ca termen de punere în funcțiune a noii termocentrale nu este unul întâmplător amintit. Și asta pentru că proiectul de la Iernut este cofinanțat în proporție de 25% (echivalentul a 68 de milioane de euro) din fonduri alocate prin Planul Național de Investiții. Inițial, proiectele finanțate prin PNI trebuiau încheiate până în vara anului trecut. Din cauza pandemiei, termenele au fost prelungite. Iar Romgaz mai are timp până la finele anului viitor să termine termocentrala de la Iernut și, prin urmare, să nu fie obligată să returneze cofinanțarea alocată prin Planul național de investiții.

Pentru că nu le-a furnizat la termen centrala de la Iernut, conducerea Romgaz a solicitat executarea garanției de bună execuție din cadrul contractului, în valoare de 23,4 milioane de euro.

În plus, reprezentanții Romgaz mai anunță că asocierii spaniolo-române i-a fost calculată și penalități în valoare de peste 12 milioane de lei, pentru perioada scursă de la ultimul termen negociat (decembrie 2020) și până la rezilierea contractului (iunie 2021).

De ce este importantă termocentrala de la Iernut 

Construirea unei noi capacități însemnate de producție a energiei electrice la Iernut trebuie înțeleasă într-un context mai larg, arată specialiștii cu care a discutat Turnul Sfatului pe acest subiect. Transilvania s-a industrializat înaintea celorlalte provincii ale României, iar industrializarea a mers în tandem cu dezvoltarea capacităților de producere a energiei electrice: când industriașii și-au făcut câte o fabrică, au dezvoltat și câte o capacitate de producere a energiei electrice, care alimenta inclusiv orașele, descriu specialiștii consultați de Turnul Sfatului. ”Așa s-a întâmplat la Sibiu, așa s-a întâmplat la Mediaș, la Dej, la Turda și așa mai departe. Prin urmare, atunci când România și-a dezvoltat producția de energie electrică, în Transilvania lucrurile nu s-au modificat radical pe partea de capacități, au apărut mult mai puține noi decât în celelalte regiuni ale țării. De fapt, în Transilvania s-au mai construit termocentralele de la Iernut, de la Fântânele și cea de la Mintia. În rest, au fost acele capacități rămase pe lângă fabrici”.

După Revoluție, însă, închiderea fabricilor avea să aibă și alte efecte secundare asupra zonei Transilvaniei. ”Pentru că, spre diferență de celelalte regiuni ale țării, care aveau șapte, opt, nouă centre mari, în Transilvania erau 100, să zicem, dar mici. Și, o dată cu dispariția industriei, iar mai apoi cu cea a sistemelor de termoficare din orașe, au dispărut și aceste capacități mici de producere a energiei electrice. Așa că Transilvania a rămas pe acești trei mari piloni de producție a energiei electrice – Fântânele, Mintia și Iernut. Fântânele s-a închis la finele anilor `90, doar clădirea mai există acum. Ulterior, pe considerente de rentabilitate și mediu, a «picat» și Mintia. Deci singura centrală importantă care a mai rămas în Transilvania este cea de la Iernut. Mai sunt la Oradea, Timișoara, Oradea sau Zalăul, dar nesemnificative ca pondere în coșul de consum. Prin urmare, investiția de la Iernut are o însemnătate extraordinară, nu doar din punct de vedere comercial, ci mai ales în ceea ce privește siguranța și securitate energetică. Ca influență asupra prețurilor la energia electrică, investiția de la Iernut nu aduce vreo diferență semnificativă. Dar, din punctul de vedere al securității energetice, este de o importanță strategică pentru România”.

Noua termocentrală este ridicată lângă vechile capacități de producție a energiei electrice. Sursa foto: Romgaz

Noua termocentrală va funcționa cu patru turbine cu gaz, patru cazane recuperatoare pentru producerea aburului, cu trei niveluri de presiune, și două turbine cu abur. ”Toate cele patru cazane recuperatoare vor funcționa în paralel și vor putea alimenta cu abur oricare dintre cele două turbine cu abur. Cele trei grupuri Diesel vor asigura oprirea în condiții de siguranță a instalațiilor în situația lipsei totale de energie electrică din exterior și repornirea de la zero a primei turbine pe gaz”, descriu cei de la Romgaz câteva detalii din procesul tehnologic al noii investiții.

Detaliile lui Aristotel Jude

Proiectul termocentralei de la Iernut include multe alte detalii, pe lângă cele rezumate mai sus. Prin urmare, reproducem mai jos, în format integral, răspunsurile transmise pentru cititorii Turnul Sfatului de către Aristotel Jude, director general al Romgaz

1. Care este avansul fizic al proiectului și care este avansul financiar?

1.1.În conformitate cu Raportul de progres al EXECUTANTULUI/Asocierea (Duro Felguera SA şi Romelectro SA), pentru proiectul la cheie (Turnkey project), EPC, (Engineering, Procurment, Execution), progresul fizic al proiectului este de 93,14 % (raport progres Asociere din 25.02.2021).

1.2.În conformitate cu Raportul responsabilului tehnic cu execuția, auditor independent, atestat Dotări Tehnologice Industriale (DTI), la 31.12.2020, progresul fizic al proiectului este de cca.93%.

1.3.În conformitate cu evaluarea făcută de o firma de specialitate contractată de ROMGAZ, progresul fizic al proiectului este de cca 80%.

1.4.Progresul financiar al proiectului este de 92,24 % (observație : ROMGAZ nu a acordat avans).

1.5.Este de precizat că proiectul de investiție implică lucrări de proiectare şi execuție cu un grad mare de complexitate şi specializare (în domenii, precum: construcții civile, instalații aferente construcțiilor, arhitectură, termoenergetice, mecanice, electrice, automatizări, curenți slabi, informatic, s.a.m.d), situație care coroborat cu faptul că unele proiecte de detaliu (DDE) ale proiectului de investiție nu au fost finalizate, de către Executant, şi cu faptul că mai multe categorii de lucrări sunt realizate la nivelul unor stadii fizice intermediare, şi nu finale, fără a se putea stabili cu exactitate ponderea stadiilor fizice intermediare realizate, in ansamblul proiectului, face deosebit de dificila stabilirea, cu exactitate, în procente, a stadiul fizic de realizare a proiectului.

2. Care sunt motivele pentru care – după cum au declarat public reprezentanții Romelectro SA – reprezentanții ROMGAZ SA nu ar fi acceptat prelungirea termenului contractului cu nouă luni (invocate ca urmare a efectelor pandemiei) și nu au acceptat recalcularea prețului contractului ca urmare a efectelor generate de OUG 114/2018?

2.1.Inițial, termenul de finalizare a lucrărilor a fost stabilit, de către părți, pentru data de 26 ianuarie 2020.

2.2.Ulterior, în cursul anului 2020, părțile au convenit prelungirea termenul de finalizare a lucrărilor, de două ori, după cum urmează:

a) La data de 26 ianuarie 2020, s-a convenit prelungirea termenului de finalizare a lucrărilor, pana la data de 26 mai 2020;

b) La data de 26 mai 2020, s-a convenit prelungirea termenului de finalizare a lucrărilor, până la data de 26 decembrie 2020.

2.3.ASOCIEREA a solicitat prelungirea termenului de finalizare a lucrărilor, la sfârșitul anului 2020, susținând că pandemia COVID – 19 reprezintă un caz de forță majoră care a condus la imposibilitatea executării lucrărilor care au făcut obiectul contractului de lucrări încheiat de părți, pentru realizarea proiectului (Contract de Lucrări).

2.4.Organizația Mondiala a Sănătății (OMS) a declarat situația generată de Covid – 19, ca pandemie (Pandemia COVID – 19), la data de 11 martie 2020.

2.5.Potrivit Contractului de Lucrări (ca, de altfel, şi potrivit art. 1351, alin. 2 din Codul civil), cazul de forță majora este un eveniment imprevizibil şi, în plus, de natură sa ducă la imposibilitate totală de executare a obligațiilor contractuale. Contractul de Lucrări preciza, în mod explicit, că un eveniment nu va fi considerat caz de forță majora, de către părți, în măsura în care nu provoca o imposibilitate de executare, ci doar face extrem de costisitoare executarea obligațiilor uneia din părțile contractante.

2.6.La data de 26 mai 2020 (data prelungirii termenului de finalizare a lucrărilor, până la data de 26 decembrie 2020), niciuna din părți nu poate susține că nu a avut cunoștință de pandemia COVID – 19, din moment ce pandemia era declarată, în mod oficial şi public, de către OMS, din data de 11 martie 2020. Ca urmare, Pandemia COVID – 19 nu îndeplinea, la data de 26 mai 2020, caracterul unui eveniment imprevizibil şi, ca urmare, după aceasta dată nici nu mai putea fi invocată şi reținută, de către niciuna din părți, ca şi caz de forță majoră.

2.7.Dintr-un alt punct de vedere, Pandemia COVID – 19, chiar daca a îngreunat executarea obligațiilor contractuale, nu a făcut imposibilă executarea acestora, pentru Executant; dovada, în acest sens, fiind şi faptul că, în luna Martie 2020, perioadă în care restricțiile impuse de autorități au fost cele mai severe din toată perioada pandemiei COVID – 19, din cursul anului 2020, lucrările au continuat, existând o mobilizare în șantier care a ajuns până la aproximativ 300 de persoane.

2.8.Acceptarea, de către ROMGAZ, a Pandemiei COVID – 19, ca şi caz de forță majora, ar fi îndemnat o nerespectare a prevederilor Contractului de Lucrări, acceptarea unei suspendări nejustificate a executării Contractului de Lucrări, pe perioada Pandemiei COVID – 19 (perioada care nici la momentul de faţă nu este închisa şi care este în afara controlului ROMGAZ) şi, pe cale de consecință, pierderea dreptului de a solicita şi obține daune – interese, pentru nefinalizarea lucrărilor, din partea Executantului/Asocierii, după data de 26 decembrie 2020.

2.9.În realitate, motivul care a stat la baza nefinalizării lucrărilor care au făcut obiectul Contractului de Lucrări, la data de 26 decembrie 2021, este starea financiară precară a ASOCIERII, stare financiară precară care s-a manifestat la nivelul ambilor asociați, aceștia nemaiavând cash flow–ul necesar, pentru continuarea lucrărilor, în pofida faptului că ROMGAZ a achitat, întocmai și la timp, toate obligaţiile de plată pe care le-a avut, față de ASOCIERE, pe toată perioada de derulare a Contractului de Lucrări. Această situație financiară precară a rezultat nu numai din declarațiile celor doi asociați, ci şi din faptul că ASOCIEREA nu și-a executat obligații de plata pe care le avea, faţă de proprii parteneri contractuali, cu care a subcontractat părți din execuția Contractului de Lucrări. În situația dată, subcontractanții au părăsit șantierul şi nu şi-au mai executat obligaţiile pe care le aveau, fata de ASOCIERE, în legătura cu lucrările subcontractate, pentru finalizarea lucrărilor.

2.10.ASOCIEREA a formulat mai multe pretenții financiare, sub forma ajustării prețului contractului, sub forma revizuirii şi actualizării prețului contractului, condiționând continuarea şi finalizarea lucrărilor de acceptare, de către ROMGAZ, a pretențiilor financiare formulate.

2.11.ROMGAZ nu a putut acceptat pretențiile financiare ale ASOCIERII, din următoarele motive:

a) Contractul de Lucrări cuprindea clauza potrivit căreia prețul contractului este ferm şi nu se ajustează;

b) ROMGAZ putea să renunțe la această clauză, în măsura în care erau îndeplinite cerințele legale care îi dădeau dreptul la revizuirea sau actualizarea prețului contractului;

c) Revizuirea prețului contractului nu se putea însă realiza, decât în măsura în care această soluție ar fi fost prevăzută prin documentația de atribuire a contractului, pentru a se asigura respectarea principiului transparenței şi concurentei, în raport de toţi potențialii ofertanți;

d) Soluția revizuirii prețului contractului nu a fost prevăzută prin documentația de atribuire a contractului, astfel încât nu a putut fi aplicata, cu ocazia derulării contractului;

e) Actualizarea prețului contractului (actualizare care avea vocația de a fi aplicata prin raportare şi la prevederile OUG nr. 114/2018) se putea realiza, potrivit prevederilor legale, în vigoare, doar prin actualizarea elementelor de cost care au stat la baza întocmirii ofertei pe care ASOCIEREA a depus-o, cu ocazia derulării procedurii de atribuire a contractului, şi care au suferit modificări, datorită modificării circumstanțelor legale existente la momentul atribuirii contractului. Cu toate acestea, pentru a putea fi aplicată, în mod real şi efectiv, cu ocazia solicitării de actualizare a prețului contractului, ASOCIEREA ar fi trebuit să furnizeze, potrivit prevederilor legale, şi documentele justificative prin care să facă dovada majorării costurilor care au stat la baza întocmirii ofertei pe care a depus-o, cu ocazia derulării procedurii de atribuire a contractului; documente justificative care nu au fost însă furnizate, de către ASOCIERE, deși ROMGAZ a solicitat ASOCIERII, în scris, de mai multe ori, furnizarea acestora.

3. Din iunie 2021 și până în prezent, care au fost demersurile realizate de către SNGN ROMGAZ pentru reluarea lucrărilor de finalizare a proiectului de la Iernut?

3.1. Romgaz a nominalizat o echipa de management de proiect multidisciplinară, în vederea finalizării investiției Centrala cu ciclu combinat Iernut.

3.2.Echipa de management de proiect a lucrat si lucrează, în continuare, la:

a) întocmirea formalităților de recepție a lucrărilor executate;

b) realizarea documentației tehnice pentru ,,Rest de executat în vederea punerii în funcțiune a noii centrale”;

c) realizarea caietului de sarcini cu privire la achiziția contractului de lucrări ”Rest de executat în vederea punerii în funcțiune a noii centrale”.

3.3.ROMGAZ estimează că, la sfârșitul lunii Noiembrie 2021, va fi finalizat caietul de sarcini cu privire la achiziția contractului de lucrări ”Rest de executat în vederea punerii în funcțiune a noii centrale”; finalizare a caietului de sarcini care va permite scoaterea la licitație a restului de lucrări necesare finalizării şi punerii în funcțiune a noii centrale termoelectrice de la Iernut.

4. Când estimează reprezentanții ROMGAZ că ar putea fi reluate lucrările la centrala de la Iernut și cum (va fi organizată o nouă licitație pentru un nou constructor, iar dacă aceasta este intenția trebuie realizată și o expertiză a lucrărilor executate etc)?

4.1.ROMGAZ estimează că, in cursul lunii Decembrie 2021, va putea scoate la licitație restul de lucrări necesare finalizării şi punerii în funcțiune a noii centrale termoelectrice de la Iernut.

4.2.ROMGAZ nu poate estima când ar putea fi reluate lucrările de finalizare şi punere în funcțiune a noii termocentrale, de la Iernut, deoarece nu are sub control eventualele acte/acțiuni ale potențialilor ofertanți (depunerea de oferte admisibile, contestații care ar putea fi formulate în cadrul procedurii de atribuire, s.a.m.d).

4.3.În situația în care se vor depune oferte admisibile şi nu se vor înregistra contestații, în cadrul procedurii de atribuire a contractului de lucrări ”Rest de executat în vederea punerii în funcțiune a noii centrale”, ROMGAZ consideră că lucrările de finalizare şi punere în funcțiune a noii termocentrale, de la Iernut, vor putea fi reluate estimăm că în trimestrul 2, 2022.

4.4.După finalizarea procedurii de atribuire a noului contract de lucrări, noul executant va trebui să decidă dacă va face o expertiză a lucrărilor executate sau nu, deoarece va trebui să finalizeze şi să pună în funcțiune noua centrală la parametrii tehnici şi cerințele de calitate, prevăzuți prin caietul de sarcini.

5. Contractele de finanțare pentru acest obiectiv prevăd vreo dată limită? Cum poate fi rezolvată eventuala problemă de finanțare dacă lucrările vor dura peste astfel de limite?

5.1.Prin HG nr. 1.096 din 11 decembrie 2013, care se aplică şi producătorilor de energie electrică care dețin instalații care erau în funcțiune până la 31 decembrie 2008, le-au fost alocate tranzitoriu cu ,,titlu gratuit,, certificate de emisii de gaze cu efect de seră, cu condiția utilizării contravalorii certificatelor alocate pentru finanțarea exclusivă a investițiilor prevăzute în Planul național de investiții (cuprinde investiții pentru modernizarea sectorului energetic, în condițiile Deciziei Comisiei C (2012) 4564 final din 6 iulie 2012 şi ale Deciziei Comisiei C (2012) 8776 final din 5 decembrie 2012).

5.2.În Hotărârea Guvernului nr. 1096/2013, pentru aprobarea mecanismului de alocare tranzitorie cu ,,titlu gratuit, a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră producătorilor de energie electrică, modificat prin H.G. 550/27 iulie 2016, la poziția 22 din Anexa nr.3 “Planul National de Investiții” pentru perioada 2013-2020, SNGN ROMGAZ S.A. este inclus cu investiția “ Ciclu combinat cu turbine pe gaz” (CECC TG Iernut).

5.3.Investiția CECC TG Iernut este finanțata din fonduri proprii ROMGAZ şi fonduri ale Planului Naţional de investiții.

5.4.ROMGAZ beneficiază de o finanțare din Fondul Planului National de investiții de 25 % din cheltuielile eligibile.

5.5.Hotărârea Guvernului nr. 1096/2013 a suferit mai multe modificări / completări prin care s-a decalat termenul inițial de finalizare a lucrărilor la investițiile din PNI (nu doar ale ROMGAZ), ultima fiind HG nr. 669 din 24 iunie 2021.

5.6.Prin HG nr. 669, extinderea perioadei de implementare a Programului Naţional de Investiții (PNI) s-a modificat astfel încât termenul de finalizare și punere în funcțiune a investițiilor finanțate din fondurile PNI a fost prelungit până la data de 30 iunie 2022. De asemenea, dispozițiile Anexelor au fost puse în acord cu noile termene, respectiv 30 iunie 2022 și 31 decembrie 2022 (termen de valabilitate al Contractului de Finanțare).

6. Asocierea Duro Felguera SA – Romelectro SA a deschis un proces la Tribunalul Sibiu pentru anularea notificării de reziliere a contractului (proces care este așteptat să se întindă pe o perioadă lungă de timp). Care sunt riscurile pe care reprezentanții ROMGAZ SA le iau în calcul referitoare la finalitatea acestui proces, în cazul în care vor fi angajați alți antreprenori să continue lucrările?

Demersul inițiat de asociere vizează anularea Notificării de reziliere. Din perspectiva Romgaz, Rezilierea respecta atât cadrul contractual ca si cel legal, drept urmare, posibilitatea ca Notificarea de reziliere să fie anulată de instanță pare foarte puțină. Plecând de la aceasta premisă, Romgaz derulează procedurile descrise în cadrul pct.3, fiind prioritar interesul de a finaliza lucrările în cel mai scurt timp posibil.

7. Care este perioada de timp care ar mai fi necesară pentru finalizarea lucrărilor de punere în funcțiune a centralei de la Iernut?

Perioada de timp care ar mai fi necesară exacta pentru finalizarea lucrărilor de punere în funcțiune a centralei de la Iernut va fi cunoscuta după ce se vor depune oferte admisibile în procedura de achiziție a restului de executat în vederea punerii în funcțiune a noii centrale. Speranța noastră este finalul anului 2022, dar așa cum am precizat depinde şi condiționat de depunerea unor oferte admisibile în procedura amintită anterior.

8. A fost până acum, cineva penalizat pentru faptul că centrala de la Iernut nu a fost finalizată până în prezent?

Dat fiind faptul că Asocierea nu şi-a îndeplinit obligațiile contractuale cu privire la respectarea termenului de execuție a lucrărilor, cauzând prejudicii însemnate, Romgaz a solicitat Trezoreriei Statului, executarea Garanției de bună execuție, respectiv:

• 79.874.318,69 LEI, deschis pe numele Duro Felguera S.A.

• 34.753.867,78 LEI, deschis pe numele Romelectro S.A.

• Total 114.628.186,47 lei aproximativ 23,4 milioane euro

De asemenea suma penalităților calculate Asocierii Duro Felguera SA și SC Romelectro SA Pentru perioada 27.12.2020 – 16.06.2021 este în valoare totală de 12.078.264,85 lei.

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

6 comentarii

Unsibian

Acum 1 lună

Când citesc articole ge genul deseori mă gândesc că în România nu lipsa banului este problema ci lipsa creierului și a spiritului civic.
Raspunde

Mircea

Acum 1 lună

Corect. Nu lipsa banilor, ca astia cat de cat mai sunt, si nici macar lipsa creierului ca si din asta se mai gaseste ci lenea si uneori reaua-vointa pura. Multe institutii de stat sunt conduse de stapani care nu misca un deget fara a pune intrebarea " mie cat imi iese?".
Raspunde

General Electric

Acum 1 lună

Interesant articol, felicitări pentru subiect si documentare. Ne îndreptăm spre ziaristică serioasa, adevărată, că de can-can ne-am saturat?
Raspunde

Dan

Acum 1 lună

Foarte bun articolul! Romgaz a fost prea îngăduitor cu asociații executanți! Rezilierea contractului trebuia făcută exact la data stabilită inițial, dar așa i când la conducerea acestor companii de stat se perinda tot felul de indivizi cu mandate interimare, doar ptr a-și lua indemnizații bune!
Raspunde

Zsfgzdfg

Acum 1 lună

ceea ce este insa neclar pentru mine este: se va da in folosinta o noua centrala electrica dar nu va avea influenta asupra pretului pe care il platim pentru curentul pe care il consumam? pai daca noi acum importam curent la pret mai mare decat in restul europei si vom produce suplimentar cat jumate dintr-un reactor de la Cernavoda de ce nu scade pretul la curent? ca nu vom mai importa si vom produce si culmea cu gaz pe care tot noi il producem (si chiar exportam obligati sau nu). Deci este o utopie...
Raspunde

Paul.a

Acum 1 lună

Toate bune si frumoase, insa sursa problemei este de la modul in care s-a atribuit contractul: "asociatul"celor de la Duro Felguera S.A. a constituit elementul determinant in acordarea contractului. ISPE si Romelectro (parte din acelasi grup de firme) sunt abonati de la inceputul anilor '90 la contracte majore in industria energetica din Romania Verificati documentatia licitatiei si cine au fost ceilalti ofertanti si asociatii acestora Verificati ce firme din judetul sibiu aveau legaturi cu ISPE (si cu eminenta cenusie care conduce acest grup de firme) si ve-ti gasii legaturi fie cu actualul director general al Romgaz fie cu sotul actualului procuror general al Romaniei
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus